Perustelut
KD ja Keskustan valtuustoryhmä teki 13.12.2023 valtuustoaloitteen palvelusetelin käyttöönottamisesta varhaiskasvatuksessa yksityisessä perhepäivähoidossa, ryhmäperhepäivähoidossa ja päiväkodissa.
Palveluseteli yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Varhaiskasvatuksessa sovelletaan edelleen lakia sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä.
Kunta tai kuntayhtymä voi tuottaa järjestämisvastuullaan olevat palvelut itse tai hankkia ne sopimukseen perustuen muulta palveluntuottajalta. Kunnan hankkiessa palveluita muulta palveluntuottajalta kunnalla säilyy kuitenkin järjestämisvastuu. Palveluntuottajan vastuu määräytyy sen mukaan, mitä kuntalaissa tai muussa lainsäädännössä säädetään tai mitä kunta ja palveluntuottaja sopivat. Valvonnan tarkoitus määritellään kuntalain pykälissä 8 ja 9. Valvonnalla varmistetaan, että kuntalainen saa saman laatuisen palvelun riippumatta siitä, onko palveluntuottaja kunta itse, vai muu palveluntuottaja.
Varhaiskasvatuksen valvontaviranomaisia ovat yksityisen palveluntuottajan järjestämän ja tuottaman varhaiskasvatuksen osalta aluehallintovirasto, sosiaali- ja terveysalan lupavirasto Valvira sekä varhaiskasvatuslain 50 §:ssä tarkoitettu kunnan toimielin tai sen määräämä viranhaltija. Yksityistä, palvelusetelillä tuotettavan varhaiskasvatuksen valvontaa ja ohjausta toteuttaa Lempäälässä kaksi viranhaltijaa, varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö yksityisten päiväkotien osalta ja perhepäivähoidosta vastaava varhaiskasvatusyksikön johtaja, joka vastaa yksityisen perhepäivähoidon valvonnasta ja ohjauksesta.
Palvelusetelin piirissä olevat lapset kuuluisivat kunnan järjestämisvelvoitteen piiriin, mikäli yritys joutuu yllättäen sulkemaan ovensa esimerkiksi taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Mikäli palveluseteli tulisi Vesilahden kunnassa käyttöön myös yksityisessä perhepäivähoidossa, on kunta velvoitettu hoitamaan palveluiden piirissä olevien lasten varahoitojärjestelyt ja loma-aikojen hoidon järjestelyt, mikäli hoitaja itse ei pysty hoitoa muutoin järjestämään poissaolonsa ajalle. Tämä tulisi huomioida kunnallisen varhaiskasvatuksen resursseissa, niin tilojen kuin henkilöstönkin osalta.
Palveluseteli on yksi tapa tukea kuntalaisia yksityisten varhaiskasvatuspalveluiden käyttäjiä. Palveluseteli maksetaan yksityisen varhaiskasvatuksen tuottajalle. Varhaiskasvatuksen palveluseteli on aina lapsikohtainen ja samanaikaisesti lapsen hoidon järjestämiseen ei voi saada yksityisen hoidon tukea eikä kotihoidon tukea. Palveluseteli ei ole missään Tampereen kaupunkiseudun kunnassa käytössä perhepäivä- tai ryhmäperhepäivähoidossa. Mikäli palveluseteli otettaisiin Vesilahdessa käyttöön myös yksityisessä perhepäivähoidossa, tarkoittaisi se Tampereen kaupunkiseudun palvelusetelisääntökirjan kuntakohtaisen osuuden päivittämistä. Palvelusetelin arvo päiväkotihoidossa on tällä hetkellä Tampereen kaupunkiseudulla yli 3-vuotiaan lapsen osalta 901 €/kk ja alle 3-vuotiaan lapsen osalta 1406 €/kk. Palvelusetelin arvo ei voi olla perhepäivä- tai ryhmäperhepäivähoidossa samansuuruinen kuin päiväkotihoidossa, koska tuotantokustannukset ovat hoitomuodoissa erilaiset. Vesilahden kunnassa ei ole vuodelle 2025 ei tehty määrärahavarausta mahdolliselle varhaiskasvatuksen palvelusetelin käyttöönotolle.
Vastaavan valtuustoaloitteen pohjalta toteutettiin Nokian kaupungissa vuonna 2023 kysely kunnallisille ja yksityisille perhepäivähoitajille sekä perhepäivähoidon asiakkaille. Kyselyn perusteella silloisen seudullisesti määritellyn palvelusetelin arvolla ei yksikään kunnallinen tai yksityinen perhepäivähoitaja hakeutuisi palvelusetelituottajaksi perhepäivähoitoon. Merkittävimmät negatiiviset kokemukset palvelusetelin käyttöönoton myötä olisivat tulotason putoaminen, varahoidon järjestäminen omalla kustannuksella, loma-aikojen itsenäisen määrittämisen häviäminen sekä yrittämisen vapauden kaventuminen.
Selvitysten perusteella palvelusetelin käyttöönotto varhaiskasvatuksessa yksityisessä perhepäivähoidossa, ryhmäperhepäivähoidossa ja päiväkodissa ei Vesilahdessa lisäisi aloitteen mukaisesti vähäosaisten taloudellista yhdenvertaisuutta ja hoitopaikkoja haja-asutusalueilla. Vesilahteen on myös tehty suunnitelmat uuden päiväkodin toteuttamiseksi, jotka ovat kunnallisessa päätöksentekoprosessissa, jolla on myös yhteys palvelusetelin käyttöönoton mielekkyyteen.
Lisäksi hallitus on jättänyt vuonna 2023 eduskunnalle esityksen laiksi varhaiskasvatuksen palvelusetelistä ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Laki käsitellään 4.9.2024 hyväksytyn kevätistuntokauden 2025 suunnitelman mukaan esittelyviikolla 21/2025. Kunnissa ei ole tarkoituksenmukaista tehdä asiaan liittyviä päätöksiä ennen lain käsittelyä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi
Sivistyslautakunta päättää
- merkitä tiedoksi selosteen mukaisen selvityksen valtuustoaloitteeseenpalvelusetelin käyttöönottamisesta varhaiskasvatuksessa yksityisessä perhepäivähoidossa, ryhmäperhehoidossa ja päiväkodissa,
- esittää vastauksena valtuustoaloitteeseen, että palveluseteliä ei oteta käyttöön varhaiskasvatuksessa yksityisessä perhepäivähoidossa, ryhmäperhepäivähoidossa ja päiväkodissa, ja
- lähettää aloitevastauksen tiedoksi kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle vastauksena valtuustoaloitteeseen.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.