Kunnanhallitus, kokous 7.10.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 200 Hallintopalveluiden talousarvio 2025

VESDno-2024-227

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain 110 § mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. 

Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. 

Liitteenä on päivitetty ennakkoarvio kunnan vuoden 2024 talouden toteumasta sekä ennakkoarvion ja muiden käytettävissä olevien tietojen perusteella laskettu arvio vuoden 2025 talousarvion luvuista. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus käy talousarvion lähetekeskustelun ja käynnistää talousarvion valmistelun.

Päätös

Kunnanhallitus käy talousarvion lähetekeskustelun ja käynnistää talousarvion valmistelun sekä ohjeistaa viranhaltijoita talousarvion laadinnassa niin, että talous on taloussuunnitelmavuosien 2025-2027 aikana tasapainossa. 

Valmistelija

Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Julkinen talous on kokenut viime vuosina merkittäviä muutoksia johtuen mm. koronasta, Ukrainan sodasta sekä SOTE- ja TE-uudistuksista. Myös Vesilahden kunnan talouteen liittyy useita epävarmuustekijöitä, joiden vuoksi vuosien 2025-2027 taloussuunnittelu on haastavaa. Rahoituspohjan heikentyminen ja kustannusten nousu ovat johtaneet siihen, että kunnan talouden näkymä lähivuosina on alijäämäinen. Vuosina 2025-2027 vaaditaan siis tasapainotustoimenpiteitä, jotta talous saadaan ylijäämäiseksi suunnitelmakauden aikana.

Vuodelle 2025 laaditun talousarviokehyksen toimintakate on -14 159 504 euroa, mikä on 1 054 483 euroa alempi kuin vuoden 2024 talousarvion toimintakate. Vuoden 2024 talousarvioon nähden talousarviokehykseen on lisätty toimintatuottoja, jotka perustuvat pääasiassa tonttien myyntiin ja vuokraukseen. Vuoden 2024 toteuma-arvion mukaiseen henkilöstökustannusten tasoon on varattu 2,5 prosentin korotus vuodelle 2025. Korotus on arvio, koska työehtosopimus on katkolla eikä vuoden 2025 yleiskorotuksen taso ole selvillä. Korotettuihin henkilöstökustannuksiin on arvioitu laskua 150 000 euroa perustuen määräaikaisten työsuhteiden loppumisiin ja tehtävien uudelleen järjestelyihin. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalista korotusta. Toimintakuluja kasvattaa kuitenkin  te-palveluiden siirtyminen kuntien vastuulle vuoden 2025 alusta sekä kuntien rahoitusvastuun kasvaminen työttömyysetuuksista. Te-uudistuksen aiheuttamiin kustannuksiin on varattu talousarviokehyksesä 650 000 euroa.Toimintakulujen lisäyksenä on huomioitu joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset, joissa jo vuoden 2024 kustannustaso on korkeampi kuin vuoden 2024 talousarviota laadittaessa on talousarvioon huomioitu.

Talousarviokehyksen verotulot perustuvat vuoden 2024 veroprosentteihin. Verotulojen arvioinnissa on käytetty toukokuussa 2024 julkaistua veroennustekehikkoa ja verotulojen määrässä on huomioitu kunnan väestönkasvutavoite. Valtionosuudet perustuvat Kuntaliiton elokuussa 2024 julkaisemaan ennakkotietoon. Kunnan rahoitustuottojen ja -kulujen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä ja tulevan lainannostotarpeen tarkentuessa. Poistojen määrä tarkentuu investointisuunnittelun edetessä. 

Talousarviokehyksessä on esitetty tarkastuslautakunnan, hallintopalveluiden, opetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden, vapaa-ajan palveluiden, teknisten palveluiden, rakennusvalvonnan ja ympäristönsuojelun sekä vesi- ja viemärilaitoksen ulkoiset toimintatuotot ja ulkoiset toimintakulut. Talousarviokehyksessä sitovaa on ulkoisten toimintatuottojen ja -kulujen erotus eli toimintakate. 

Talousarviokehyksen mukainen tilikauden 2025 alijäämä on -808 356 euroa. 

Ehdotus

Esittelijä

Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus antaa vuoden 2025 talousarvion laadintaa varten talousarviokehyksen, jonka mukaiset ulkoiset toimintakatteet ovat:

Tarkastuslautakunta -19 307 euroa
Hallintopalvelut -2 782 701 euroa
Opetus- ja varhaiskasvatuspalvelut -8 777 765 euroa
Vapaa-ajan palvelut -556 166 euroa
Tekniset palvelut -1 933 857 euroa
Rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu -317 407 euroa
Vesi- ja viemärilaitos 227 699 euroa

Päätös

Kunnanhallitus päättää, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa.

Kokouskäsittely

Kunnanjohtaja muutti päätösesitystään kokouksen aikana.

Muutettu päätösesitys oli: Kunnanhallitus päättää, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. 

Valmistelija

  • Merja Vihtiälä, vs. hallintojohtaja, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Kuntalain (2015/410) 110 §:n mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. 

Kunnanhallitus on kokouksessaan 12.8.2024 (§ 154) päättänyt, että talousarviokehys 2025 tulee laatia siten, että talousarvion 2025 alijäämä on enintään -700 000 euroa. Alijäämä sopeutetaan suunnitelmavuosina siten, että vuoden 2027 talousarvio on ylijäämäinen.  

Koko kunnan tasolla kustannusten nousua aiheutuu työllisyysalueuudistuksesta, joka nostaa palvelujen ostoja ja avustuksia. Lisäksi vuoden 2024 talousarvioon nähden joukkoliikenteen, ympäristöterveydenhuollon ja työterveyshuollon kustannukset kasvavat. Vuoden 2025 henkilöstökuluihin on varattu 3 prosentin sopimuskorotusvaraus vuoden 2024 talousarvion henkilöstökuluihin nähden. Lisäksi on korotettu sivistyspalveluiden sijaiskustannuksia, jotka ovat osoittautuneet vuodelle 2024 budjetoituja korkeammiksi. Muihin kustannuksiin ei ole varattu prosentuaalisia korotusvarauksia. Poistot on budjetoitu uuden valtuustolle esitettävän poistosuunnitelman mukaan, jossa poistoperiaatteita on muutettu vastaamaan todellista teknistä käyttöikää.  

Suunnitelmavuosille 2026-2027 on varattu 2 prosentin korotusvaraus henkilöstökulujen, palveluiden ostojen, aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden sekä muiden toimintakulujen kasvuun.  

Vesilahden kunnan palvelualueet ovat laatineet talousarvion tiiviissä yhteistyössä ja kunnanhallituksen raamin saavuttamiseksi pyrkien välttämään välittömästi kuntalaisten arkeen kohdistuvia sopeutuksia. 

Käyttötalous: 

Kunnanhallituksen alainen vastuualue on hallintopalvelut, joka muodostuu seuraavista tehtäväalueista: demokratia, strateginen johto, yleishallinto, talouspalvelut, elinvoima- ja maaseutupalvelut sekä kaavoitus. Budjetointia tehtäessä on tarkennettu kustannusten kohdentumisperiaatteita huomioiden samalla palveluluokitus, jolla kunnat raportoivat kustannuksistaan Valtiokonttorille. Budjetoinnissa on siirretty joitain kustannuksia hallintopalveluiden alaiselta tehtäväalueelta toiselle, jotta palveluluokituksen mukainen kohdentaminen toteutuu. 

Hallintopalveluiden toimintatuottojen budjetoitu määrä on 469 628 euroa, mikä on 181 805 euroa enemmän kuin vuoden 2024 talousarviossa. Tuottojen kasvu muodostuu pääasiassa tonttivuokrien ja pysyvien vastaavien myyntivoittojen budjetoidusta kasvusta. 

Hallintopalveluiden toimintakulujen budjetoitu määrä on 3 283 022 euroa, mikä on 767 808 euroa enemmän kuin vuoden 2024 talousarviossa. Henkilöstökustannuksiin on varattu kunnan muiden toimialojen tavoin 3 prosentin korotusvaraus. Kustannukset kasvavat työllisyyspalveluissa, joukkoliikenteessä ja ympäristöterveydenhuollossa vuoden 2024 talousarvioon nähden. Työllisyyspalveluiden kustannukset kasvavat 676 614 eurolla (työllisyysalueen kustannukset ja maksuvastuun kasvu), joukkoliikenteen kustannukset 115 000 eurolla ja ympäristöterveydenhuollon kustannukset 45 488 eurolla vuoden 2024 talousarvioon nähden. Edellä mainittujen kustannusten kasvun yhteissumma on 837 102 euroa. Muun toiminnan osalta hallintopalveluiden budjetoinnissa on pyritty siihen, että kustannukset pysyisivät kokonaisuutena enintään vuoden 2024 talousarviolukujen tasolla. 

Investoinnit: 

Vuoden 2025 talousarvioon esitetään varattavaksi 50 000 euron määräraha siirrettävän messuosaston hankkimiseksi. Osaston tarkoituksena on tehostaa ja yhtenäistää kunnan osallistumista erilaisiin messuihin ja tapahtumiin, kuten vuosittaisille Asta-messuille, Narvan markkinoille 2025 sekä Lempäälässä järjestettäville asuntomessuille vuonna 2026.

Siirrettävä osasto vähentää tapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen tarvittavia resursseja ja helpottaa järjestelyjä vuositasolla. Osastosta tullaan tekemään helposti siirrettävä, ja se suunnitellaan soveltumaan sekä sisä- että ulkokäyttöön. Näin ollen osastoa voidaan hyödyntää monipuolisesti myös muissa kunnan tapahtumissa.

Hintatiedustelu hankkeesta on tarkoitus toteuttaa vielä vuoden 2024 aikana, jotta uusi osasto on käytössä ensimmäisen kerran Asta-messuilla tammikuussa 2025. Investoinnin tarkempi kustannusarvio tarkentuu hintatiedustelun yhteydessä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää:

  • hyväksyä hallintopalveluiden vuoden 2025 talousarvion, hallintopalveluiden investointisuunnitelman vuodelle 2025 sekä hallintopalveluiden talousarviolomakkeen talousarviokirjaan liitettäväksi
  • antaa vs. hallintojohtajalle valtuudet tehdä tarvittaessa teknisiä korjauksia.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.