Kunnanhallitus, kokous 11.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 39 Vesilahden kunnan päiväkodin hankesuunnittelu

VESDno-2023-91

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Varhaiskasvatuksen palvelutarpeen kehittyminen Vesilahden kunnassa

Vesilahden kunnan väkiluku oli laskusuuntainen vuosina 2014 – 2019 ja samalla ajanjaksolla kunnan syntyvyys oli keskimäärin alle 40 lasta vuodessa. Kyseisenä ajanjaksona varhaiskasvatuksen palvelutarve väheni ja palveluverkkoa sekä palvelun tarjontaa sopeutettiin tilanteeseen. Vuodesta 2020 eteenpäin on muuttovoitto kasvattanut Vesilahden kuntaa. Vaikka syntyvyys ei ole juurikaan lisääntynyt, ovat kuntaan muuttajat tyypillisesti lapsiperheitä ja tilanne varhaiskasvatuksen palvelutarpeen osalta on nopeasti muuttunut. Muuttovoitto on kasvattanut varhaiskasvatusikäisten lasten määrää noin 9% vuodessa. Rakennusvalvonnan tietojen mukaan kunnassa on parhaillaan lukuisia pientalojen rakennusprojekteja käynnissä ja muuttovoitto säilyy tasaisena lähivuodet. Taloudellisen tilanteen muutoksista huolimatta uusia rakennusprojekteja käynnistyy ja tontteja myydään edelleen tasaisesti. Näköpiirissä on myös uusia kiinnostavia kaava-alueita, joiden tonttimyynti on käynnistymässä. Osaltaan myös lakimuutokset ovat lisänneet palveluntarvetta (mm. asiakasmaksujen alenemisen myötä osallistumisasteen nousu) ja tilantarvetta (mm. pienten ja tuen tarpeisten lasten kertoimet).

Edellä mainituista syistä varhaiskasvatuksen olemassa olevien tilojen kapasiteetti ei enää lähivuosina riitä vastaamaan palveluntarpeeseen. Tilanne on todettu kunnassa tehdyssä palveluverkkoselvityksessä ja tilanteeseen on reagoitu varaamalla vuoden 2023 talousarvioon rahoitus päiväkotihankkeen suunnittelulle ja suunnitelmavuosien 2024-25 investointiohjelmaan resurssit hankkeen toteutukselle. Tarkoituksenmukaisen kokoinen projekti väestöennusteen, strategian, palvelun järjestämisen ja rakennushankkeen toteutuksen näkökulmista on kolmiryhmäinen yksikkö, joka tarkoittaa 500-600 neliömetrin kiinteistöä ja noin 60 asiakaspaikkaa.

Rakennusprojektin hankesuunnittelu

Rakennusprojektin käynnistyy useimmiten hankesuunnittelulla. Hankesuunnittelussa määritellään reunaehdot rakennushankkeen toteuttamiselle rakennuspaikan valinnasta tilaohjelmaan. Hankesuunnittelussa määritellään käyttäjien tarpeiden pohjalta keskeisimmät laatuun ja kustannuksiin liittyvät tavoitteet ja ominaisuudet. Lisäksi hankesuunnitelmassa esitetään rakennushankkeen vaiheet, niiden ajateltu kesto ja aikataulu sekä arvio hankkeen kustannuksista. Ammattitaitoinen hankesuunnittelu parantaa rakennusprojektin sujuvuutta ja lopputuloksen laatua. Hankesuunnittelusta rakennusprojekti siirtyy tekniseen projektisuunnitteluun, jonka lopputuloksena pystytään tekemään investointipäätös, käynnistämään kilpailutukset ym. rakennusprojektin vaiheet.

