Tekninen lautakunta, kokous 16.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 74 Teknisten palveluiden talousarvio 2025

VESDno-2024-227

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. 

Liitteenä on päivitetty ennakkoarvio kunnan vuoden 2024 talouden toteumasta sekä ennakkoarvion ja muiden käytettävissä olevien tietojen perusteella laskettu arvio vuoden 2025 talousarvion luvuista. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus käy talousarvion lähetekeskustelun ja käynnistää talousarvion valmistelun.

Päätös

Kunnanhallitus käy talousarvion lähetekeskustelun ja käynnistää talousarvion valmistelun sekä ohjeistaa viranhaltijoita talousarvion laadinnassa niin, että talous on taloussuunnitelmavuosien 2025-2027 aikana tasapainossa. 

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntastrategia on kunnanvaltuuston hyväksymä strategia, josta kunnan kaikki keskeisin päätöksenteko, suunnittelu ja kehittäminen johdetaan. Kuntalain 37 § mukaisesti kunnassa on oltava kuntastrategia, jossa valtuusto päättää kunnan toiminnan ja talouden pitkän aikavälin tavoitteista. Vesilahden kuntastrategia on hyväksytty kunnanvaltuustossa 23.5.2022 § 24 ja se sisältää tavoitetilojen lisäksi strategisia hankkeita eli toimenpiteitä, joilla kohti tavoitteita edetään. Vesilahden kunnan talousarviossa on mittarit strategian tavoitteiden seurantaan sekä tarkemmat kuvaukset toimenpiteistä.

Kuntastrategian laatimisen jälkeen on tapahtunut monia Vesilahden kunnan toimintaan liittyvää muutosta (mm. rakennus- ja korkomarkkinoiden muutos sekä hallituskauden vaihtuminen), jotka ovat huomioitava strategian toimeenpanossa ja talousarvion laadinnassa. Oleellista on tunnistaa toimintaympäristön muutokset sekä kunnan voimavarat ja vahvuudet kohdistaen resurssit ja strategiset toimenpiteet seikkoihin, jotka parhaiten edistävät vesilahtelaisten hyvinvointia ja kunnan elinvoimasuutta.

Teknisten palveluiden osalta suurimmat epävarmuustekijät tulevina vuosina liittyvät hyvinvointialueelle vuokrattuihin kiinteistöihin, kasvavaan korjausvelkaan sekä uusien asuinalueiden mittaviin kunnallistekniikan rakentamisen kustannuksiin. Vesilahden kunnan talousarviossa 2024 suunnitelmavuosien 2025-2026 kulut on budjetoitu lähes samalle tasolle vuoden 2024 kanssa, eikä henkilöstökulujen ja kustannustason nousua ole riittävästi huomioitu. 

Toimielinten tulee ohjeistaa viranhaltijoita talousarvioesityksen valmisteluun.

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta käy keskustelua siitä, mitkä ovat teknisten palveluiden näkemykset tulevasta toimintaympäristöstä ja ohjeistaa teknistä palvelupäällikkö talousarvion 2025 suunnittelemiseksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Julkinen talous on kokenut viime vuosina merkittäviä muutoksia johtuen mm. koronasta, Ukrainan sodasta sekä SOTE- ja TE-uudistuksista. Myös Vesilahden kunnan talouteen liittyy useita epävarmuustekijöitä, joiden vuoksi vuosien 2025-2027 taloussuunnittelu on haastavaa. Rahoituspohjan heikentyminen ja kustannusten nousu ovat johtaneet siihen, että kunnan talouden näkymä lähivuosina on alijäämäinen. Vuosina 2025-2027 vaaditaan siis tasapainotustoimenpiteitä, jotta talous saadaan ylijäämäiseksi suunnitelmakauden aikana.

