Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 14.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Lausunto Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle liittyen uhkasakon tuomitsemispäätökseen 4.10.2022 § 72

VESDno-2020-119

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Elina Laukkanen, ympäristötarkastaja, elina.laukkanen@lempaala.fi

Perustelut

Kiinteistöllä Vuorela 922-403-2-47 olevan maa-ainesten ottoalueen jälkihoitotoimenpiteitä ei ole tehty Rakennus- ja ympäristölautakunnan maa-aineslain mukaisten lupapäätösten (Rak. ja Ymp. Ltk 30.8.2016 § 68 ja Rak. ja Ymp. Ltk 25.9.2019 § 66) mukaisesti. Laiminlyönnin oikaisemiseksi katsotaan tarpeelliseksi päättää maa-ainesten ottoalueen jälkihoitotoimenpiteisiin velvoittamisesta sekä uhkasakon asettamisesta.

Lisätiedot: ympäristötarkastaja, p. 040 133 7257

Ehdotus

Esittelijä

Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää päätösliitteen mukaisesti velvoittaa asianosaisen suorittamaan kiinteistöllä Vuorela 922-403-2-47 olevan maa-ainesten ottoalueen jälkihoitotoimenpiteet viimeistään 31.12.2021 mennessä. Jälkihoitotoimenpiteiden suorittamisessa on noudatettava lupapäätöksessä (Rak. ja Ymp. Ltk 30.8.2016 § 68) asetettuja ehtoja. Maisemointiin liittyvää kertaluontoista louhintaa ei kuitenkaan ole velvoitetta toteuttaa. Laiminlyönnin varalta asetetaan vaatimus noudattaa velvoitetta päätösliitteessä esitetyn sakon uhalla.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunta on päätöksellään 30.8.2016 § 68 myöntänyt maa-ainesluvan kalliokiviaineksen ottoon tilalla Vuorela 922-403-2-47. Toiminta-aikaa koskevan lupamääräyksen nro 2 muuttamista koskeva päätös on tehty 25.9.2018 § 66, jolloin toiminnanharjoittalle myönnettiin lisäaikaa 2 vuotta jälkihoitotoimenpiteiden suorittamiseen. 

Alueen maisemointia ei suoritettu määräaikaan mennessä ja kehotuksista huolimatta. Tämän johdosta on asetettu uhkasakko (rak.ymp.ltk 9.3.2021 § 19) jälkihoitotoimenpiteiden saattamiseksi loppuun 31.12.2021 mennessä maa-ainesluvan 30.8.2016 § 68 lupamääräysten mukaisesti. 

Alueella suoritettiin maa-aineslain mukainen tarkastus 18.5.2022. Tarkastuksella todettiin, että maisemointia ei ole suoritettu määräaikaan mennessä. Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon tuomitsemista koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.

 

Ehdotus

Esittelijä

Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi

Uhkasakon tuomitsemisvaihetta varten rakennus- ja ympäristölautakunta laatii toiminnanharjoittajalle selvityspyynnön, miksei maa-ainesten ottoaluetta kiinteistöllä Vuorela 922-403-2-47 ole maisemoitu asetetun uhkasakon (rak.ymp.ltk 9.3.2021 § 19) mukaisesti määräaikaan 31.12.2021 mennessä. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Kiinteistöllä Vuorela 922-403-2-47 olevan maa-ainesten ottoalueen jälkihoitotoimenpiteitä ei ole tehty rakennus- ja ympäristölautakunnan maa-aineslain mukaisten lupapäätösten (Rak. ja Ymp. Ltk 30.8.2016 § 68 ja Rak. ja Ymp. Ltk 25.9.2019 § 66) mukaisesti. Rakennus- ja ympäristölautakunta on asettanut  asianosaiselle seuraavan velvoitteen päätöksellään 9.3.2021 § 19: Kiinteistöllä Vuorela 922-403-2-47 olevan maa-ainesten ottoalueen jälkihoitotoimenpiteet tulee suorittaa viimeistään 31.12.2021 mennessä. Jälkihoitotoimenpiteiden suorittamisessa on noudatettava lupapäätöksessä (Rak. ja Ymp. Ltk 30.8.2016 § 68) asetettuja ehtoja. Maisemointiin liittyvää kertaluontoista louhintaa ei kuitenkaan ole velvoitetta toteuttaa. Velvoitetun asianosaisen on noudatettava velvoitetta sakon uhalla. Sakko muodostuu peruserästä ja lisäeristä. Sakon määrä lisääntyy lisäerällä jokaiselta uhkasakkojaksolta, jonka kuluessa velvoitetta ei ole noudatettu.

