Sivistyslautakunta, kokous 11.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 13 Kuntalaisaloite Kotihoidontuen kuntalisä

VESDno-2024-123

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Susanna Hokkanen, hallintojohtaja, susanna.hokkanen@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalaisaloite.fi-palvelun kautta on saapunut aloite kotihoidontuen kuntalisän käyttöönotosta. Aloitteen allekirjoittaneet perustelevat kotihoidontuen kuntalisän käyttöönottoa seuraavasti: "Vesilahti houkuttelee jatkuvasti uusia lapsiperheitä asukkaikseen ja Vesilahden kunta onkin hyväksytty mukaan UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -malliin. Malli auttaa kuntia tekemään lasten hyvinvoinnin kannalta oikeita ja pysyviä ratkaisuja lasten arjen palveluissa ja kunnan hallinnossa (Vesilahden kunta 2023.) Kunnan varhaiskasvatuspaikkojen ollessa kasvavan kysynnän alla, perheitä voisikin tukea hoitamaan lapsia kotona kotihoidon kuntalisän avulla. Esimerkiksi Lempäälässä ja Valkeakoskella on otettu kuntalisä-pilotti käyttöön vuonna 2023. Tällä tavoin pyritään vaikuttamaan varhaiskasvatuksen kantokykyyn ja ryhmäkokoihin. Vesilahteen valmistuu lähivuosina uusi päiväkoti, mutta varhaiskasvatuksen painetta voisi helpottaa kuntalisäkokeilun avulla pikaisellakin aikataululla."

Kuntalaki takaa kuntalaisille oikeuden tehdä kunnalle aloite sen toimintaa koskevissa asioissa. Kaikki kunnassa vireille tulleet aloitteet käsitellään toimivaltaisessa kunnan viranomaisessa ilman aiheetonta viivytystä. Aloitteen tekijälle ilmoitetaan aloitteen johdosta suoritetut toimenpiteet. Myös palvelun käyttäjällä on oikeus tehdä aloitteita kyseistä kunnan palvelua koskevassa asiassa.

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää lähettää aloitteen sivistyslautakunnan valmisteltavaksi. 

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunta sai 14.3.2024 Kuntalaisaloite.fi-palvelun kautta aloitteen kotihoidontuen kuntalisän käyttöönotosta. Aloitteen allekirjoittaneet 22 henkilöä perustelevat kotihoidontuen kuntalisän käyttöönottoa seuraavasti: "Vesilahti houkuttelee jatkuvasti uusia lapsiperheitä asukkaikseen ja Vesilahden kunta onkin hyväksytty mukaan UNICEFin Lapsiystävällinen kunta -malliin. Malli auttaa kuntia tekemään lasten hyvinvoinnin kannalta oikeita ja pysyviä ratkaisuja lasten arjen palveluissa ja kunnan hallinnossa (Vesilahden kunta 2023.) Kunnan varhaiskasvatuspaikkojen ollessa kasvavan kysynnän alla, perheitä voisikin tukea hoitamaan lapsia kotona kotihoidon kuntalisän avulla. Esimerkiksi Lempäälässä ja Valkeakoskella on otettu kuntalisä-pilotti käyttöön vuonna 2023. Tällä tavoin pyritään vaikuttamaan varhaiskasvatuksen kantokykyyn ja ryhmäkokoihin. Vesilahteen valmistuu lähivuosina uusi päiväkoti, mutta varhaiskasvatuksen painetta voisi helpottaa kuntalisäkokeilun avulla pikaisellakin aikataululla."

Vesilahden kunnanhallitus käsitteli asiaa kokouksessaan 25.3.2024 (§ 64) ja päätti lähettää aloitteen sivistyslautakunnan valmisteltavaksi.

Kotihoidon tuesta ja yksityisen hoidon tuesta on säädetty laissa 1996/1128. Lain 3 §:n mukaan kotihoidon tuen saamisen edellytyksenä on, että lapsella ei ole varhaiskasvatuspaikkaa. Kotihoidon tuen ja yksityisen hoidon tuen hakeminen ja maksaminen huoltajille tapahtuu Kansaneläkelaitoksen (Kela) kautta, mutta rahat on varattu varhaiskasvatuspalveluiden käyttötalouteen.