Päiväkodin käyttäjälähtöinen hankesuunnittelu on luontevaa toteuttaa Vesilahden kunnan sivistyksen palvelualueen ohjaamana, koska sivistyslautakunta on varhaiskasvatuksen lakisääteisestä palvelusta vastaava toimielin (Hallintosääntö 4. luku 5 §) ja tarpeet palvelun tuottamiseksi tunnetaan parhaiten sivistyspalveluissa. Ammattitaitoisessa hankesuunnitteluprosessissa tulevat kuulluksi kaikki projektin kannalta keskeiset sidosryhmät (henkilöstö, lapset, huoltajat ja kunnan toimielimet).

Hankesuunnittelun ensimmäisessä vaiheessa tarkastellaan toiminnalle sopivaa rakennuspaikkaa kunnan osoittamista vaihtoehdoista. Optimaalisessa paikassa yhdistyy palvelun tuottamisen, elinvoiman, perheiden logistiikan, tontin rakennettavuuden ja käyttösuunnitelman näkökulmat. Hankesuunnittelun ensimmäisen vaiheen lopputuloksena syntyy kooste vaihtoehdoista, jonka pohjalta sivistyslautakunta voi tehdä esityksen rakennuspaikasta kunnanhallitukselle.

Hankesuunnittelun toisessa vaiheessa toteutetaan hankkeen arkkitehtisuunnittelu yhdessä kohteen käyttäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Suunnittelun tässä vaiheessa mm. määritellään rakennuksen sijoittelu ja muoto sekä tehdään tilaohjelma ja pohjakaavio tilojen sijoittelusta. Hankesuunnitelma sisältää edellisten lisäksi myös toteuttamisaikataulun ja kustannusarvion. Kun hankesuunnitelmassa yhdistyy lasten, henkilöstön ja huoltajien hyvinvoinnin näkökulmat palvelun tuottamisen ja taloudellisuuden reunaehtoihin, voi sivistyslautakunta hyväksyä suunnitelman omalta osaltaan jatkosuunnittelun pohjaksi.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää käynnistää Vesilahden kunnan päiväkodin hankesuunnittelun ja ohjeistaa sivistysjohtajaa toteuttamaan hankesuunnittelun hankinnan.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Viime vuosien muuttovoiton vuoksi Vesilahden kunnan varhaiskasvatuksen olemassa olevien tilojen kapasiteetti ei enää lähivuosina riitä vastaamaan palveluntarpeeseen. Tilanne on todettu kunnassa tehdyssä palveluverkkoselvityksessä ja tilanteeseen on reagoitu varaamalla vuoden 2023 talousarvioon rahoitus päiväkotihankkeen suunnittelulle ja suunnitelmavuosien 2024-25 investointiohjelmaan resurssit hankkeen toteutukselle.

Sivistyslautakunta käynnisti kokouksessaan 7.3.2023 hankesuunnittelun, jonka ensimmäisessä vaiheessa tarkastellaan toiminnalle sopivaa rakennuspaikkaa. Vesilahden kunnan väkiluvun ja varhaiskasvatuksen palvelutarpeen kasvu keskittyy palvelukeskusalueelle, joista kaavoittaja osoitti seuraavat viisi mahdollista päiväkodin paikkaa:

  • Suomelan tontti
  • Kirjaston viereinen tontti
  • Kerrostalon pohjakerros
  • Peiponpellon päiväkodin laajennus
  • Yhtenäiskoulun laajennusvaraus


Tonttien sopivuutta päiväkodin rakennuspaikaksi arvioitiin seuraavien kriteerin perusteella:

  • Saavutettavuus ja liikennejärjestelyt
  • Rakennettavuus
  • Terveys, turvallisuus ja lähiympäristö
  • Palveluntuotanto
  • Monikäyttöisyys ja elinkaarikestävyys
  • Veto-, pito- ja elinvoima
  • Aikataulu ja riskit


Asiantuntijatyön sekä luottamishenkilöiden kanssa 6.5.2023 pidetyn työpajan tuottaman aineisto osoittaa, että päiväkodille on monia hyviä rakennuspaikkoja, joilla kaikilla on vahvuuksia ja heikkouksia. Koska lakisääteisen varhaiskasvatuspalvelun tilapula on akuutti, on hankkeen mahdollinen viivästyminen erittäin kriittinen riski. Palvelun tuottamisen näkökulmasta kaavamuutoksia edellyttävät vaihtoehdot ovat liian riskialttiita, koska kaavaprosessin ja siihen mahdollisesti liittyvien valitusten myötä aikataulu voi venyä ennakoimattomasti. Tällöin vaihtoehdoiksi jäävät kaavallisesti valmiit rakennuspaikat eli Peiponpellon laajennus ja Suomelan alueen tontti.

