Perustelut
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen on keskeinen osa kuntien toimintaa ja julkisen vallan tulee aktiivisesti toimillaan turvata ja samalla olla estämättä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden mahdollisimman täysimääräistä toteutumista yhteiskunnassa. Tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki velvoittavat työnantajaa ja viranomaista edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta kaikessa toiminnassaan.
Tasa-arvolaki (609/1986) on laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta ja sen tarkoituksena on edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa etenkin työelämässä. Lain tarkoituksena on lisäksi estää sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisuun perustuva syrjintä. Tasa-arvolain 6 § mukaan työnantajan tulee tasa-arvon edistämiseksi:
- toimia siten, että avoinna oleviin tehtäviin hakeutuisi sekä naisia että miehiä;
- edistää naisten ja miesten tasapuolista sijoittumista erilaisiin tehtäviin sekä luoda heille yhtäläiset mahdollisuudet uralla etenemiseen
- edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa työehdoissa, erityisesti palkkauksessa;
- kehittää työoloja sellaisiksi, että ne soveltuvat sekä naisille, että miehille;
- helpottaa naisten ja miesten osalta työelämän ja perhe-elämän yhteensovittamista kiinnittämällä huomiota etenkin työjärjestelyihin; ja
- toimia siten, että ennakolta ehkäistään sukupuoleen perustuva syrjintä.
Lisäksi tasa-arvolaki velvoittaa viranomaista edistämään naisten ja miesten välistä tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti, jonka lisäksi tasa-arvon edistäminen tulee ottaa huomioon palvelujen saatavuudessa ja tarjonnassa (TasL 4 §).
Yhdenvertaisuuslain (1325/2014) 8§:n mukaan ketään ei ilman hyväksyttävää perustetta saa asettaa eri asemaan iän, alkuperän, kansalaisuuden, uskonnon, kielen, terveydentilan, vakaumuksen, mielipiteen, perhesuhteiden, poliittisen tai ammattiyhdistystoiminnan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Lain 7 §:n mukaan työnantajan on arvioitava yhdenvertaisuuden toteutumista työpaikalla ja työpaikan tarpeet huomioiden kehitettävä työoloja ja toimintatapoja, joita noudatetaan henkilöstöä valitessa ja henkilöstöä koskevia ratkaisuja tehtäessä. Edistämistoimenpiteiden on oltava toimintaympäristö, voimavarat ja muut olosuhteet huomioiden tehokkaita, oikeasuhtaisia ja tarkoituksenmukaisia. Lisäksi lain 5 § velvoittaa viranomaista arvioimaan yhdenvertaisuuden toteutumista toiminnassaan ja laatimaan suunnitelman tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Tasa-arvolaki ja yhdenvertaisuuslaki molemmat velvoittavat työnantajaa ja viranomaista laatimaan suunnitelmat, jotka on mahdollista yhdistää yhdeksi tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaksi. Tasa-arvolain 6 a § mukaisesti suunnitelma on laadittava vähintään joka toinen vuosi yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa. Lisäksi suunnitelmaan kirjataan tarpeelliset toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi ja arvio aikaisemman suunnitelman toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tulee sisältää
- selvitys työpaikan tasa-arvotilanteesta ja sen osana erittely naisten ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin sekä koko henkilöstöä koskeva palkkakartoitus naisten ja miesten tehtävien luokituksesta, palkoista ja palkkaeroista;
- käynnistettäviksi tai toteutettaviksi suunnitellut tarpeelliset toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi ja palkkauksellisen tasa-arvon saavuttamiseksi;
- arvio aikaisempaan tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista. (TasL 6 §)
Vesilahden kunnalle on tehty tasa-arvo- ja työhyvinvointisuunnitelma suunnitelmakaudelle 2017–2021. Tasa-arvolain 6 § mukaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on laadittu suunnitelmakaudelle 2022–2023.
Kunnan henkilöstön nykyistä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilannetta selvitettiin henkilöstölle toteutetun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn avulla. Suunnitelman teossa on kuultu nuorisovaltuustoa sekä vanhus- ja vammaisneuvostoa, sillä suunnitelmassa keskitytään kunnan rooliin yhdenvertaisuuden edistämisessä viranomaisena, palvelun tarjoajana sekä työnantajana. Lisäksi suunnitelmaa ovat käsitelleet kunnan johtoryhmä ja TYHY-ryhmä. TYHY-ryhmä kunnan yhteistoimintaelimenä arvioi viime suunnitelmakauden tavoitteiden toteutumisen ja on asettanut tavoitteet tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman suunnitelmakaudelle 2022–2023. TYHY-ryhmä vastaa lisäksi suunnitelman tavoitteiden toteutumisen seurannasta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi
Kunnahallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman vuosille 2023-2024.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.