Kunnanhallitus, kokous 31.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 180 Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työryhmän (hyte-työryhmän) nimeäminen

VESDno-2022-325

Valmistelija

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Perustelut

Terveydenhuoltolaki (12 §) edellyttää, että kunnan on nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot sekä seurattava kuntalaisten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Vastuutahoksi kunnissa on tyypillisesti nimetty poikkihallinnollinen hyte-työryhmä, jonka tehtävä on ollut valmistella valtuustolle hyvinvointisuunnitelma ja -kertomus sekä laittaa toimeen ja seurata hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimenpiteitä.

Vesilahden kunnanhallitus on kokouksessaan 10.10.2016 (224 §) päivittänyt 7.11.2011 (190 §) tekemäänsä päätöstä hyte-työryhmäntyöryhmän perustamisesta. Tällöin säännöllisesti kokoontuvaan ja poikkihallinolliseen työryhmään nimettiin jäseniksi työllisyyskoordinaattori, liikunta- ja nuorisosihteeri, kehitysjohtaja, ylihoitaja (yhteistoiminta-alueelta), sivistysjohtaja, siivous- ja ruokapalvelupäällikkö, varhaiskasvatuspäällikkö, kunnanjohtaja ja hallintojohtaja. Tämän jälkeen on sekä kunnan organisaatio että toimintaympäristö ovat muuttuneet merkittävästi.

1.1.2023 astuu voimaan Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä, jonka 6 § määritellään kunnan vastuut terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Sen mukaan kunnalla on ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Lain mukaan kunnan on:

  • seurattava kuntalaisten elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä
  • raportoitava kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä, niihin vaikuttavista tekijöistä sekä toteutetuista toimenpiteistä valtuustolle vuosittain
  • tehtävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyötä kunnassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien muiden julkisten toimijoiden, yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa
  • edistettävä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä tekevien järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
  • valmisteltava valtuustolle valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja -suunnitelma
  • toimitettava hyvinvointikertomus ja -suunnitelma hyvinvointialueelle ja julkaistava se julkisessa tietoverkossa
  • toimittava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa


Vastuut ovat keskeisin osin samat kuin nykyisessä lainsäädännössä lukuun ottamatta kahta viimeistä, joissa toimitaan yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa. Tällä hetkellä näyttää, että yhteistyö hyvinvointialueen kanssa tarkoittaisi, että kunnilla ja alueilla on lakisääteinen tehtävä käydä keskenään yhteistoimintaneuvotteluja hytestä kerran vuodessa. Valtuustokausittain on puolestaan käytävä laajemmin hyvinvointialueiden ja kuntien välistä yhteistyötä koskevat neuvottelut. Näitä neuvotteluita voivat käydä kunnan puolesta virkajohto ja/tai kunnanhallitus käyttäessään Kuntalain mukaisesti kunnan puhevaltaa. 
Yllä mainitut tehtävät määrittävät selkeästi hyte-työryhmän vastuut, jotka jäsentyvät hyvinvointisuunnitelmassa eri toimialoilla toteutettaviksi mitattaviksi tavoitteiksi ja toimenpiteiksi, jotka raportoidaan valtuustolle. Jotkin keskeiset hyvinvoinnin indikaattorit sisältyvät talousarvion strategiamittareihin ja niiden toteutumista seurataan talousarvion yhteydessä.

Hyte-työryhmän tehtävä on siten valmistella hyvinvointisuunnitelma ja -kertomus valtuustolle sekä toimeenpanna valtuuston päättämät toimeepiteet ja seurata niiden toteutumista. Hyte-työryhmän on tarkoituksenmukaista olla monialainen, sillä operatiivinen hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sisältyy kunnan kaikkien toimialojen toimintaan.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työryhmä (hyte-työryhmä) vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä säädetyn lain 6 § mukaisesti Vesilahden kunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä ja ryhmään nimetään hyvinvointisuunnittelija, vapaa-aikakoordinaattori, varhaiskasvatusjohtaja, tekninen johtaja, hallintojohtaja ja sivistysjohtaja. Ryhmä kutsuu kokouksiinsa asiantuntijoita, kun katsoo sen olevan tarpeen. Ryhmän puheenjohtajana toimii sivistysjohtaja.

Päätös

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle hyvinvointi- ja osallisuusjaoston perustamista, johon nimetään

  • Hyvinvointisuunnittelija
  • Vapaa-aikakoordinaattori
  • Sivistysjohtaja
  • Varhaiskasvatusjohtaja
  • Hallintojohtaja
  • Tekninen johtaja
  • Valtuutettu Miia Rajala
  • Valtuutettu Tomi Pakarainen
  • Varavaltuutettu Virpi Eskola


Lisäksi myönnetään läsnäolo- ja puheoikeus kunnanhallituksen ja sivistyslautakunnan puheenjohtajille. Ryhmän puheenjohtajana toimii Tomi Pakarainen ja esittelijänä sivistysjohtaja. 

Kunnanhallitus ohjeistaa viranhaltijoita valmistelemaan tarvittavat hallintosääntömuutokset jaoston perustamiseksi. 

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden sivistysjohtaja Marko Lahtiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Keskustelun aikana kunnanhallituksen jäsen Anu Graichen esitti, että hyvinvointityöryhmän sijaan perustetaan hyvinvointi- ja osallisuusjaosto, johon nimetään nykyisen hyvinvointityöryhmän jäsenet, luottamushenkilöistä valtuutetut Miia Rajala ja Tomi Pakarainen sekä varavaltuutettu Virpi Eskola. Edellämainittujen lisäksi jaostoa täydennetään hyvinvointityöhön suunnitellulla uudella viranhaltijalla. Lisäksi mukana olisivat puhe- ja läsnäolo-oikeudella kunnanhallituksen ja sivistyslautakunnan puheenjohtajat. Jaoston puheenjohtajaksi tulisi Tomi Pakarainen ja esittelijäksi sivistysjohtaja. 

Aino-Riikka Simula ja Harri Penttilä kannattivat esitystä. 

Kunnanhallituksen puheenjohtaja tiedusteli hallitukselta yksimielisyyttä asiassa, ja totesi kunnanhallituksen olevan yksimielisesti muutosesityksen kannalta.

Tiedoksi

Nimetyt

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on

Vesilahden kunnanhallitus 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.