Kunnanhallitus, kokous 12.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 107 Tilinpäätös 2024

VESDno-2025-17

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tarja Kujanpää, palvelusihteeri, tarja.kujanpaa@vesilahti.fi

Perustelut

Osana kunnan tilinpäätöstä esitetään valtuuston asettamien taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen koskien vuotta 2024. Lautakuntien tulee käsitellä omien tehtäväalueidensa tavoitteiden toteutuminen.

Rakennus- ja ympäristölautakunnan alainen tehtäväalue koostuu rakennusvalvonnan, yksityisteiden ja ympäristönsuojelun kustannuspaikoista. 

Hallintosääntö 4 luku § 4 ja § 7

Hallintosääntö 7 luku § 2

Ehdotus

Esittelijä

Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta hyväksyy toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen ja antaa ne tiedoksi kunnanhallitukselle tilinpäätökseen liittämistä varten. Lisäksi rakennus- ja ympäristölautakunta antaa talousjohtajalle oikeudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Osana kunnan tilinpäätöstä esitetään valtuuston asettamien taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen koskien vuotta 2024. Lautakuntien tulee käsitellä omien tehtäväalueidensa tavoitteiden toteutuminen. Sivistyslautakunnan alaiset tehtäväalueet ovat opetus- ja varhaiskasvatuspalvelut sekä vapaa-ajan palvelut.

Opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden toimintakate toteutui 37 601 euroa talousarviota heikommin. Ylitys oli 0,35 % vahvistettuun toimintakatteeseen nähden. Toimintakatteet palveluittain vaihtelivat siten, että varhaiskasvatuksen toimintakate ylittyi noin 200 000 eurolla ja esi- ja perusopetuksen alittui noin 160 000 eurolla. Varhaiskasvatuksen maksut toteutuivat budjetoitua alempana varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain muutosten vuoksi ja henkilöstökulut ylittyivät ennakoitua suuremman sijaistarpeen vuoksi. Esi- ja perusopetuksessa hyvää tulosta selittää suurelta osin toimintatuottojen noin 120 000 ennakoitua suurempi kertymä. Kokonaisuuteen vaikuttaa myös Pirkan opiston 188 544 euroa ylittynyt talousarvio, josta Vesilahden katettavaksi jäi 10 596 euroa. Pirkan opiston tuloksen suurin yksittäinen syy oli valtionosuuden leikkaukset, joista tuli tieto niin myöhään, että se ei ehtinyt vaikuttaa lukuvuoden 2023-2024 lukuvuoteen ja sopeutustoimet pystyttiin käynnistämään täysipainoisesti vasta 1.8.2024 alkaen. Opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden toiminnalliset tavoitteet toteutuivat suunnitellusti.

Vapaa-ajan palveluiden toimintakate toteutui 36 324 euroa talousarviota parempana. Alitus oli 4,3 % vahvistettuun toimintakatteeseen nähden. Sekä tuotot että kulut olivat selvästi talousarviota suurempia ennakoitua suuremman hanketoiminnan vuoksi. Toiminnalliset tavoitteet toteutuivat suunnitellusti.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta hyväksyy toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen ja antaa ne tiedoksi kunnanhallitukselle tilinpäätökseen liittämistä varten. Lisäksi sivistysautakunta antaa vs. hallintojohtajalle oikeudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösesitys hyväksyttiin.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Osana kunnan tilinpäätöstä esitetään valtuuston asettamien taloudellisten ja toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen koskien vuotta 2024. Lautakuntien tulee käsitellä omien tehtäväalueidensa tavoitteiden toteutuminen. 

Teknisen lautakunnan alaisiin tehtäväalueisiin kuuluvat: tekninen hallinto, tukipalvelut, kiinteistöpalvelut sekä liikenneväylät ja yleiset alueet. Lisäksi tekninen lautakunta käsittelee vesi- ja viemärilaitoksen eriytetyn tilinpäätöksen sekä investointien toteutumisen.

Hallintosääntö 4 luku § 4 ja § 7

Hallintosääntö 7 luku § 2

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta hyväksyy toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisen ja antaa ne tiedoksi kunnanhallitukselle tilinpäätökseen liittämistä varten. Lisäksi tekninen lautakunta antaa talousjohtajalle oikeudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (410/2025) 113 §:n mukaan kunnanhallituksen on laadittava tilikaudelta tilinpäätös tilikautta seuraavan vuoden maaliskuun loppuun mennessä ja annettava se tilintarkastajien tarkastettavaksi. Tilintarkastajien on tarkastettava tilinpäätös toukokuun loppuun mennessä. Kunnanhallituksen on saatettava tilinpäätös tilintarkastuksen jälkeen valtuuston käsiteltäväksi ja valtuuston on käsiteltävä tilinpäätös kesäkuun loppuun mennessä. 

