Perustelut
Vesilahden kunnanvaltuuston kokouksessa 9.12.2024 tehtiin hallintosäännön päivittämisen (§ 65) yhteydessä valmistelun ulkopuolelta esitys, että hyvinvointijaoston lakisääteiset tehtävät sulautetaan sivistyslautakuntaan, eikä jatkossa nimitetä enää erillistä hyvinvointi- ja osallisuusjaostoa. Sivistyslautakunnan jäsenten lukumäärä pysyisi 9 jäsenessä esitetyn 7 sijaan. Kunnanjohtaja pyysi 13.1.2025 helmikuun aikana sivistyslautakunnalta lausuntoa siitä, mitä ajatellaan toimielinten yhdistämisestä sekä lautakunnan jäsenmäärästä.
Kuntalain mukaan (§ 1) kunta edistää asukkaidensa hyvinvointia, jonka varmistamiseksi kuntalaki edellyttää kuntastrategiassa otettavan huomioon kunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen (§ 37) ja laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä määrittää terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä kunnassa (§ 6). Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä § 6 määrittää myös hyvinvointiin liittyvät raportointivelvoitteet ja määrää kunnan nimeämään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vastuutahon.
Hyvinvointialueiden perustaminen vuonna 2023 ohjasi kunnat miettimään ns. hyte-työn ohjausta ja organisoimista, vaikka terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen kunnan perustehtävänä ja sitä säätelevä lainsäädäntö säilyi oleellisilta osin ennallaan. Lain edellyttämäksi vastuutahoksi kunnissa oli tyypillisesti nimetty viranhaltijoista koostuva poikkihallinnollinen hyte-työryhmä, jonka tehtävä oli valmistella valtuustolle hyvinvointisuunnitelma ja -kertomus sekä muut vastaavat asiakirjat, ja laittaa ne toimeen luottamushenkilöiden päätösten mukaisesti.
Vesilahden kunnanvaltuusto päätti 12.12.2022 hallintosäännön päivittämisestä (§ 61) siten, että kuntaa perustettiin hyvinvointia- ja osallisuusjaosto, jonka tehtäväksi määriteltiin vastata kunnassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin, kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin. Muut hallintosääntöön kirjatut tehtävät ovat
- valvoa, että kunnassa toimitaan ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä annetun lain (549/2022) 5 ja 6 § 5 § mukaisesti,
- valvoo, että kunnassa toimitaan lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 6 § mukaisesti,
- vastata kunnan kotouttamisasioiden järjestämisestä ja siitä, että kunnalla on voimassa olevan lainmukainen kotouttamissuunnitelma sekä
- koordinoida kuntalaisten ja kunnan vaikuttamistoimielinten osallistumismahdollisuuksia hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen tehtävissä.
- edistää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kunnassa ja kehittää kuntatasoista osallisuus- ja lähidemokratiamallia, yhteistyössä poikkihallinnollisesti muiden hallinnonalojen, vaikuttamistoimielinten, yhdistysten, järjestöjen sekä kuntalaisten kanssa.
