Kunnanhallitus, kokous 13.5.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 101 Vesilahden kunnan koulukuljetusten ja asiointiliikenteen kilpailutus

VESDno-2023-382

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

1. TAUSTA

Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy (myöhemmin ”Kilpailuttaja”) järjesti Vesilahden kunnan toimeksiannosta tarjouskilpailun Vesilahden kunnan koulukuljetuksista ja asiointiliikenteestä.

Hankinnan kohteena oli Vesilahden kunnan koulukuljetusten ja asiointiliikenteen toteutus ajalle 1.8.2024 - 31.07.2027 sekä optiokaudelle 1.8.2027 - 31.7.2029 (2 vuotta). Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo koko sopimuskaudella oli noin 1 900 000 euroa (alv 0 %), huomioiden optiokausi.

Tästä EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta jätettiin hankintailmoitus julkaistavaksi HILMA-palvelussa (www.hankintailmoitukset.fi) 18.3.2024. Tarjouspyynnön mukaisesti Kilpailuttaja pyysi tarjouksia noudattaen avointa menettelyä. Tarjoajilla oli mahdollisuus lähettää tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä Kilpailuttajalle kirjallisesti Tarjouspalvelu-toimittajaportaalista 5.4.2024 klo 16:00 mennessä. Lisätietokysymyksiä saapui kahdeksan (8) kappaletta määräaikaan mennessä. Lisätietokysymykset ja niihin annetut vastaukset eivät aiheuttaneet muutoksia tarjouspyyntöön, vaan niillä selvennettiin jo tarjouspyyntöasiakirjoissa annettuja tietoja. Lisätietokysymykset ja vastaukset julkaistiin Tarjouspalvelu-toimittajaportaalissa 8.4.2024.

Hankinta on jaettu tarjouspyynnön mukaisesti osiin:

  • OSA 1 Koulukuljetukset, asiointiliikenne ja sisäiset kuljetukset
  • OSA 2 Kilometritaksaiset autot (koko kunnan alue) 


Tarjouspyynnön mukaisesti vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytty. Tarjousten jättöaika päättyi 19.4.2024 klo 16.00, johon mennessä tarjoukset tuli jättää Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaaliin.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat seitsemän (7) tarjoajaa:

  • Fennostaff Oy (osa 1)
  • Hallakangas Oy (osa 1 ja osa 2)
  • Saarikunnan Liikenne Oy (osa 1)
  • Triviabus (osa 1)
  • Vammalan Palveluliikenne Oy (osa 1)
  • Vesilahden Liikenne Oy (osa 1 ja osa 2)
  • Ylitalo Yhtiöt Oy (osa 1 ja osa 2)


2. TARJOAJIEN SOVELTUVUUDEN JA TARJOUKSEN TARJOUSPYYNNÖN MUKAISUUDEN ARVIOINTI

Tarjoajien soveltuvuutta tarkastettaessa todettiin Triviabusin ja Ylitalo Yhtiöt Oy:n täyttävän tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen perusteella kaikki tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vertailukelpoisia osassa 1. Sen sijaan Saarikunnan Liikenne Oy:n ja Vesilahden Liikenne Oy:n tarjouksissa oli täsmennettäviä tietoja osassa 1. Täsmennettävät tiedot itsessään olivat tarjousvertailuun vaikuttamattomia seikkoja.

Tarjoajien soveltuvuutta tarkastettaessa todettiin Ylitalot Yhtiöt Oy:n täyttävän tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen perusteella kaikki tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja vertailukelpoisia osassa 2. Sen sijaan Hallakangas Oy:n ja Vesilahden Liikenne Oy:n tarjouksissa oli täsmennettäviä tietoja osassa 2. Täsmennettävät tiedot itsessään olivat tarjousvertailuun vaikuttamattomia seikkoja.

Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 74 §:n 1 mom. mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Hankintalain 74 § 2 momentin mukaan, jos tarjouksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun edellyttämällä tavalla täsmennettäviä tietoja sisältäneiden tarjousten tehneille tarjoajille lähetettiin selvityspyyntö havaituista tarjousten poikkeamista.

