Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 27.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 71 Lähetekeskustelu rakennus- ja ympäristölautakunnan talousarviosta 2025

VESDno-2024-227

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. 

Liitteenä on päivitetty ennakkoarvio kunnan vuoden 2024 talouden toteumasta sekä ennakkoarvion ja muiden käytettävissä olevien tietojen perusteella laskettu arvio vuoden 2025 talousarvion luvuista. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus käy talousarvion lähetekeskustelun ja käynnistää talousarvion valmistelun.

Päätös

Kunnanhallitus käy talousarvion lähetekeskustelun ja käynnistää talousarvion valmistelun sekä ohjeistaa viranhaltijoita talousarvion laadinnassa niin, että talous on taloussuunnitelmavuosien 2025-2027 aikana tasapainossa. 

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Julkinen talous on kokenut viime vuosina merkittäviä muutoksia johtuen mm. koronasta, Ukrainan sodasta sekä SOTE- ja TE-uudistuksista. Myös Vesilahden kunnan talouteen liittyy useita epävarmuustekijöitä, joiden vuoksi vuosien 2025-2027 taloussuunnittelu on haastavaa. Rahoituspohjan heikentyminen ja kustannusten nousu ovat johtaneet siihen, että kunnan talouden näkymä lähivuosina on alijäämäinen. Vuosina 2025-2027 vaaditaan siis tasapainotustoimenpiteitä, jotta talous saadaan ylijäämäiseksi suunnitelmakauden aikana.

Vuodelle 2025 laaditun talousarviokehyksen toimintakate on -14 159 504 euroa, mikä on 1 054 483 euroa alempi kuin vuoden 2024 talousarvion toimintakate. Vuoden 2024 talousarvioon nähden talousarviokehykseen on lisätty toimintatuottoja, jotka perustuvat pääasiassa tonttien myyntiin ja vuokraukseen. Vuoden 2024 toteuma-arvion mukaiseen henkilöstökustannusten tasoon on varattu 2,5 prosentin korotus vuodelle 2025. Korotus on arvio, koska työehtosopimus on katkolla eikä vuoden 2025 yleiskorotuksen taso ole selvillä. Korotettuihin henkilöstökustannuksiin on arvioitu laskua 150 000 euroa perustuen määräaikaisten työsuhteiden loppumisiin ja tehtävien uudelleen järjestelyihin. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalista korotusta. Toimintakuluja kasvattaa kuitenkin  te-palveluiden siirtyminen kuntien vastuulle vuoden 2025 alusta sekä kuntien rahoitusvastuun kasvaminen työttömyysetuuksista. Te-uudistuksen aiheuttamiin kustannuksiin on varattu talousarviokehyksesä 650 000 euroa.Toimintakulujen lisäyksenä on huomioitu joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset, joissa jo vuoden 2024 kustannustaso on korkeampi kuin vuoden 2024 talousarviota laadittaessa on talousarvioon huomioitu.

Talousarviokehyksen verotulot perustuvat vuoden 2024 veroprosentteihin. Verotulojen arvioinnissa on käytetty toukokuussa 2024 julkaistua veroennustekehikkoa ja verotulojen määrässä on huomioitu kunnan väestönkasvutavoite. Valtionosuudet perustuvat Kuntaliiton elokuussa 2024 julkaisemaan ennakkotietoon. Kunnan rahoitustuottojen ja -kulujen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä ja tulevan lainannostotarpeen tarkentuessa. Poistojen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä. 

Talousarviokehyksessä on esitetty tarkastuslautakunnan, hallintopalveluiden, opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden, vapaa-ajan palveluiden, teknisten palveluiden, rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun sekä vesi- ja viemärilaitoksen ulkoiset toimintatuotot ja ulkoiset toimintakulut. Talousarviokehyksessä sitovaa on ulkoisten toimintatuottojen ja -kulujen erotus eli toimintakate. 

Talousarviokehyksen mukainen tilikauden 2025 alijäämä on -808 356 euroa. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus antaa vuoden 2025 talousarvion laadintaa varten talousarviokehyksen, jonka mukaiset ulkoiset toimintakatteet ovat:

Tarkastuslautakunta -19 307 euroa
Hallintopalvelut -2 782 701 euroa
Opetus- ja varhaiskasvatuspalvelut -8 777 765 euroa
Vapaa-ajan palvelut -556 166 euroa
Tekniset palvelut -1 933 857 euroa
Rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu -317 407 euroa
Vesi- ja viemärilaitos 227 699 euroa

Päätös

Kunnanhallitus päättää, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja muutti päätösesitystään kokouksen aikana.

Muutettu päätösesitys oli: Kunnanhallitus päättää, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. 

Valmistelija

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntastrategia on kunnanvaltuuston hyväksymä strategia, josta kunnan kaikki keskeisin päätöksenteko, suunnittelu ja kehittäminen johdetaan. Kuntalain 37 § mukaisesti kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Vesilahden kuntastrategia on hyväksytty kunnanvaltuustossa 23.5.2022 § 24 ja se sisältää tavoitetilojen lisäksi strategisia hankkeita eli toimenpiteitä, joilla kohti tavoitteita edetään. Vesilahden kunnan talousarviossa on mittarit strategian tavoitteiden seurantaan sekä tarkemmat kuvaukset toimenpiteistä.

Kuntastrategian laatimisen jälkeen on tapahtunut monia Vesilahden kunnan toimintaan liittyvää muutosta (mm. rakennus- ja korkomarkkinoiden muutos sekä hallituskauden vaihtuminen), jotka ovat huomioitava strategian toimeenpanossa ja talousarvion laadinnassa. Oleellista on tunnistaa toimintaympäristön muutokset sekä kunnan voimavarat ja vahvuudet kohdistaen resurssit ja strategiset toimenpiteet seikkoihin, jotka parhaiten edistävät vesilahtelaisten hyvinvointia ja kunnan elinvoimasuutta.

Kunnanhallitus on kokouksessaan 12.8.2024 § 154 antanut talousarviokehyksen. Päätöksen mukaisesti talousarvio tulee laatia siten, että vuoden 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. Talouspalveluiden laatiman päivitetyn kehyksen mukaisesti rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun toimintatuotot pysyisivät ennallaan ja toimintakulut olisivat -388 801 euroa (TA2024 -415 989 euroa).

Toimielinten tulee ohjeistaa viranhaltijoita talousarvioesityksen valmisteluun.

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta käy lähetekeskustelun talousarvioon 2025 liittyen sekä ohjeistaa viranhaltijoita jatkamaan valmistelua esitettyjen havaintojen ja toimintaympäristön muutosten pohjalta.

Päätös

Lautakunta kävi lähetekeskustelun.

Kokouskäsittely

Annettiin tekniselle palvelupäällikölle Roope Kyrkölle läsnäolo- ja puheoikeus tämän pykälän ajaksi.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)