Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 2.2.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Lausunto Metsämantereen asemakaavaluonnoksesta

VESDno-2020-69

Valmistelija

  • Tarja Kujanpää, palvelusihteeri, tarja.kujanpaa@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on 7.12.2020 § 264 päättänyt asettaa asemakaavaluonnoksen yleisesti nähtäville ja varata osallisille tilaisuuden mielipiteen esittämiseen. 

Rakennus- ja ympäristölautakunta on käsitellyt aiemmin asiaa RAK. JA YMP. 16.6.2020 §43 Lausunnossaan Metsämantereen osallistumis- ja arvointisuunnitelmasta.

Kaava-alue sijaitsee kirkonkylästä kaakkoon, kohti Lempäälää, Vesilahdentien ja Mantereentien risteyksen lounaispuolella, metsäalueella, jonka pinta-ala on 27,5 ha. 
Asemakaavoitus koskee Vesilahden Mantereen kylän kiinteistöä Metsämantere (922-422-6-6) sekä osaa kiinteistöstä Kotimetsä (922-422-1-144). 

Asemakaavoituksen tavoitteena on voimassa olevan Koskenkylän ympäristön osayleiskaavan toteuttaminen. 
Kaava-alueella on tarkoituksena osoittaa tarvittavat aluevaraukset pientalovaltaiselle asumiselle, työpaikkatoiminnoille, lähivirkistysalueille, katuverkostoille sekä muille
tarvittaville toiminnoille.

Rakennus- ja ympäristölautakunta keskusteli asiasta ja päätti antaa seuraavan lausunnon.

  • Alueelle tulee laatia sitovat yksityiskohtaiset rakennustapaohjeet.
  • Tämän asemakaavan laatimisvaiheessa kunnan tulisi määrätä kaava-alueelle rakennuskielto tai toimenpiderajoitus, jotta varmistutaan siitä, että kaava-alue pysyy muuttumattomana suunnittelun ajan eikä kaavan toteuttamiselle aiheudu haittaa. Kun alue on rakennuskiellossa, rakennuslupaa ei voida myöntää ilman maankäyttö- ja rakennuslain mukaista poikkeusta. Vaikutukseltaan vähäisiin toimenpiteisiin poikkeamislupaa ei tarvita.
  • Asemakaavassa tulee kiinnittää erityistä huomiota hulevesien käsittelyyn ja johtamiseen.
  • Maisemalliset arvot tulee huomioida suunnittelussa.
  • Maaston korkeuserot tulee huomioida maamassojen tarpeettomien siirtokuljetusten vähentämiseksi. Rakennettavien tilojen käyttötarkoituksien ym. vaihtoehtojen tutkiminen tulee tehdä kokonaisvaltaisesti.
  • Lisäksi tulisi pohtia alueen jäteastioiden sijoittelua ja toivotaan kiinnitettävän huomiota niiden käytettävyyteen (ml. valaistus, alueen kunnossapito, saavutettavuus), jäteastioiden määrän mahdolliseen lisäykseen tulevaisuudessa sekä myös maisemakuvaan.
  • Asutuksen ja työpaikka-alueen sekä liikenteen yhteensovittamiseen tulee kiinnittää huomiota.
  • Luontoselvityksessä tulee huomioida mahdolliset liito-oravien yhteystarpeet.
  • Kaavaselostuksessa tulisi huomioida biokaasulaitoksen ja muiden teollisuus- tai yrityslaitosten mahdolliset vaikutukset kaava-alueeseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää antaa seuraavanlaisen lausunnon

  • Alueelle tulee laatia sitovat yksityiskohtaiset rakennustapaohjeet.
  • Asuinkiinteistöille tulee järjestää yhteinen jätteiden keräyspiste alueen tulotien varteen ja varata sille kaavassa erillinen ET- merkitty alue. ET- alueelle voidaan sijoittaa myös käyttövesijärjestelmän tarvitsema paineenkorotusasema ja mahdollisesti sähköverkon muuntoasema.
  • Maisemalliset arvot ja maaston korkeuserot tulee huomioida suunnittelussa maamassojen tarpeettomien siirtokuljetusten vähentämiseksi.
  • Alueen yleisvalaistus ja reittien talvikunnossapito tulee huomioida suunnittelussa.
  • Pelastustiet ja kevyen liikenteen reitit myös Vesilahdentielle tulee huomioida.
  • Biokaasulaitoksen, Datakeskuksen ja muiden mahdollisten teollisuuslaitosten tarpeet infrassa (putket, kaapelit ja teiden leveys) tulee huomioida.
  • Kaava-alue sijoittuu maastokartan perusteella mäkiseen maastoon. Ainakin teollisuustonttien rakentaminen vaatii yleensä melko tasaista tonttia ja edellyttää siten mäkien merkittävää tasausta. Kaavan vaikutusten arvioinnin pohjaksi tulisi arvioida karkeasti maaperän rakennettavuutta, louhittavan materiaalin kokonaismäärää (kallio) ja alueelta syntyvien ylijäämämaiden määrä (jos mäet moreenia). Teollisuuslueen sisällä olisi hyvä pyrkiä kohti alueen ns. massatasapainoa ja varata alueita mm. ylijäämämaiden läjitykselle jo kaava-alueella sekä murskata kiviaines kaava-alueen sisäiseen käyttöön.
  • Mikäli massoja syntyy paljon ja niitä murskataan ja luovutetaan eteenpäin, voi mahdollisesti tulla kyseeseen maa-aines- ja ympäristöluvan tarve. Paikalla murskaaminen ja laajat louhinnat saattavat vaatia ympäristöluvan, mikäli murskausta ja louhintaa ei voida tehdä meluilmoituksella (murskaus- ja louhintapäiviä korkeintaan 49). Siksi jo kaavavaiheessa on hyvä arvioida mahdollisien lupamenettelyjen tarve.
  • Mikäli toimintoihin tarvitaan ympäristölupa, tulee murskaus- ja louhinnan etäisyys lähimpiin häiriintyviin kohteisiin olla vähintään 300 metriä – tämä asettaa asuinalueiden ja teollisuusalueen rakentamiselle ajoituksellisia ehtoja, koska muutoin etäisyysvaatimukset eivät tule täyttymään kaikilta osin.
  • Rakentamisaikaisten maansiirtojen vaikutuksista lähiasukkaiden elinoloihin tulisi arvioida kaavaselostuksessa.

 

 

 

 

Päätös

Päätösehdotus otsikon korjauksella ja lisäyksillä hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Korjattiin pykälän nimeksi lausunto Metsämantereen asemakaavaluonnoksesta.

Ympäristönsuojelu lausui kokouksessa rakennustarkastajan päätösesitykseen lisäykseksi neljä viimeistä luettelomerkkiä, jotka päätettiin lisätä päätösehdotukseen.

 

Tiedoksi

Kunnanhallitus, kaavoittaja, aluearkkitehti

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)