Tilinpäätökseen kuuluvat tase, tuloslaskelma, rahoituslaskelma ja niiden liitteenä olevat tiedot sekä talousarvion toteutumisvertailu ja toimintakertomus. Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset seikat on ilmoitettava liitetiedoissa. 

Käyttötalous

Kunnanvaltuusto vahvisti 11.12.2023 §44 talousarvion, jonka mukainen tilikauden tulos oli 236 435 euroa alijäämäinen. Kunnanvaltuusto hyväksyi 16.9.2024 §38 valtionosuuksia koskevan talousarviomuutoksen, jossa valtionosuuksien määrä muutettiin 3 142 497 eurosta 2 965 287 euroon. Kunnanvaltuusto hyväksyi 9.12.2024 §64 rahoitustuottoja ja -kuluja koskevan määrärahamuutoksen, jossa tuottojen ja kulujen yhteismäärää muutettiin -162 032 eurosta -220 000 euroon. Muutosten jälkeen talousarvion mukainen tilikauden alijäämä oli -471 6133 euroa.  

Talousarvioon budjetoidut 2,4 miljoonan euron suuruiset ulkoiset toimintatuotot toteutuivat 126-prosenttisesti ja niiden kokonaismääräksi muodostui 3,0 miljoonaa euroa. Toimintatuotoissa myyntituotot toteutuivat korkeampina kuin oli budjetoitu. Ylitys muodostui suurelta osin puun myynnistä ja vesihuollon liittymismaksuista, jotka toteutuivat korkeampina kuin oli budjetoitu. Samoin muut toimintatuotot toteutuivat korkeampina kuin talousarvioon oli arvioitu. Muissa toimintatuotoissa pysyvien vastaavien myyntivoittojen määrä ylitti talousarvion tason.

Talousarvioon 15,5 miljoonan euron suuruisiksi budjetoidut toimintakulut ylittyivät 330 000 eurolla. Toimintakulut ylittyivät henkilöstö- ja muissa toimintakuluissa sekä palveluiden ostoissa, kun taas avustusten toteuma jäi alle talousarvion. Henkilöstökulut ylittyivät 215 000 eurolla, mikä on 2 prosenttia henkilöstökulujen kokonaismäärästä. Palveluiden ostot ylittyivät 155 000 eurolla, mikä on 4 prosenttia palvelujen ostojen kokonaismäärästä.

Kunnan verotulot toteutuivat 292 668 euroa korkeampina kuin oli budjetoitu ja niiden kokonaismääräksi muodostui 11,8 miljoonaa euroa. Valtionosuuksien kokonaismäärä oli 3 miljoonaa euroa ja valtionosuudet toteutuivat syyskuussa hyväksytyn muutetun talousarvion mukaisina.

Koronvaihtosopimuksen tuotot toteutuivat hieman korkeampina ja lainojen korkokustannukset hieman matalampina kuin niiden määräksi oli arvioitu muutetussa talousarviossa.

Poistot toteutuivat 83 000 euroa korkeampina kuin oli budjetoitu ja niiden kokonaismääräksi muodostui 1,7 miljoonaa euroa.

Kokonaisuutena vuoden 2024 tulos oli alijäämäisestä talousarviosta ja tehdyistä alijäämää kasvattavista talousarviomuutoksista huolimatta ylijäämäinen ollen 100 489,69 euroa. Ylijäämän syntymiseen vaikuttivat keskeisesti talousarviota paremmin toteutuneet toimintatuotot ja verotulot. 

Investoinnit

Kunnanvaltuuston 11.12.2023 §44 vahvistaman vuoden 2024 talousarvion mukainen investointikulujen määrä oli 4,5 miljoonaa euroa, josta 750 000 euroa oli kohdennettu maa- ja vesialueiden hankintaan ja 3,7 miljoonaa euroa muihin investointeihin.

Kunnanvaltuusto hyväksyi 16.9.2024 §37 investointiosan määrärahamuutokset, joissa kiinteistöhankkeista vähennettiin 800 000 euroa, kaavateiden rakentamishankkeisiin lisättiin 400 000 euroa ja vesi- ja viemärilaitoksen hankkeisiin lisättiin 187 626 euroa. Lisäksi aineettomista hyödykkeistä, jotka vuoden 2024 talousarviokirjassa on esitetty osana koneita ja kalustoa, vähennettiin 75 000 euroa. Muutosten jälkeen investointien kokonaismäärä oli 4,2 miljoonaa euroa.

Vuoden 2024 investointimenojen toteuma oli 4,2 miljoonaa euroa, mikä vastaa muutetun talousarvion mukaisia investointimenoja. Vuoden suurimmat investoinnit olivat maa-alueiden hankinta, Metsämantereen alueen rakentaminen ja kiinteistöhankkeet. Vuoden 2024 investointitulojen määrä oli 105 688 euroa, mikä muodostui kunnan kahden kiinteistön ja tonttien myynnistä sekä lohkomiskustannusten laskutuksesta.

Rahoitus

Kunnanvaltuuston 11.12.2023 §44 vahvistama talousarvio 2024 sisälsi 3,6 miljoonan euron suuruisen pitkäaikaisen lainanoton ja pitkäaikaisia lainoja suunniteltiin lyhennettäväksi noin 1,5 miljoonalla eurolla. Kunnanvaltuusto hyväksyi 16.9.2024 §38 pitkäaikaisten lainojen muutokset, joissa lainojen lisäys muutettiin 3,6 miljoonasta eurosta 3,0 miljoonaan euroon ja pitkäaikaisten lainojen vähennys muutettiin -1 516 666 eurosta -1 336 666 euroon.

Kunnanhallitus teki 2.9.2024 §173 päätöksen 3,0 miljoonan euron suuruisen talousarviolainan nostosta ja laina nostettiin lokakuussa 2024. Pitkäaikaisia lainoja lyhennettiin vuoden aikana 1,3 miljoonalla eurolla ja tilinpäätöshetkellä kunnan lainamäärä oli 14,9 miljoonaa euroa. Kunnan lainamäärä 31.12.2024 per asukas oli 3 308 euroa, kun vuotta aiemmin lainamäärä oli 2 969 euroa/asukas.

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää:

  1. esittää valtuustolle tilikauden tuloksen 100 489,69 euroa käsittelyksi, että tilikauden ylijäämä 100 489,69 euroa kirjataan taseen oman pääoman edellisten tilikausien ylijäämä -erän lisäykseksi,
  2. oikeuttaa vs. hallintojohtajan tarvittaessa tekemään tilinpäätöskirjaan teknisiä korjauksia ennen valtuuston käsittelyä ja
  3. allekirjoittaa tilinpäätöksen vuodelta 2024, jättää sen tilintarkastajalle tarkastettavaksi ja saattaa sen tarkastuslautakunnan käsittelyn jälkeen valtuuston käsiteltäväksi. 

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle, tekninen palvelupäällikkö Roope Kyrkölle ja sivistysjohtaja Marko Lahtiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana. 

Valmistelija

  • Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on allekirjoittanut vuoden 2024 tilinpäätöksen 24.3.2025 §51. Samalla vt. hallintojohtajalle on annettu oikeus tehdä teknisiä korjaksia tilinpäätöskirjaan ennen valtuuston käsittelyä. 

Kunnan tilintarkastusyhteisö BDO Audiator Oy on suorittanut tilinpäätöksen tarkastuksen huhtikuussa 2025. Tarkastuksen yhteydessä tilinpäätöskirjaan on tehty teknisiä korjauksia, joilla on korjattu näppäilyvirheitä ja tarkennettu esitettyjä tietoja.

Tilinpäätöstarkastuksen perusteella kunnan tilinpäätöskirjaan on lisätty vesi- ja viemärilaitoksen rahoituslaskelma sivulle 100, minkä johdosta vesi- ja viemärilaitoksen tase on siirretty sivulle 101. Vesi- ja viemärilaitoksen rahoituslaskelmaa ei ole esitetty kunnan aiemmissa tilinpäätöksissä. Muilta osin sivunumerointiin ei tapahtunut muutoksia.

Tilinpäätöskirjaan tehdyillä korjauksilla ei ole ollut vaikutusta tuloslaskelman osoittamaan tulokseen, taseen loppusummaan tai rahoituslaskelman osoittamiin toiminnan, investointien ja rahoituksen rahavirtaan. 

Korjattu tilinpäätöskirja on liitteenä. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi, että kunnanhallituksen 24.3.2025 §51 allekirjoittamaan tilinpäätöskirjaan on lisätty vesi- ja viemärilaitoksen rahoituslaskelma. 

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)