Perustelut
Kunnanhallituksen on kuntalain §113 mukaan laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. Valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä.
Kunnan tilinpäätöksen laatimisessa noudatetaan kuntalain sekä soveltuvin osin kirjanpitolain ja -asetuksen säännöksiä. Kunnan tilinpäätöksen sisältö määritellään kuntalaissa. Tilinpäätökseen kuuluvat tuloslaskelma, tase, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.
Tilinpäätöksen allekirjoittavat kunnanhallituksen jäsenet ja kunnanjohtaja.
Vesilahden kunnanvaltuusto vahvisti 8.11.2021 §70 talousarvion vuodelle 2022. Talousarvion mukainen tilikauden tulos oli alijäämäinen -993 073 euroa ja poistoeron vähennyksen jälkeinen tilikauden alijäämä -953 973 euroa.
Kunnanvaltuusto hyväksyi määrärahamuutokset vuodelle 2022 kahdessa kokouksessaan 12.9.2022 §38 ja 12.12.2022 §57. Talousarviomuutosten jälkeiseksi tilikauden tulokseksi muodostui ylijäämää 268 927 euroa ja poistoeron vähennyksen jälkeiseksi ylijäämäksi 308 027 euroa.
Tilinpäätöksessä kunnan tilikauden tulokseksi muodostui 1 362 207,10 euroa ja 40,03 euron suuruisen poistoeron vähennyksen jälkeiseksi tilikauden ylijäämäksi muodostui 1 362 247,13 euroa.
Tilikauden ylijäämään vaikuttivat seuraavat tekijät:
- Ulkoiset toimintatuotot toteutuivat 319 000 euroa yli muutetun talousarvion ja 205 000 euroa edellisvuotta suurempina. Myyntituotot ylittyivät 185 000 euroa pääosin vesihuollon liittymismaksujen ylitysten johdosta. Maksutuottojen 92 000 euron ylitystä selittää rakennusvalvonta- ja tarkastusmaksutuottojen ylitykset. Tuet ja avustukset alittuivat 34 000 euroa, koska erilaisia hanketuottoja saatiin vähemmän kuin oli ollut tiedossa talousarviota laadittaessa. Muut toimintatuotot ylittyivät 76 000 euroa muutettuun talousarvioon nähden pääosin käyttöomaisuuden myyntivoittojen toteutumisesta arvioitua suurempina.
- Ulkoiset toimintakulut toteutuivat 181 000 euroa yli muutetun talousarvion ja 2 530 000 euroa edellisvuotta suurempina. Ulkoiset toimintakulut alittuivat talousarvioon nähden henkilöstökuluissa 227 000 euroa, avustuksissa 57 000 euroa ja muissa toimintakuluissa 29 000 euroa. Ulkoiset toimintakulut ylittyivät muutettuun talousarvioon nähden palveluiden ostoissa 431 000 euroa sekä alkuperäiseen talousarvioon nähden aineissa, tarvikkeissa ja tavaroissa 62 000 euroa.
- Verotulot; Kunnan verotulot toteutuivat 1 150 000 euroa alkuperäistä talousarviota suurempina ja olivat 1 613 000 euroa suuremmat vuoteen 2021 verrattuna. Verotuloihin tehtiin joulukuussa 2022 1 165 000 euron suuruinen tuottoja lisäävä talousarviomuutos, joka jakautui kunnallisverojen 730 000 euron, yhteisöverojen 320 000 euron ja kiinteistöverojen 115 000 euron tuottojen lisäyksiin. Kokonaisuutena verotulot kuitenkin toteutuivat 15 000 euroa muutettua talousarviota alhaisempina. Vuoden 2022 verotulojen kokonaismääräksi muodostui 20,8 miljoonaa euroa.
- Valtionosuuksiin tehtiin joulukuussa 2022 165 000 euron suuruinen tuottoja lisäävä talousarviomuutos. Valtionosuudet toteutuivat lähes muutetun talousarvion mukaisina. Vuoden 2022 valtionosuuksien kokonaismääräksi muodostui 7,9 miljoonaa euroa. Vuonna 2021 valtionosuuksien määrä oli 8,0 miljoonaa euroa. Vuoden 2022 valtionosuudet alittivat vuoden 2021 valtionosuuksien määrän 0,1 miljoonalla eurolla.
- Korko- ja muut rahoitustuotot; muut rahoitustuotot toteutuivat 36 000 euroa talousarviota suurempina. Ylitystä selittää pääosin Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n 33 000 euron suuruiset osingot. Korko- ja muut rahoitustuotot toteutuivat 42 000 euroa heikompina vuoteen 2021 verrattuna.