18.5.2022 tehdyllä tarkastuksella todettiin, ettei määräystä ole noudatettu ja maisemointia ei ole suoritettu määräaikaan 31.12.2021 mennessä. Asianosainen on vastannut selvityspyyntöön 24.9.2022. 

Ehdotus

Esittelijä

Veli Salmi, rakennustarkastaja, veli.salmi@vesilahti.fi

Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunta päättää tuomita asianosaisen maksamaan 1. uhkasakkoerän peruserän päätösliitteen mukaisesti. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin äänin 4 - 2. Lisäksi lautakunta ohjeistaa ympäristötarkastajaa suorittamaan tarkastuksen, jonka perusteella tilannetta voidaan jatkossa seurata.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Tanja Salo ja Harri Pitkämäki tekivät päätösehdotuksen päätösesityksen pöydälle jättämistä, kunnes tilanne kiinteistöllä olisi tarkastettu.

Äänestystulokset

  • Kyllä 4 kpl 67%

    Emma Selin, Leila Riitaoja, Mikko Ala-Orvola, Tommi Mertimo

  • Ei 2 kpl 33%

    Tanja Salo, Harri Pitkämäki

Valmistelija

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Hämeenlinnan hallinto-oikeus on toimittanut lausuntopyynnön muutoksenhausta, joka koskee Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöstä 04.10.2022 § 72. Hallinto-oikeus on pyytänyt 1. antamaan lausunnon, 2. liittämään asiakirjoihin jäljennökset valituksenalaisen päätöksen perusteena olevista asiakirjoista ja 3. liittämään asiakirjoihin seuraava lisäselvitys: - selvitys siitä, miten ja milloin valituksenalainen päätös on annettu valittajalle tiedoksi.

Lausuntopyynnössä on pyydetty antamaan selostus asiasta, vastata oikeudenkäynnin osapuolten esittämiin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin sekä lausua esitetystä selvityksestä. Lausunnolle on saatu lisäaikaa 15.2.2023 saakka.

Valituksenalainen päätös koskee uhkasakon tuomitsemista, joka koskee maa-ainesalueen jälkihoitotoimenpiteitä koskevan lupamääräyksen noudattamatta jättämistä kiinteistöllä Vuorela 922-403-2-47.

Ehdotus

Esittelijä

  • Janne Kannisto, tarkastusinsinööri, janne.kannisto@vesilahti.fi

Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunta lausuu asiasta seuraavaa:

Muutoksenhakija on pyytänyt päätöksen kumoamista vedoten tuomitun sakon kohtuuttomuuteen. Asianosaiselle on myönnetty maa-aineslupa (Rak. ja Ymp. Ltk 30.8.2016 § 68) vanhan maa-ainesten ottoalueen jälkihoitotoimenpiteisiin. Samalla luvitettiin sallitun ottotason alituksessa tapahtunut maa-ainesten otto. Vuonna 2019 annetussa päätöksessä (Rak. ja Ymp. Ltk 25.9.2019 § 66) muutettiin lupamääräystä 2 ja annettiin lisäaikaa jälkihoitotoimenpiteiden toteuttamiseen. Lupapäätöksen mukaan kaikki lupamääräysten ja jälkihoitosuunnitelman mukaiset toimenpiteet (lukuun ottamatta mahdollisesti tarvittavaa paikkaistutusta) oli suoritettava loppuun viimeistään 10.10.2020 mennessä. Jälkihoitotoimenpiteiden edistymisen kannalta keskeinen kertaluontoinen louhinta oli toteutettava 31.12.2018 mennessä. Asianosaiselle on siis annettu reilusti aikaa jälkihoitotoimenpiteiden suorittamiseen ennen hallintopakkoprosessin aloittamista. Annetusta lisäajasta huolimatta jälkihoitotoimenpiteet on laiminlyöty. Velvoite ja sitä koskeva uhkasakko on asetettu 9.3.2021 § 19, ja tuolloin jälkihoitotoimenpiteiden suorittamiseen annettiin aikaa 31.12.2021 saakka. Annettu määräaika on pohjautunut asianosaisen omaan arvioon jälkihoitotoimenpiteiden toteutumisesta eikä asetetusta uhkasakosta ole valitettu muutoksenhakuajan puitteissa. Nämä seikat huomioon ottaen tuomittu uhkasakko ei ole kohtuuton.

