Kunnanvaltuusto, kokous 14.12.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 62 Talousarvio 2021 ja taloussuunnitelma 2021-2023

VESDno-2020-73

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, talouspäällikkö, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Talousarvioesitykseen on tehty 2.11.2020 versioon nähden seuraavat muutokset:

  • hallintopalveluiden määrärahoista on vähennetty 71 000 euroa
  • rakennusvalvontaan ja ympäristönsuojelun määrärahoihin on lisätty 10 000 euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy liitteenä olevan vuoden 2021 talousarvion ja vuosien 2021-2023 taloussuunnitelman. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden sivistysjohtaja Mika Seppäselle, kunnaninsinööri Harri Vierikalle, kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle sekä talouspäällikkö Merja Vihtiälälle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Merja Vihtiälä, talouspäällikkö, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain 410/2015 110 §;n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot ja siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.

Vesilahden kunnanhallitus antoi 14.9.2020 §184 talousarviokehyksen. Hyväksytyn talousarviokehyksen ulkoisten toimintatuottojen määrä oli 2,4 miljoonaa euroa, ulkoisten toimintakulujen 27,9 miljoonaa euroa ja toimintakate -25,5 miljoonaa euroa. Kehyksen mukainen verotulojen määrä oli 17,7 miljoonaa, valtionosuuksien 7,9 miljoonaa ja rahoituskulujen määrä oli -170 000 euroa. Talousarviokehyksen mukaisilla luvuilla talousarvion mukainen vuosikatteen määrä oli -157 000 euroa ja poistojen jälkeiseksi tilikauden alijäämäksi muodostui -1,9 miljoonaa euroa. Talousarvion valmisteluohjeeksi annettiin, että kehyksessä annettujen ulkoisten määrärahojen määriä ei saa ylittää.

Talousarvioesityksessä ulkoisten toimintatuottojen määrä on 2,4 miljoonaa euroa. Toimintakulujen määrä on noin 28 miljoonaa euroa ja toimintakate on -25,7 miljoonaa euroa. Toimintatuottojen ja -kulujen sekä toimintakatteen määrä on hyvin lähellä talousarviokehyksen lukuja. Talousarvion 2021 vuosikate on 329 000 euroa, joka on lähes 500 000 euroa parempi kuin talousarviokehysvaiheen vuosikate. Muutos johtuu verotulo- ja valtionosuusarvion kasvusta talousarviokehyksen arvioon nähden. Vuosikatteen jälkeisistä eristä myös poistojen määrä on muuttunut kehyksen jälkeen, kun poistolaskenta on edennyt. Tilikauden alijäämä on -1 122 000 euroa ja alijäämää syntyy 800 000 euroa vähemmän kuin kehysvaiheen luvuilla.

Talousarvioesityksen lukuihin on huomioitu kunnanvaltuuston 2.12.2019 tekemät tasapainotuspäätökset, poikkeuksena tarkastuslautakunnan esitys, jossa esitetään korottamaan määrärahaa vuoden 2020 tasosta. 

Rakennus- ja ympäristölautakunta on talousarviokokouksessaan päätynyt esittämään 10 000 euron lisäystä henkilöstökuluihin. Määräraha käytettäisiin kesäaikaisen palvelun parantamiseen ja lomien aiheuttamien viiveiden vähentämiseen sekä toiminnan vahvistamiseen. Lautakunnan esitystä ei ole huomioitu rakennus- ja ympäristölautakunnan talousarvioluvuissa.  

Kunnan taseen 31.12.2019 mukainen ylijäämä on 669 352 euroa. Vuodelle 2020 vahvistetun muutetun talousarvion mukainen alijäämä on -1 078 069 euroa. Vuoden 2020 aikana talouden ennakointia on vaikeuttanut covid-19 -pandemia, jonka myötä niin kuluarviot, verotulot kuin valtionosuudetkin ovat vaihdelleet pitkin vuotta. Viimeisimmän arvion mukaan alijäämä saattaa jäädä vain noin -200 000 euroon. Arvioon liittyy edelleen epävarmuustekijöitä. Näin toteutuessaan kunnan tase säilyisi ylijäämäisenä vielä vuoden 2020 ja muuttuisi alijäämäiseksi vuonna 2021. Talousarviovuoden lisäksi myös suunnitelmavuodet 2022-2023 ovat alijäämäisiä. 

Kunnassa on tehty talouden tasapainotusohjelmia, mutta niiden vaikutus ei ole riittänyt pysyvään talouden tasapainoon. Viimeisimmän tasapainotusohjelman kunnanvaltuusto on hyväksynyt joulukuussa 2019. Vuonna 2021 jatketaan kaavoitushankkeita ja kunnallistekniikan rakentamista, joilla pyritään väestömäärän ja yritysten lukumäärän kasvattamiseen. Sekä väestömäärän kasvulla että yritysten lukumäärän lisäyksellä pyritään nostamaan kunnan verotulojen määrää ja siten saamaan kunnan talous tasapainoiseksi. Samaan aikaan jatketaan aktiivista kunnan toimintojen ja palveluiden tarkastelua ja kehittämistä.

Talousarvion vuoden 2021 investointimenot ovat -2 048 200 euroa ja -tulot (tasearvot) 100 000 euroa. Investointien nettosumma on -1 948 200 euroa.

Rahoituslaskelman mukaisesti kunta nostaa pitkäaikaista lainaa 2,5 miljoonaa euroa ja lyhentää pitkäaikaisia lainoja 1,29 miljoonaa euroa. 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää

  1. merkitä tiedoksi, että rakennus- ja ympäristölautakunta esitti 10 000 euron lisäystä rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun talousarvioon
  2. esittää kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy liittenä olevan vuoden 2021 talousarvion ja vuosien 2021-2023 taloussuunnitelman.

Päätös

Käsittelyn aikana kunnanhallituksen puheenjohtaja tiedusteli kunnanhallitukselta kohdan 2 osalta halukkuutta palauttaa asia valmisteluun. Kunnanhallitus oli yksimielinen.

Kunnanhallitus päättää

  1. merkitä tiedoksi, että rakennus- ja ympäristölautakunta esitti 10 000 euron lisäystä rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun talousarvioon
  2. palauttaa liitteenä olevan vuoden 2021 talousarvion ja vuosien 2021-2023 taloussuunnitelman valmisteluun.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden sivistysjohtaja Mika Seppäselle, kunnaninsinööri Harri Vierikalle, kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle sekä talouspäällikkö Merja Vihtiälälle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Perustelut

    

Ehdotus

Kunnanvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan ehdotuksen vuoden 2021 talousarvioksi ja vuosien 2021-2023 taloussuunnitelmaksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäville, ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksisaanti kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymispäätöksestä

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan kuitenkin tulleen asianosaisen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäväksi tietoverkossa. 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle viraston aukioloaikana, klo 8.00-16.15.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Valituksen voi toimittaa myös sähköisesti tai faksilla. Valituksen on oltava perillä valitusajan viimeisenä päivänä, riippumatta siitä, toimitetaanko valitus postitse vai sähköisesti.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle. 

Posti- ja käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna         
Puhelinnumero: 029 56 4220    
Faksinumero: 029 56 42269
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Vesilahden kunnan kirjaamosta.

Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti         
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta@vesilahti.fi
Puhelinnumero: 03 5652 7500    

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.