Kunnan käytännön työ hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi on lisätä mahdollisuuksia yksilöille ja yhteisöille edistää omaa ja lähiympäristönsä terveyttä sekä tukea terveellisten valintojen mahdollisuuksia ja vahvistaa hyvinvoinnin taustatekijöitä, kuten koulutusmahdollisuuksia, elinoloja, työoloja ja palveluiden toimivuutta. Kunta toteuttaa hyvinvointisuunnitelman mukaisesti kymmeniä poikkihallinnollisia hankkeita ja toimenpiteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiksi. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä toteutetaan yhteistyössä
- kunnan eri toimialojen kesken (esim. koulunuorisotyö)
- kunnassa toimivien muiden julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa (esim. harrasteryhmät, perhekahvila)
- kuntien välisenä toimintana (esim. Kulttuurihyvinvointi -hanke)
- alueellisesti muiden terveyttä ja hyvinvointia edistävien organisaatioiden kanssa (esim. Unicefin lapsiystävällinen kunta, UKK-instituutin Kunnon kartta mittaukset)
- muiden viranomaisorganisaatioiden, kuten poliisin, ELY –keskuksen, Liikenneturvan ja puolustusvoimien kanssa (esim. kunnan liikenneturvallisuustyöryhmä, etsivä nuorisotyö mukana kutsunnoissa)
Kuntaliiton mukaan suomalaisessa kuntien kaksoisjohtamisen mallissa luottamushenkilöt päättävät tavoitteista ja resurssoinnista sekä arvioivat viranhaltijoiden toimeenpanemia päätöksiä. Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen lainsäädäntö tukee hyvin tätä johtamismallia, sillä laki edellyttää hyvinvointisuunnitelman hyväksyntää ja sen vuosittaista seurantaa valtuustotasolla. Vesilahden kunnan hyvinvointisuunnitelmassa ja vuosittaisissa hyvinvointikertomuksissa arvioidaan valtuuston päättämien indikaattorien perusteella hyvinvoinnin tilaa, raportoidaan tehdyistä toimenpiteistä sekä asetetaan tavoitteita ja toimenpiteitä. Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen toimielinten tasolla rytmittyy näiden vuosittaisten asiakirjojen mukaisesti (muut Vesilahden hallintosäännössä hyvinvointi- ja osallisuusjaoston tehtäviksi määritellyt toimielinpäätöksiä vaativat asiakirjat uusiutuvat hitaammassa rytmissä). Vesilahden kunnassa tehdään jatkuvasti kaikissa toimielimissä – strategian ja hyvinvointisuunnitelman ohjaamana – terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä päätöksiä, mutta erilliselle hyvinvoinnin- ja osallisuuden toimielimelle päätettäviä asioita on varsin vähän. Vesilahden kunnan hallintosäännön neljännen luvun § 9 mukaiset tehtävät voitaisiin viedä kunnanhallituksen- ja valtuuston käsittelyyn myös jo olemassa olevan toimielimen ohjaamana. Luontevin vaihtoehto olisi sivistyslautakunta, jonka alaisessa toiminnassa hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä Vesilahdessa koordinoidaan.
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvä toimielinkäsittely lisäisi määrällisesti jonkin verran sivistyslautakunnan työtä, mutta se tehostaisi kokonaisuutena sekä luottamushenkilöiden että viranhaltijoiden ajankäyttöä ja vähentäisi erillisistä kokouksista aiheutuvia kuluja. Toimielinten jäsenten lukumäärän muutoksella yhdeksästä seitsemään olisi vain vähäisiä toiminnallisia vaikutuksia. Jäsenten työn näkökulmasta toimielimen jäsenten lukumäärällä ei ole vaikutusta. Suurempi ryhmä tuo tietenkin hieman moninaisempia näkökulmia käsiteltäviin asioihin, mutta ryhmädynamiikan kannalta pienempi ryhmä on usein toimivampi. Vesilahden kunnanhallituksen ja muiden lautakuntien jäsenmäärä seitsemän, jolloin olisi johdonmukaista muuttaa myös sivistyslautakunnan jäsenmäärä seitsemään.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi
Sivistyslautakunta päättää
- lähettää oheisen lausunnon kunnanhallitukselle ja -valtuustolle, ja
- esittää, että hyvinvointi- ja osallisuusjaoston hallintosäännössä määriteltyjen tehtävien yhdistämistä sivistyslautakunnan tehtäviin sekä sivistyslautakunnan jäsenmäärän muuttamista seitsemään (7).
Päätös
Hyväksyttiin muutettu päätösehdotus teknisin korjauksin:
- lähettää oheisen lausunnon kunnanhallitukselle ja -valtuustolle, ja
- tuoda kantanaan esiin, että hyvinvointi- ja osallisuusjaoston hallintosäännössä määritellyt tehtävät voidaan yhdistää sivistyslautakunnan tehtäviin ja sivistyslautakunnan jäsenmäärä muuttaa seitsemään (7).