Tekninen lautakunta, kokous 15.2.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Metsämantereen kunnallistekniikan urakoitsijan valinta

VESDno-2022-180

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Maankäyttö- ja rakennusasetuksen pykälien 43 ja 46 mukaan katusuunnitelmat tulee asettaa julkisesti nähtäville 14 päivän ajaksi. Osallisilla on oikeus tehdä muistutus ehdotuksesta. Muistutus on toimitettava kunnalle ennen nähtävänäoloajan päättymistä. Nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen on ilmoitettava suunniteltuun alueeseen rajoittuvien kiinteistöjen omistajille ja haltijoille. Ilmoitus saadaan lähettää tavallisena kirjeenä. Ilmoituksen lähettäminen ei kuitenkaan ole tarpeen, jos asianomainen on hyväksynyt katusuunnitelmaehdotuksen. Ilmoituksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, jos se on annettu postin kuljetettavaksi viimeistään viikkoa ennen nähtäville asettamista. Jos osallisia on muitakin, nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen on tiedotettava siten kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan.

Destia tekee Vesilahden kunnalle metsämantereen asemaakan kunnallistekniikan suunnittelua. Katusuunnitelmat ovat pykälän liitteenä. 

Vesilahden kunnan hallintosääntö 4 luku 6 §.

 

Ehdotus

Esittelijä

Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää asettaa Metsämantereen katusuunnitelmat nähtäville 14 päivän ajaksi. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi

Perustelut

Tekniset palveluilla on vuoden 2022 investoinneissa varattuna määräraha Metsämantereen kunnallistekniikalle. Kunnallistekniikan suunnitelmat on tilattu Destialta, mikä on kunnan yksi kunnallistekniikan suunnitelmia tekevistä sopimuskumppaneista. Kunnallisteknikan suunnittelua on viivästyttänyt alkuvuodesta suunnittelijoiden saatavuus sekä maaperätutkimuksia varten alueelle asennettujen mittakeppeihin kohdistunut ilkivalta. Mittakepit oli revitty ja kuljetettu alueelta pois. Tästä johtuen mittakepit jouduttiin asentamaan uudelleen ja maaperätutkimusten teko viivästyi. Urakka oli tarkoitus saada aloitettua vuoden 2022 aikana, mutta ilkivallan takia urakka päästään aloittamaan 2023.

Kunnallistekniikan suunnitelmat on saatu suurimmaksi osaksi valmiiksi ja ne ovat pykälän liitteenä. Suunnitelmista puuttuu jätevedenpumppaamoiden pumppaamopiirustukset, jotka toimitetaan jäkikäteen teknisen lautakunnan käsittelyyn.

Hallintosääntö luku 4 § 6 ja 7.

Hallintösääntö luku 4 1 §.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus

  1. hyväksyy Metsämantereen kunnallistekniikan suunnitelmat
  2. antaa teknisille palveluille tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  3. antaa teknisille palveluille oikeudet kilpailutuksen ja vertailun jälkeen valita Metsämantereen kunnallistekniikan urakoitsija. 

Päätös

Tekninen lautakunta päätti yksimielisesti palauttaa suunnitelmat valmisteltavaksi.

Valmistelussa tulee tarkistaa seuraavia asioita: 

  • Yritysalue puuttuu määräluettelosta.
  • Louhintamäärien tarkistaminen urakkaan.
  • Maanleikkauksen määrien tarkistaminen.
  • Pumppaamokuvien läpikäynti ( mm. putkikoot, takaiskut)
  • Rakennekerrosten poistaminen yritysalueelta.
  • Tarkistetaan pumppaamo 1 sijainti, onko mahdollista tuoda paineviemäri tielinjan mukaisesti ja siirtää pumppaamo kääntöpaikalle.
  • Korttelin 329 tontti 4 onko tarvetta kiinteistöpumppaamolle? Voidaanko tuoda tontin takarajalta liitoskohta?