Vuodelle 2025 laaditun talousarviokehyksen toimintakate on -14 159 504 euroa, mikä on 1 054 483 euroa alempi kuin vuoden 2024 talousarvion toimintakate. Vuoden 2024 talousarvioon nähden talousarviokehykseen on lisätty toimintatuottoja, jotka perustuvat pääasiassa tonttien myyntiin ja vuokraukseen. Vuoden 2024 toteuma-arvion mukaiseen henkilöstökustannusten tasoon on varattu 2,5 prosentin korotus vuodelle 2025. Korotus on arvio, koska työehtosopimus on katkolla eikä vuoden 2025 yleiskorotuksen taso ole selvillä. Korotettuihin henkilöstökustannuksiin on arvioitu laskua 150 000 euroa perustuen määräaikaisten työsuhteiden loppumisiin ja tehtävien uudelleen järjestelyihin. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalista korotusta. Toimintakuluja kasvattaa kuitenkin  te-palveluiden siirtyminen kuntien vastuulle vuoden 2025 alusta sekä kuntien rahoitusvastuun kasvaminen työttömyysetuuksista. Te-uudistuksen aiheuttamiin kustannuksiin on varattu talousarviokehyksesä 650 000 euroa.Toimintakulujen lisäyksenä on huomioitu joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset, joissa jo vuoden 2024 kustannustaso on korkeampi kuin vuoden 2024 talousarviota laadittaessa on talousarvioon huomioitu.

Talousarviokehyksen verotulot perustuvat vuoden 2024 veroprosentteihin. Verotulojen arvioinnissa on käytetty toukokuussa 2024 julkaistua veroennustekehikkoa ja verotulojen määrässä on huomioitu kunnan väestönkasvutavoite. Valtionosuudet perustuvat Kuntaliiton elokuussa 2024 julkaisemaan ennakkotietoon. Kunnan rahoitustuottojen ja -kulujen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä ja tulevan lainannostotarpeen tarkentuessa. Poistojen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä. 

Talousarviokehyksessä on esitetty tarkastuslautakunnan, hallintopalveluiden, opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden, vapaa-ajan palveluiden, teknisten palveluiden, rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun sekä vesi- ja viemärilaitoksen ulkoiset toimintatuotot ja ulkoiset toimintakulut. Talousarviokehyksessä sitovaa on ulkoisten toimintatuottojen ja -kulujen erotus eli toimintakate. 

Talousarviokehyksen mukainen tilikauden 2025 alijäämä on -808 356 euroa. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus antaa vuoden 2025 talousarvion laadintaa varten talousarviokehyksen, jonka mukaiset ulkoiset toimintakatteet ovat:

Tarkastuslautakunta -19 307 euroa
Hallintopalvelut -2 782 701 euroa
Opetus- ja varhaiskasvatuspalvelut -8 777 765 euroa
Vapaa-ajan palvelut -556 166 euroa
Tekniset palvelut -1 933 857 euroa
Rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu -317 407 euroa
Vesi- ja viemärilaitos 227 699 euroa

Päätös

Kunnanhallitus päättää, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja muutti päätösesitystään kokouksen aikana.

Muutettu päätösesitys oli: Kunnanhallitus päättää, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. 

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 12.8.2024 § 154 antanut talousarviokehyksen. Talouspalveluiden laatiman aikataulun mukaisesti talousarviot käsitellään lautakunnissa lokakuun alussa, kunnanhallituksessa 28.10.2024 ja hyväksytään kunnanvaltuustossa 11.11.2024.

Tekninen lautakunta käsittelee tulosyksiköiden tekniset palvelut ja vesi- ja viemärilaitos lisäksi talousarvion investointien osalta. 

 

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta käy lähetekeskustelun talousarvion investointiosasta.

Päätös

Tekninen lautakunta kävi lähetekeskustelun talousarvion investoinneista.

Valmistelija

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. 

Kunnanhallitus on kokouksessaan 12.8.2024 (§ 154) päättänyt, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. Alijäämä sopeutetaan suunnitelmavuosina siten, että vuoden 2027 talousarvio on ylijäämäinen.  

Koko kunnan tasolla kustannusten nousua aiheutuu työllisyysalueuudistuksesta, joka nostaa palvelujen ostoja ja avustuksia. Lisäksi vuoden 2024 talousarvioon nähden joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset kasvavat. Vuoden 2025 henkilöstökuluihin on varattu 3 prosentin sopimuskorotusvaraus vuoden 2024 talousarvion henkilöstökuluihin nähden. Lisäksi on korotettu sivistyspalveluiden sijaiskustannuksia, jotka ovat osoittautuneet vuodelle 2024 budjetoituja korkeammiksi. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalisia korotusvarauksia. Poistot on budjetoitu uuden valtuustolle esitettävän poistosuunnitelman mukaan, jossa poistoperiaatteita on muutettu vastaamaan todellista teknistä käyttöikää.  