2.1 Hallakangas Oy:n soveltuvuusvaatimusten täyttyminen

Tarjouspyynnössä kohdassa Muut ehdot / PAKOTTEET oli esitetty pakotteita koskeva vaatimus:

  1. Tarjoaja vakuuttaa, että tarjoajayritys tai ne yritykset tai henkilöt, joiden omistuksessa, hallussa tai määräysvallassa tarjoajayritys on, eivät ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena. Lisätietoja pakotteista on saatavilla Ulkoministeriön verkkosivuilla: um.fi/pakotteet.

Tarjoajan edellytetään antavan pyynnöstä hankintayksikölle tiedot omistajistaan, hallinto, johto- tai valvontaelimen jäsenistään tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä ja muista edunsaajistaan sekä alihankkijoistaan. Lisäksi tarjoajan on ilmoitettava viipymättä hankintayksikölle, jos hankintaan liittyvät suoritukset voivat välittömästi tai välillisesti päätyä pakotteiden kohteena olevalle taholle.

Tarjoaja vakuuttaa, että tähän hankintaan liittyvien tarjoajan tai sen alihankkijoiden tarjoamien tuotteiden tai palvelujen käyttö ei riko edellä mainittuja pakotteita.

Lisäksi tarjouspyynnössä oli annettu vastausohje:

Vastaamalla edelliseen kohtaan "Kyllä" tarjoaja vakuuttaa, että:

  • yllä mainitut tahot eivät ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena
  • se antaa pyynnöstä Hankintayksikölle tiedot omistajistaan ja muista edunsaajistaan sekä alihankkijoistaan
  • se ilmoittaa viipymättä Hankintayksikölle, jos hankintaan liittyvät suoritukset voivat välittömästi tai välillisesti päätyä pakotteiden kohteena olevalle taholle
  • tähän hankintaan liittyvien tarjoajan tai sen alihankkijoiden tarjoamien tuotteiden tai palveluiden käyttö ei riko edellä mainittuja pakotteita


Hallakangas Oy oli antanut tarjouksessaan ko. kohdassa vastauksen ”Ei”.

Hallakangas Oy:lle lähetetty täsmennyspyyntö ja saatu vastaus

Hallakangas Oy:lle 23.4.2024 lähetyssä täsmennyspyynnössä todettiin, että tarjoaja oli antanut ”Ei” vastauksen pakotteita koskevaan vakuutukseen ja tiedusteltiin tarkoitettiinko vastauksella, että tarjoajayritys ei ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena. Tarjoajalta pyydettiin tarkennus tarkoitettuun vastaukseen 25.4.2024 mennessä.

Hallakangas Oy vastasi Kilpailuttajan täsmennyspyyntöön sähköpostitse 25.4.2024 ja selvensi tarjouksessaan antamaansa vastausta pakotteisiin liittyen.

Saadun selvityksen perusteella Kilpailuttaja totesi Hallakangas Oy:n täyttävän kaikki tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vertailukelpoinen osassa 2.

2.2 Saarikunnan Liikenne Oy:n soveltuvuusvaatimusten täyttyminen

Tarjouspyynnössä kohdassa Muut ehdot / PAKOTTEET oli esitetty pakotteita koskeva vaatimus:

  1. Tarjoaja vakuuttaa, että tarjoajayritys tai ne yritykset tai henkilöt, joiden omistuksessa, hallussa tai määräysvallassa tarjoajayritys on, eivät ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena. Lisätietoja pakotteista on saatavilla Ulkoministeriön verkkosivuilla: um.fi/pakotteet

Tarjoajan edellytetään antavan pyynnöstä hankintayksikölle tiedot omistajistaan, hallinto, johto- tai valvontaelimen jäsenistään tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä ja muista edunsaajistaan sekä alihankkijoistaan. Lisäksi tarjoajan on ilmoitettava viipymättä hankintayksikölle, jos hankintaan liittyvät suoritukset voivat välittömästi tai välillisesti päätyä pakotteiden kohteena olevalle taholle.

