Sivistyslautakunta, kokous 8.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 20 LISÄPYKÄLÄ: Talouden tasapainottamisohjelma 2022 / sivistyspalvelut (lisäpykälä)

VESDno-2022-19

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnan talousarviossa 2022 on päätetty, että vuonna 2022 kuntaan laaditaan talouden tasapainotusohjelma. Talousarvion mukaan kunnan talous kääntyy alijäämäiseksi vuodesta 2022 eteenpäin. Talousarvion ja vuoden 2022 tehtyjen arvioiden mukaan kunnan taseen kumulatiiviset ylijäämät kääntyvät alijäämäiseksi viimeistään vuonna 2024. Vuosikate ei riitä millään talousarviovuodella kattamaan poistoja. Talousarvioon kirjattu tasapainotusohjelma sisälsi laskennallisesti yhden (1) miljoonan euron kulujen karsinnan tai tulojen lisäyksen. Lisäksi talousarvioon sisältyi merkintä tuloveroprosentin nostamisesta 0,5:llä vuonna 2024, mikäli tasapainotuksessa ei sitä ennen onnistuta. Korotuksia veroihin pidetään edelleen viimesijaisena toimena.

Talouden kehitys on siis huolestuttavaa, vaikka osittain sitä selittävätkin jo nyt tehdyt ja tulevaisuudessa tehtävät elinvoimaa lisäävät toimet, näistä esimerkkeinä mittavat investoinnit vuonna 2022. Samaan aikaan kun investointeja tehdään, on kuitenkin pidettävä huoli vuosikatteen riittävyydestä ja ratkaistava se, mitä voimme tehdä toimintakulujen pitkään kestäneelle nousulle. Palvelutuotannon tarpeet eivät saa kasvaa nopeammin kuin verorahoituksen tuotot ja toimintatuotot.

Yleensä kun puhutaan kuntien talouden ”sopeuttamisesta”, tai ”talouden tasapainottamisesta”, puhutaan käytännössä siitä, onnistuuko kunta alentamaan toimintakatettaan. Tutkimusten mukaan vain harva Suomalainen kunta on onnistunut tässä aidosti viimeisen kymmenen vuoden sisään. Yksin asukasluvun nousun ei voida katsovan ratkaisevan kunnan talouden tasapainottamista. Vuosina 2006 - 2020 Vesilahden asukasluku on noussut 11 %, mutta samanaikaisesti toimintakate on noussut 40 %. Kunnan talouden tasapaino-ohjelmassa onkin toimintakatteen alentamisen ohella otettava kantaa myös siihen, millä toimilla tilikauden tulosta kokonaisuudessaan saataisiin paremmaksi.

Kunnan taloustilannetta on esitelty pidennetyn tuloslaskelman muodossa liitteessä 1. Vesilahden kunnan pitkäaikaisten lainojen vähennys on talouden suunnittelukaudella vuosina 2022 ja 2023 suurempi kuin vuosikate. Käytännössä kunta joutuu kattamaan noin miljoonaan edestä lainanlyhennyksiä uusilla lainoilla sekä vuonna 2022 että 2023. Lainanlyhennysten kannalta kestävä vuosikate olisi noin 1,5 – 2,0 miljoonaa euroa. Vesilahden investoinneissa on suuri paine vuosina 2022 ja 2023, samaan aikaan kun vuosikate on alhainen. Suurista investoinneista aiheutuu suuret poistot, jotka on katettava varsinkin jäännösarvopoistojen ensimmäisinä vuosina 2023 – 2026 normaalia alhaisemmalla vuosikatteella. Tilinpäätöksen 2021 ennakkotietojen mukaan kunnan tulos olisi vuonna 2021 n. 700 000 euroa ylijäämäinen ja taseen kumulatiiviseksi ylijäämäksi muodostuisi siten kolme (3) milj. euroa. Valmistuvan tilinpäätöksen eurot eivät vielä ole lopullisia ja ne voivat vielä muuttua.

Tasapainottamiseen on kaksi pääasiallista lähtökohtaa (menovaikutukset ja tulovaikutukset), joita molempia tullaan tarvitsemaan:

  1. Toimintakate ei voi kasvaa nyt esitetyllä tavalla, vaan tilanne edellyttää keskeisten toimintojen tuottavuuden kehittämistä sekä muiden toimintojen ja toimintatasojen supistamista. Tuottavuuden kehittäminen edellyttää uudenlaisia toimintatapoja ja toimintojen supistaminen palvelutuotannossa tehtäviä valintoja. Tarkastelussa on oltava myös henkilöstömenot ja palveluiden ostot.
  2. Verotulojen ja valtionosuusrahoituksen on vahvistuttava, joka edellyttää positiivista väestö- ja työllisyyskehitystä. Nämä molemmat edellyttävät aktiivista vetovoiman ja pitovoiman kehittämistä kaikissa toiminnoissa eli myös tarkasti kohdistettuja panostuksia ja investointeja.


Talousarviossa 2022 asetettu yhden (1) miljoonan euron tasapainotustavoite ja sen saavuttaminen ei yksin johda siihen, että kunta saavuttaisi taloudellisen tasapainon. Kunnassa on syytä määrittää talouden tasapaino-ohjelman myötä tarkemmat talouden tasapainotilaa kuvaavat muuttujat ja mikä tavoitearvo kullekin muuttujalle on asetettava. Muuttujia voivat olla esim. tilikauden tulos, investointien tulorahoitus %, lainamäärä, toimintakate… Talousarviossa ei otettu myöskään kantaa siihen, mikä on eri toimialojen osuus tasapainotuksesta. Koska kunnan tulot ja menot eivät jakaannu toimialoille tasaisella prosenttiosuudella, eivät myöskään velvoitteet tasapainotuksesta voi perustua sellaiseen laskentaan. Tässä vaiheessa toimialoja ohjeistetaan etsimään merkittävimmät toimet, jotta kaikkien toimialojen yhteenlaskettu tasapainotusvaikutus olisi vähintään yksi (1) miljoonaa euroa.

Kunnanhallitus ohjaa talouden tasapainotustyötä ja mahdolliset muutokset toimintaan ja talouteen kirjataan vuoden 2023 talousarvioon tai niitä varten tehdään vuonna 2022 muutostalousarvio. Lisäksi talouden suunnittelussa otetaan huomioon meneillään oleva kuntastrategiatyö sekä hyvinvointialueen muodostumisen mahdolliset vaikutukset. Seuraavassa vaiheessa kunnanhallituksen on tarkoitus käydä maaliskuun kokouksessa läpi toimialojen alustavat esitykset talouden tasapainottamiseksi. Toimialojen työtä ohjataan lautakunnissa.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää, että se

  1. käy alustavan keskustelun tasapainottamisohjelman sisällöstä ja siitä, miten kunta toteuttaa valtuuston edellyttämää tavoitetta talouden tasapainotuksesta
  2. ohjeistaa toimialajohtajat valmistelemaan käyttösuunnitelmatasoiset toimenpideohjelmat hallituksen 14.3. kokouksen käsittelyyn siten, että valtuuston talousarviossa 2022 asettama tavoite yhden (1) miljoonan euron parannuksesta tilikauden tulokseen voidaan saavuttaa.

Päätös

Kunnanhallitus päättää, että se

  1. käy alustavan keskustelun tasapainottamisohjelman sisällöstä ja siitä, miten kunta toteuttaa valtuuston edellyttämää tavoitetta talouden tasapainotuksesta
  2. ohjeistaa toimialajohtajat valmistelemaan käyttösuunnitelmatasoiset toimenpideohjelmat hallituksen 14.3. kokouksen käsittelyyn siten, että valtuuston talousarviossa 2022 asettama tavoite yhden (1) miljoonan euron parannuksesta tilikauden tulokseen voidaan saavuttaa tulevina vuosina.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja muutti päätösesitystään kokouksen aikana. Muutettu päätösesitys oli:

Kunnanhallitus päättää, että se

  1. käy alustavan keskustelun tasapainottamisohjelman sisällöstä ja siitä, miten kunta toteuttaa valtuuston edellyttämää tavoitetta talouden tasapainotuksesta
  2. ohjeistaa toimialajohtajat valmistelemaan käyttösuunnitelmatasoiset toimenpideohjelmat hallituksen 14.3. kokouksen käsittelyyn siten, että valtuuston talousarviossa 2022 asettama tavoite yhden (1) miljoonan euron parannuksesta tilikauden tulokseen voidaan saavuttaa tulevina vuosina.

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 24.1.2022 § 3 ohjeistanut toimialajohtajat valmistelemaan käyttösuunnitelmatasoiset toimenpideohjelmat hallituksen 14.3. kokouksen käsittelyyn siten, että valtuuston talousarviossa 2022 asettama tavoite yhden (1) miljoonan euron parannuksesta tilikauden tulokseen voidaan saavuttaa tulevina vuosina.

Kunnanhallituksen käsittelyn jälkeen viranhaltijat ovat ohjeen mukaisesti laatineet toimenpideohjelmaa kunnan kunkin toimialan näkökulmasta. Laadittua toimenpideohjelmaluonnosta käsitellään kokouksessa valmisteluun liittyvänä neuvottelumuistiona. Neuvottelumuistio kootaan talouden tasapainotusohjelmaksi ja se tulee julkiseksi, kun kunnanhallitus/kunnanvaltuusto käsittelee talouden tasapainotusohjelmaa kokouksissaan. Kunnanjohtaja kokoaa kaikkien toimialojen esitykset yhteen ja tekee niistä talouden tasapainotusohjelmaesityksen kunnanhallitukselle.

Esittelijä esittelee sivistyspalveluiden toimenpideohjelmaluonnosta kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta käy keskustelua toimenpideohjelmaluonnoksesta, tekee siihen tarvittavia muutoksia ja päättää lähettää käsitellyn neuvottelumuistion kunnanhallitukselle jatkokäsittelyä varten.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)