Perustelut
Kuntalain 121 §:n mukaan tarkastuslautakunta antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä.Kunnanvaltuusto on kokouksessaan KVAL §28 / 17.06.2024 käsitellyt tarkastuslautakunnan laatiman arviointikertomuksen vuodelta 2023 ja lähettänyt sen edelleen kunnanhallituksen ja muiden toimielinten käsiteltäväksi.
Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan nostanut rakennus- ja ympäristölautakunnan osalta seuraavat huomiot:
Ympäristönsuojelun vastuualueelle oli asetettu yksi yksittäinen toimenpide ja yksi yhteinen toimenpide, jonka vastuualueiksi oli määritelty rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu:
- Vesilahden kunta ottaa käyttöön ilmastokumppanuusmallin ja ekotukitoiminnan.
- Ekotukitoiminta on käynnistynyt Vesilahden kunnassa. Toimintaan haetaan eri toimialoilta ekotukihenkilöitä, jotka kehittäisivät työyksiköiden toimintaa yhdessä sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Ilmastokumppanuusmallista pyritään viestimään paikallisille yrityksille tulevina vuosina.
- Kuntalaisten ympäristöosaamisen kasvattaminen ja kestävän kehityksen tietoisuuden lisääminen rakentamisessa. Kirjastolle ja torien yhteyteen järjestetään kuntalaisille suunnattuja ympäristöosaamiseen ja kestävään kehitykseen liittyviä info tilaisuuksia.
- Toimenpiteen toteutumista kuvataan rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun osallistumisena Kirkonkylän toripäivään elokuussa. Ympäristönsuojelu on myös järjestänyt kuntalaisille avoimen kestävän kehityksen saunaillan lammasniemessä.
Tarkastuslautakunnan johtopäätös ja suositus:
Tarkastuslautakunta kiinnitti jo vuoden 2022 arviointikertomuksella huomion tavoitteiden asetantaan ja tavoitteista raportointiin, jonka takia tavoitteiden toteutumisen arviointi oli haastavaa tilinpäätöksen perusteella. Uuden strategian myötä talousarviossa ei ollut asetettu selkeitä kehittämiskohteita ja toiminnallisia tavoitteita muille kuin tarkastuslautakunnalle. Tästä johtuen lautakuntakohtainen tavoitteiden toteutumiseen liittyvä arviointi oli erityisen haastavaa. Talousarviossa oli asetettu useita tavoitetilan saavuttamiseen liittyviä strategisia mittareita, jotka ovat sinänsä selkeitä ja helposti mitattavissa, mutta tavoitteiden asettamisen yhteydessä ei ollut määritelty vastuutahoa, jolle tavoite oli asetettu. Tilinpäätöksen tietojen perusteella lukijalle jää epäselväksi, mikä taho kuntaorganisaatiosta on vastuussa tavoitteen toteutumisesta. Tarkastuslautakunta huomauttaa edelleen selkeiden ja mitattavissa olevien tavoitteiden asettamisesta ja mitattavuudesta. Tavoitteiden asettamisen ja mittaamisen, sekä tavoitteiden saavuttamisen raportoinnin lähtökohta on se, että valtuusto saa mittaamisen tuloksista tietoa päätöksenteon tueksi ja tilinpäätöksen lukija voi muodostaa käsityksen kunnan hallinnon toimivuudesta ja resurssien käytöstä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi
Rakennus- ja ympäristölautakunta merkitsee arviointikertomuksen tietoonsa ja kiinnittää jatkossa enemmän huomiota tavotteiden mitattavuuteen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.