Valmistelija
Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi
Perustelut
Asemakaava, jota päätös koskee
Vesilahden kunnanvaltuuston päätös 26.4.2021, § 14, ns. Lammasniemen asemakaava.
Valituksen alainen Lammasniemen asemakaava voidaan osittain ja rajatusti kaava-alueen siltä osin, johon valitusten ei voida katsoa kohdistuva, panna täytäntöön maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n nojalla ilman, että vaarannetaan valitusten tarkoitusta.
Tehty valitus asemakaavasta
Asemakaavan hyväksymistä koskevasta kunnanvaltuuston ym. päätöksestä on tehty useiden valittajien toimesta neljä kunnallisvalitusta Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen: 20840/03.04.04.04.16/2021 (Suojanen), 20898/03.04.04.04.16/2021 (Mikkola ym.), 20950/03.04.04.04.16/2021 (Pirkanmaan ELY) ja 20968/03.04.04.04.16/2021 (Suomen Luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piiri).
Kunnanvaltuuston päätös ei siten ole lainvoimainen.
Kunnanhallitus on antanut 15.9.2021 hallinto-oikeudelle toimitetun lausunnon valitusten johdosta. Kunnanhallituksen näkemyksen mukaan perusteita valtuuston päätöksen kumoamiselle ei ole.
Perusteet
Taustaa:
Maankäyttö- ja rakennuslain 201 §:n mukaan kunnanhallitus voi valitusajan kuluttua määrätä yleis- ja asemakaavan tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman kaava-alueen siltä osalta, johon valitusten tai oikaisukehotuksen ei voida katsoa kohdistuvan. Kunnan on annettava päätös viivytyksettä tiedoksi valittajille ja muutoksenhakuviranomaiselle sekä, jos määräys koskee oikaisukehotuksen kohteena olevaa kaavaa, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon. (8.1.2016/28)
Asemankaavan Lammasniemelle sijoittuvan varikon, puhdistamon ja matonpesupaikan alue on se alue, jonka valituksen tehneet valittajat näyttävät kokevan olevan erityisesti yleiskaavan vastainen ja virkistysmahdollisuuksia heikentävä. Kysymys on pienestä alueesta. Sekä ELY-keskuksen, että yksityisen valittajien valituksen tosiasiallinen kohde ovat korttelit 313 ja 314, joissa on yhteensä 5 tonttia = noin 12,5 uutta asukasta. Valituksessa esiin tuodut luontoarvot kohdistuvat erityisesti Lammasniemeen eli kaavan itäosaan, ei Kurkiniittyyn osoitettujen kortteleiden 312 ja 200 alueelle. Samoin valituksessa esiin tuotu yleiskaavan vastaisuus kohdistuu erityisesti Lammasniemeen, ei Kurkiniittyyn osoitettujen kortteleiden alueelle. Valituksessa esiin tuodut virkistysarvot kohdistuvat Lammasniemeen.
Pykälän liitteenä on rajaus alueesta, jota osittainen täytäntöönpano koskee. Valitukset eivät kohdistu ko. alueelle, joka on rajattu kuvassa punaisella. Kyseinen alue on: "kortteli 312, korttelin 200 rakennuspaikat 1, 3, 4, 5, 6 ja 7 sekä Kurkiniityntien katualue".
Tarve saada asemakaava osittain voimaan:
Alue on tärkeää saada kaavan mukaiseen käyttöön mahdollisimman pikaisesti, eikä valituksesta eikä muustakaan johdu perustetta lykätä alueen ottamista kaavan mukaiseen käyttöön. Valitus kohdistuu vain pieneen osaan kunnanhallituksen hyväksymää asemakaavaa. Lammasniemen asemakaava ja asemakaavan muutoksen laatimisen ohjeena on ollut Kirkonkylän osayleiskaava, eikä asemakaava vaikeuta yleiskaavan toteutumista (MRL 42 §). Alue, jolle osittaista täytäntöönpanoa haetaan, on osoitettu alueella voimassa olevassa myös Pirkanmaan maakuntakaavassa taajamatoimintojen alueeksi. Alueelle ei kohdistu valituksessa esiin tuotuja virkistysarvoja ja virkistyskäytön tarpeita. Alueelle, jolle osittaista täytäntöönpanoa haetaan, ei luontoselvityksen mukaan kohdistu luontoarvoja, joita valituksessa tuodaan esille.
Valitukset kohdistuvat pääasiassa Lammasniemeen, jonne tulisi erittäin vähän uutta asutusta. Uusia asukkaita tulisi Lammasniemeen arviolta 53 tarkoittaen 19 uutta asuntoa. Kurkiniittyyn, joihin kaavavalitus ei asiallisesti kohdistu, tulisi 78 asukasta tarkoittaen 31 asuntoa. Kunnan kannalta ei ole kysymys merkittävästä lisärakentamisesta, kun samalla muistetaan, että koko Kirkonkylän alue on osoitettu maakuntakaavassa kasvutaajamien kehittämisvyöhykkeeksi. Omarantaiset uudet kaavan mukaiset tontit Lammasniemessä tulisivat lähes kokonaisuudessaan käytöstä poistetulle vanhalle varikkoalueelle, joka ei siis suinkaan ole nykyisellään rakentamatonta luontoaluetta.
Muutoksenhaku
Kunnan on annettava päätös viivytyksettä tiedoksi valittajille ja muutoksenhakuviranomaiselle sekä, jos määräys koskee oikaisukehotuksen kohteena olevaa kaavaa, Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle. Muutoksenhakuviranomainen voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
Ehdotus
Esittelijä
Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi
Vesilahden kunnanhallitus päättää laittaa täytäntöön kunnanvaltuuston kaavan hyväksymispäätöksen siltä osin, kun päätöksen kohteena olevasta kaava-alueesta ei ole valitettu. Kyseinen alue on ns. Kurkiniityn alue (kortteli 312, korttelin 200 rakennuspaikat 1, 3, 4, 5, 6 ja 7 sekä Kurkiniityntien katualue), johon valituksissa ei kohdistunut huomioita. Päätösehdotus perustuu MRL 201 §:ään, jonka mukaan kaava-alue siltä osin, kun siihen ei kohdistu valitusta, voidaan saattaa voimaan.
Päätös annetaan tiedoksi myös erikseen kaikille asemakaavasta valituksen tehneille sekä Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.