Tarjoaja vakuuttaa, että tähän hankintaan liittyvien tarjoajan tai sen alihankkijoiden tarjoamien tuotteiden tai palvelujen käyttö ei riko edellä mainittuja pakotteita.

Lisäksi tarjouspyynnössä oli annettu vastausohje:

Vastaamalla edelliseen kohtaan "Kyllä" tarjoaja vakuuttaa, että:

  • yllä mainitut tahot eivät ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena
  • se antaa pyynnöstä Hankintayksikölle tiedot omistajistaan ja muista edunsaajistaan sekä alihankkijoistaan
  • se ilmoittaa viipymättä Hankintayksikölle, jos hankintaan liittyvät suoritukset voivat välittömästi tai välillisesti päätyä pakotteiden kohteena olevalle taholle
  • tähän hankintaan liittyvien tarjoajan tai sen alihankkijoiden tarjoamien tuotteiden tai palveluiden käyttö ei riko edellä mainittuja pakotteita


Saarikunnan Liikenne Oy oli antanut tarjouksessaan ko. kohdassa vastauksen ”Ei”.

Saarikunnan Liikenne Oy:lle lähetetty täsmennyspyyntö ja saatu vastaus

Saarikunnan Liikenne Oy:lle 23.4.2024 lähetyssä täsmennyspyynnössä todettiin, että tarjoaja oli antanut ”Ei” vastauksen pakotteita koskevaan vakuutukseen ja tiedusteltiin, tarkoitettiinko vastauksella, että tarjoajayritys ei ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena. Tarjoajalta pyydettiin tarkennus tarkoitettuun vastaukseen 25.4.2024 mennessä.

Saarikunnan Liikenne Oy vastasi Kilpailuttajan täsmennyspyyntöön sähköpostitse 23.4.2024 ja selvensi tarjouksessaan antamaansa vastausta pakotteisiin liittyen.

Saadun selvityksen perusteella Kilpailuttaja totesi Saarikunnan Liikenne Oy:n täyttävän kaikki tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vertailukelpoinen osassa 1.

2.3 Vesilahden Liikenne Oy:n soveltuvuusvaatimusten täyttyminen

Tarjouspyynnössä kohdassa Muut ehdot / PAKOTTEET oli esitetty pakotteita koskeva vaatimus:

  1. Tarjoaja vakuuttaa, että tarjoajayritys tai ne yritykset tai henkilöt, joiden omistuksessa, hallussa tai määräysvallassa tarjoajayritys on, eivät ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena. Lisätietoja pakotteista on saatavilla Ulkoministeriön verkkosivuilla: um.fi/pakotteet

Tarjoajan edellytetään antavan pyynnöstä hankintayksikölle tiedot omistajistaan, hallinto, johto- tai valvontaelimen jäsenistään tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävistä henkilöistä ja muista edunsaajistaan sekä alihankkijoistaan. Lisäksi tarjoajan on ilmoitettava viipymättä hankintayksikölle, jos hankintaan liittyvät suoritukset voivat välittömästi tai välillisesti päätyä pakotteiden kohteena olevalle taholle.

Tarjoaja vakuuttaa, että tähän hankintaan liittyvien tarjoajan tai sen alihankkijoiden tarjoamien tuotteiden tai palvelujen käyttö ei riko edellä mainittuja pakotteita.

Lisäksi tarjouspyynnössä oli annettu vastausohje:

Vastaamalla edelliseen kohtaan "Kyllä" tarjoaja vakuuttaa, että:

  • yllä mainitut tahot eivät ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena
  • se antaa pyynnöstä Hankintayksikölle tiedot omistajistaan ja muista edunsaajistaan sekä alihankkijoistaan
  • se ilmoittaa viipymättä Hankintayksikölle, jos hankintaan liittyvät suoritukset voivat välittömästi tai välillisesti päätyä pakotteiden kohteena olevalle taholle
  • tähän hankintaan liittyvien tarjoajan tai sen alihankkijoiden tarjoamien tuotteiden tai palveluiden käyttö ei riko edellä mainittuja pakotteita


Vesilahden Liikenne Oy oli antanut tarjouksessaan ko. kohdassa vastauksen ”Ei”.