Suunnitelmavuosille 2026-2027 on varattu 2 prosentin korotusvaraus henkilöstökulujen, palveluiden ostojen, aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden sekä muiden toimintakulujen kasvuun.  

Vesilahden kunnan palvelualueet ovat laatineet talousarvion tiiviissä yhteistyössä ja kunnanhallituksen raamin saavuttamiseksi on tarkoituksenmukaisimmat pyrkien välttämään välittömästi kuntalaisten arkeen kohdistuvia sopeutuksia. 

Käyttötalous: 

Teknisen lautakunnan alaisia vastuualueita ovat vesi- ja viemärilaitos sekä tekniset palvelut, joka muodostuu seuraavista tehtäväalueista: tekninen hallinto, kiinteistöpalvelut, liikenneväylät ja yleiset alueet sekä tukipalvelut.  Budjetoinnissa on siirretty joitain kustannuksia teknisten palveluiden alaiselta tehtäväalueelta toiselle, huomioiden kunnanhallituksen antama raami, jossa korotusvarauksia on ainoastaan henkilöstökuluissa.

Teknisten palveluiden toimintatuottojen budjetoitu määrä on 3 992 141 euroa, josta noin kolme neljäsosaa on sisäisiä tuottoja ja yksi neljäsosa ulkoisia.Toimintatuotot kasvavat vuoden 2024 talousarvioon nähden 2 prosentilla, eli noin 70 000 eurolla johtuen ulkoisten tuottojen, mm. vuokrien indeksikorotuksista.

Teknisten palveluiden toimintakulujen budjetoitu määrä on 3 057 757 euroa, mikä on 43 174 euroa enemmän kuin vuoden 2024 talousarviossa. Henkilöstökustannuksiin on varattu kunnan muiden toimialojen tavoin 3 prosentin korotusvaraus. Muiden tiliryhmien kustannukset ovat kokonaisuudessaan samalla tasolla vuoden 2024 talousarvion kanssa, mutta joitakin budjettikorjauksia tiliryhmien välillä on tehty.

Vesi- ja viemärilaitoksen toimintatuottojen budjetoitu määrä kasvaa vuodesta 2024 51 prosenttia. Liittymismaksuista saatu tuotto on ollut vuosittain kasvava ja verkostosta perittävän vuokran määräksi on alustavasti sovittu 240 000 euroa vuodessa aiemman 155 000 euron vuosivuokran sijaan. Toimintatuottojen kasvaessa ja toimintakulujen pysyessä maltillisella tasolla vesi- ja viemärilaitoksen tilikauden tulos kääntyy alijäämäisestä noin 90 000 euroa ylijäämäiseksi.

Investoinnit: 

Vuoden 2025 talousarvion investointimenoiksi esitetään 3 589 750 euroa, josta maanhankintoihin varattu 750 000 euroa ja messuosastoon varattu 50 000 euroa ovat hallintopalveluiden alaisia investointeja. Teknisen lautakunnan alaisista investoinneista suurin yksittäinen hanke on vuosien 2025-2026 aikana rakennettava Suomelan ja Järvenrannan asemakaava-alueiden kunnallistekniikka, jonka kokonaiskustannusarvio on 2,3 miljoonaa euroa. Lisäksi olemassa olevan kiinteistö- ja infraomaisuuden peruskorjauksiin ja -parannuksiin on varattu tuleville vuosille huomattavat määrärahat.

Ehdotus

Esittelijä

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää:

  1. Hyväksyä teknisen lautakunnan alaisten toimialueiden talousarvion 2025, investointisuunnitelman ja teknisten palveluiden ta-lomakkeet, sekä esittää ne edelleen hallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.
  2. Antaa talousjohtajan tarvittaessa tehdä teknisiä korjauksia.
  3. Valtuuttaa teknisen palvelupäällikön tekemään talousarvioehdotukseen muutokset, mikäli kunnanhallitus tai kunnanvaltuusto niin edellyttää.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

Kunnanhallitus, talousjohtaja, kunnanjohtaja

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)