Hankesuunnittelussa määritellään käyttäjien tarpeiden pohjalta keskeisimmät laatuun ja kustannuksiin liittyvät tavoitteet ja ominaisuudet. Jatkamalla hankesuunnittelua Suomelan tontin ja Peiponpellon laajennuksen osalta saadaan lopullisen rakennuspaikan päätöksenteon tueksi täsmentynyt näkemys käyttäjien toiveista ja tarpeista sekä tonttivaihtoehtojen rakennus- ja käyttökustannuksista. Kahden vaihtoehdon osalta voidaan myös toteuttaa kunnanhallituksen (7.6.2021 § 94) määrittämä ennakkovaikutusten arviointi ja lopullinen päätös rakennuspaikasta päästään tekemään kattavamman tiedon pohjalta.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää, että hankesuunnittelua jatketaan Suomelan tontin ja Peiponpellon laajennuksen osalta.

Päätös

Kokouksen keskustelussa sivistyslautakunnan jäsen Tomi Pakarainen teki muutosesityksen, että hankesuunnittelua jatketaan vain Suomelan tontin osalta. Lautakunta tuki yksimielisesti esitystä.

Sivistyslautakunta päättää, että päiväkodin hankesuunnittelua jatketaan vain Suomelan tontin osalta.

Eriävä mielipide

Marko Lahtinen
Sivistysjohtaja jätti päätöksestä eriävän mielipiteen, koska hankesuunnittelu vain yhdelle tontille sisältää merkittäviä riskejä.

Perustelut

Kuntalain 92 § mukaan kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja ja hallintosäännössä määrätty kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi asian, joka on kuntalain siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen. Vesilahden hallintosäännön 4 luvun 11 §:n mukaan asian ottamisesta kunnanhallituksen käsiteltäväksi voi päättää kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja ja kunnanjohtaja. Kunnanjohtaja on päättänyt ottaa sivistyslautakunnan 6.6.2023 päätöksen § 36 ”Vesilahden kunnan päiväkodin hankesuunnittelu” kunnanhallituksen käsiteltäväksi. 

Perusteena, on että päätös on tehty riittämättömin tiedoin ja ennenaikaisesti ja näin ollen sillä voi olla merkittäviä vaikutuksia kunnan taloudenhoitoon. Kunnanhallituksen tehtävä on vastata kuntalain 39 § mukaisesti kunnan taloudenhoidosta. Hankeselvityksen tekeminen kahden eri tontin ja siten kahden eri rakennushankkeen (uudiskohde/laajennus) osalta voi tuottaa olennaista tietoa lopullisen investoinnin kustannusvaikutuksista mm. seuraavilta osin:

  • Rakennuskustannuksiin kokonaisuudessaan vaikuttaa paljon se, onko kyseessä uudiskohde vai laajennus
  • Suomelan tontin hankinta
  • Peiponpellon olemassa olevien tilojen hyödyntäminen (liikuntatilat, keittiö)
  • Tukipalveluiden palkkakustannukset
  • Olemassa olevan tekniikan hyödyntäminen (vesi-viemäri, sähkö, tietoliikenne, rakennusautomaatio)

Näin ollen sivistyslautakunnan 6.6.2023 päätös § 36 on syytä palauttaa valmisteluun siten, että hankesuunnittelua jatketaan Suomelan tontin ja Peiponpellon laajennuksen osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää käyttää otto-oikeutta sivistyslautakunnan 6.6.2023 § 36 ja palauttaa sen sivistyslautakunnan valmisteluun siten, että hankesuunnittelua jatketaan Suomelan tontin ja Peiponpellon laajennuksen osalta.