Vesilahden Liikenne Oy:lle lähetetty täsmennyspyyntö ja saatu vastaus

Vesilahden Liikenne Oy:lle 23.4.2024 lähetyssä täsmennyspyynnössä todettiin, että tarjoaja oli antanut ”Ei” vastauksen pakotteita koskevaan vakuutukseen ja tiedusteltiin, tarkoitettiinko vastauksella, että tarjoajayritys ei ole EU:n tai YK:n pakotteiden kohteena. Tarjoajalta pyydettiin tarkennus tarkoitettuun vastaukseen 25.4.2024 mennessä.

Vesilahden Liikenne Oy vastasi Kilpailuttajan selvityspyyntöön sähköpostitse 23.4.2024 ja selvensi tarjouksessaan antamaansa vastausta pakotteisiin liittyen.

Saadun selvityksen perusteella Kilpailuttaja totesi Vesilahden Liikenne Oy:n täyttävän kaikki tarjoajalle asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjous oli tarjouspyynnön mukainen ja vertailukelpoinen osassa 1 ja osassa 2.

3. HYLÄTTÄVÄT TARJOUKSET JA HYLKÄYKSEN PERUSTEET

3.1 Fennostaff Oy:n tarjouspyynnön ehtojen vastainen tarjous

Tarjouspyynnössä on esitetty pakollinen referenssivaatimus

”Tarjoajalla tulee olla riittävä ammattitaito ja osaaminen toteuttaa hankinnan kohteen mukaiset koulukuljetukset laadukkaasti, ammattitaitoisesti, turvallisesti ja hyvää ammattitapaa noudattaen. Tarjoajalla tulee olla kokemusta hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden toteuttamisesta. Kokemus osoitetaan aiempien toimitusten referensseillä. Tarjoajalla on kaksi (2) referenssiä hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden onnistuneesta toteuttamisesta. Hankinnan kohdetta vastaava toteutus on sisältänyt vähintään kolmen (3) auton kuljetuskokonaisuuden sekä koulukuljetusreittien suunnittelun ja toteuttamisen ko. kokonaisuudelle. Referenssiasiakkuuden kesto on ollut vähintään kolme (3) vuotta ja se on ollut voimassa aikavälillä 2019 - 4/2024.”

Fennostaff Oy on esittänyt tarjouksessaan referenssejä, joiden lyhyestä kuvauksesta käy ilmi, että kyseessä ei ole yritysreferenssi vaan tarjoajan työntekijän henkilöreferenssi.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevilla vaatimuksilla hankintayksikkö pyrkii varmistumaan palveluntuottajan kyvystä toteuttaa hankinta. Tarjoajalta vaaditut yritysreferenssit eivät ole tarjoajan palveluksessa olevien henkilöiden referenssejä vastaavia, sillä tarjoajan referenssejä koskevilla vaatimuksilla pyritään varmistumaan tarjoajan organisaatiolle kertyneestä riittävästä kokemuksesta aiemmissa palveluissa, joiden toteuttamiseen on voinut osallistua useita eri henkilöitä eri aikoina. (Ks. esim. MAO:522/19)

Fennostaff Oyn esittämien referenssien perusteella tarjouspyynnössä esitetty pakollinen vaatimus referensseistä ei täyty. Tarjous ei täytä tarjoajan soveltuvuudelle asettuja pakollisia vaatimuksia osassa 1.

Hankintalain 74 §:n 1 mom. mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta[1]asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Edellä mainittu tarjouspyynnön vastaisuus huomioiden hankintalain 74 § 1 momentin mukaisesti, tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi esitän, että Fennostaff Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena ennen tarjousten vertailua osassa 1.

