Kunnanhallitus, kokous 25.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 75 Lausunto Tampereen kaupunkiseudun lähijunaliikenteen tavoitteellisesta tulevaisuuskuvasta ja tiekartasta toteutukselle

VESDno-2022-71

Valmistelija

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Perustelut

Seutuhallitus on pyytänyt lausuntoa Vesilahden kunnalta lähijunaliikenteen seudullisesta selvityksestä. Tavoitetilat ja tiekartat muodostavat seudun tahtotilaa ilmentävän ohjeen sekä selkänojan seudun lähijunaliikenteen kehittämiseksi eri toimijoiden yhteistyössä, jossa MAL-sopimukset ja niihin valmistautuminen muodostavat merkittävän työkalun. Tehty työ luo lähtökohtia lähijunaliikenteen kehityksentoteuttamiseen tähtäävälle suunnittelulle ja toimenpiteiden toteutukselle sekä toisaalta strategiselle suunnittelulle ja selvityksille.

Etenkin toivotaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin, joihin Vesilahden kunta nyt lausunnossaan vastaa.

KYSYMYS: Miten lähijunaliikenteen tavoitetilat 2030 ja 2050 sopivat kuntanne strategiaan sekä maankäytön ja kuntatalouden suunnitelmiin?

VASTAUS: Vuonna 2020 valmistuneen maankäytön strategisen kehityskuvan mukaisesti Vesilahden kunta kehittyy kohti väyliä ja vyöhykkeitä. Vetovoimainen keskustaajama mahdollistaa resurssit koko kunnan kehittämiseen. Tätä ajatusta tukee myös vuonna 2021 aloitettu Kirkonkylän ja Koskenkylän osayleiskaavojen päivitystyö, jossa pyritään löytämään uusia asuin- sekä yritysalueita palveluiden ja hyvien liikenneyhteyksien ääreltä. Vesilahti pyrkii aktiivisella maankäytöllä ja kaavoituksella vaikuttamaan siihen, että palveluiden kehittämiseen saadaan riittävää volyymiä ja kasvaminen kiinni seudun verkostoon on yhä enemmän mahdollista.

KYSYMYS: Miten lähijunaliikenteen tiekarttaa tulisi lähteä toteuttamaan? Miten kuntanne on sitoutunut seuraaviin työvaiheisiin?

VASTAUS:

  • Seisakkeita on suunniteltava (esi ja yleissuunnittelu), jotta niiden kustannusarviot tarkentuvat sopimusten ja päätösten pohjaksi.
  • Maankäytön suunnittelua on kunnissa jatkettava ja kohdennettava sitä lähijunaliikennettä tukevaksi.
  • Matkustajamäärien kehitystä ja junaliikenteen kilpailukykyä on seurattava ja varmistettava lähijunaliikenteen vai tarjonnan kehittyminen kysyntää vastaavasti.


Vesilahden kunnan tavoitteena on kehittää kaavoitustaan tukemaan joukkoliikennereittien kehitystä. Sitoutumisen osalta suunnittelussa ja toteutuksessa on pidettävä huoli, ettei lähijunaliikenteen liikennöinnin kustannukset ole vaarassa nousta liian suuriksi yksittäiselle kunnalle nykyisen kuntatalouden kannalta.

KYSYMYS: Mitä muuta viimeistelyssä huomioitavaa kuntanne haluaa tuoda esiin?

VASTAUS: Vesilahden kunta yhtyy Lempäälän kunnan lausuntoon siinä, että se kannattaa yhteistyötä pääradalle varrelle sijoittuvien muiden kuntien Tampere ja Akaan kesken. On hyvä muistaa, että pääradalla on suuri merkitys ja sen merkitys säteilee muuallekin kuin Tampereen seudulle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää antaa pykälän selostusosan mukaisen lausunnon seutuhallitukselle.

Päätös

Kunnanhallitus päättää antaa pykälän selostusosan mukaisen lausunnon seutuhallitukselle. Lausuntoon lisätään, että huomiota tulisi kiinnittää myös riittäviin kohtuuhintaisiin liityntäpysäköintipaikkoihin ja syöttöliikenteen toimivuuteen aikataulullisesti eri toimijoiden välillä.

Tiedoksi

Tampereen kaupunkiseutu (kirjaamo@tampereenseutu.fi)

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)