Kunnanhallitus, kokous 30.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 173 Lausunto linjan 55 Vesilahti-Lempäälä-Ideapark-Tampere -välisen yhteyden muuttamisesta

VESDno-2023-304

Valmistelija

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenne Nysse, on pyytänyt Vesilahden kunnalta lausuntoa linjan 55 reittimuutoksesta välillä Sääksjärvi – Tampere. Nykyinen linja 55 liikennöi Vesilahdelta Lempäälän keskustan kautta Ideaparkille ja siitä valtatie 3. pitkin Tampereen keskusta-alueelle linja-autoasemalle. Samaa reittiä Lempäälässä linja 55 kulkee linjan 50 kanssa Lempäälän keskustan ja Ideaparkin välillä ja linjan 60 kanssa Ideaparkin ja Tampereen välillä.

Nysse on tehnyt VR:n kanssa sopimuksen Nysse-lippujen käytöstä VR:n kauko- ja lähijunissa (esim. M- ja R-junat). Lisäksi Lempäälän kunta on tehnyt ostosopimuksen M-junaliikenteen vuorotarjonnasta. Nykyisellään Lempäälän ja Tampereen välillä liikennöi arkisin 19 lähijunavuoroa suuntaansa ja 13 kaukojunavuoroa suuntaansa. Näissä kaikissa vuoroissa kelpaavat Nyssen lipputuotteet, aina Nysse-kortilla maksettavista arvo- ja kausituotteista mobiililippuihin sekä ennakkokertalippuihin. Junassa matkustaminen Nyssen lipputuotteella on saman hintaista, kuin bussiliikenteessä. Tammikuusta 2024 lähtien Vesilahti ja Lempäälä kuuluvat C-vyöhykkeeseen, joten matka Tampereen ja Vesilahden välillä vaatii A-C -vyöhykkeen lipputuotteen.

Nyssellä on selvitetty mahdollisuuksia linjastomuutoksiin ja ehdotuksena ja kunnan lausuttavana on siirtää linjan 55 liikennöinti Sääksjärven ja Tampereen välillä Tampereen linja-autoasemalta, Hervantaan. Tarkoituksena on toteuttaa päivittäinen yhteys Vesilahdesta Lempäälän keskustan ja Ideaparkin kautta Hervantaan. Linjan 55 reittimuutoksen tavoitteena ja muutoksen taustalla on:

  1. Tarjota junan ja bussin välillä nopeampi yhteys Vesilahdelta Tampereelle ja laajentaa liikennöintiaikaa Vesilahdelle. Nykyinen matka-aika bussilla Vesilahdelta Tampereelle on ruuhka-aikoina jopa 50 minuuttia. Matka-aika-arvio bussin ja junan yhdistämisellä on, vaihtoaika mukaan lukien, alle 40 minuuttia.
  2. Laajentaa liikennöintiaikoja Vesilahteen ja pyrkiä tulevaisuudessa tarjoamaan jokaiselta Tampereelta saapuvasta ja Tampereelle lähtevästä M-junasta yhteys Vesilahdelle Lempäälän juna-asemalta. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan tunnin välein liikennöitävä yhteys, mutta liikennöintiaikaa laajennetaan, etenkin ilta-aikoina nykyisestä. Tulevaisuudessa tavoitteena on kehittää tarjontaa 30 minuutin välein liikennöitäväksi.
  3. Säilyttää vaihdoton yhteys Vesilahdelta ja Lempäälän keskustasta Ideaparkille. Matkustajamääräseurannan pohjalta matkoja tehdään Vesilahdelta myös paljon Ideaparkille ja Lempäälän keskustaan. Lisäksi Lempäälän kunnan toteuttamat vapaa-ajan ja urheilutoiminnan keskittymät Ideaparkilla lisäävät omalta osaltaan joukkoliikenteen käyttöpotentiaalia.
  4. Muodostaa Vesilahden, Lempäälän keskustan, Ideaparkin ja Hervannan välille vaihdoton yhteys jokaisena liikennöintipäivänä.
  5. Kytkeä Tampereen kaakkoinen aluekeskus, Hervanta, osaksi Ideaparkin palveluita vaihdottomalla bussiyhteydellä.


Nykyisellään linjaa 55 liikennöidään arkisin noin klo 6-22 välillä noin tunnin välein. Linjareittimuutoksen yhteydessä voidaan liikennöintiaikaa laajentaa arkisin tunnilla noin klo 6-23 väliseksi. Viikonloppuliikenteen osalta nykyisellään linjalla 55 liikennöidään lauantaisin noin klo 8-22 välillä ja sunnuntaisin noin klo 11-19 välillä. Linjareittimuutoksen yhteydessä voidaan liikennöintiaikaa laajentaa lauantaisin tunnilla noin klo 8-23 väliseksi. Sunnuntain osalta voidaan liikennöintiaikaa laajentaa klo 9-20 väliseksi.

Linjastomuutoksen yhteydessä voidaan arkipäivisin tarkastella myös Narvan tarjontaa ja tarvittaessa lisätä vuoroja Narvaan niin keskipäivällä kuin ilta-aikaan. Nykyisellään Narvaan tarjotaan arkipäivisin 4 vuoroparia, mutta linjastomuutoksen yhteydessä voidaan vuoroja tarjota enemmän.

Linjan 55 mahdollisen reittimuutoksen yhteydessä linjan 55 Vesilahden osuus linjan kustannuksista ei kasva. Liikennöintiaikojen laajentamisella ei ole merkittävää kustannusvaikutusta.

