Perustelut
Opetushallitus on täsmentänyt 18.5.2022 useita opetussuunnitelmien perusteita ja määräyksiä, joiden tavoitteena on vahvistaa oppilaan ja opiskelijan oikeusturvaa ja oppimisympäristön turvallisuutta. Täsmennykset perustuvat muutoksiin, jotka on tehty perusopetuslakiin. Muutokset tulevat voimaan 1.8.2022. Esi- ja perusopetuksen sekä koulutuksen järjestäjien on päivitettävä paikalliset opetussuunnitelmat siten, että ne vastaavat annettuja määräyksiä ja ovat käytössä elokuun alkuun mennessä.
Opetussuunnitelman keskeiset uudistukset ovat:
- Lapsen edun ensisijaisuus. Jatkossa lapsen edun ensisijaisuus on huomioitava opetusta suunniteltaessa, järjestettäessä ja siitä päätettäessä.
- Oppilaan velvollisuuksiin on lisätty vaatimus syrjimättömyydestä. Oppilaan on jatkossa käyttäydyttävä muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei hän vaaranna muiden opiskelijoiden, oppilaitosyhteisön tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä.
- Opettajan ja rehtorin ilmoitusvelvollisuus laajeni. Heillä on jatkossa velvollisuus ilmoittaa huoltajalle tai muulle edustajalle epäilty kiusaaminen, häirintä, väkivalta ja syrjintä oppimisympäristössä ja koulumatkalla. Ilmoitusvelvollisuus koskee kohteena ollutta ja epäiltyä oppilasta.
- Kurinpitokeinot on muutettu kurinpitotoimiksi. Kurinpitotoimiin tulleet muutokset:
- Koulutuksen ja opetuksen järjestäjän tulee jatkossa kurinpitotoimea harkitessaan ottaa huomioon teon laatu sekä oppilaan ikä ja kehitystaso.
- Jäljellä olevan työpäivän lisäksi myös seuraava työpäivä voidaan evätä oppilaalta perustellusta syystä, jos opetuksen järjestäjä tarvitsee aikaa sen suunnitteluun, miten oppilaan turvallinen paluu takaisin opetukseen toteutetaan. Oppilaan oikeus osallistua opetukseen voidaan evätä aiemmin säädetyin perustein. Epääminen on mahdollista, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan tai muun henkilön turvallisuus kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi.
- Opetuksen epäämistilanteissa oppilaalle on järjestettävä oppilashuoltona mahdollisuus keskustella hlökohtaisesti psykologin tai kuraattorin kanssa. Lisäksi on järjestettävä muu tuki epäämisen aikana ja oppilaan palatessa opetukseen. Oppilaalle tehdään suunnitelma opetukseen palaamisen tukemiseksi.
- Toiminnassa huomioidaan perusopetuslain muutos ns. kaksoisrangaistavuuden (POL 36c§) poistumisesta. Muutos parantaa perusopetuslakiin sisältyvien kurinpitotoimien käytettävyyttä, vaikka samassa asiassa olisi käynnistynyt rikosoikeudellinen prosessi.
Muutokset löytyvät Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 luvuista ”Esiopetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet”, ”Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet” ja ”Oppilashuolto”, kappaleesta ”Yhteisöllinen oppilashuolto” sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 luvusta "Perusopetus yleissivistyksen perustana", kappaleesta ”Opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet”, luvusta "Oppimista ja hyvinvointia edistävän koulutyön järjestäminen", kappaleista ”Yhteinen vastuu koulupäivästä”, ”Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö” ja "Paikallisesti päätettävät asiat" sekä luvusta ”Oppilashuolto”, kappaleesta ”Yhteisöllinen oppilashuolto”.
Vesilahden kunnan opetussuunnitelmassa muutokset koskevat luvun 5 sisältöjä, jotka ovat esityksen liitteinä. Lisäksi uudistus on tuonut muutoksia lukuvuosisuunnitelmiin sekä koulun sisäisiin ohjeistuksiin ja käytäntöihin.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi
Sivistyslautakunta päättää hyväksyä opetussuunnitelman muutokset liitteen mukaisesti ja uudistettu opetussuunnitelma otetaan käyttöön elokuusta 2022 alkaen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.