- Korko- ja muut rahoituskulut; korkokulut toteutuivat 15 000 euroa ja muut rahoituskulut 758 000 euroa talousarviota alhaisempina. Korkokulujen alitusta selittää lainojen korkokulujen toteutuminen arvioitua alhaisempina. Muiden rahoituskulujen suurta alitusta selittää johdannaissopimuksesta (koronvaihtosopimus) aiheutuneet korkokulut ja 759 000 euron tuloksen parantava kirjaus, koska koronvaihtosopimuksiin sovelletaan KPL 3:3.1 §:n 7 kohdan mukaista erillisarvostusta, joka on perustettava yleiseen varovaisuuden periaatteeseen (KPL 3:3.1 § 4 kohta). Tällöin voimassa olevat sopimukset arvostetaan sopimuskohtaisesti tilinpäätöspäivän arvoon. Koronvaihtosopimuksen tekohetken arvon ja tilinpäätöspäivän arvon välinen negatiivinen erotus kirjataan rahoituskuluksi ja pakolliseksi varaukseksi KPL 3:2.1 §:ssä tarkoitetun oikean ja riittävän kuvan antamiseksi. Varauksen määrää tarkistetaan myöhempinä tilikausina ja muutokset kirjataan kulukirjauksen oikaisuna. Korko- ja muut rahoituskulut toteutuivat 1 562 000 euroa parempina vuoteen 2021 verrattuna.
- Poistot toteutuivat kokonaisuudessaan 1 357 000 euroa eli 165 000 euroa talousarviota alhaisempina. Poistot toteutuivat myös 126 000 euroa alhaisempina vuoteen 2021 verrattuna. Poistojen alhaiseen toteumaan vaikutti sekä se, että vuosina 2021 ja 2022 ei valmistunut investointeja budjetin mukaisella tasolla ja toisaalta myös se, että osasta vanhemmista rakennuksista poistot loppuivat. Erityisesti Yhtenäiskoulun vanhojen poistojen loppuminen vähensi poistojen osuutta lähes 100 000 eurolla vuositasolla.
- Tilikauden tulos ja tilikauden yli-/alijäämä; tilikauden tulokseksi muodostui 1 362 207,10 euroa ja 40,03 euron suuruisen poistoeron vähennyksen jälkeiseksi tilikauden ylijäämäksi muodostui 1 362 247,13 euroa.
Investoinnit: kunnanvaltuuston 8.11.2021 §70 hyväksymän talousarvio 2022 investointikulujen määrä oli 5 488 200 euroa. Investointeihin tehtiin vuoden 2022 aikana kaksi talousarviomuutosta, jotka kunnanvaltuusto hyväksyi 12.9.2022 §38 ja 12.12.2022 §57 kokouksissaan. Talousarviomuutosten seurauksena muutetun talousarvion määrä oli 1 760 250 euroa. Tilinpäätöksen mukaiset investointiosan tulot koostuivat 12 180 euron rahoitusosuudesta ja 50 708 euron muista tuloista, jotka muodostuivat maa-alueiden myynnistä. Vuonna 2022 investointimenojen toteuma oli 1 750 365 euroa, joka oli muutettuun talousarvioon nähden 99,4 prosenttia. Vuoden 2022 suurimpia investointeja olivat Ämmänhaudanmäen ja Palvelukeskusalueen kunnallistekniikoiden loppuun saattaminen, viemäriverkoston saneeraustyöt, Palvelukeskusalueen tori rakennuksineen sekä sivistyspalveluiden kiinteistökorjaukset. Investointimenot nousivat 950 000 euroa vuoteen 2021 verrattuna.
Rahoitus: kunnanvaltuuston 8.11.2021 §70 hyväksymä talousarvio 2022 sisälsi 6,0 miljoonan euron suuruisen pitkäaikaisen lisälainanoton.
Vuoden aikana verotulo- ja valtionosuusarviot vaihtelivat poikkeuksellisen paljon, mikä vaikeutti talouden ja rahoitustarpeen arviointia. Kunnanvaltuusto vahvisti 12.12.2022 §57 pitkäaikaisten lainojen lisäyksen määräksi 0 euroa. Käytännössä pitkäaikaisen lainan tarve osoittautui vuoden aikana talousarvion 2022 laadintahetkeen nähden 6,0 miljoonaa alemmaksi. Tähän vaikuttivat loppuvuoden verotulojen toteutuminen syksyn arvioita paremmalla tasolla ja ylipäätään vuoden 2022 positiiviseksi kääntynyt tulos sekä vuoden 2022 investointeja vähentäneet talousarviomuutokset.
Tilinpäätöshetkellä kunnan lainojen määrä oli 10,9 miljoonaa euroa ja asukasta kohti laskettu velkamäärä oli 2 421 euroa/asukas. Vuoden 2021 lopussa kunnan velka per asukas oli 2 749 euroa/asukas.
Kuntaliiton kokoamien tilastotietojen mukaan koko maan vuoden 2021 keskimääräinen lainakanta euroa/asukas vuoden lopussa oli 3 455 euroa/asukas ja Pirkanmaan maakunnassa keskimääräinen lainakanta oli 3 303 euroa/asukas.
Päätös
Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.