Kunnanhallitus, kokous 3.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 161 TE-palvelu-uudistuksen palvelutuotanto ja organisoituminen Pirkanmaan alueella / Palvelustrategia

VESDno-2022-266

Perustelut

TE-palvelut 2024 uudistus on siirtämässä valtiolta kunnille vuoden 2025 alusta noin 100 erilaista TE-toimistojen, ELY-keskusten ja KEHA-keskuksen palvelua ja tehtävää. Rakenneuudistuksella on vaikutuksia lakisääteisiin viranomaistehtäviin, toimintaympäristöön, kumppanuuksiin ja palveluihin. Näiden lisäksi uudistuksella on merkittäviä vaikutuksia kuntien talouteen ja sen ennakointiin.

Hallituksen esitys julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi on etenemässä eduskuntaan syys-lokakuun vaihteessa 2022. Lait on tarkoitus vahvistaa maaliskuussa 2023. Vahvistamisen jälkeen kunnilla on aikaa 30.10.2023 saakka laatia ja toimittaa valtiolle sopimukset työllisyysalueista, palvelujen järjestämisestä sekä tuottamisesta työllisyysalueilla. Lisäksi erilaiset tukitoiminnot on organisoitava osana uudistusta. Ennen palvelujen järjestämiseen liittyviä päätöksiä, kuntien tulee saada käsitys siitä, miten siirtyvien palvelujen tuotanto on Pirkanmaalla tarkoituksenmukaista, yhdenvertaista ja kustannustehokasta järjestää.

Asiakkaat ja palveluvastuu siirtyy uusille työllisyysalueille 1.1.2025 Pirkanmaan kuntakokeilusta ja TE-hallinnosta. Kuntakokeilu päättyy 31.12.2024. Siirtymävaiheessa on huolehdittava katkeamattomista palveluketjuista. Uudistuksella on useita asiakaspalveluun liittyviä yhdyspintoja hyvinvointialueelle. Lisäksi valmisteilla oleva kotoutumisen kokonaisuudistus kytkeytyy uudistukseen.

Pirkanmaan kuntajohto on tunnistanut tapaamisessaan kesäkuussa 2022 yhteisen tarpeen valmistautua TE-palvelujen uudistukseen selvittämällä vaihtoehtoja TE-palvelujen palvelutuotannosta ja organisoitumisesta Pirkanmaan alueella 2025 alusta.

Selvitystyötä on suunniteltu tehtävän palvelustrategiatyönä 1.10.2022 – 30.4.2023 välisenä aikana. Palvelustrategiassa tavoitteena on tarkastella Pirkanmaan yhteisen työmarkkina-alueen osalta kunnille siirtyvien palvelujen tuottamista, organisoitumista ja järjestämistä. Palvelustrategiassa selvitetään ja laaditaan ehdotuksia TE-palvelujen tuottamisesta ja organisoitumisesta vuoden 2025 alusta koko Pirkanmaa huomioiden. Uudistuksen tiukasta aikataulusta johtuen palvelustrategiatyö on tarpeen saada käyntiin syksyn 2022 aikana.

Tampereen kaupunki on elokuun 2022 aikana esivalmistellut palvelustrategiatyön organisointia ja siihen liittyvää asiantuntijapalveluhankintaa. Alustavien selvitysten perusteella palvelustrategiatyö olisi tarkoituksenmukaisinta toteuttaa ostettuna asiantuntijapalveluna siten, että työtä ohjattaisiin TE2024-uudistuksen valmistelun Pirkanmaan laajuisen ohjausryhmän toimesta (kokoonpano liitteenä) ja konsulttityötä koordinoitaisiin erikseen nimettävän projektityöntekijän toimesta. Keskeisin työpanos strategian valmistelussa konsulttiyön lisäksi tulisi kunkin kunnan asiantuntijoilta osallistumalla strategiatyön laadintaan konsulttityön edellyttämällä tavalla. Tässä työssä avainasemassa ovat lisäksi mm. Pirkanmaan kuntakokeilun operatiivinen johtoryhmä, kuntien ja valtion asiantuntijat sekä uudistuksen tueksi nimetyn Pirkanmaan strategisen kumppanuustyöryhmän jäsenet.

Alustavan kustannusarvion perusteella palvelustrategiatyön asiantuntijapalvelun ostoon tulisi varata 150 000 euroa ja muihin strategian laadintaan liittyviin viestintä, tilavaraus ym. kustannuksiin 15 000 euroa.  Lisäksi asiantuntijapalvelun ohjaamiseen ja valmistelun koordinointiin tulisi varata 25 000 euroa (palkkakustannuksia), asiantuntijapalvelun kilpailutuksen kustannuksiin 5000 euroa (Hanselin asiantuntijapalvelun osto).

Tampereen kaupunki on hakenut palvelustrategian ostopalvelumenoihin Pirkanmaan liitolta 100 000 euroa AKKE-rahoitusta (Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen). Jos AKKE-rahoitus myönnetään haetun mukaisena, niin kuntien rahoitusvastuulle palvelustrategian laadintakustannuksista jää kustannusarvion perusteella noin 95 000 euroa. Kuntien kesken kustannukset esitetään jaettavaksi asukasluvun suhteessa toteutuneiden kustannusten mukaan projektin päätyttyä. Kustannusarvion perusteella tehty kuntakohtainen laskelma on esityslistan liitteenä. Mikäli hankerahoitusta ei myönnetä tai asiantuntijapalvelun hinta tai muut arvioidut kulut ylittävät merkittävästi arvioidun kustannustason, niin asia tuodaan kunnille uudelleen käsittelyyn.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päätttää, että Vesilahden kunta sitoutuu osallistumaan Pirkanmaan kuntien yhteisen TE-palveluja koskevan palvelustrategian laadintaan ja siitä syntyviin kustannuksiin päätöksen perusteluissa esitetyllä tavalla, sekä valtuuttaa Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen hallinnoimaan palvelustrategiatyön valmisteluprojektia mukaan lukien asiantuntijapalvelujen hankkiminen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Tampereen kaupunki, Atte Viinikka