Kunnanhallitus, kokous 27.10.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 245 Talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2026-2028

VESDno-2025-260

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, hallinto- ja talousjohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Vuodelle 2026 laaditun talousarviokehyksen toimintakate on -14 726 950 euroa, vuosikate 1 177 698 euroa ja tilikauden 2026 alijäämä -223 267 euroa. Talousarviokehyksessä on huomioitu kunnanvaltuuston 19.5.2025 §32 tekemät tasapainotuspäätökset sekä kunnan sote-kiinteistöjen yhtiöittäminen 1.1.2026. Tämän lisäksi on huomioitu työehtosopimuksen mukaiset henkilöstökulujen korotukset ja varattu kahden prosentin korotusvaraus palvelujen ostoihin; tarvikkeisiin ja tavaroihin sekä muihin toimintakuluihin. Avustuksissa on korotettu työttömyyskustannusten maksuosuutta vuoden 2025 ensimmäisen vuosipuoliskon toteuman perusteella. 

Talousarviokehyksen verotulot perustuvat vuoden 2025 veroprosentteihin. Verotulojen arvioinnissa on käytetty toukokuussa 2025 julkaistua veroennustekehikkoa ja verotulojen määrässä on huomioitu kunnan väestönkasvutavoite. Valtionosuudet perustuvat Kuntaliiton kesäkuussa 2025 julkaisemaan ennakkotietoon, josta on vähennetty kunnan osuus vuodelle 2026 esitetystä valtionosuuksien vähennyksestä. Kunnan rahoitustuottojen ja -kulujen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä ja tulevan lainannostotarpeen tarkentuessa. Poistojen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä. 

Suunnitelmavuosien 2027-2028 luvut tarkentuvat talousarviosuunnittelun edetessä. 

Kunnan hallintosäännön 7 luvun 1 §:n mukaan kunnanhallitus hyväksyy suunnittelukehyksen.

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus antaa ohjeeksi, että kunnan vuoden 2026 talousarvio tulee laatia siten, että sen alijäämä on enintään -225 000 euroa. 

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti. 

Valmistelija

  • Merja Vihtiälä, hallinto- ja talousjohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. 

Kunnanhallitus on kokouksessaan 11.8.2025 (§ 183) päättänyt, että talousarvio 2026 tulee laatia siten, että alijäämä on enintään -225 000 euroa.  

Toimintatuotot ja -kulut

Kunnan talousarvion toimintatuotot 2026 ovat 725 140 euroa eli 12,8 prosenttia matalammat kuin vuoden 2025 muutetun talousarvion toimintatuotot. Tuottojen lasku tapahtuu ulkoisissa toimintatuotoissa. Sisäisten tuottojen määrässä ei tapahdu muutosta. Vuoden 2025 muutettuun talousarvioon nähden tapahtuu nousua myyntituottoihin kuuluvissa kotikuntakorvauksissa, kun taas muihin toimintatuottoihin kuuluvissa vuokratuotoissa tapahtuu laskua sote-kiinteistöjen yhtiöittämisen vuoksi. Lisäksi talousarvioon budjetoitu muihin toimintatuottoihin kuuluva pysyvien vastaavien myyntivoittojen määrä on alempi kuin vuoden 2025 muutetussa talousarviossa. Toisaalta taas muihin toimintatuottoihin kuuluvat tonttien vuokratuotot sekä vesi- ja viemärilaitoksen vuokratuotot nousevat edelliseen vuoteen nähden.

Kunnan talousarvion toimintakulut 2026 ovat 12 199 euroa eli 0,1 prosenttia matalammat kuin vuoden 2025 muutetun talousarvion toimintakulut. Vuodelle 2026 varattu henkilöstökulujen määrä vastaa vuoden 2025 muutetun talousarvion henkilöstökuluja.  Palveluiden ostot sekä aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden ostot laskevat muutettuun talousarvioon nähden; laskua syntyy sote-kiinteistöjen yhtiöittämisestä, tasapainotuspäätöksistä ja suurempien yksittäisten palvelun ostojen vuoden 2026 kustannusten alemmasta tasosta vuoteen 2025 nähden. Avustusten määrä kasvaa kunnan työttömyyskustannusten maksuvastuun vuoksi. Muissa toimintakuluissa on kasvua niin leasing-vuokrissa, muissa kuluissa kuin sisäisissä vuokrissakin. 

