Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 1.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 81 Lausunto kuntavastuullisten jätehuoltopalvelujen jätetaksaesityksestä vuodelle 2023

VESDno-2022-285

Valmistelija

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta valmistelee 1.1.2023 voimaan tulevaa jätetaksaa. Jätetaksa  sisältää luettelon käytettävistä jätemaksuista koskien seuraavia kuntia: Hämeenkyrö, Ikaalinen,  Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala (Mouhijärven ja Suoden-niemen osalta), Tampere, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi. Jätehuoltolautakunta on varannut toimialueen kunnille mahdollisuuden antaa lausuntonsa asiasta 11.11.2022 mennessä.

Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä,​ kuten asumisen ja julkisen hallinto-​ ja palvelutoiminnan jätteitä.  Taksa ei koske saostus-​ ja umpisäiliölietteitä,​ kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä eikä alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaa,​ joille on omat taksansa. Jätemaksu sisältää kuntavastuullisen jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset, jotka muodostuvat jätteen keräyksestä, kuljetuksesta ja käsittelystä sekä tiedotuksesta, neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksulla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta.

Jätemaksu koostuu vuoden 2022 mukaisesti perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksusta. Perusmaksu sisältyy edelleen aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksuun sekä kiinteistöittäisessä jätehuoltopalvelussa sekajätteen keräysvälineen yksikköhintaan.

Muutokset jätemaksuihin

Jätemaksun perusmaksuosuutta esitetään korotettavaksi 9,​8 prosenttia. Korotusesitys johtuu perusmaksulla katettavien palveluiden kustannusten noususta. Lisäksi biojätehuoltoa esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksan sisäisesti siten,​ että osa biojätehuollon kustannuksista sisällytetään sekajätteen jätetaksan perusmaksuosuuteen.

Uutena asiana taksaesitykseen on tuotu lähikeräysjärjestelmän jätemaksut. Lähikeräysjärjestelmä on kaavassa tai muussa suunnittelussa määritelty asuntoaluekohtainen jätteiden keräysjärjestelmä. 

Jäteastioiden tyhjennyshintoihin (sis. nouto, kuljetus, käsittely ja jätehuoltomääräysten mukainen jäteastia) esitetään hintojen korotusta per astiatyhjennys kunnasta ja keräysvälinetyypistä riippuen. Muutosta perustellaan kuljetusurakkakustannusten muutoksella ja urakkasopimusten mukaisilla indeksikorotuksilla sekä pakkausjätteiden keräysverkoston laajenemisella.

Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksua esitetään korotettavaksi 8,​0 prosenttia vuodelle 2023. Aluejätepisteen käyttäjän vuosimaksun korotusesityksen taustalla ovat perusmaksuosuuden korotus,​ sekajätteen käsittelyhinnan korotus sekä aluejätepisteiden ylläpidon ja kuljetuskustannusten kustannustason nousu.

Jätehuoltopalveluihin liittyvistä lisätöistä perittäviin maksuihin esitetään pieniä euromääräisiä korotuksia kaikkien lisätyöluokkien osalta.

Jäteasemat ja -keskukset

Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettaviin kotitalouksien pientuojamaksuihin esitetään korotuksia. Muutoksia esitetään,​ jotta käsittelyhinnat olisivat entistä kustannusvastaavampia. Vuoden 2022 tapaan jäteasemilla ja jätekeskuksissa otetaan veloituksetta erikseen lajiteltuna vastaan kotitalouksien materiaalina hyötykäyttöön kelpaavaa jätettä sekä kotitalouksien vaarallisia jätteitä,​ lukuun ottamatta yli 200 litran eriä öljyjä tai muita nesteitä,​ ja kotitalouksien sähkö-​ ja elektroniikkalaitteita. Lisäksi jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan erikseen lajiteltuna risuja,​ oksia ja pieniä puunrunkoja enintään 2 m³:n eriä. 

Repsikkanoudot

Vuoden 2023 taksaesityksessä Repsikkanoudon maksuperusteet on aiempaa tarkemmin yksilöity vastaamaan siitä aiheutuvia todellisia  kustannuksia.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta pitää esityksen mukaista taksaa realistisena ja hinnankorotukset ovat maltillisia ottaen huomioon esimerkiksi jäteastioiden tyhjennyskustannusten edullisuuden. Biojätteen erilliskeräykseen kannustaminen siirtämällä osa biojätteen käsittelykustannuksista sekajätteen yksikköhinnan perusmaksuosuuteen nähdään positiivisena asiana. 

 

Päätös

Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti antaa keskustelun päätteeksi seuraavanlaisen lausunnon: 

Lautakunnan mielestä hinnankorotukset ovat täysin kohtuuttomia nykyisessä taloustilanteessa. On kohtuutonta nostaa perusmaksua vetoamalla biojätemaksujen subventointiin toisin sanoen maaseudun asukkaat joutuvat maksamaan kaupunkilaisten biojätemaksuja. Hinnan korotuksien pitäis perustua kannattavuuden heikkenemiseen eikä pelkästään kustannuksien nousuun.

Lautakunta halusi myös huomauttaa, että jäteasemien pitäisi olla auki ilmoitettuna aukioloaikana, varsinkin jos hintoja korotetaan.

Lisäksi lautakunta kiinnitti huomiota §51 ja 52 taulukoissa ilmoitettujen astiakokojen määrityksiin, joissa on useita virheitä. Esim. 240 -litraiset ja pienemmät ja 660-litraiset ja pienemmät, ilmeisesti jälkimmäisen pitäisi olla 240 - 660 -litraiset.

Tiedoksi

Alueellinen jätelautakunta (sähköisesti)

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)