Perustelut
Kiinteistövero on turvallinen, vakaa ja ennakoitavissa oleva tulonlähde, jonka merkitys kasvaa jatkuvasti. Eri syiden takia kiinteistöveron ulkopuolelle on kuitenkin saattanut jäädä huomattava määrä rakennusmassaa, joka ei sisälly yhdenkään viranomaistahon rekisteritietoon. Tämä aiheuttaa huomattavia taloudellisia menetyksiä kuntien ja kaupunkien taloudelle. Lisäksi puutteellisten rekisteritietojen vuoksi kiinteistön omistajat, niin yksityiset kuin yrityksetkin, ovat eriarvoisessa asemassa verotuksen suhtee
Vesilahden kunnassa on tehty kaksi erillistä kiinteistöveroselvitystä, vuosina 2020 ja 2021. Vuoden 2020 kiinteistöveroselvityksen maastoselvityksessä tarkastettiin 137 kiinteistöä / palstaa ja 440 rakennusta ja rakennusosaa. Verottajan rekisteritietoihin verrattuna kokonaisala tarkastettujen rakennusten osalta oli 9693 m2, eli n. 59,4 prosenttia, suurempi ja vuotuinen tuottolisäysodotus 11 531 euroa. Vuoden 2021 kiinteistöveroselvityksen maastoselvityksessä tarkastettiin 374 kiinteistöä ja 1122 rakennusta. Tarkastettu kokonaisala näiden rakennusten osalta oli 26 347m2, eli 36 prosenttia, suurempi kuin verottajan rekisteritiedoissa. Vuoden 2021 selvityksen osalta vuotuinen tuottolisäysodotus oli 38 655 euroa.
FCG Finnish Consulting Group Oy, jonka toimesta myös aiemmat kiinteistöveroselvitykset on tehty, on tarjonnut Vesilahden kunnalle kiinteistöveroselvityksen jatkoa kahdella erillisellä vaihtoehdolla. Vaihtoehto 1 on laajuudeltaan 42 henkilötyöpäivää ja kokonaishinnaltaan 31 800 euroa (alv 0%) ja vaihtoehto 2 laajuudeltaan 75 henkilötyöpäivää ja kokonaishinnaltaan 55 500 € (alv 0%). Yhden maastoviikon eli viiden maastotyöpäivän aikana ehtii kohteiden laajuudesta ja käyttötarkoituksesta riippuen tarkistamaan arviolta n. 50–80 kiinteistöä ja n. 150–250 rakennusta.
FCG:n kaikissa tähänastisissa maastoselvityskohteissa rakennuksiin liittyvää verotettavaa kokonaisalaa on kertynyt 25–40 % lisää verottajan aloitusajan rekisteriin verrattuna. Tällöin kiinteistöverotuoton realistinen lisäys on ollut vähintään tasolla 15–20 %. Analyysin avulla jalkautettujen maastotyöselvitysten sekä tietojen päivitystyöstä aiheutuneiden kustannusten takaisinmaksuaika on ollut projektista riippuen noin 2–3 vuotta. Tämän jälkeen kiinteistövero on karttunut/karttuu vuosittain kasvaneilla euromääräisillä kiinteistöverotuotoilla.
Työalueesta ja tarkistettavien kohteiden rajauksesta sovitaan myöhemmin työn aloitusvaiheessa. Työn pohja-aineistona käytetään kunnan joko aiempien selvitystöiden aineistoja tai työn alussa kunnan toimittamien tuoreiden aineistojen materiaalia (kunnan, DVV:n ja Verohallinnon rekisteriaineistot).
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi
Kunnanhallitus päättää hankkia FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjoaman kiinteistöveroselvityksen vuodelle 2026 vaihtoehdon 2 mukaisesti kokonaishintaan 55 500 € (alv0%).