Päätös

Kunnanhallitus päätti, että se ei käytä otto-oikeutta ja päiväkodin hankesuunnittelua jatketaan sivistyslautakunnan päätöksen mukaisesti vain Suomelan tontin osalta.

Kokouskäsittely

Harri Penttilä esitti, että kunnanhallitus ei käytä otto-oikeutta ja päiväkodin hankesuunnittelua jatketaan sivistyslautakunnan päätöksen mukaisesti vain Suomelan tontin osalta. Ari Perämaa ja Aino-Riikka Simula kannattivat Harri Penttilän esitystä. Kunnanhallituksen puheenjohtaja totesi, että on tehty kunnanjohtajan esityksestä poikkeava vastaehdotus ja, että suoritetaan äänestys. Äänestyksessä pohjaesitys oli JAA ja vastaehdotus EI. Äänestyksessä äänet jakautuivat seuraavasti:

EI: Kristiina Pispala, Harri Penttilä, Aino-Riikka Simula, Ari Perämaa, Susanna Suoniemi, Emma Selin

JAA: Harri Tapanainen

Puheenjohtaja totesi, että EI ääniä annettiin 6 ja JAA ääniä 1. Näin ollen Harri Penttilän vastaehdotuksen todettiin voittaneen. 

Kunnanjohtaja Tuomas Hirvonen jätti asiasta eriävän mielipiteen. 

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnassa tarjotaan alle kouluikäisille lapsille varhaiskasvatusta kolmessa päiväkotiyksikössä ja niiden välittömässä yhteydessä tai lähellä sijaitsevissa kouluyksiköissä esiopetusikäisille esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuslain ja –suunnitelman muutokset (mm. kolmitasoisen tuen järjestäminen ja asiakasmaksujen muutokset) ovat yhdessä viime vuosien voimakkaan muuttovoiton ja varhaiskasvatukseen osallistumisasteen kasvun kanssa johtaneet tilanteeseen, jossa Vesilahden varhaiskasvatuksen tilakapasiteetti on loppumassa. Tilanne todettiin kunnassa vuonna 2022 tehdyssä palveluverkkoselvityksessä (sivistyslautakunta 7.6.2022 § 43) ja tilanteeseen reagoitiin syksyllä 2022 ottamalla varhaiskasvatuksen käyttöön tiloja yhtenäiskoulusta sekä varaamalla vuoden 2023 talousarvioon rahoitus päiväkotihankkeen suunnittelulle ja suunnitelmavuosien 2024-25 investointiohjelmaan resurssit hankkeen toteutukselle. 

Vesilahden kunnassa arvioidaan varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen palvelutarvetta työvälineellä, joka perustuu alueelliseen väestötietoon sekä yksityiskohtaiseen tietoon kunnassa olevista tonteista, joista voidaan rakennustyypin ja arvioidun valmistumisvuoden perusteella ennakoida väestömuutoksia ikäryhmittäin ja alueittain. Syyskuussa 2022 suhdanteet rakennusalalla ja korkomarkkinoilla tukivat kunnan kasvua ja kunnassa valmisteltiin uusia asemakaavahankkeita, jolloin varhaiskasvatuksen palvelukysynnän nähtiin nousevan kunnassa pysyvästi. Tarvittavan lisäkapasiteetin määrä arvioitiin kolmeksi ryhmäksi, joka tarkoittaa noin 60 lapsen yksikköä. Rakennusohjeissa määriteltyjen lapsikohtaisten tilasuositusten perusteella arvioitiin tarvittavan yksikön kokoa, jonka avulla kustannuksia arvioitiin vuonna 2022 valmistuneiden vastaavien kohteiden keskimääräisen neliöhinnan perusteella. Tämän perusteella vuoden 2023 talousarvion investointeihin varattiin hankkeen 300 000€ ja suunnitelmavuosille 2024-25 yhteensä 2 000 000€. Hankesuunnitelmassa päiväkodin kustannuksiksi ensikertaisen kalustamisen, irtaimiston sekä toiminnan koneiden ja laitteiden kulut huomioiden arvioidaan 2 397 299€ - 2 526 789€, joka on 4 - 9% enemmän kuin syyskuussa 2022 arvioitiin. Kustannusarviossa ei ole huomioitu kiinteistön kustannuseriä (tontin hankinta, rahoituskulut, toiminnan ylläpito) sekä pihan leikkivälineiden kustannuksia.