3.2 Hallakangas Oy:n tarjouspyynnön ehtojen vastainen tarjous

Tarjouspyynnössä on esitetty pakollinen referenssivaatimus

”Tarjoajalla tulee olla riittävä ammattitaito ja osaaminen toteuttaa hankinnan kohteen mukaiset koulukuljetukset laadukkaasti, ammattitaitoisesti, turvallisesti ja hyvää ammattitapaa noudattaen. Tarjoajalla tulee olla kokemusta hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden toteuttamisesta. Kokemus osoitetaan aiempien toimitusten referensseillä. Tarjoajalla on kaksi (2) referenssiä hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden onnistuneesta toteuttamisesta. Hankinnan kohdetta vastaava toteutus on sisältänyt vähintään kolmen (3) auton kuljetuskokonaisuuden sekä koulukuljetusreittien suunnittelun ja toteuttamisen ko. kokonaisuudelle. Referenssiasiakkuuden kesto on ollut vähintään kolme (3) vuotta ja se on ollut voimassa aikavälillä 2019 - 4/2024.”

Hallankangas Oy on esittänyt tarjouksessaan yhden referenssin, jonka toteutusaika on 9/2010 - 5/2018. Referenssille asetettu vaatimus toteutusajankohdasta ei täyty. Hallakangas Oy ei ole esittänyt toista referenssiä. Pakollinen vaatimus kahdesta (2) tarjouspyynnön mukaisesta referenssistä ei täyty. Tarjous ei täytä tarjoajan soveltuvuudelle asettuja pakollisia vaatimuksia osassa 1.

Hankintalain 74 §:n 1 mom. mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta[1]asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Edellä mainittu tarjouspyynnön vastaisuus huomioiden hankintalain 74 § 1 momentin mukaisesti, tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi esitän, että Hallakangas Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena ennen tarjousten vertailua osassa 1.

3.3 Vammalan Palveluliikenne Oy:n tarjouspyynnön ehtojen vastainen tarjous

Tarjouspyynnössä on esitetty pakollinen referenssivaatimus

”Tarjoajalla tulee olla riittävä ammattitaito ja osaaminen toteuttaa hankinnan kohteen mukaiset koulukuljetukset laadukkaasti, ammattitaitoisesti, turvallisesti ja hyvää ammattitapaa noudattaen. Tarjoajalla tulee olla kokemusta hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden toteuttamisesta. Kokemus osoitetaan aiempien toimitusten referensseillä. Tarjoajalla on kaksi (2) referenssiä hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden onnistuneesta toteuttamisesta. Hankinnan kohdetta vastaava toteutus on sisältänyt vähintään kolmen (3) auton kuljetuskokonaisuuden sekä koulukuljetusreittien suunnittelun ja toteuttamisen ko. kokonaisuudelle. Referenssiasiakkuuden kesto on ollut vähintään kolme (3) vuotta ja se on ollut voimassa aikavälillä 2019 - 4/2024.”

Vammalan Palveluliikenne Oy on esittänyt tarjouksessaan yhden referenssin, joka täyttää referenssille asetetut vaatimukset. Vammalan Palveluliikenne ei ole esittänyt toista referenssiä. Pakollinen vaatimus kahdesta (2) referenssistä ei täyty. Tarjous ei täytä tarjoajan soveltuvuudelle asettuja pakollisia vaatimuksia osassa 1.

Hankintalain 74 §:n 1 mom. mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta[1]asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta.

Edellä mainittu tarjouspyynnön vastaisuus huomioiden hankintalain 74 § 1 momentin mukaisesti, tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi esitän, että Vammalan Palveluliikenne Oy:n tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena ennen tarjousten vertailua osassa 1.

4. TARJOUSTEN VERTAILU JA TARJOAJIEN LOPULLISET SIJOITUKSET

Tarjousten vertailussa ovat mukana vain ne tarjoajat, jotka ovat täyttäneet tarjoajan ammattitaitoa ja palvelun laatua koskevat vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnön mukaisesti hankintasopimuksen tekoperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, joka määräytyy halvimman hinnan perusteella.