Valmistelija

Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi

Perustelut

Tekninen lautakunta palautti Metsämantereen suunnitelmat valmisteluun kokouksessaan 9.11.2022. Lautakunta ohjeisti teknisiä palveluita tarkistamaan suunnitelmista seuraavat asiat:

  • Yritysalueen lisääminen määräluetteloon
  • Louhintamäärien tarkistaminen urakkaan.
  • Maanleikkauksen määrien tarkistaminen.
  • Pumppaamokuvien läpikäynti ( mm. putkikoot, takaiskut)
  • Rakennekerrosten poistaminen yritysalueelta.
  • Tarkistetaan pumppaamo 1 sijainti, onko mahdollista tuoda paineviemäri tielinjan mukaisesti ja siirtää pumppaamo kääntöpaikalle.
  • Korttelin 329 tontti 4 onko tarvetta kiinteistöpumppaamolle? Voidaanko tuoda tontin takarajalta liitoskohta?

Tekniset palvelut ovat käyneet Metsämantereen kunnallistekniikan suunnitelmat yhdessä kohteen suunnittelijan kanssa lävitse. Suunnitelmiin on tehty lautakunnan huomioimat korjaukset. Korjatut suunnitelmat ovat pykälän liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

Harri Vierikka, tekninen johtaja, harri.vierikka@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus

  1. hyväksyy Metsämantereen kunnallistekniikan suunnitelmat
  2. antaa teknisille palveluille tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  3. antaa teknisille palveluille oikeudet kilpailutuksen ja vertailun jälkeen valita Metsämantereen kunnallistekniikan urakoitsija. 

Pykälä tarkastetaan kokouksessa.

Päätös

Tekninen lautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus

  1. hyväksyy Metsämantereen kunnallistekniikan suunnitelmat
  2. antaa teknisille palveluille tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  3. antaa teknisille palveluille oikeudet kilpailutuksen ja vertailun jälkeen valita Metsämantereen kunnallistekniikan urakoitsija.

Lisäksi tekninen lautakunta ohjeistaa tekniset palvelut tarkistamaan määräluetteloon ja urakka-asiakirjoihin louhinnan sidoituiksi määriksi 40 000 m2/m3 ja kanaalilouhintaa 4000 m3/m2

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Perustelut

   

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää, että se 

  1. hyväksyy Metsämantereen kunnallistekniikan suunnitelmat
  2. antaa teknisille palveluille tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  3. antaa teknisille palveluille oikeudet kilpailutuksen ja vertailun jälkeen valita Metsämantereen kunnallistekniikan urakoitsija. 

Päätös

Kunnanhallitus

  1. hyväksyy Metsämantereen kunnallistekniikan suunnitelmat
  2. antaa tekniselle johtajalle tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  3. antaa tekniselle lautakunnalle oikeudet kilpailutuksen ja vertailun jälkeen valita Metsämantereen kunnallistekniikan urakoitsija.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden vt. tekninen johtaja Roope Kyrkölle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Käsittelyn aikana kunnanjohtaja teki pykälään muutetun päätösesityksen:

Kunnanhallitus päättää, että se

  1. hyväksyy Metsämantereen kunnallistekniikan suunnitelmat
  2. antaa tekniselle johtajalle tehtäväksi kilpailuttaa kunnallistekniikan urakoitsija
  3. antaa tekniselle lautakunnalle oikeudet kilpailutuksen ja vertailun jälkeen valita Metsämantereen kunnallistekniikan urakoitsija.

Valmistelija

  • Roope Kyrkkö, vt. tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy järjesti Vesilahden kunnan toimeksiannosta tarjouskilpailun Vesilahden Metsämantereen kunnallistekniikan rakentamisesta (hankintailmoitus: Vesilahden Metsämantereen kunnallistekniikan rakentaminen/ 5.1.2023).

Hankinnan kohteena oli Vesilahden Metsämantereen kunnallistekniikan rakentaminen. Urakkasopimuksen ennakoitu arvo oli noin 2 100 000 euroa (alv 0 %).

