Kunnanhallitus, kokous 13.6.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 109 Ruokapalveluiden tuotannon järjestäminen

VESDno-2022-96

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kati Paunonen, hallintojohtaja, kati.paunonen@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 24.1.2022 §3 ohjeistanut toimialajohtajat valmistelemaan käyttösuunnitelmatasoiset toimenpideohjelmat siten, että valtuuston talousarviossa 2022 asettama tavoite yhden (1) miljoonan euron parannuksesta tilikauden tulokseen voidaan saavuttaa tulevina vuosina.

Kunnanhallituksen käsittelyn jälkeen viranhaltijat ovat ohjeen mukaisesti laatineet toimenpideohjelmaa kunnan kunkin toimialan näkökulmasta. Hallintopalveluiden osalta merkittävämpinä kokonaisuutena talouden tasapainottamisen osalta on tukipalvelut ja siellä ruokatuotannon valmistustavat. Hallintopalveluiden pienemmistä eristä koostuvia kustannuksia on läpikäyty jo edellisissä talouden tasapainottamisohjelmissa. Tukipalveluiden osalta säästökohteita on aikaisempina vuosina haettu suoraan käyttömenoista esimerkiksi siirtymällä keittoruokaan useampana päivänä viikossa. Ruoanvalmistuksen rakenteita ei ole juurikaan muutettu, lukuunottamatta Narvan valmistuskeittiön lakkautusta. 

Vesilahden kunnan koulujen, päiväkotien ja Vesilahden ja Pirkkalan yhteistoiminta-alueen terveys- ja sosiaalipalveluiden tarvitsema päivittäinen ruokahuolto on järjestetty tällä hetkellä siten, että ruoka tehdään Vesilahden terveyskeskuksen ravintokeskuksessa, joka on kunnan ainut valmistuskeittiö. Terveyskeskukselta ruoka toimitetaan kylmänä tai lämpimänä kunnan palvelukeittiöihin (koulut, päiväkodit jne). Ravintokeskuksen henkilöstömäärä on noin 4,5 henkilötyövuotta. 

Hyvinvointialueen muodostumisen myötä kunnan terveyskeskuskiinteistö vuokrataan Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Nykyinen valmistuskeittiö sijaitsee terveyskeskuskiinteistössä, joten ruoanvalmistustapoja syytä tarkastella myös kiinteistönäkökulmista lähtien. Kunnassa on toinen keittiötila Narvan koulun yhteydessä, joka voi toimia valmistuskeittiönä ja josta ruoka voitaisiin toimittaa myös kunnan muihin palvelukeittöihin. 

Kunnassa on selvitetty vaihtoehtoa, jossa ruoanvalmistus hoidettaisiin ulkopuolisen toimijan palveluna, esim. Pirkanmaan Voimian toimesta. Pirkanmaan Voimia hoitaa ateriapalvelut esim. Tampereen kaupungin ja PSHP:n yksiköihin ja tuottaa tällä hetkellä vuosittain noin 12 miljoonaa ateriaa päiväkoteihin ja kouluhin Tampereen seudulla.  

Kunnan omana työnä ruoanvalmistus maksaa vuodessa noin 690 000 euroa, ja eri vaihtoehtoista valiten Voimian tarjoamana kustannus ruokatuotannosta olisi pienimmillään noin 390 000e. Merkittävän taloudellisen vaikutuksen lisäksi ulkopuolisen toimijan kautta mahdollistuu vapaavalintaisen kasvisruokavaihtoehdon tuominen päivittäin lasten ja nuorten valittavaksi sekä erityisesti lapsille ja nuorille suunniteltujen ruokalistojen käyttöönotto. Vesilahden kunta on joutunut tähän asti rajoittamaan esim. kappale-elintarvikkeiden (lihapullat, kalapuikot jne) menekkiä lapsikohtaisesti, mikä on aiheuttanut paljon kritiikkiä ruoan riittävydestä esim. yläkouluikäisten osalta. Ruoan mausta on myös tullut palautetta kohtalaisesti ja muutoksen tavoitteena onkin taloudellisuuden lisäksi lisätä laatua ja vaihtelevuutta lasten ja nuorten ruokailuihin. Tuotantotavasta saatava säästö voidaan joiltakin osin kohdentaa suoraan lapsiin ja nuoriin esimerkiksi tarjoamalla tuoretuotteita monipuolisemmin ja runsaammin kuin ennen.