Muutoksenhakija on myös tuonut esille maisemoitavalle alueelle suunnittelemansa maankaatopaikan. Muutoksenhaussa esille tuotu suunnitelma koski maankaatopaikan ympäristölupaa. Asianosaiselle on tuotu esiin, että maa-ainesluvan velvoittama maisemointiasia käsitellään erillisenä asiana maankaatopaikan ympäristöluvasta. Vireille tuleva ympäristölupa ei kumoa maa-ainesluvassa ja uhkasakon asettamispäätöksessä annettuja määräyksiä. Lisäksi asianomainen ei edes ottanut yhteyttä asian neuvottelemiseksi ennen asetetun uhkasakon määräaikaa. Maankaatopaikan alustavat suunnitelmat esiteltiin 18.5.2022 suoritetulla tarkastuksella, jonka tarkoitus oli selvittää, onko annettua maisemointivelvoitetta noudatettu.

Muutoksenhakija on myös tuonut esille, että prosessin alkaessa Vesilahden kunnalla ei ole ollut ympäristönsuojeluviranomaista. Rakennus- ja ympäristölautakunta huomauttaa, että Vesilahden kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena on koko prosessin ajan toiminut Vesilahden kunnan rakennus- ja ympäristölautakunta. Sopimus Vesilahden kunnan viranhaltijatehtävistä Lempäälän kunnan kanssa päättyi 31.12.2021 ja Vesilahden kunnan ympäristötarkastaja aloitti viranhaltijana 1.2.2022. Tämä on kuitenkin merkityksetöntä aiemmin annettujen velvoitteiden osalta ja viranhaltijamuutokset eivät kumoa rakennus- ja ympäristölautakunnan päätöksiä.   

Asianomainen on esittänyt uuden aikataulun maa-ainesalueen jälkihoitotoimenpiteiden suorittamiseksi. Uhkasakon tuomitsemispäätöksessä otettiin tämän huomioon. Asetettua juoksevaa uhkasakkoa ei tuomita, mikäli vuosittaisilla tarkastuksilla maisemointi alueella on edennyt noin 1/3 edelliseen vuoteen verrattuna. Jälkihoitotoimenpiteet tulee kokonaisuudessaan suorittaa 6.10.2025 mennessä. Juoksevaa uhkasakkoa ei myöskään tuomittu ajalta 1.1. – 18.5.2022. Kuitenkin 10 000 euron perusosan tuomitsemisen perumiselle ei nähty perusteltavaa syytä.

Muutoksenhaussa esille tuotu vierekkäinen maa-alue ja sitä koskeva maa-aineslupa on toisen toiminnanharjoittajan hallussa. Tämä kyseinen maa-aineslupa on myönnetty 30.8.2016 § 69 ja luvan voimassaoloaika on 10.10.2026 saakka. Vierekkäisten alueiden maisemointivelvoitteet ovat erilliset eikä asetettua velvollisuutta voi laiminlyödä vetoamalla vierekkäiseen maa-ainesalueeseen ja sitä koskevaan yhä voimassaolevaan maa-aineslupaan.

Mainittu alueen syrjäisyys ei ole peruste lupamääräysten ja annetun velvoitteen laiminlyöntiin. Jälkihoitotoimenpiteistä tulee huolehtia, vaikka tilanne ei aiheuttaisi selkeää vaaratilannetta. Asiaosaiselle on annettu runsaasti aikaa toteuttaa jälkihoitotoimenpiteet ja lupauksista huolimatta tätä ei ole tapahtunut.

Tässä tapauksessa on yksiselitteisesti laiminlyöty annettua velvoitetta: jälkihoitotoimenpiteitä ole suoritettu annettuun määräaikaan mennessä. Uhkasakkolain mukaisesti uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Tässä tapauksessa pätevää syytä jälkihoitotoimenpiteiden suorittamiseen ei ole esitetty ja uhkasakon asettamispäätös on lainvoimainen. 

Pykälä tarkastetaan kokouksessa. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Tiedoksi

Hämeenlinnan hallinto-oikeus (sähköisesti)

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)