Perustelut
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä on toiminut kuntien yhteistyöorganisaationa 15 vuoden ajan. Toiminta nojautuu seutustrategiaan, ja työtä ohjaa seutuhallitus.Kuntayhtymän ja seutuyhteistyön tuloksellisuus on kyselyissä ja arvioissa todettu erinomaiseksi. Kuntayhtymän toiminta on myös tunnistettu kansallisesti edelläkävijäksi.
Kuntayhtymän vaikuttavuus näkyy mm. seudullisissa maankäyttölinjauksissa ja kestävän liikkumisen kehittymisessä. Yhteistyö kattaa myös asuntotuotannon edistämisen, segregaation ehkäisyn ja seudullisen tietotuotannon. Hyvinvointipalveluissa on tehostettu kuntien resurssienkäyttöä seudullisen kehittämistyön kautta. Yhteistyöllä kunnat vastaavat seudullisuuden vaateeseen MAL-sopimusten ja ulkoisen hankerahoituksen yhteydessä.
Kaupunkiseudun elinvoimaisuus ja kansallinen asema on vahvistunut kuntayhtymän toiminta-aikana merkittävästi. Pääosa menestyksestä on syntynyt kuntien konkreettisten toimien kautta. Kuntayhtymän ja yhteisten linjausten merkitystä voidaan arvioida esim. vertaamalla Tampereenseudun kehitystä muihin suuriin kaupunkiseutuihin (Helsinki, Turku ja Oulu), joista Tampereen seudun suhteellinen kasvu on ollut vahvinta.
Seutuhallitus on juuri hyväksynyt uuden seutustrategian, jonka toimeenpano käynnistetään 2023. Lisäksi seutuhallitus on käynnistänyt rakennesuunnitelman 2040 päivittämisen ja tähtää MAL5-neuvottelujen käynnistämiseen valtion kanssa 2023.
Kaupunkiseudun kuntayhtymän tehtävänä on toimeenpanna seutustrategiaa. Kuntayhtymän budjetti vuonna 2022 budjetti on 1,1 miljoonaa euroa. Kustannukset muodostuvat johdon ja asiantuntijoiden palkkauksesta (yht. 8 hlöä), tukipalveluista sekä ns. vapaasta hankerahasta ostopalveluihin (180 000 euroa). Kuntalaskutus jakautuu väestön mukaan (Tampere 61 %, Nokia 9 %, Kangasala 8%, Ylöjärvi 8%, Lempäälä 6%, Pirkkala 5%, Orivesi 2%, Vesilahti 1%).
Kuntajohtajakokous on keskustellut kokouksessaan 19.8 raamista, ja maltillinen lisärahoitus on saanut tukea. Perusteluna lisärahoitukselle on nähty toiminnan korkea vaikuttavuus, panostaminen uuden strategian toimeenpanoon ja yleisesti kaupunkiseudun kasvuun. Maltillista korotusta on perusteltu myös kuntayhtymän varsin pienellä budjetilla ja korotuksen pienellä vaikutuksella 8 jäsenkunnalle jaettuna. Kuntajohtajat ovat myös todenneet kuntayhtymän resurssikehityksen jääneen jälkeen muiden kuntaomisteisten organisaatioiden kehityksestä. Lisärahoituksen siirtoa tuleville vuosille ei ole myöskään pidetty realistisena kuntatalouden epävarmuuden vuoksi.
Seutuhallitus on linjannut 30.8. kokouksessaan, että seutuyksikön talousarvioraami laaditaan version 1 mukaisesti, mikä tarkoittaa seudun kokonaisbudjetin osalta 40 000e kasvua. Kokonaisbudjetin kasvu on maltillinen ja vastaa lähinnä kiinteiden kustannusten nousuun. Maltillinen kasvu on kuntien nykyisessä taloudellisessa tilanteessa perusteltua. Tiukkenevassa taloudellisessa tilanteessa olemassa olevien taloudellisten resurssien vaikuttavuutta on syytä arvioida tarkasti kaupunkiseudun toiminnassa.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi
Kunnanhallitus päättää antaa selosteen mukaisen lausunnon Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymän talousarvion raamiehdotuksesta.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.