Kunnanhallitus, kokous 28.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 203 Hyvinvointikertomus 2022 ja hyvinvointisuunnitelma 2022-2025

VESDno-2022-314

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Olli Alamäki, hyvinvointikoordinaattori, olli.alamaki@vesilahti.fi

Perustelut

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (6 §) edellyttää, että kunnan on nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot sekä seurattava kuntalaisten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Vesilahden kunnassa toimii hyvinvointikoordinaattori, jonka tehtäväkuvaan sisältyy hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäksi kokonaisvastuu liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalveluiden toteuttamisesta sekä vapaa-aikaan liittyvien hankkeiden hallinnoinnista (joita tällä hetkellä 8 kpl). Vaikka vapaa-ajan palvelut ovat tärkeä osa kunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä, ei rakenne ole mahdollistanut hyvinvoinnin ja terveyden systemaattista, tavoitteellista ja mitattavaa edistämistä. Epäselvät vastuut ja resurssipula sekä tavoitteiden ja mittareiden puute ovat tehneet myös johtamisesta hankalaa.

Nämä rakenteelliset epäkohdat ovat tunnistettu ja talousarvion 2023 kehys mahdollistaa rekrytoinnin, jolla tilanne voidaan korjata. Tämä antaa mahdollisuuden tarkastella organisaatiota ja muokata tehtäväkuvia siten, että ammattilaisille muodostuu koherenssit ja mielekkäät tehtäväkokonaisuudet. Vesilahden kunnan kokoisessa organisaatiossa ei ole vain hallinnollisia tehtäviä, vaan tehtäväkuvat sisältävät myös konkreettisia toimia hyvinvoinnin ja terveyden hyväksi. Lisäresurssin sekä selkeiden tehtäväkuvien, vastuiden ja mittareiden myötä myös hyvinvointijohtaminen selkiytyy. Käytännössä kunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutaho (hyte-ryhmä) huolehtii, että rekrytoitava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ammattilainen toteuttaa yhdessä palvelualueiden kanssa hyvinvointisuunnitelmassa asetetut toimenpiteet. Toimenpiteet ja toiminnan tulokset raportoidaan hyvinvointikertomuksessa valtuustolle. Strategiaan ja talousarvioon liittyvistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpiteistä ja niiden tuloksista raportoidaan lautakunnille ja kunnanhallitukselle talousarvion seurannan yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta käy lähetekeskustelua

  • vapaa-aikapalveluiden tehtäväkuvista sekä niihin liittyvistä tarpeista, toiveista ja odotuksista, ja
  • prosessista, jolla uusi tehtäväkuva muodostetaan ja rekrytointi toteutetaan sekä
  • hyvinvointijohtamisen rakenteista.​

Päätös

Sivistyslautakunta kävi lähetekeskustelua esityksen mukaisesti.

Valmistelija

  • Olli Alamäki, hyvinvointikoordinaattori, olli.alamaki@vesilahti.fi

Perustelut

Terveydenhuoltolaki (1326/2010) velvoittaa kuntaa huolehtimaan terveyden ja hyvinvoinnin edellytysten huomioimisesta kaikkien hallintoalojen toiminnassa ja seuraamaan väestön terveyttä, hyvinvointia ja toteutettuja toimenpiteitä. Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain, minkä lisäksi valtuustokausittain on valmisteltava hyvinvointisuunnitelma ja laaja hyvinvointikertomus. Vesilahden laaja hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2021 hyväksyttiin kunnanvaltuustossa 31.5.2021 (§ 21).

Vesilahden hyvinvointisuunnitelmaa ja hyvinvointikertomusta on valmisteltu monialaisessa yhteistyössä. Valmistelua on koordinoinut kunnan hyvinvointityöryhmä ja lähtökohta on ollut uudistaa hyvinvointisuunnitelmaa ja -kertomusta, sillä laajan hyvinvointikertomuksen indikaattorit ja rakenne olivat vuodelta 2012. Vuonna 2023 käynnistyy hyvinvointialueiden toiminta, joka on ohjannut keskustelua kuntien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Uudistuksen yhteydessä kunnille otetaan vuoden 2023 alusta käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosa eli HYTE-kerroin, jolla halutaan varmistaa kuntien aktiivinen toiminta asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi myös sote-uudistuksen jälkeen.

