Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 23.8.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 63 Lausuntopyyntö alueellisen jätehuoltolautakunnan talousarvioesityksestä vuodelle 2023

VESDno-2022-182

Valmistelija

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta varaa yhteistoiminta-alueen kunnille mahdollisuuden jättää lausuntonsa jätehuoltoviranomaisen vuoden 2023 talousarvioesityksestä. Jätehuollon viranomaistehtäviä koskevan sopimuksen kohdan 8 mukaan talousarvion ja - suunnitelman valmistelussa on kunnille varattava tilaisuus esityksen tekemiseen toiminnan tavoitteista, suunnitelluista toimenpiteistä ja rahoituksesta. Lausunnot on pyydetty toimittamaan 19.8.2022 mennessä. Lausunnolle on saatu lisäaikaa 23.8.2022 saakka. 

Toimintaympäristön muutokset

Toimintaympäristöön vaikuttaa edelleen merkittävästi vuonna 2021 toteutunut jätelain uudistus ja samana vuonna uudistuneet kunnalliset jätehuoltomääräykset. Muuttuneella sääntelyllä on vaikutusta niin viranomaispäätöksentekoon kuin jätehuoltopalveluihin alueella: 

Uudet jätehuoltomääräykset ovat aiempaa kattavammat ja niissä on asetettu uusia, nykyistä selvästi tiukempia jätteiden erilliskeräysvelvoitteita. Erilliskeräysvelvoitteita koskevat siirtymäajat umpeutuvat kokonaisuudessaan vuoden 2023 aikana. 

Biojätteen kompostoinnista on tehtävä ilmoitus kunnan jätehuoltoviranomaiselle 31.12.2022 mennessä. Jätehuoltoviranomaisen on merkittävä kompostointi-ilmoitusten tiedot uuteen jätelain 143 §:n mukaiseen rekisteriin biojätteen käsittelystä. Rekisterinpitovelvoite astuu voimaan 1.1.2023.

Uudistuva jätelaki tuo myös muutoksia kunnan jätemaksuihin. Tuottajien ja kuntien on sovittava korvauksista, jotka tuottajat maksavat 1.7.2023 alkaen kunnille pakkausten erilliskeräyksestä ja kuljetuksesta.

Kuntien yhteinen jätestrategia vuoteen 2025 valmistui syksyllä 2019. Jätestrategia osaltaan ohjaa myös jätehuoltoviranomaisen toimintaa. Strategiassa määriteltyjä toimenpiteitä toteutetaan ja edistetään yhteistyössä strategiassa määriteltyjen vastuutahojen kanssa.

Toiminnan mittarit ja strategiset painopisteet vuodelle 2023

Mittarit ovat pääasiassa samoja kuin aikaisempina vuosina. Vuoden 2023 mittareissa on kuitenkin eriytetty käsiteltyjen ilmoitusten määrä omaksi mittarikseen. Tämä on katsottu tarkoituksenmukaiseksi, koska käsiteltyjen ilmoitusten määrän odotetaan lisääntyvän huomattavasti kompostointi-ilmoitusten vireille tulon myötä.

Vuoden 2023 toiminnassa painotetaan kolmea strategista painopistettä:

1. Uuden jätelain ja jätehuoltomääräysten toimeenpano

2. Kiinteistöittäisten jätteenkuljetusalueiden päivittäminen

3. Jätestrategian toimeenpano

Talousarvio 2023

Jätehuoltoviranomaisen vuoden 2023 talousarvioksi esitetään 490 000 €. Jätehuoltoviranomaisen budjetin esitetään nousevan vuodesta 2022, jolloin toiminnan kustannuksiksi on arvioitu 461 000 €. Talousarvioesitykseen liittyy vielä joitain epävarmuuksia mm. kunta-alan keskeneräisen palkkaratkaisun johdosta, minkä vuoksi talousarvioesitystä varaudutaan päivittämään ennen talousarvion hyväksymistä jätehuoltolautakunnassa syyskuussa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta pitää esitystä hyvänä ja realistisena: lakimuutoksen vuoksi menojen lisääntyminen on erittäin todennäköistä. Lisääntynyt työmäärä tosin voi vaikuttaa henkilöstötarpeeseen arvioitua enemmän. 

Pykälä tarkastetaan kokouksessa. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. Päätös tarkastettiin kokouksessa.

Tiedoksi

Alueellinen jätelautakunta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)