Tästä rakennusurakkaa koskevan kansallisen kynnysarvon (150 000 euroa) ylittävästä hankinnasta jätettiin ilmoitus julkaistavaksi HILMA -palvelussa (www.hankintailmoitukset.fi) 5.1.2023. Ilmoituksen mukaisesti Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy pyysi tarjouksia Vesilahden Metsämantereen kunnallistekniikan rakentamisesta noudattaen avointa menettelyä.

Tarjoajilla oli mahdollisuus lähettää tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy:lle kirjallisesti Tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalista 15.1.2023 klo 23:59 mennessä. Määräaikaan mennessä saapui viisi (5) kysymystä. Kysymykset koskivat tarjouksen jättämistapaa, työselostuksen sisältöä, yritystonttien tasaamista sekä kokonaishinnan määrittelyä ja liitteenä ollutta määräluetteloa. Kysymysten perusteella päädyttiin korjaamaan tarjouspyynnön liitteitä. Lisätietokysymykset ja vastaukset oli luettavissa Tarjouspalvelu.fi – toimittajaportaalissa 17.1.2023. Samassa yhteydessä annettiin myös tieto korjausilmoituksen tekemisestä ja tarjouspyynnön liitteisiin tulevista muutoksista.

Korjausilmoitus 17.1.2023

Määräaikaan mennessä esitettyjen kysymysten johdosta todettiin, että tarjouspyynnön liitteessä 1-01 Metsämantere työselostus ja liitteessä 8-03 Hinnoiteltava määräluettelo oli virheellistä tietoa. Epäselvyyksien välttämiseksi asiassa julkaistiin korjausilmoitus 17.1.2023, johon oli vaihdettu korjatut liitteet 1-01 Metsämantere työselostus 17.1.2023 ja 8-03 Hinnoiteltava määräluettelo 1.11.2022 (päivitetty 17.1.2023). Tarjousten jättöaikaa jatkettiin 29.1.2023 klo 23.59 saakka.

Korjausilmoitus 18.1.2023

Ennen tarjousten jättämisen määräaikaa kävi ilmi, että tarjouspyynnön liitteessä
7-03 Jätevesipumppaamon varusteluohje ja liitteessä 8-03 Hinnoiteltava määräluettelo 17.1.2023 oli virheellistä tietoa. Epäselvyyksien välttämiseksi asiassa julkaistiin korjausilmoitus 18.1.2021, johon oli vaihdettu korjatut liitteet 7-03 Jätevesipumppaamon varusteohje 1.11.2022 (päivitetty 18.1.2023) ja 8-03 Hinnoiteltava määräluettelo 1.11.2022 (päivitetty 18.1.2023). Tehdyistä muutoksista julkaistiin myös erilliset lisätiedot Tarjouspalvelu.fi - toimittajaportaalissa 18.1.2023.

Lisätiedot 20.1.2023

Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa julkaistiin lisäksi 20.1.2023 asiakirja ”tarkennus liitteeseen 2-10 Tasaussuunnitelma yritystonteista”. Annetut lisätiedot eivät aiheuttaneet olennaisia muutoksia tarjouspyyntöön tai siinä esitettyihin ehtoihin.

Tarjousten jättöaika päättyi 29.1.2021 klo 23.59, johon mennessä tarjoukset tuli jättää Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaaliin.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat 13 tarjoajaa:

Hervannan Kaivin Oy
Infra Kiri Oy
Kärjenniemen Konepalvelu Oy
LK Urakointi Oy
LM-Suomiset Oy
Louhintahiekka Oy
Maanrakennus J. Jönkkäri Oy
Maanrakennus Mikko Tiensuu Oy
Pimara Oy
Rajukivi Oy
Terrawise Oy
Turtolan Kaivin Oy
Ylöjärven Kiviset Oy

Tarjoajien soveltuvuutta tarkastettaessa todettiin Hervannan Kaivin Oy:n, Infra Kiri Oy:n, Kärjenniemen Konepalvelu Oy:n, LK Urakointi Oy:n, Louhintahiekka Oy:n, Maanrakennus Mikko Tiensuu Oy:n, Pimara Oy:n, Rajukivi Oy:n, Terrawise Oy:n, Turtolan Kaivin Oy:n ja Ylöjärven Kiviset Oy:n täyttävän tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen perusteella kaikki tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.  Sen sijaan LM-Suomiset Oy:n tarjouksessa oli ristiriitainen esitystapa koskien kokonaishintaa. Tarjoajalle lähetettiin täsmennyspyyntö. Täsmennyspyyntöä ja saatua selvitystä käsitellään kohdassa 2.1.