Vuoden 2023 talousarvion hyväksymisen jälkeen käynnisti Vesilahden kunnan sivistyslautakunta 7.3.2023 (§ 17) uuden päiväkodin hankesuunnittelun, jonka tavoite oli määritellä käyttäjien tarpeiden pohjalta keskeisimmät laatuun ja kustannuksiin liittyvät tavoitteet ja ominaisuudet. Lisäksi hankesuunnitelmassa esitetään rakennushankkeen vaiheet, niiden ajateltu kesto ja aikataulu sekä arvio hankkeen kustannuksista. Päiväkodin käyttäjälähtöinen hankesuunnittelu on ollut luontevaa toteuttaa Vesilahden kunnan sivistyksen palvelualueen ohjaamana, koska sivistyslautakunta  on varhaiskasvatuksen lakisääteisestä palvelusta vastaava toimielin (Hallintosääntö 4. luku 5 §) ja tarpeet palvelun tuottamiseksi tunnetaan parhaiten sivistyspalveluissa. Sivistyslautakunta on ohjannut ja valvonut hankesuunnittelua kuukausittain sivistyslautakuntien kokouksien yhteydessä. 

Sivistyslautakunnan päätöksen jälkeen hankesuunnittelusta käynnistettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella tehtiin 29.3.2023 hankintapäätös hankesuunnittelun toteuttamiseksi ja hankesuunnitelman teko käynnistyi huhtikuussa yhteistyössä tarjouskilpailun voittaneen BST-Arkkitehdit Oy:n kanssa. Hankesuunnitteluun osallistui myös kunnan puitesopimuskumppanina rakennuttajakonsultti Welado Oy:ltä. 

Hankesuunnittelun ensimmäisessä vaiheessa tarkasteltiin päiväkotitoiminnalle sopivaa rakennuspaikkaa. Vesilahden kunnan väkiluvun ja varhaiskasvatuksen palvelutarpeen kasvu keskittyy palvelukeskusalueelle, joista kaavoittaja osoitti tarkasteluun viisi mahdollista päiväkodin paikkaa: 

  • Suomelan tontti 

  • Kirjaston viereinen tontti 

  • Kerrostalon pohjakerros 

  • Peiponpellon päiväkodin laajennus 

  • Yhtenäiskoulun laajennusvaraus 

Tonttien sopivuutta päiväkodin rakennuspaikaksi arvioitiin seuraavien kriteerin perusteella: 

