Perustelut
Perustelut ja tausta
Tampereen seudun kasvatus- ja opetusalan osaamisen kehittämispalvelu Osake on toimintamalli, joka kehittää Tampereen kaupunkiseudun varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen henkilöstön osaamista niiltä osin, kun tarpeet ovat seudullisia. Palveluita tuotetaan tarvelähtöisesti strategisiin teemoihin, jotka kuntien olisi joka tapauksessa järjestettävä henkilöstölleen.
Osakkeen osaamisen kehittämisen erilaiset roolit ovat 1) koulutustoiminto, 2) tiedontuotanto, 3) kehittämistoiminto ja 4) yhteistyötoiminto. Yksityiskohtaisempi toteuttaminen sovitaan vuosittain laadittavan toimintasuunnitelman ja budjetin mukaisesti.
Sopimuksen voimassaolo
Osake -toimintamallin sopimuskausi Lempäälän kunnan alaisuudessa päättyy 31.12.2023. Kuntajohtajakokous käsitteli Osake-toimintamallin hallinnollista vastuuta kokouksessaan 30.6.2023, ja hyväksyi Tampereen kaupunkiseudun sivistyspalveluiden työryhmän esityksen pohjalta siirron Tampereelle. Tampereen kaupunkiseudun sivistyspalveluiden työryhmä hyväksyi kokouksessaan 21.9.2023 seudullisen sopimuksen, ja päätti lähettää sopimuksen hyväksyttäväksi jäsenkuntiin. Sopimus on voimassa toistaiseksi voimassa olevana 1.1.2024 alkaen. Sopimuksen voimaantulo vaatii, että se on kaikissa kunnissa allekirjoitettu. Sopimusta tarkastellaan valtuustokausittain. Mahdolliset sopimusmuutokset tehdään kirjallisesti ja varmennetaan allekirjoituksin. Kullakin kunnalla on oikeus irtisanoutua Osake-sopimuksesta tekemällä kirjallinen irtisanomisilmoitus viimeistään kunkin kalenterivuoden syyskuun viimeiseen päivään mennessä. Näin tehty irtisanoutuminen tulee voimaan irtisanoutumisvuoden lopussa.
Osake-toiminnan kustannusten jakautuminen
Osake-toiminnan perusrahoituksen vuosibudjetti on sopimuksen voimaantullessa aikaisintaan 1.1.2024 yhteensä 340 000 euroa. Kustannukset jaetaan alle 19- vuotiaan väestön suhteessa (Tilastokeskuksen tuottaman viimeisimmän tilaston mukaan). Perustoiminnan kuntakohtaiset kustannukset koulutettavapäivineen on esitetty taulukossa alla. Tampereen osalta kustannukset ja koulutettavapäivät on jaettu erikseen varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kesken.
Kunta |
väestö (*) |
%-osuus |
€-osuus |
ktp. (**) |
Kangasala |
8110 |
10,22 % |
34 755,97 € |
307 |
Lempäälä |
6958 |
8,77 % |
29 819,00 € |
263 |
Nokia |
8410 |
10,60 % |
36 041,65 € |
318 |
Orivesi |
1715 |
2,16 % |
7 349,75 € |
65 |
Pirkkala |
5252 |
6,62 % |
22 507,81 € |
199 |
Tampere vaka |
16276 |
20,52 % |
69 751,94 € |
615 |
Tampere perusopetus |
20027 |
25,24 % |
85 827,12 € |
757 |
Tampere lukiokoulutus |
2462 |
3,10 % |
10 551,07 € |
93 |
Vesilahti |
1180 |
1,49 % |
5 056,97 € |
45 |
Ylöjärvi |
8946 |
11,28 % |
38 338,71 € |
338 |
YHT. |
79336 |
100,00 % |
340 000,00 € |
3000 |
* 0-19 v. väestön määrä/ Tilastokeskus 31.12.2022 |
|
* Tampere varhaiskasvatus 0-7 v. väestön määrä/ Tilastokeskus 31.12.2022 * Tampere perusopetus 8-16 v. väestön määrä/ Tilastokeskus 31.12.2022 * Tampere lukiokoulutus tamperelaisten opiskelijoiden määrä / Lukiokoulutuksen tilastointipvm 20.9.2022 ** yksi koulutettavapäivä = 6 tuntia yhden henkilön osallistumista |
Perusrahoituksen lisäksi Osake-toiminta hakee strategista kehittämistä tukevaa ulkopuolista rahoitusta (mm. Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen kehittämisrahoitukset). Ulkopuolisesta rahoituksesta sovitaan erillisillä hankesopimuksilla rahoittajan ohjeiden mukaisesti. Valtionavustustoiminnan lisäksi erillisellä budjetilla tuotetaan seudullista digitaalista oppimateriaalia. Kolmansille tahoille (kuten muun Pirkanmaan kunnat, Pirkanmaan hyvinvointialue ja yksityiset palveluntuottajat) tarjottavista palveluista perittävistä maksuista sovitaan kolmansien osapuolten kanssa erikseen, ja ne eivät sisälly tähän sopimukseen.
Palvelun ohjausmalli ja toiminnan arviointi
Osake -toiminnan omistajaohjauksen tahona toimii Tampereen kaupunkiseudun sivistyspalvelujen työryhmä, joka hyväksyy seudullisen sopimuksen, vuosittaiset toimintasuunnitelmat ja –kertomukset sekä budjetin omalta osaltaan. Sivistyspalvelujen työryhmän apuna toimivat seudun opetuspalveluiden ja varhaiskasvatuksen ryhmät. Palvelua ohjataan operatiivisesti työtiimissä ja kehittämistiimeissä, joiden tehtävä on varmistaa tuotettavien palvelusisältöjen strategisuus ja tarvelähtöisyys.
Osake-palvelun vaikuttavuuden edellytyksenä on kuntien ja kaupunkien sitoutuminen Osake-toimintaan ja sen kehittämiseen. Sopimuksella kunnat sitoutuvat kuntakohtaiseen rahoitusosuuteen, ohjaukseen osallistumiseen ja edustajien nimeämiseen seudullisiin työryhmiin, hyödyntämään osaamisen kehittämisen ja johtamisen tukemisen prosessit, viestimään henkilöstölle palvelun ensisijaisuudesta ja viestimään henkilöstölle koulutuksista, tapahtumista ja toiminnasta. Näin Osake-palvelun resurssi voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla.
sake-toimintaa järjestävillä kunnilla on käytössään reaaliaikainen tieto omasta koulutettavapäivien kertymästä (kts. https://osake.eeventti.fi/raportointi ). Palveluiden laatua arvioidaan strukturoidulla palautelomakkeella, jolloin laatupoikkeamiin voidaan reagoida nopeasti. Koulutustoiminnon kustannustehokkuutta arvioidaan tuotettujen koulutettavatyöpäivien (kuusi tuntia yhden henkilön osallistumista osaamisen kehittämisen prosessiin) määrällä. Palvelun vaikuttavuutta arvioidaan koulutuksen järjestäjien laatumittareilla ja toimintaa ohjaavissa ryhmissä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi
Sivistyslautakunta päättää
- hyväksyä Seudullisen kasvatus- ja opetusalan osaamisen kehittämispalvelun (Osake) järjestämistä koskevan sopimuksen 1.1.2024 alkaen toistaiseksi voimassa olevana
- valtuuttaa kunnanjohtajan ja sivistysjohtajan allekirjoittamaan sopimus
- ja todeta, että sopimus sitoo vasta, kun päätös on saanut lainvoiman.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin.