Kunnanhallitus, kokous 24.1.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 13 Vastine oikaisuvaatimukseen / KH 14.12.2021 § 238 ja 29.11.2021 § 225

VESDno-2020-92

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Perustelut

Asemakaava, jota päätös koskee

Vesilahden kunnanvaltuuston päätös 26.4.2021, § 14, ns. Lammasniemen asemakaava. 

Valituksen alainen Lammasniemen asemakaava voidaan osittain ja rajatusti kaava-alueen siltä osin, johon valitusten ei voida katsoa kohdistuva, panna täytäntöön maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n nojalla ilman, että vaarannetaan valitusten tarkoitusta.

Tehty valitus asemakaavasta

Asemakaavan hyväksymistä koskevasta kunnanvaltuuston ym. päätöksestä on tehty useiden valittajien toimesta neljä kunnallisvalitusta Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen: 20840/03.04.04.04.16/2021 (Suojanen), 20898/03.04.04.04.16/2021 (Mikkola ym.), 20950/03.04.04.04.16/2021 (Pirkanmaan ELY) ja 20968/03.04.04.04.16/2021 (Suomen Luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piiri).                  

Kunnanvaltuuston päätös ei siten ole lainvoimainen.

Kunnanhallitus on antanut 15.9.2021 hallinto-oikeudelle toimitetun lausunnon valitusten johdosta. Kunnanhallituksen näkemyksen mukaan perusteita valtuuston päätöksen kumoamiselle ei ole.

Perusteet

Taustaa: 
Maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n mukaan kunnanhallitus voi valitusajan kuluttua määrätä yleis- ja asemakaavan tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman kaava-alueen siltä osalta, johon valitusten tai oikaisukehotuksen ei voida katsoa kohdistuvan. Kunnan on annettava päätös viivytyksettä tiedoksi valittajille ja muutoksenhakuviranomaiselle sekä, jos määräys koskee oikaisukehotuksen kohteena olevaa kaavaa, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon. (8.1.2016/28)
Asemankaavan Lammasniemelle sijoittuvan varikon, puhdistamon ja matonpesupaikan alue on se alue, jonka valituksen tehneet valittajat näyttävät kokevan olevan erityisesti yleiskaavan vastainen ja virkistysmahdollisuuksia heikentävä. Kysymys on pienestä alueesta. Sekä ELY-keskuksen, että yksityisen valittajien valituksen tosiasiallinen kohde ovat korttelit 313 ja 314, joissa on yhteensä 5 tonttia = noin 12,5 uutta asukasta. Valituksessa esiin tuodut luontoarvot kohdistuvat erityisesti Lammasniemeen eli kaavan itäosaan, ei Kurkiniittyyn osoitettujen kortteleiden 312 ja 200 alueelle. Samoin valituksessa esiin tuotu yleiskaavan vastaisuus kohdistuu erityisesti Lammasniemeen, ei Kurkiniittyyn osoitettujen kortteleiden alueelle. Valituksessa esiin tuodut virkistysarvot kohdistuvat Lammasniemeen. 

Pykälän liitteenä on rajaus alueesta, jota osittainen täytäntöönpano koskee. Valitukset eivät kohdistu ko. alueelle, joka on rajattu kuvassa punaisella. Kyseinen alue on: "kortteli 312, korttelin 200 rakennuspaikat 1, 3, 4, 5, 6 ja 7 sekä Kurkiniityntien katualue".

Tarve saada asemakaava osittain voimaan:
Alue on tärkeää saada kaavan mukaiseen käyttöön mahdollisimman pikaisesti, eikä valituksesta eikä muustakaan johdu perustetta lykätä alueen ottamista kaavan mukaiseen käyttöön. Valitus kohdistuu vain pieneen osaan kunnanhallituksen hyväksymää asemakaavaa. Lammasniemen asemakaava ja asemakaavan muutoksen laatimisen ohjeena on ollut Kirkonkylän osayleiskaava, eikä asemakaava vaikeuta yleiskaavan toteutumista (MRL 42 §). Alue, jolle osittaista täytäntöönpanoa haetaan, on osoitettu alueella voimassa olevassa myös Pirkanmaan maakuntakaavassa taajamatoimintojen alueeksi. Alueelle ei kohdistu valituksessa esiin tuotuja virkistysarvoja ja virkistyskäytön tarpeita. Alueelle, jolle osittaista täytäntöönpanoa haetaan, ei luontoselvityksen mukaan kohdistu luontoarvoja, joita valituksessa tuodaan esille. 
Valitukset kohdistuvat pääasiassa Lammasniemeen, jonne tulisi erittäin vähän uutta asutusta. Uusia asukkaita tulisi Lammasniemeen arviolta 53 tarkoittaen 19 uutta asuntoa. Kurkiniittyyn, joihin kaavavalitus ei asiallisesti kohdistu, tulisi 78 asukasta tarkoittaen 31 asuntoa. Kunnan kannalta ei ole kysymys merkittävästä lisärakentamisesta, kun samalla muistetaan, että koko Kirkonkylän alue on osoitettu maakuntakaavassa kasvutaajamien kehittämisvyöhykkeeksi. Omarantaiset uudet kaavan mukaiset tontit Lammasniemessä tulisivat lähes kokonaisuudessaan käytöstä poistetulle vanhalle varikkoalueelle, joka ei siis suinkaan ole nykyisellään rakentamatonta luontoaluetta.

Muutoksenhaku

Kunnan on annettava päätös viivytyksettä tiedoksi valittajille ja muutoksenhakuviranomaiselle sekä, jos määräys koskee oikaisukehotuksen kohteena olevaa kaavaa, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon. 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Vesilahden kunnanhallitus päättää laittaa täytäntöön kunnanvaltuuston kaavan hyväksymispäätöksen siltä osin, kun päätöksen kohteena olevasta kaava-alueesta ei ole valitettu. Kyseinen alue on ns. Kurkiniityn alue (kortteli 312, korttelin 200 rakennuspaikat 1, 3, 4, 5, 6 ja 7 sekä Kurkiniityntien katualue), johon valituksissa ei kohdistunut huomioita. Päätösehdotus perustuu MRL 201 §:ään, jonka mukaan kaava-alue siltä osin, kun siihen ei kohdistu valitusta, voidaan saattaa voimaan. 

Päätös annetaan tiedoksi myös erikseen kaikille asemakaavasta valituksen tehneille sekä Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti. 

Esteellisyys

Ari Arvela, Marko Lounasranta ja Susanna Suoniemi jääväsivät itsensä asian käsittelyn ajaksi (osallisuusjäävi). Arvela, Lounasranta ja Suoniemi ovat valittaneet Lammasniemen kaavasta.

Valmistelija

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallituksen 29.11.2021 §225 käsittelyn ajaksi kunnanhallituksen jäsen Susanna Suoniemi todettiin virheellisesti esteelliseksi.  Kyseessä on menettelyvirhe, minkä vuoksi Vesilahden kunnan kunnanhallitus ottaa asian uudelleen käsiteltäväksi. 

Hallintolain 50§:n mukaan Viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos:

  • päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen
  • päätös perustuu ilmeisen väärään lain soveltamiseen
  • päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe tai
  • asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.

Asiavirheen korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan uusi päätös. Uuden päätöksen tiedoksisaannista alkaa kulua uusi muutoksenhakuaika.

*******

Valituksen kohteena olevan kaavan osittainen täytäntöönpano

Asemakaava, jota päätös koskee

Vesilahden kunnanvaltuuston päätös 26.4.2021, § 14, ns. Lammasniemen asemakaava. 

Valituksen alainen Lammasniemen asemakaava voidaan osittain ja rajatusti kaava-alueen siltä osin, johon valitusten ei voida katsoa kohdistuva, panna täytäntöön maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n nojalla ilman, että vaarannetaan valitusten tarkoitusta.

Tehty valitus asemakaavasta

Asemakaavan hyväksymistä koskevasta kunnanvaltuuston ym. päätöksestä on tehty useiden valittajien toimesta neljä kunnallisvalitusta Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen: 20840/03.04.04.04.16/2021 (Suojanen), 20898/03.04.04.04.16/2021 (Mikkola ym.), 20950/03.04.04.04.16/2021 (Pirkanmaan ELY) ja 20968/03.04.04.04.16/2021 (Suomen Luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piiri).                  

Kunnanvaltuuston päätös ei siten ole lainvoimainen.

Kunnanhallitus on antanut 15.9.2021 hallinto-oikeudelle toimitetun lausunnon valitusten johdosta. Kunnanhallituksen näkemyksen mukaan perusteita valtuuston päätöksen kumoamiselle ei ole.

Perusteet

Taustaa: 
Maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n mukaan kunnanhallitus voi valitusajan kuluttua määrätä yleis- ja asemakaavan tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman kaava-alueen siltä osalta, johon valitusten tai oikaisukehotuksen ei voida katsoa kohdistuvan. Kunnan on annettava päätös viivytyksettä tiedoksi valittajille ja muutoksenhakuviranomaiselle sekä, jos määräys koskee oikaisukehotuksen kohteena olevaa kaavaa, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon. (8.1.2016/28)
Asemankaavan Lammasniemelle sijoittuvan varikon, puhdistamon ja matonpesupaikan alue on se alue, jonka valituksen tehneet valittajat näyttävät kokevan olevan erityisesti yleiskaavan vastainen ja virkistysmahdollisuuksia heikentävä. Kysymys on pienestä alueesta. Sekä ELY-keskuksen, että yksityisen valittajien valituksen tosiasiallinen kohde ovat korttelit 313 ja 314, joissa on yhteensä 5 tonttia = noin 12,5 uutta asukasta. Valituksessa esiin tuodut luontoarvot kohdistuvat erityisesti Lammasniemeen eli kaavan itäosaan, ei Kurkiniittyyn osoitettujen kortteleiden 312 ja 200 alueelle. Samoin valituksessa esiin tuotu yleiskaavan vastaisuus kohdistuu erityisesti Lammasniemeen, ei Kurkiniittyyn osoitettujen kortteleiden alueelle. Valituksessa esiin tuodut virkistysarvot kohdistuvat Lammasniemeen. 

Pykälän liitteenä on rajaus alueesta, jota osittainen täytäntöönpano koskee. Valitukset eivät kohdistu ko. alueelle, joka on rajattu kuvassa punaisella. Kyseinen alue on: "kortteli 312, korttelin 200 rakennuspaikat 1, 3, 4, 5, 6 ja 7 sekä Kurkiniityntien katualue".

Tarve saada asemakaava osittain voimaan:
Alue on tärkeää saada kaavan mukaiseen käyttöön mahdollisimman pikaisesti, eikä valituksesta eikä muustakaan johdu perustetta lykätä alueen ottamista kaavan mukaiseen käyttöön. Valitus kohdistuu vain pieneen osaan kunnanhallituksen hyväksymää asemakaavaa. Lammasniemen asemakaava ja asemakaavan muutoksen laatimisen ohjeena on ollut Kirkonkylän osayleiskaava, eikä asemakaava vaikeuta yleiskaavan toteutumista (MRL 42 §). Alue, jolle osittaista täytäntöönpanoa haetaan, on osoitettu alueella voimassa olevassa myös Pirkanmaan maakuntakaavassa taajamatoimintojen alueeksi. Alueelle ei kohdistu valituksessa esiin tuotuja virkistysarvoja ja virkistyskäytön tarpeita. Alueelle, jolle osittaista täytäntöönpanoa haetaan, ei luontoselvityksen mukaan kohdistu luontoarvoja, joita valituksessa tuodaan esille. 
Valitukset kohdistuvat pääasiassa Lammasniemeen, jonne tulisi erittäin vähän uutta asutusta. Uusia asukkaita tulisi Lammasniemeen arviolta 53 tarkoittaen 19 uutta asuntoa. Kurkiniittyyn, joihin kaavavalitus ei asiallisesti kohdistu, tulisi 78 asukasta tarkoittaen 31 asuntoa. Kunnan kannalta ei ole kysymys merkittävästä lisärakentamisesta, kun samalla muistetaan, että koko Kirkonkylän alue on osoitettu maakuntakaavassa kasvutaajamien kehittämisvyöhykkeeksi. Omarantaiset uudet kaavan mukaiset tontit Lammasniemessä tulisivat lähes kokonaisuudessaan käytöstä poistetulle vanhalle varikkoalueelle, joka ei siis suinkaan ole nykyisellään rakentamatonta luontoaluetta.

Muutoksenhaku

Kunnan on annettava päätös viivytyksettä tiedoksi valittajille ja muutoksenhakuviranomaiselle sekä, jos määräys koskee oikaisukehotuksen kohteena olevaa kaavaa, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon. 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Vesilahden kunnanhallitus päättää laittaa täytäntöön kunnanvaltuuston kaavan hyväksymispäätöksen siltä osin, kun päätöksen kohteena olevasta kaava-alueesta ei ole valitettu. Kyseinen alue on ns. Kurkiniityn alue (kortteli 312, korttelin 200 rakennuspaikat 1, 3, 4, 5, 6 ja 7 sekä Kurkiniityntien katualue), johon valituksissa ei kohdistunut huomioita. Päätösehdotus perustuu MRL 201 §:ään, jonka mukaan kaava-alue siltä osin, kun siihen ei kohdistu valitusta, voidaan saattaa voimaan. 

Päätös annetaan tiedoksi myös erikseen kaikille asemakaavasta valituksen tehneille sekä Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Susanna Suoniemi jätti eriävän mielipiteen päätökseen.

Esteellisyys

Ari Arvela ja Marko Lounasranta jääväsivät itsensä asian käsittelyn ajaksi (osallisuusjäävi). Arvela ja Lounasranta ovat valittaneet Lammasniemen kaavasta.

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Susanna Suoniemi teki esityksen, jonka mukaan Kurkiniityn aluetta kaavasta ei lähdettäisi edistämään ennenkuin Lammasniemen kaava kokonaisuudessaan on käsitelty hallinto-oikeudessa. Suoniemen esitys raukesi kannattamattomana.

Valmistelija

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntaan on saapunut 3.1.2022 liitteen mukainen oikaisuvaatimus. Ennen kuin oikaisuvaatimusta on keretty käsittelemään kunnanhallituksessa, on Hämeenlinnan hallinto-oikeus antanut oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta asiasta välipäätöksen, liite2. Päätöksessään hallinto-oikeus katsoo, että Lammasniemen kaavan hyväksymispäätöstä koskevat valitukset kohdistuvat koko kaava-alueelle. Näin ollen kaavan täytäntöönpano, edes osittaisena, tulee lykätä siihen asti kunnes hallinto-oikeus on antanut asiassa päätöksensä.

Hallinto-oikeuden välipäätöksen myötä kunnanhallituksen päätös 14.12.2021 § 238 (myös aiempi samaa asiaa koskeva 29.11.2021 § 225) sekä asiaa koskevat oikaisuvaatimukset katsotaan rauenneeksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää todeta, että oikaisuvaatimukset kunnanhallituksen päätöksiin 14.12.2021 § 238 ja 29.11.2021 § 225 voidaan hylätä, koska asiat ovat rauenneet hallinto-oikeuden 5.1.2022 antaman välipäätöksen johdosta.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Esteellisyys

  • Ari Arvela ja Marko Lounasranta jääväsivät itsensä asian käsittelyn ajaksi (osallisuusjäävi). Arvela ja Lounasranta ovat valittaneet Lammasniemen kaavasta.

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös sähköisesti tai faksilla. 

Virka-aika klo 8.00 – 16.15.

Valitusviranomainen

Valitusviranomainen, jolle kunnallisvalitus tehdään on

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Posti- ja käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Puhelinnumero: 029 56 4220
Faksinumero: 029 56 42269

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää

Vesilahden kunnan kirjaamo
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Puhelin: 03 5652 7500
Sähköposti: vesilahdenkunta@vesilahti.fi