  • Saavutettavuus ja liikennejärjestelyt 

  • Rakennettavuus 

  • Terveys, turvallisuus ja lähiympäristö 

  • Palveluntuotanto 

  • Monikäyttöisyys ja elinkaarikestävyys 

  • Veto-, pito- ja elinvoima 

  • Aikataulu ja riskit 

Asiantuntijatyön sekä luottamishenkilöiden kanssa 6.5.2023 pidetyn työpajan tuottaman aineisto osoitti, että päiväkodille on monia hyviä rakennuspaikkoja, joilla kaikilla on vahvuuksia ja heikkouksia. Koska lakisääteisen varhaiskasvatuspalvelun tilapula oli akuutti, nähtiin hankkeen mahdollinen viivästyminen erittäin kriittisenä riskinä. Palvelun tuottamisen näkökulmasta kaavamuutoksia edellyttävät vaihtoehdot nähtiin tuolloin liian riskialttiita, koska kaavaprosessin ja siihen mahdollisesti liittyvien valitusten myötä aikataulu olisi voinut venyä ennakoimattomasti. Tämän vuoksi vaihtoehdoiksi jäivät kaavallisesti valmiit rakennuspaikat eli Peiponpellon laajennus ja Suomelan alueen tontti. Sivistyslautakunta päätti 6.6.2023 (§ 36) ja kunnanhallitus 12.6.2023 (§ 100), että hankesuunnittelua jatketaan vain Suomelan tontin osalta. 

Hankesuunnittelun toisessa vaiheessa on toteutettu hankkeen arkkitehtisuunnittelu yhdessä kohteen käyttäjien ja muiden sidosryhmien kanssa. Hankesuunnittelun tavoite on ollut yhdistää lasten, henkilöstön, huoltajien ja muiden sidosryhmien näkökulmat palvelun tuottamisen ja taloudellisuuden reunaehtoihin. Ensimmäinen työpaja henkilöstön kanssa pidettiin 28.8.2023 ja siinä määriteltiin kuinka Vesilahden varhaiskasvatuksen arvojen (leikki, liikkuminen ja luonto) tulisi näkyä päiväkotitiloissa sekä mitä toiminnallisuuden vaatimuksia varhaiskasvatussuunnitelma asettaa päiväkodin sisä- ja ulkotiloille. Työpajan pohjalta voitiin laatia ensimmäinen versio tilaohjelmasta sekä käynnistää niiden sijoittelu tukemaan arvojen toteuttamista ja henkilöstön määrittelemiä toiminnallisuuksia. Samaan aikaan tämän työn kanssa kuultiin kaikkien varhaiskasvatuksen asiakasperheiden näkemyksiä toimivista varhaiskasvatustiloista sekä toteutettiin lapsille työpajat, joissa he saivat miettiä ja ideoida heille mielekkään tekemisen kautta toiveita tulevan päiväkodin sisä- ja ulkotiloille. Lisäksi asiaa käsiteltiin vammaisneuvostossa ja nuorisovaltuustossa, joilta saatiin lausunnot hankesuunnittelun tueksi.

Huoltajien ja lasten näkemykset saatiin koottua 16.10.2023, jonka jälkeen syntyi päiväkodin tontin käyttösuunnitelma sekä pohjakaava. Varhaiskasvatuksen edustajien kommenttien perusteella tehtyjen muokkausten jälkeen päästiin viimeistelemään tilaohjelma, tontinkäyttösuunnitelma ja pohjakaava siten, että voitiin määritellä kustannuslaskentaan tarvittavat keskeiset rakennustekniset seikat. Hankesuunnitelmaan on koottu prosessin keskeiset tuotokset ja sen tavoite on määritellä varhaiskasvatuspalvelun tuottamiseksi tarvittavien tilojen keskeiset ominaisuudet sekä antaa lähtötiedot jatkosuunnittelun pohjaksi. 

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää

  • hyväksyä hankesuunnitelman omalta osaltaan, ja
  • lähettää sen edelleen kunnanhallitukseen hyväksyttäväksi sekä lähetettäväksi eteenpäin jatkotoimenpiteitä varten.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

   

Ehdotus

Esittelijä

Susanna Hokkanen, hallintojohtaja, susanna.hokkanen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä uuden päiväkodin hankesuunnitelman ja lähettää hankkeen tekniselle lautakunnalle jatkosuunnitteluun.

Lisäksi kunnanhallitus päättää, että lopullinen investointipäätös tehdään tarkempien suunnitelmien ja tarkentuneen kustannusarvion valmistumisen jälkeen.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnanhallitus on kokouksessaan 18.12.2023 §210 hyväksynyt uuden päiväkodin hankesuunnitelman ja lähettänyt sen tekniselle lautakunnalle jatkosuunnitteluun. 

