Kunnanhallitus, kokous 25.11.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 232 Vakanssirekisteri

VESDno-2024-402

Valmistelija

  • Kati Aaltonen, kati.aaltonen@vesilahti.fi

Perustelut

Vakanssirekisteri on yksi Vesilahden kunnanhallituksen 13.5.2024 §100 hyväksymän henkilöstöohjelman toimenpiteistä. Vakanssirekisterillä pyritään palvelutarvetta vastaavaan henkilöstöön. Se helpottaa henkilöstötarpeen ennakointia ja budjetointia sekä tuo tarkkuutta henkilöstösuunnitteluun. 

Kunnan yksittäisten palvelussuhteiden määrä on säännönmukaisesti korkeampi kuin kunnassa varsinaisesti työskentelevien määrä. Lisäksi yksittäisten palvelussuhteiden määrä vaihtelee vuoden mittaan. Näin ollen kunnassa työskentelevän henkilöstön kulloinenkin määrä ei anna suoraan kuvaa siitä, kuinka paljon henkilöstöä tarvitaan palveluiden laadun turvaamiseksi.

Vakanssirekisteristä on mahdollista seurata kunnan palvelutarvetta vastaavaa resurssimäärää tarkasti. Vakanssirekisteri myös mahdollistaa ennakoitavamman, tarkemman ja toimialoille helpomman budjetoinnin. Vakanssirekisterissä jokainen virka ja toimi on muodostettu vakanssiksi ja yksilöity vakanssinumerolla. Näin yksittäistä vakanssia ja esimerkiksi sen täyttymistä tai avautumista on mahdollista seurata. Vakanssien määrä kuvaakin laadukkaan palvelun turvaamiseksi tarvittavaa henkilöstöresurssia tarkasti ja luotettavasti.

Vesilahden vakanssirekisterissä yksittäiseen vakanssinumeroon on liitetty tiedot toimialasta, tehtävänimikkeestä, palvelussuhteen lajista, työajasta, hoitajasta, avoimen vakanssin määräaikaisesta hoitajasta sekä mahdolliset lisätiedot. Käytännön toiminnassa tarvittavan joustavuuden turvaamiseksi on vakanssirekisterin lisäksi tarpeen edelleen mahdollistaa talousarvion puitteissa tilapäisen henkilöstön käytöstä päättäminen hallintosäännön määrittelemin tavoin. Vastaavasti vakanssirekisterin ulkopuolella ei tule olla vakinaisia virkoja tai toimia.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä vakanssirekisterin ehdotuksen mukaisesti käyttöön 1.1.2025 alkaen
  • mahdollistaa vakanssirekisterin lisäksi tilapäisen henkilöstön käytön hallintosäännön määräysten mukaisesti
  • tällä päätöksellään lakkauttaa vakanssirekisterin ulkopuoliset vakinaiset virat ja toimet
  • että 1.1.2025 jälkeen perustetuille vakinaisille viroille ja toimille annetaan vakanssinumero ja ne lisätään vakanssirekisteriin
  • että vakanssinumeron yksilöimän vakanssin tietoja voidaan päivittää tarvittaessa

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden henkilöstösuunnittelija Kati Aaltoselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

- palvelusihteeri, - henkilöstösuunnittelija, - esihenkilöt

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on

Vesilahden kunnanhallitus 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.