OSA 1

Vertailuhintana käytetään yhden vuoden (1.8. - 31.7.) arvioitua kokonaishintaa, joka muodostuu seuraavasti:

190 x auton 1 päivähinta €/päivä (alv 0 %) +

25 x auton 1 päivähinta koulujen loma-aikana €/päivä (alv 0 %) +

190 x auton 2 päivähinta €/päivä (alv 0 %) +

190 x auton 3 päivähinta €/päivä (alv 0 %) +

190 x auton 4 päivähinta €/päivä (alv 0 %) +

190 x auton 5 päivähinta €/päivä (alv 0 %) +

2000 x lisäkilometrin hinta €/km (alv 0%)

= tarjousten vertailussa käytettävä kokonaishinta.

Osan 1 voittajaksi valitaan vertailuhinnaltaan halvin tarjous.

OSA 2

Vertailuhintana käytetään annettua kilometrihintaa €/km (alv 0 %).

Osassa 2 valitaan kolme (3) tarjottujen hintojen perusteella halvinta tarjousta. Mikäli osaan 2 saadaan kolme (3) tai alle kolme (3) tarjousta, valitaan kaikki tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset. Tarjoajien ensisijajärjestys muodostuu annettujen hintojen perusteella.

Yhteenveto vertailussa käytettävistä hinnoista:

OSA 1

  1. Vesilahden Liikenne Oy vertailuhinta 375 060,00 € (alv 0%)
  2. Saarikunnan Liikenne Oy vertailuhinta 477 349,25 € (alv 0%)
  3. Ylitalo Yhtiöt Oy vertailuhinta 488 525,00 € (alv 0%)
  4. Triviabus vertailuhinta 519 285,00 € (alv 0%)


OSA 2

  1. Vesilahden liikenne Oy vertailuhinta 3,20 €/km (alv 0 %)
  2. Hallakangas Oy vertailuhinta 3,40 €/km (alv 0 %)
  3. Ylitalo Yhtiöt Oy vertailuhinta 9,00 €/km (alv 0 %)


Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on käytetty ainoastaan halvinta hintaa ja hankintalain mukaan tämä on perusteltava muissa kuin tavarahankinnoissa. Perusteena halvimman hinnan käyttämiselle tässä palveluhankinnassa on, että tässä hankinnassa palvelujen riittävän korkea laatutaso varmistetaan tarjoajille asetetuilla ammattitaitoon liittyvillä soveltuvuusvaatimuksilla sekä kalustoa ja palvelun toteuttamista koskevilla vähimmäisvaatimuksilla. Tarjoajat ovat tarjouksissa sitoutuneet näiden vaatimusten toteuttamiseen, joten kokonaistaloudellisen edullisuuden arviointi on voitu tehdä ainoastaan halvimman hinnan perusteella. Tämä peruste tulee ilmoittaa hankintapäätöksessä.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakuntaa päättää esittää kunnanhallitukselle, että 

  • OSA 1 Koulukuljetukset, asiointiliikenne ja sisäiset kuljetukset hankitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman eli halvimman tarjouksen tehneeltä tarjoajalta, Vesilahden Liikenne Oy:ltä, ja
  • OSA 2 Kilometritaksaiset autot (koko kunnan alue) hankitaan kolmelta (3) kokonaistaloudellisesti edullisimmilta eli halvimmat tarjoukset tehneiltä tarjoajilta, Vesilahden Liikenne Oy:ltä, Hallakangas Oy:ltä ja Ylitalo Yhtiöt Oy:ltä.