Tekniset palvelut on pyytänyt pää- ja arkkitehtisuunnittelusta tarjouksen hankesuunnittelun toteuttaneelta BST-Arkkitehdit Oy:ltä ja LVIS- suunnittelusta tarjoukset Sweco Finland Oy:ltä. Lisäksi kunnan tulee teettää kohteen rakenne-, akustiikka-, sisustus- ja pihasuunnittelu erikseen.

Tekninen lautakunta käsittelee kokouksessaan hankesuunnitelman sekä hankkeen toteutusmallin.

 

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta merkitsee hankesuunnitelman tiedoksi ja ohjeistaa teknistä palvelupäällikköä pyytämään tarjoukset rakenne-, akustiikka-, sisustus- ja pihasuunnittelusta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 24.1.2024 §5 käsitellyt uuden päiväkodin hankesuunnitelman ja ohjeistanut teknistä palvelupäällikköä pyytämään loput suunnitteluun liittyvät tarjoukset.

Tekniset palvelut on pyytänyt pää- ja arkkitehtisuunnittelusta tarjouksen hankesuunnittelun toteuttaneelta BST-Arkkitehdit Oy:ltä. Tarjous pitää sisällään ehdotussuunnittelun, yleissuunnittelun, rakennusluvan ja siihen liittyvät arkkitehti- ja pääsuunnittelijatehtävät, toteutussuunnittelun, rakentamisen valmistelu ja työmaa-aikaisten täydennyssuunnitelmien tekemisen sekä luovutukseen ja käyttöönottoon liittyvät tehtävät. Tarjous on annettu kiinteällä kokonaishinnalla ja se on 57 000 euroa (alv 0%). Lisäksi BST- Arkkitehdit Oy on antanut optiotarjouksen pihasuunnittelusta ( 9 000 euroa alv0%) ja sisustussuunnittelusta ( 9300 euroa alv0 %).

LVIAS- suunnittelusta tekniset palvelut pyysi tarjouksen puitesopimuskumppani Sweco Finland Oy:ltä. Tarjous pitää sisällään kohteen taloteknisen suunnittelun ja se on annettu puitesopimuksen mukaisesti kustannusarviona, jolloin laskutus tapahtuu toteutuneiden tuntien mukaisesti. Tarjous on jaettu osiin seuraavasti: LVI-suunnittelu 12 300€, RAU- suunnittelu 4 400€, sprinklerisuunnittelu 4 800€, olosuhdesimuloinnit 2 100€, maalämpösuunnittelu 4 800€ ja sähkösuunnittelu 7 700€ (hinnat alv0%).

Rakennesuunnittelusta tarjous pyydetiin puitesopimuskumppani AFRY Buildings Finland Oy:ltä ja maaperätutkimuksista, rakennettavuusselvityksestä ja geosuunnittelusta puitesopimuskumppani Taratest Oy:ltä. Tarjoukset on luvattu toimittaa lautakunnan kokoukseen mennessä.

Näiden lisäksi suunnittelua tulee täydentää ainakin erillisellä akustiikkasuunnittelulla, johon tarjous pyydetään muiden suunnitelmien edetessä.

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta käsittelee saadut tarjoukset ja päättää jatkotoimenpiteistä kokouksessa.

Päätös

Tekninen lautakunta palauttaa asian kunnanhallituksen käsiteltäväksi suunnittelutarjousten kokonaiskustannusten ylittäessä arvioidut suunnittelukustannukset.

Kokouskäsittely

Tekninen palvelupäällikkö esitteli kaikki saadut tarjoukset. Taratest Oy on antanut tarjouksen pohjatutkimuksista (6953€ alv0%) ja geosuunnittelusta (6780€ alv0%) ja AFRY Buildings Finland Oy rakennesuunnittelusta hinta-arviolla (28 500€ alv0%).

Tekninen palvelupäällikkö teki kokouksessa päätösehdotuksen: "Tekninen lautakunta hyväksyy saadut tarjoukset ja ohjeistaa teknistä palvelupäällikköä käynnistämään suunnittelutyön."