Ruokapalveluiden järjestämisessä kunnan omana tuotantona on ollut myös suuria haasteita henkilöstön saatavuuden kanssa. Yksi valmistuskeittiö, jossa on kolme kokin taidot omaavaa henkilöä, on erittäin herkkä poissaoloille.  Alalla on valtava työvoimapula, eikä sijaisia ole saatavilla keikkaluontoisiin tehtäviin tai sijaistuksiin. Tuotantotavan muutos keventäisi paljon ruokapalveluiden haavoittuvuutta ja turvaisi lasten ja nuorten ruoansaannin kaikissa tilanteissa.

Henkilöstön osalta muutos tarkoittaisi sitä, että ravintokeskuksen työntekijöille tarjottaisiin saman alan tehtäviä kunnan muista toimipisteistä. Muutos ei tarkoita irtisanomisia. 

Muutoksesta ja eri tuotantotavoista on tehty ennakkovaikutusten arviointi, joka on pykälän liitteenä. Ennakkovaikutusten arviointi tehdään sellaisiin päätöksiin, jotka ovat merkittäviä ja koskettavat laajasti kuntalaisia, henkilöstöä, alueen yrityksiä tai esimerkiksi elinvoimaa yleisesti. 

Asiasta päättää Vesilahdessa kunnanvaltuusto. Sopimuksen laajuus n. 390 000e/vuosi ylittää kunnanhallituksen rahankäyttövaltuudet. 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhalltus päättää valtuuttaa hallintojohtajan valmistelemaan sopimuksen ruokapalveluiden ostamisesta Pirkanmaan Voimialta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

  • Kati Paunonen, hallintojohtaja, kati.paunonen@vesilahti.fi

Perustelut

Pirkanmaan Voimia on kuntien ja kuntayhteistöjen omistama hankintalain mukainen sidosyksikkö. Yritys toimii in-house-yhtiönä, jonka osakkaat ostavat palveluita ilman kilpailutusta. Omistaja-asiakkailleen Pirkanmaan Voimia tuottaa hyötyjä turvaamalla palvelutason ja palvelukyvyn mahdollisimman kilpailukykyisin omistajahinnoin. Yhteisesti omistetussa yhtiössä toiminnan volyymi ja liikevaihto kasvavat laajenevan omistajuuden kautta, mikä mahdollistaa skaalaetuja mm. tuotannossa, tuotannonohjauksessa ja hakinnoissa sekä riittävän resurssoinnin toiminnan kehittämiselle.

Osakkailla on mahdollisuus vaikuttaa yhtiön päätöksentekooon. Omistajien määräysvalta vahvistetaan osakasopimuksella, johon uusi omistaja liittyy. Pienosakkaille yhtiössä on yhteinen hallituspaikka, ja muuten yhtiön päätöksentekoon on mahdollista vaikuttaa osakaskokouksen kautta. Osakkuus Pirkanmaan Voimiassa ei velvoita palveluiden hankintaan.

Osakkaat: 

  • Tampereen kaupunki 82% (820/1000)
  • Pirkanmaan sairaanhoitopiiri* 17% (170/1000) (myöhemmin Pirkanmaan hyvinvointialue)
  • Nokian kaupunki 0,1% (1/1000)
  • Ylöjärven kaupunki 0,1% (1/1000)
  • Virtain kaupunki 0,1% (1/1000)
  • Pirkanmaan Voimia Oy 0,7% (7/1000)


Voimassaoleva osakkeen hinta on vahvistetun tilinpäätöksen (31.12.2021) mukaisesti 5387,00 €. Osakkeen arvo päivitetään vuosittain tilinpäätöksen vahvistamisen jälkeen. 

Ehdotus

Kunnanhallitus päättää ostaa Pirkanmaan Voimian osakkeen hintaan 5387e ja valtuuttaa kunnanjohtajan ja hallintojohtajan allekirjoittamaan osakkeen ostoon liittyvät sopimukset ja dokumentit.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on

Vesilahden kunnanhallitus 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.