Hankintasopimus syntyy sopimuksen allekirjoittamisella palveluntuottajien ja Vesilahden kunnan kesken. Ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista valituilta palveluntuottajilta tulee tarkistaa rikosrekisteriotteet koskien tarjoajaa ja sen hallinto-, johto- tai valvontaelimen jäseniä tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttäviä henkilöitä sen tutkimiseksi, koskeeko sitä hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste. Lisäksi tulee tarkistaa tarvittavat liikenneluvat.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Esteellisyys

Jäsen Eija Formisto jääväsi itsensä pykälän käsittelyn ajaksi (palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi, Hallintolaki 28.4 §).

Valmistelija

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

    

Ehdotus

Esittelijä

  • Mikko Latvala, kunnanjohtaja, mikko.latvala@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää,​ että 

  • OSA 1 Koulukuljetukset,​ asiointiliikenne ja sisäiset kuljetukset hankitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman eli halvimman tarjouksen tehneeltä tarjoajalta,​ Vesilahden Liikenne Oy:ltä,​ ja
  • OSA 2 Kilometritaksaiset autot (koko kunnan alue) hankitaan kolmelta (3) kokonaistaloudellisesti edullisimmilta eli halvimmat tarjoukset tehneiltä tarjoajilta,​ Vesilahden Liikenne Oy:ltä,​ Hallakangas Oy:ltä ja Ylitalo Yhtiöt Oy:ltä.


Hankintasopimus syntyy sopimuksen allekirjoittamisella palveluntuottajien ja Vesilahden kunnan kesken. Ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista valituilta palveluntuottajilta tulee tarkistaa rikosrekisteriotteet koskien tarjoajaa ja sen hallinto-​,​ johto-​ tai valvontaelimen jäseniä tai edustus-​,​ päätös-​ tai valvontavaltaa käyttäviä henkilöitä sen tutkimiseksi,​ koskeeko sitä hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen poissulkemisperuste. Lisäksi tulee tarkistaa tarvittavat liikenneluvat.

Päätös

Hyväksyttiin ehdotuksen mukaisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden sivistysjohtaja Marko Lahtiselle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Tiedoksi

- tarjouksen tehneet

Muutoksenhaku

OIKAISUOHJE JA VALITUSOSOITUS

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon [1].

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen). 

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. 

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. 

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Siihen on merkittävä tarvittavat yhteystiedot, kuten oikaisua vaativan ja kirjelmän laatijan nimi sekä postiosoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Hankintaoikaisua vaativan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava kirjelmä.

Hankintaoikaisuvaatimukseen on liitettävä: 

  • päätös, johon oikaisua haetaan joko kopiona tai alkuperäisenä
  • asiakirjat, joihin vedotaan
  • valtakirja, mikäli käytetään asiamiestä. 

Toimitusosoite

Hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:

Vesilahden kunta
Lindinkuja 1
37470 Vesilahti
Puh. 03 5652 7500
vesilahdenkunta@vesilahti.fi

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos:

  1. asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai
  2. siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. 

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin. 

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan hankintayksikön ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä. 

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan. 

Hakemuksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä lain oikeudenkäynnistä hallintoasioissa nojalla. 

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan tai dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevaan hankintayksikön ratkaisuun ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun toimitusosoitteeseen. 

Oikeudenkäyntimaksu

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2§:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua markkinaoikeudessa 2 120 euroa. Jos markkinaoikeudessa käsiteltävässä julkisia hankintoja koskevassa asiassa hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa, käsittelymaksu on 4 240 euroa. Jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa, käsittelymaksu on 6 350 euroa.

Mikäli asia poistetaan käsittelystä antamatta pääasiassa ratkaisua, asia jää tutkimatta tai se jää sillensä, peritään hankinta-asioissa oikeudenkäyntimaksu 500 euron suuruisena. Näin voi käydä esimerkiksi valituksen peruutuksen vuoksi.

Markkinaoikeuden yhteystiedot:

Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 HELSINKI
puh. 029 564 3300
fax. 029 564 3314
sähköposti: markkinaoikeus@oikeus.fi

[1] Kansallisen kynnysarvon suuruus on:

  • 60.000 € tavarat ja palvelut
  • 150.000 € rakennusurakat
  • 400.000 € sosiaali ja terveyspalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset