Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 7.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 86 Kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksa vuodelle 2024

VESDno-2023-322

Valmistelija

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta valmistelee 1.1.2024 voimaan tulevaa kunnan toissijaiselle
vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaa. Jätehuoltolautakunta varaa toimialueen kunnille mahdollisuuden antaa lausuntonsa asiasta viimeistään 9.11.2023.

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä,​ että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa,​ jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-​palveluiksi. Kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun avulla pyritään turvaamaan toimiva jätehuolto ja jätehuoltopalveluiden saatavuus silloinkin,​ kun muuta palvelutarjontaa ei ole saatavilla.

TSV-​jätetaksan mukaisilla jätemaksuilla katetaan kuntavastuullisen TSV-​jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset,​ jotka muodostuvat jätteen käsittelystä ja tiedotuksesta,​ 
neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksuilla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta. Jäteastioiden tyhjennysmaksut sisältävät lisäksi keräyksen ja kuljetuksen.
TSV-​jätetaksa on laadittu kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvalle jätekeskuksissa ja jäteasemilla vastaanotettaville jätteille,​ Tarastenjärven jätekeskuksessa vastaanotettavalle vaaralliselle jätteelle sekä jäteastioiden tyhjennyksille. TSV-​jätetaksan rakenteen esitetään säilyvän samanlaisena kuin vuonna 2023.

Vuoden 2024 TSV-​jätetaksassa jäteastioiden tyhjennyshintoihin on esitetty muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Esimerkiksi seka-​ ja 
biojätteen kuljetuskustannusten arvioidaan nousevan keskimäärin 12,​9 %. Alue-​ ja astiakohtaisia eroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-​alueilla. Kuljetusurakoiden kustannustasomuutokset on viety taksaan alue-​ ja astiakohtaisesti. Myös jätekeskuksissa ja jäteasemilla jätteen vastaanottohintoihin on esitetty korotuksia muutuneiden yleiskustannusten johdosata. 

Jätehuollon lisätöiden maksut ovat TSV-​asiakkailla samat kuin muilla lakisääteisillä asiakkailla. Lisätyömaksuihin esitetään pääasiassa korotuksia,​ jotka johtuvat yleisistä indeksikorotuksista sekä 
urakkakustannusten muutoksista. Lisätyömaksuihin on myös lisätty kaksi uutta lisätyöhintaa voimassa olevaan jätetaksaan verrattuna. Toinen näistä on täyttöasteen seuranta -​palvelu,​ joka on asiakkaalle vapaaehtoinen palvelu. Palvelussa kuljettaja rekisteröi ja kirjaa järjestelmään pyörällisten pinta-​astioiden täyttöasteen. Kyseinen palvelu on otettu käyttöön asiakkaiden toiveesta. Lisätyömaksuihin on myös lisätty syväkeräyssäiliöissä olevia irtokansia koskeva lisämaksu. Tämän avulla pyritään edesauttamaan joissakin syväkeräyssäiliöissä olevien irtonaisten kansien vaihtoa saranallisiksi. Irtokannelliset syväkeräyssäiliöt aiheuttavat työturvallisuusriskejä,​ joihin myös aluehallintovirasto on kiinnittänyt huomiota.

Ehdotus

Esittelijä

  • Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta keskustelee asiasta ja antaa tarvittaessa lausunnon kokouksen aikana. 

Päätös

Rakennus- ja ympäristölautakunta toteaa, ettei sillä ole lausuttavaa.

Tiedoksi

Alueellinen jätehuoltolautakunta (kirjaamo@tampere.fi)

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)