Maanrakennus J. Jönkkäri Oy:n tekemä tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen ja tarjouksen hylkäämisestä on tehty esitys kohdassa 3.

LM-Suomiset Oy:lle 1.2.2023 lähetetyssä täsmennyspyynnössä todettiin, että LM-Suomiset Oy on antanut tarjouksessaan kokonaishinnan 1 948 000,00 €, mutta tarjoukseen liitetyssä määräluettelossa kokonaishinnaksi on ilmoitettu 1 987 652,00 €. Täsmennyspyynnössä pyydetiin selventämään annettuja ristiriitaisia hintatietoja ja antamaan vahvistus sille, että vertailua varten pyydetty hinta on määräluettelossa kokonaishinnaksi ilmoitettu 1 987 652,00 €. Lisäksi pyydetiin vahvistamaan, että ko. kokonaishinnalla voidaan toteuttaa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä olevissa suunnitelmissa kuvattu kunnallistekniikan rakentaminen ja että urakkaan kuuluvat työt ja mahdolliset lisätyöt toteutetaan liitteenä olleen määräluettelon yksikköhintojen mukaisesti. Asiaan pyydettiin vastausta viimeistään 7.2.2023.

LM-Suomiset Oy vastasi Hankintayksikön selvityspyyntöön sähköpostitse 2.2.2023 ja vahvisti, että vertailuhinta on määräluettelossa kokonaishinnaksi ilmoitettu 1 987 652,00 €. Lisäksi LM-Suomiset Oy vahvisti, että ko. kokonaishinnalla voidaan toteuttaa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä olevissa suunnitelmissa kuvattu kunnallistekniikan rakentaminen ja että urakkaan kuuluvat työt ja mahdolliset lisätyöt toteutetaan liitteenä olleen määräluettelon yksikköhintojen mukaisesti.

Saadun selvityksien perusteella Hankintayksikkö totesi LM-Suomiset Oy:n tarjouksen tarjouspyynnönmukaiseksi, yhteismitalliseksi ja vertailukelpoiseksi ja se voidaan ottaa tarjousten vertailuun.

Hankintalain 105 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Hankintalain 104 §:n 2 mom. mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Maanrakennus J. Jönkkäri Oy ilmoitti tarjouksessaan ensimmäisen referenssin osalta toteutusajaksi ”11.2023”. Referenssiä ei ole ajankohtansa puolesta vielä toteutettu ja se ei ole tarjouspyynnössä vaaditusti aikavälillä 1.1.2018 -31.12.2022 toteutettu urakka.

Maanrakennus J. Jönkkäri Oy ilmoitti tarjouksessaan kolmannen referenssin osalta toteutusajaksi ”2010-2011”. Referenssiä ei ole toteutettu tarjouspyynnössä vaaditun aikavälin aikana.

Koska tarjoaja ei voi jälkikäteen täsmentää tarjoustaan uusia referenssejä esittämällä, ei tarjoajaa ole pyydetty täsmentämään tarjoustaan (HE 108/2016 vp, Yksityiskohtaiset perustelut 74 §). Maanrakennus J. Jönkkäri Oy:n tarjoukseen liitetty asiakirja ei sisältänyt työaikataulua ja se ei ollut tarjouspyynnön vaatimusten mukainen. 

Edellä mainittu tarjouspyynnön vastaisuus huomioiden, hankintalain 105 §:n ja hankintalain 104 § 2 momentin mukaisesti, tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi Maanrakennus J. Jönkkäri Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena ennen tarjousten vertailua.