Kotihoidon tuki ja kotihoidon tuen kuntalisä

Perheen oikeus kotihoidon tukeen alkaa vanhempainrahakauden jälkeen. Kotihoidon tukea voi saada perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä varhaiskasvatuksessa. Lasta voi hoitaa kotona lapsen vanhempi, vanhemman tai huoltajan kanssa asuva avo- tai aviopuoliso tai lapsesta huolehtiva muu henkilö tai palkattu hoitaja. Kotihoidon tuki muodostuu lakisääteisestä hoitorahasta sekä tulojen mukaan määräytyvästä hoitolisästä. Hoitoraha on yhdestä alle 3-vuotiaasta lapsesta 377,68 €/kk, muista alle 3- vuotiaista 113,07 €/kk sekä yli 3-vuotiaista, alle kouluikäisistä lapsista 72,66 €/kk. Hoitolisää maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja enimmillään se voi olla 202,12 €/kk. Hoitorahan ja -lisän lisäksi kunta voi maksaa kotihoidon tuen kuntalisää. Kunta voi asettaa erityisiä ehtoja kotihoidon tuen kuntalisän maksamiselle. Kuntalisän maksamisen ehtoja voi olla esimerkiksi, että maksetaan perheen nuorimmasta lapsesta, kaikki alle kouluikäiset perheen lapset hoidetaan kotona, huoltaja hoitaa lastaan kotona itse, oikeus tuen saamiseen edellyttää tietyn vähimmäisajan (kk). Vesilahden kunta ei tällä hetkellä maksa kotihoidon tuen kuntalisää.

Valtakunnallisia selvityksiä kotihoidon tuen kuntalisästä

Kuntaliitto selvitti laajalla kyselytutkimuksella huhti-toukokuussa 2022 Manner-Suomen käytänteitä kotihoidon tuen kuntalisän maksamiseen liittyen. Kyselyyn vastasi Manner-Suomen kunnista 85,7 % (251 kuntaa). Manner-Suomessa oli kyselyn toteutushetkellä 293 kuntaa. Kyselyn perusteella kotihoidontuen kuntalisää vuonna 2022 maksoi 52 kuntaa (21 %) 251 kyselyyn vastanneen kunnan osalta. Kuntaliiton selvityksen mukaan kotihoidon tuen kuntalisän maksaminen ei ole yleistä Suomen kunnissa.

Kotihoidon tuen kuntalisän maksaminen on suhteellisesti hieman muita yleisempää suurissa, yli 100 000 asukkaan kunnissa. Suhteellisesti vähiten kuntalisää maksetaan 10 000–20 000 asukkaan kunnissa. Kuntaliiton selvityksen mukaan 82 % kotihoidon tuen kuntalisää maksavista kunnista on asettanut erityisiä ehtoja lisän maksamiselle. Niistä 52 kunnassa, joissa kotihoidon tuen kuntalisää maksettiin lähes puolet arvioi (44 %), että kuntalisän maksamisella ei ole ollut vaikutusta varhaiskasvatuspalvelujen kysyntään. Eniten kuntalisän maksamisen arvioitiin vaikuttavan lapsen aloittamiseen varhaiskasvatuksessa. Kuntalisää maksavista kunnista 30 prosenttia arvioi, että kuntalisän maksaminen vaikuttaa siten, että lapsi aloittaa varhaiskasvatuksessa hieman myöhemmin.

Kuntaliitto toteaa selvityksessään, että pelkän kotihoidon tuen ja sen kuntalisän vaikutusten arviointi varhaiskasvatuspalvelun kysyntään on melko hankalaa (Lahtinen & Svartsjö 2022).

Tutkimusten mukaan laadukas varhaiskasvatus vaikuttaa myönteisesti lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen. OECD:n selvitysten perusteella ja valtakunnallisten tavoitteiden mukaan varhaiskasvatukseen osallistumisastetta tulisi saada korkeammaksi. Heikommassa asemassa olevat lapset osallistuvat varhaiskasvatukseen heikommin ja vaikutukset heijastuvat myöhemmin koulumenestykseen. Selvitysten mukaan varhaiskasvatukseen osallistuminen heijastuu esimerkiksi siihen, miten 15-vuotias suoriutuu avaintaitoja mittaavassa PISA-tutkimuksessa. Yhtenä esteenä osallistumisasteen nostamiselle nähdään OECD:n mukaan kotihoidontuki. Tukijärjestelmää kritisoitiin myös siksi, että sillä on yhteys vanhempien työhön siirtymiseen. Näistä seikoista johdetut tavoitteet on sisällytetty myös Opetus- ja kulttuuriministeriön Varhaiskasvatuksen kehittämisen tiekarttaan. Vuosille 2017–2030 on asetettu tavoitteeksi mm. osallistumisasteen nostaminen varhaiskasvatuksessa. Osallistumisasteen nostaminen yli 3- vuotiaiden osalta onkin yksi keskeinen tavoite myös nykyisessä hallitusohjelmassa.

Tampereen kaupunkiseutu ja Vesilahti

Perheet voivat valita tällä hetkellä kotihoidon sekä kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen välillä. Kotihoidossa perhe saa tukea joko kotihoidon tukena tai yksityisen hoidon tukena. Kotihoidon tuella perhe voi hoitaa lasta itse tai vanhemmat käydä työssä ja lasta voi hoitaa esimerkiksi sukulainen tai palkattu hoitaja. Yksityisen hoidon tukeen Vesilahden kunnassa on saatavilla yksityisen hoidon tuen kuntalisä sekä ns. sisaruslisä. Yksityisen hoidon tuen kuntalisä määräytyy varhaiskasvatusmuodon ja lapsen iän perusteella ja on tällä hetkellä suuruudeltaan 260-500 €/kk/lapsi (ei sis. esiopetusikäisten tukia). Yksityisen hoidon tukea saa, kun lasta hoitaa palkattu hoitaja, yksityinen perhepäivähoitaja tai yksityinen päiväkoti. Yksityisen hoidon tuella perhe voi palkata myös kotiin hoitajan. Vesilahden kunnassa oli Vesilahden kunnassa oli joulukuussa 2024 lapsia kotihoidontuella yhteensä 21 (31.12.2023  yht. 18 lasta) ja yksityisen hoidon tuella 4 lasta (31.12.2023 yht. 11 lasta).