Vesilahden hyvinvointisuunnitelman 2022-2025 ja -kertomuksen 2022 viitekehyksenä on mm. Tilastokeskuksen ja Euroopan komission hyödyntämä Stiglitzin komitean hyvinvointimalli, joka pyrkii tarkastelemaan ihmisen hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. ​Mallin mukaan hyvinvointi on moniulotteinen käsite, jonka kaikkia ulottuvuuksia, eli terveyttä, koulutusta, henkilökohtaista toimintaa ja työtä, äänen kuuluville saamista yhteiskunnassa, sosiaalisia yhteyksiä ja suhteita, aineellista elintasoa, ympäristöä sekä turvallisuudentunnetta, tulee tarkastella samanaikaisesti.​ Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja –kertomuksessa hyvinvoinnin ulottuvuudet on jäsennetty kolmeen osa-alueeseen​, jotka ovat 1) Hyvinvoinnin rakenteelliset edellytykset – elintaso, koulutus, osallisuus ja hallinnointi, 2) Terveys, elintavat ja harrastaminen​ sekä 3) Turvallinen ympäristö - sosiaaliset suhteet, viihtyisyys ja turvallisuus.

Dokumentin hyvinvointikertomuksen 2022 kattavassa osassa raportoidaan keskeisten indikaattorien avulla lain edellyttämällä tavalla kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä. Tilannekuvan luomisessa on hyödynnetty suuri määrä muutakin kuin suunnitelmassa esillä olevaa indikaattoritietoa. Kaikkea informaatiota ei ole luettavuuden sekä toistuvuuden ole mahdollista esittää hyvinvointikertomuksessa, mutta keskeisten indikaattorien avulla valtuusto pystyy seuraamaan hyvinvoinnin muutoksia sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyön onnistumista. Hyvinvointikertomus osoittaa Vesilahden rakenteellisten edellytysten olevan tyydyttävässä kunnossa, mutta mm. hyte-kertoimeen vaikuttavien indikaattoreissa on parannettavaa. Terveyden, elintapojen ja harrastamisen osalta on havaittavissa huolestuttavia ilmiöitä erityisesti päihteiden, mielenterveyden ja fyysisen toimintakyvyn osalta. Näihin kaikkiin on kohdistettu huomiota ja toimenpiteitä, mutta työtä terveyden, harrastamisen ja hyvien elintapojen hyväksi on tehtävä entistä kokonaisvaltaisemmin ja systemaattisemmin. Vesilahtelaiset kokevat kuntaliskyselyn perusteella ympäristönsä kotikunnassa viihtyisäksi ja turvalliseksi. Tämä on hienoa, mutta myös parannettavaa löytyy paljon mm. kouluun ja kuntaan kiinnittymisessä.

Hyvinvointisuunnitelma 2022-2026 rakentuu Stiglitzin hyvinvointimallin jäsentämän kattavan tilannekuvan pohjalta. Tilannekuvasta tehdyistä johtopäätöksistä muodostuu osa-alueittain tavoitteet, joiden edistämiseksi määritellään vuosittaiset toimenpiteet. Yhteistyössä kunnan kaikkien toimialojen, hyvinvointialueen ja kolmannen sektorin kanssa tehtävillä toimenpiteillä toteutetaan tavoitteita, jolloin systemaattinen ja tavoitteellinen hyvinvointityö näkyy myös hyvinvointikertomuksen indikaattoreissa. Päivittyvä tieto muodostaa vuosittaiset hyvinvointikertomukset, joiden avulla tarkennetaan tilannekuvaa sekä suunnitellaan ja toteutetaan vaikuttavia toimenpiteitä. Hyvinvointisuunnitelma toteuttaa Vesilahden kuntastrategiaa ja siinä on huomioitu alueelliset ja seudulliset kehittämishankkeet ja suunnitelmat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että se hyväksyy liitteen mukaiset kunnan hyvinvointikertomuksen vuodelta 2022 ja hyvinvointisuunnitelman vuosille 2022-2025.

Päätös

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi vanhus- ja vammaisneuvostojen lausunnon 28.11.2022 ja lähettää sen edelleen hyvinvointi- ja osallisuusjaostolle tiedoksi.

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)