Nysse pyytää lausuntoa erityisesti seuraavaan kysymykseen:

  1. Voidaanko kunnassa tukeutua tulevaisuudessakin junan ja bussin yhdistämiseen Tampereen keskustaan suuntautuvissa matkoissa?
  2. Onko hyväksyttävää muuttaa kesällä 2024 linjan 55 reitti välillä (Narva) - Vesilahti – Lempäälä – Ideapark - Sääksjärvi – Tampere, liikennöimään välillä (Narva) - Vesilahti – Lempäälä – Ideapark - Sääksjärvi – Hervanta?


Aikaisin muutosajankohta linjan 55 reittimuutokselle olisi kesäkauden 2024 alussa, 3.6.2024. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta tulee tekemää lopullisen joukkoliikenteen palvelutasopäätöksen kesäkauden 2024 osalta loppuvuodesta 2023. Lausunnot tullaan myös raportoimaan Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle päätöksenteon yhteydessä.

Vesilahden kunnan joukkoliikenteen näkökulmasta myönteistä uudistuksessa on nopeampi yhteys Vesilahden ja Tampereen keskustan välillä, laajemmat joukkoliikenteen palveluajat, lisävuorot Narvaan ja suora yhteys Hervantaan. Nopeampi yhteys Tampereen keskustaan ja raideliikenteen matkustusmukavuus sekä ekologisuus lisäävät Vesilahden veto- ja pitovoimaisuutta sekä edistävät kunnan ilmastotavoitteiden suuntaisesti kestävän liikkumisen tapoja. Laajemmat palveluajat sekä myöhäisemmät vuorot Narvaan palvelisivat erityisesti nuoria, jotka toivat mm. nuorisovaltuuston 14.9.2023 järjestämässä nuorten osallisuus- ja vaikuttamistapahtumassa esiin toiveensa laajemmista palveluajoista. Suora yhteys Hervantaan palvelee erityisesti Tredun Hepolamminkadun toimipisteessä ja Tampereen teknillisessä lukiossa opiskelevia vesilahtelaisia nuoria, joita oli yhteishaussa 2023 10,9% ikäluokasta.

Uudistuksen kielteinen vaikutus on suoran yhteyden Vesilahden ja Tampereen keskustan välillä katkeaminen. Nopeamman yhteyden sisältämä vaihto Lempäälässä junaan edellyttää matkustajalta noin 100 metrin kävelyä. Tämä voi olla joillekin matkustajille vaikeaa tai mahdotonta. Toisaalta samalta pysäkiltä kulkee linja-autoja myös eri puolille Tampereen keskustaa, joten matkaa on mahdollista jatkaa myös ilman kävelyä. Tällöin olisi toivottavaa suunnitella aikatauluja siten, että odotusaika pysäkillä olisi mahdollisimman lyhyt.

Ehdotus

Esittelijä

  • Susanna Hokkanen, vt. kunnanjohtaja, susanna.hokkanen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää antaa linjan 55 reittimuutoksesta välillä Sääksjärvi – Tampere seuraavan lausunnon: Matka-ajan lyhentyminen Tampereen keskustaan tukee Vesilahden kunnan elinvoimaisuutta ja edistää kunnan kestävän liikkumisen tavoitteita. Suoran yhteyden katkeaminen Tampereen keskustaan pidentää matka-aikaa niiden matkustajien osalta, jotka eivät pysty liikkumaan vaihdon edellyttämää noin sadan metrin matkaa. Näiden matkustajien palvelemiseksi tulee vuorot pyrkiä suunnittelemaan siten, että odotusaika pysäkillä ei muodostu pitkäksi. Joukkoliikenteen palveluaikojen laajentuminen, lisävuorot Narvaan sekä suora yhteys Hervantaan parantaisivat Vesilahden joukkoliikenteen palvelutasoa. Tämän vuoksi Vesilahti voi tulevaisuudessa tukeutua junan ja bussin yhdistämiseen Tampereen keskustaan suuntautuvissa matkoissa ja pyrkiä edelleen kehittämään yhteyden nopeutta ja matkustusmukavuutta. Näin ollen on hyväksyttävää muuttaa kesällä 2024 linjan 55 reitti välillä (Narva) - Vesilahti – Lempäälä – Ideapark - Sääksjärvi – Tampere, liikennöimään välillä (Narva) - Vesilahti – Lempäälä – Ideapark - Sääksjärvi – Hervanta kunhan huolehditaan muutoksen yhteydessä linjan 55 palveluaikojen laajentamisesta ja lisävuoroista Narvaan sekä varmistetaan, että nopean yhteyden edellyttämään kävelyyn kykenemättömät matkustajat pystyvät jatkamaan matkaa pysäkiltä (Lempäälästä tai Ideaparkilta) Tampereen keskustaan kohtuullisessa ajassa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti yksimielisesti antaa linjan 55 reittimuutoksesta välillä Sääksjärvi – Tampere seuraavan lausunnon:

Kunnanhallitus toteaa, että linjan 55 reitti on pidettävä entisellään. Suora bussiyhteys Tampereen keskustaan nähdään kriittisenä veto- ja pitovoimatekijänä Vesilahdelle. Kunnanhallitus toteaa, että kunta on tulevaisuudessa myönteinen kehittämään bussi-juna -yhteyttä ja esittää, että Lempäälästä lähtevä linja 52 pidetään edelleen Hervantaan ajavana linjana.

 


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)