Tampereen kaupunkiseudun kunnilla ei ole kotihoidontuen kuntalisää vakituisesti käytössään. (Kotihoidon tuen kuntalisää pilotoidaan Lempäälässä 1.8.2023-31.5.2024 ja 1.8.2024- 31.5.2025.) Kunnat ovat seudullisen tiekartan mukaisesti linjanneet yhdessä varhaiskasvatukseen osallistumisasteen nostamisesta. Vesilahden kunnassa ei ole vuodelle 2025 ei tehty määrärahavarausta mahdolliselle kotihoidon tuen kuntalisän käyttöönotolle.

Vesilahden kunnassa tarjotaan alle kouluikäisille lapsille varhaiskasvatusta kolmessa päiväkotiyksikössä ja niiden välittömässä yhteydessä tai lähellä sijaitsevissa kouluyksiköissä esiopetusikäisille esiopetusta täydentävää varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuslain ja –suunnitelman muutokset (mm. kolmitasoisen tuen järjestäminen ja asiakasmaksujen muutokset) ovat yhdessä viime vuosien muuttovoiton ja varhaiskasvatukseen osallistumisasteen kasvun kanssa johtaneet tilanteeseen,​ jossa Vesilahden varhaiskasvatuksen yksiköiden käyttöaste on korkea. Syntyvyys kunnassa (ja koko maassa) on kuitenkin alhainen (34 lasta vuonna 2024) ja kunnan tavoittelemalla muuttovoitolla (1%) palvelutarpeeseen pystytään vastaamaan nykyisellä tavalla. Vesilahteen on myös tehty suunnitelmat uuden päiväkodin toteuttamiseksi ja ne ovat kunnallisessa päätöksentekoprosessissa, jolla on myös yhteys kotihoidon kuntalisän mielekkyyteen.

Kotihoidon tuen kustannukset

Vesilahden kunnassa vuonna 2024

  • yhteensä 238 lasta kunnan järjestämässä varhaiskasvatuksessa
  • kotihoidontuen piirissä oli  joulukuussa 2024 21 lasta (elokuussa 2024 20 lasta)
  • kotihoidontuen toteutuneet kustannukset vuonna 2024 oli  122 098 euroayksityisen hoitotuen ja yksityisen hoidontuen kuntalisän kustannukset vuonna 2024  51267 euroa


Mahdollisen kotihoidon tuen kuntalisän kustannukset

Mahdollisen kuntalisän lisäkustannukset (keskimäärin 21 lapselle) olisivat kolmensadan euron kuntalisällä noin 179 400 € vuodessa ja neljänsadan euron kuntalisällä 204 600 € vuodessa. Kotihoidon tuen kuntalisän tulisi tutkimusten mukaan olla riittävän suuri, mikäli sillä toivottaisiin olevan vaikutusta muun muassa varhaiskasvatuspaikkojen kysyntään.

Kotihoidon tuen kuntalisän vaikutukset varhaiskasvatukseen

Vesilahden kunnallisen päiväkotipaikan kustannukset vuonna 2023 ovat 13740 € vuodessa, josta henkilötökulut 9151 €, puhtaanapitopalvelut 501 €, ateriapalvelut 1516 euroa, tilapalvelut 1109 euoa ja muut menot 1463 euroa (Tampereen kaupunkiseudun kustannusvertailu 2023).

Mahdollisia kustannussäästöjä kotihoidon tuen kuntalisän käyttöönotosta varhaiskasvatuksen järjestämisen näkökulmasta syntyy henkilöstökulujen, ateriapalvelujen ja muiden menojen osalta. Käytännössä volyymit olisivat todennäköisesti Vesilahdessa niin pieniä, että varhaiskasvatusryhmiä ei voitaisi jättää perustamatta ja kustannussäästöt muodostuisivat lähinnä ateriakuluista. Yksittäisten lasten poisjäänti varhaiskasvatuksesta ei mahdollista kustannussäästöjen syntymistä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää

  1. merkitä tiedoksi selosteen mukaisen selvityksen kuntalaisaloitteeseen kotihoidon tuen kuntalisästä,
  2. esittää vastauksena kuntalaisaloitteeseen, että kotihoidon tuen kuntalisää ei oteta käyttöön Vesilahden kunnassa selvityksen perusteella, ja
  3. lähettää aloitevastauksen tiedoksi kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle vastauksena kuntalaisaloitteeseen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Jäsen Eija Formisto poistui kokouksesta pykälän käsittelyn aikana (18.58-18.59).


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)