Keskustelun aikana Valto Sorva teki muutetun päätösehdotuksen: "Tekninen lautakunta palauttaa asian kunnanhallituksen käsiteltäväksi suunnittelutarjousten kokonaiskustannusten ylittäessä arvioidut suunnittelukustannukset."

Risto Naskali kannatti muutettua päätösehdotusta. Lautakunta äänesti asiasta.

Äänestys: 

JAA, tekninen lautakunta hyväksyy saadut tarjoukset ja ohjeistaa teknistä palvelupäällikköä käynnistämään suunnittelutyön.

EI, Tekninen lautakunta palauttaa asian kunnanhallituksen käsiteltäväksi suunnittelutarjousten kokonaiskustannusten ylittäessä arvioidut suunnittelukustannukset.

Jaa 3 Marko Lounasranta, Taina Lamminmäki, Kati Ajoksenmäki
Ei 3 Valto Sorva, Johanna Halme, Risto Naskali
Tyhjä 0  

 

Järjestetyssä äänestyksessä äänet menivät tasan, joten puheenjohtajan ääni ratkaisi asian muutetun päätösehdotuksen kannalle.

Valmistelija

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Tekninen lautakunta on kokouksessaan 14.2.2024 §13 käsitellyt uuden päiväkodin suunnittelutarjoukset. Uuden päiväkodin suunnitteluun oli varattu yhteensä 150 000 euroa ja suunnittelutarjousten ylittäessä varatut määrärahat, tekninen lautakunta päätti palauttaa asian kunnanhallituksen käsiteltäväksi. 

Suunnittelutarjoukset koostuvat seuraavista kokonaisuuksista:

Tehtävä Tarjoaja Tarjous Tarjouksen tyyppi
PS- ja ARK- suunnittelu BST- Arkkitehdit Oy 57 000€ Kokonaishinta
Sähkösuunnittelu Sweco Finland Oy 7 700€ Kustannusarvio
LVI- suunnittelu Sweco Finland Oy 12 300€ Kustannusarvio
RAU- suunnittelu Sweco Finland Oy 4 400€ Kustannusarvio
Sprinklerisuunnittelu Sweco Finland Oy 4 800€ Kustannusarvio
Olosuhdesimuloinnit Sweco Finland Oy 2 100€ Kustannusarvio
Maalämpösuunnittelu Sweco Finland Oy 4 800€ Kustannusarvio
Pohjatutkimukset Taratest Oy 6 953€ Kokonaishinta
Geosuunnittelu Taratest Oy 6 780€ Kokonaishinta
Rakennesuunnittelu AFRY Building Finland Oy 28 500€ Kustannusarvio
YHTEENSÄ   135 333€  


Lisäksi tekniset palvelut on pyytänyt optio-hinnat seuraavista suunnitteluun sisältyvistä kokonaisuuksista:

Tehtävä Tarjoaja Tarjous Tarjouksen tyyppi
Pihasuunnittelu BST-Arkkitehdit Oy 9 000€ Kokonaishinta
Sisustussuunnittelu BST-Arkkitehdit Oy 9 300€ Kokonaishinta
Verhosuunnittelu BST-Arkkitehdit Oy 3 000€ Kokonaishinta
Akustiikkasuunnittelu   10 000€ ARVIO
YHTEENSÄ   31 300€  


Lisäksi kohteen tarve- ja hankesuunnittelu on toteutettu jo aiemmin BST- Arkkitehdit Oy:n toimesta, jolloin uuden päiväkodin suunnittelun kokonaiskustannusarvio on 184 508 euroa (alv 0%).

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus hyväksyy saadut tarjoukset ja ohjeistaa teknistä palvelupäällikköä käynnistämään uuden päiväkodin suunnittelun.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden tekninen palvelupäällikkö Roope Kyrkölle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on

Vesilahden kunnanhallitus 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.