Kunnanhallitus, kokous 14.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 120 Lapsivaikutusten arvioinnin päivittäminen osaksi Vesilahden kunnan ennakkovaikutusten arviointimallia

VESDno-2021-182

Valmistelija

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnanhallitus päivitti 7.6.2021 § 94 ennakkovaikutusten arviointimallia, jolloin ennakkoarvioinnin arviointilomaketta laajennettiin. Ennakkoarvioinnin arviointilomakkeella tuodaan erilaiset näkökulmat päätöksentekoon. Näiden näkökulmien kautta tarkastellaan yksittäistä ratkaisuvaihtoehtoa ja vertaillaan ratkaisuvaihtoehtoja. Ennakkovaikutusten arviointilomakkeessa tarkastellaan ja vertaillaan päätöksenteon ratkaisuvaihtoehtojen vaikutusta kuntalaisiin, yrityksiin ja työllisyyteen, organisaatioon ja henkilöstöön, talouteen sekä ympäristöön ja ilmastoon.

Ennakkoarvioinnin arviointilomakkeessa ei tällä hetkellä huomioida päätösten lapsivaikutuksia. Sote-uudistuksen jälkeen monet kunnan palvelut linkittyvät keskeisesti alle 18-vuotiaisiin, jonka lisäksi YK:n Lasten oikeuksien sopimus velvoittaa kuntia huomioimaan lasten oikeudet. Lasten oikeuksien sopimuksen mukaan lapsia koskevissa päätöksissä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu. Tämän näkökulman huomioimiseen Vesilahden kunta on sitoutunut myös lähtiessään mukaan Unicefin Lapsiystävällinen kunta -toimintamalliin. Jotta lapsiin kohdistuvia vaikutuksia voidaan arvioida kunnan päätöksenteossa, on ennakkovaikutusten arviointilomakkeeseen liitettävä näkökulmaksi lapsivaikutusten arviointi. Kunnan näkökulmasta lapsivaikutusten arvioinnin tavoitteena on lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin turvaaminen. Arviointiprosessissa kerättyjä tietoja, lausuntoja ja kuulemisia käytetään päätöksenteon tukena.

Lapsivaikutusten arviointi kohdistuu lapsiryhmiin. Näin varmistuu, että yhdenmukaiset arviointinäkökulmat ovat käytössä kunnan kaikilla palvelualueilla ja että lasten oikeudet huomioidaan toiminnassa. Vesilahden kunnassa lapsivaikutuksia arvioidaan YK:n lasten oikeuksien kautta. Arviointi käynnistyy, kun päätöksen seurauksena on muutos, joka kohdistuu myös lapsiin (alle 18-vuotiaisiin). Vesilahden kunnassa lapsivaikutusten arviointi etenee joko kattavalla tai kevyemmällä prosessilla, riippuen siitä onko muutoksen vaikutus lapsiin merkittävä vai merkittävää vähäisempi. Kattava prosessimalli sisältää tilasto- ja muun tiedon lisäksi lasten kuulemisen, kevyempi malli perustuu eri lähteistä saatavaan tietoon. Myös kevyemmässä mallissa voi harkinnanvaraisesti tehdä lasten kuulemisen. Kuulemisessa tulee tarvittaessa hyödyntää myös nuorisovaltuustoa, jolle on kuntalain 26 § mukaan annettava mahdollisuus vaikuttaa kunnan eri toimialojen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun, toteuttamiseen ja seurantaan asioissa, joilla on merkitystä kunnan asukkaiden hyvinvointiin, terveyteen, opiskeluun, elinympäristöön, asumiseen tai liikkumiseen. Päätöksiä valmistelevat viranhaltijat perehdytetään lapsivaikutusten arvioinnin toteuttamiseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Susanna Hokkanen, vt. kunnanjohtaja, susanna.hokkanen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää lisätä ennakkovaikutusten arviointimalliin lapsivaikutusten arvioinnin liitteen mukaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on

Vesilahden kunnanhallitus 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.