Kun tämän esityksen kohdassa 2 kuvatusti 12 tarjoajan tarjoukset olivat täsmennyskierroksen jälkeen tarjouspyynnön mukaisia, yhteismitallisia ja vertailukelpoisia, ne voitiin ottaa vertailtaviksi.

Tarjouspyynnön mukaisesti hankintasopimuksen tekoperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määräytyy halvimman hinnan perusteella.

Tarjouspyynnön vaatimukset täyttävä, vertailuhinnaltaan halvin tarjous valitaan voittajaksi. Vertailuhintana käytetään tarjouksessa annettua kokonaishintaa, mikä on sama kuin liitteessä 8-03 Hinnoiteltava määräluettelo 18.1.2023 annettu kokonaishinta.

Tälle urakkahankinnalle ei aseteta laatua koskevia vertailuperusteita, koska urakan riittävän korkea laatutaso määritellään mm. tarjoajaa koskevilla soveltuvuusvaatimuksilla ja urakan toteuttamista koskevilla vähimmäisvaatimuksilla.

Yhteenveto tarjouksien vertailusta

  Tarjoaja Kokonaishinta € (alv 0%)
1. LM-Suomiset Oy 1 987 652,00 
2. Terrawise Oy 2 448 000,00
3. Louhintahiekka Oy 2 741 781,72
4. Pimara Oy 2 833 660,10
5. Ylöjärven Kiviset Oy 2 878 600,00
6. LK Urakointi Oy 3 223 468,49
7. Maanrakennus Mikko Tiensuu Oy 3 361 953,41
8. Kärjenniemen Konepalvelu Oy 3 462 673,75
9. Rajukivi Oy 3 482 000,00
10. Turtolan Kaivin Oy 3 697 514,15
11. Infra Kiri Oy 3 839 020,00
12. Hervannan Kaivin Oy 3 936 766,50

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Roope Kyrkkö, vt. tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättä, että Vesilahden Metsämantereen kunnallistekniikan rakentaminen hankitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen eli hinnaltaan halvimman tarjouksen tehneeltä tarjoajalta, LM-Suomiset Oy:ltä. Hankintasopimus syntyy sopimuksen allekirjoittamisella valitun Urakoitsijan ja Vesilahden kunnan kesken.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Pykälä tarkastettiin kokouksessa.

Esteellisyys

  • Kati Ajoksenmäki, palvelussuhdejäävi.

Kokouskäsittely

Kati Ajoksenmäki jääväsi itsensä ja poistui kokouksesta pykälän käsittelyn ajaksi.

Tiedoksi

Hakijat

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon [1].

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). 

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. 

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. 

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Siihen on merkittävä tarvittavat yhteystiedot, kuten oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Hankintaoikaisua vaativan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava kirjelmä.

Hankintaoikaisuvaatimukseen on liitettävä: 

  • päätös, johon oikaisua haetaan joko kopiona tai alkuperäisenä
  • asiakirjat, joihin vedotaan
  • valtakirja, mikäli käytetään asiamiestä. 

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Vesilahden kunta
Lindinkuja 1
37470 Vesilahti
Puh. 03 5652 7500
vesilahdenkunta@vesilahti.fi

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

  1. asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
  2. siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. 

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. 

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. 

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan. 

Hakemuksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa nojalla. 

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun toimitusosoitteeseen. 

Oikeudenkäyntimaksu

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2§:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua markkinaoikeudessa 2 120 euroa. Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa, käsittelymaksu on 4 240 euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6 350 euroa.

Mikäli asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, asia jää tutkimatta tai se jää sillensä, peritään hankinta-asioissa oikeudenkäyntimaksu 500 euron suuruisena. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Markkinaoikeuden yhteystiedot:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 HELSINKI
puh. 029 564 3300
fax. 029 564 3314
sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi

[1] Kansallisen kynnysarvon suuruus on:

  • 60.000 € tavarat ja palvelut
  • 150.000 € rakennusurakat
  • 400.000 € sosiaali ja terveyspalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset