Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 1.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 79 Lausunto kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksasta vuodelle 2023

VESDno-2022-286

Valmistelija

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta valmistelee 1.1.2023 voimaan tulevaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaa. Ns. TSV-jätetaksa koskee seuraavia kuntia: Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala (Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampere, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi. Lausunnot on pyydetty toimittamaan jätehuoltolautakunnalle 11.11.2022 mennessä.

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu (TSV) tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä.

TSV-jätetaksan mukaisilla jätemaksuilla katetaan kuntavastuullisen TSV- jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset, jotka muodostuvat jätteen käsittelystä ja tiedotuksesta, neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksuilla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta. Jäteastioiden tyhjennysmaksut sisältävät lisäksi keräyksen ja kuljetuksen.

TSV-jätetaksa on laadittu kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvalle jätekeskuksissa ja jäteasemilla vastaanotettaville jätteille, Tarastenjärven jätekeskuksessa vastaanotettavalle vaaralliselle jätteelle sekä jäteastioiden tyhjennyksille. TSV-jätetaksan rakenteen esitetään säilyvän samanlaisena kuin vuonna 2022.

Esitetyt muutokset astioiden tyhjennyshintoihin

Seka- ja  biojäteastioiden tyhjennyshintoihin esitetään muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Alue- ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue- ja astiakohtaisesti. TSV-palvelujen jätetaksassa sekajätteen käsittelymaksua on esitetty korotettavaksi viidellä eurolla 93 euroon/tonni (alv 0 %). Taustalla on arvio yleiskustannusten noususta sekä jätteenkäsittelyn aliurakoinnin kustannustason muutos.

Korkeampi sekajätteen käsittelyhinta TSV-asiakkaille verraten kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksaan johtuu siitä, että jäteyhtiöllä on TSV-palvelutuotantoon yksilöityjä resursseja, jotka nostavat palvelun hintaa. Korkeampi käsittelyhinta vastaa myös jätelain vaatimuksia. Biojätteen käsittely on siirtynyt Tampereen Tarastenjärven kompostointilaitoksesta Nokian Koukkujärven uuteen biolaitokseen, jossa aiemman aumakompostoinnin sijaan biojätteestä tehdään biokaasua ja lannoitteita. Tämän vuoksi TSV-jätetaksassa biojätteen käsittelymaksua esitetään korotettavaksi 91,50 eurosta 95,00 €/t (alv 0 %), jotta käsittelyn kustannukset olisivat kustannusvastaavia. 

TSV-jätetaksassa biojäteastioiden tyhjennysmaksut kotitalouksia korkeampia, koska ensisijaisen vastuun jätehuoltopalvelujen jätetaksassa biojätteen käsittelymaksua tuetaan jätemaksun perusmaksuosuudella. Vastaavanlainen subventio ei ole mahdollinen TSV-jätetaksassa jätelain 78 §:n perusteella.

Pakkausjätteiden osalta jäteastian tyhjennyshintoihin esitetään korotuksia. Korotusesitykset vastaavat kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvien jätehuoltopalvelujen jätetaksaan esitettäviä korotuksia. 
 
Jätehuollon lisätöiden maksut kuljetuspalveluiden osalta ovat TSV- asiakkailla samat kuin muilla lakisääteisillä asiakkailla. Lisätyömaksuihin esitetään kokonaisuudessaan korotuksia. Korotukset johtuvat pääasiassa yleisistä indeksikorotuksista.

Jätekeskukset ja -asemat

Jätekeskusten ja jäteasemien tavanomaisen jätteen käsittelymaksujen esitetään säilyvän samansuuruisina kuin vuonna 2022 tai hintojen esitetään nousevan jätelajista riippuen. Korotukset ovat pääosin maltillisia, noin 1,36–10,00 %.

Jätekeskuksissa tehtäviin lisätöihin esitetään myös korotuksia työlajista riippuen.

Vaarallisten jätteiden asema Varmalla vastaanotettavien jätteiden käsittelymaksuihin esitetään monelta osin korotuksia muuttuneiden yleiskustannusten perusteella.

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettavien pienkuormien käsittelymaksuihin esitetään korotuksia rakentamisen ja purkamisen jätteen sekä sekajätteen pienkuormien jätemaksujen osalta. Korotusesitys johtuu sekajätteen käsittelymaksun korotuksesta sekä jätteenkäsittelyn kustannusten muutoksesta.

Myös kyllästämättömän puujätteen käsittelymaksuihin esitetään noin 11,7 % hinnankorotusta. Korotusesitys johtuu jätteenkäsittelyn kustannusten muutoksesta sekä yleiskustannusten indeksikorotuksesta. 

TSV-jätetaksassa on lisäksi esitetty Repsikka-noutopalvelun kuljetushinnat sekä siihen liittyvät tuntiveloitukseen perustuvat yksikköhinnat. Kuljetushintoihin esitetään noin 6,7 – 11,1 % hinnan korotusta kohonneisiin kuljetuskustannuksiin perustuen. Muihin tuntiveloitukseen perustuviin maksuihin esitetään kouranoudon osalta noin 17,2 prosentin hinnan alennusta ja apumiehen tuntiperusteiseen hintaan noin 6,8 % hinnan korotusta. Esitetyt muutokset maksuihin
perustuvat niistä aiheutuvien kustannusten muutokseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi

Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunnalla ei ole huomautettavaa esitettyyn taksaan. 

Päätös

Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti antaa keskustelun päätteeksi seuraavanlaisen lausunnon: 

Lautakunnan mielestä yli 10% hinnankorotukset eivät ole tässä taloustilanteessa maltillisia. Hinnan korotuksien pitäis perustua kannattavuuden heikkenemiseen eikä pelkästään kustannuksien nousuun.

 

Tiedoksi

Alueellinen jätehuoltolautakunta (sähköisesti)

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)