Vuoden 2026 talousarvion mukainen toimintakate on -14 683 130 euroa. Toimintakate heikkenee vuoden 2024 tilinpäätökseen nähden 1,9 miljoonalla eurolla ja vuoden 2025 muutettuun talousarvioon nähden 700 000 eurolla. 

Verotulot ja valtionosuudet 

Talousarvion verotulot on laskettu kunnanhallitukselle 27.10.2025 esitettävillä veroprosenteilla ja valtionosuudet perustuvat ennakollisiin valtionosuuslaskelmiin. 

Rahoitustuotot ja -kulut 

Rahoituskulut kasvavat lainanoton seurauksena. 

Vuosikate, tilikauden tulos sekä ali- ja ylijäämä 

Talousarvion vuosikate on 1 262 595 euroa. Vuosikate heikkenee vuoden 2024 tilinpäätökseen nähden 509 000 eurolla ja paranee vuoden 2025 muutettuun talousarvioon nähden 44 000 eurolla. Tilikauden alijäämä on -225 000 euroa.

Taloussuunnitelmavuodet 2027-2028

Taloussuunnitelmavuoden 2026 toimintakate on -15 170 077 euroa, vuosikate 553 880 euroa ja alijäämä -847 085 euroa. Taloussuunnitelmavuoden 2027 toimintakate on -17 213 682 euroa, vuosikate 694 138 euroa ja alijäämä -776 827 euroa. 

Investoinnit

Vuoden 2026 talousarvion investointimenot ovat 4 170 000 euroa. Suurimpia investointeja ovat kaavateiden rakennuskohteet (yhteensä 2,9 miljoonaa euroa), joissa uusien kaava-alueiden rakentamiseen käytetään 1,7 miljoonaa euroa. Lsäksi vesi- ja viemärilaitoksen puolella uusien kaava-alueiden rakentamiseen on varattu 800 000 euroa. 

Lainakannan kehitys

Talousarvioon sisältyy 4,4 miljoonan euron lainanotto ja 1,9 miljoonan euron suuruiset lainanlyhennykset. Vuonna 2027 lainaa otetaan 4,0 miljoonaa euroa ja lainoja lyhennetään 2,3 miljoonalla eurolla. Vuonna 2028 lainaa otetaan 5,0 miljoonaa euroa ja lainoja lyhennetään 2,5 miljoonalla eurolla. Suunnitelmakauden loppuun mennessä kunnan asukaskohtainen lainamäärä nousee 4 864 euroon asukasta kohden, kun arvion vuoden 2025 tilinpäätöshetken asukaskohtaisesta lainasta on 3 483 euroa/asukas. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan ehdotuksen vuoden 2026 talousarvioksi ja vuosien 2026-2028 taloussuunnitelmaksi.

Lisäksi hallinto- ja talousjohtajalle myönnetään oikeus tehdä teknisiä korjauksia talousarviokirjaan.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotus esitetyin muutoksin: Tapolan korjaamiseen lisätään 200 000 euroa vuodelle 2026 ja tekonurmikentän huoltorakennukseen esitetty 200 000 euroa siirretään taloussuunnitelmavuodelle 2027.

 

 

 

 

  

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle, tekninen palvelupäällikkö Roope Kyrkölle ja sivistysjohtaja Marko Lahtiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana. 

Keskustelun aikana Ari Arvela teki esityksen, että Tapolan korjaamiseen lisätään 200 000 euroa vuodelle 2026 ja tekonurmikentän huoltorakennukseen esitetty 200 000 euroa siirretään taloussuunnitelmavuodelle 2027. Miia Rajala ja Mikko Ala-Orvola kannattivat esitystä.

Päätös tehtiin yksimielisesti Arvelan esityksen mukaisesti.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)