Sivistyslautakunta, kokous 12.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 19 Koulukuljetuskilpailutuksen käynnistäminen

VESDno-2023-382

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnan vuoden 2023 talousarvion yhtenä strategisena toimenpiteenä oli koulumatka-, asiointi- ja joukkoliikennejärjestelmien yhteensovittaminen, jonka tavoitteena on edistää kuntalaisten joustavaa asiointia ja parantaa palveluiden saavutettavuutta. Toimenpiteen taustalla on myös Vesilahden kunnan koulukuljetussopimuksen umpeutuminen elokuussa 2024. Lakisääteisten koulukuljetuspalveluiden hankinta on kunnan suurin yksittäinen palveluiden osto ja sen kilpailutuksen yhteydessä on luontevaa tarkastella myös kunnan muita kuljetuksiin liittyviä palvelusopimuksia.

Projekti käynnistyi keväällä 2023 nykyisten sopimusten ja kuljetusreittien analysoinnilla. Tampereen seudun joukkoliikenteen linjan 55 vuorojen lisäksi kunnassa ajetaan koulukuljetuksia viidellä autolla yhteensä noin 220 km/koulupäivä, arkipäivisin sisäisiä kuljetuksia kunnan toimipisteiden välillä sekä perjantaisin asiointiliikennettä Rämsöön ja Krääkkiön reiteillä. Analyysin perusteella nykyinen tapa koulukuljetusten järjestämiseen on toimiva ja se mahdollistaisi asiointiliikenteen ja sisäisen postin kuljetusten integroinnin samaan sopimukseen. Samassa yhteydessä tehtiin tiivistä yhteistyötä Tampereen joukkoliikenteen kanssa ja linjan 55 vuorojen aikataulua muutettiin palvelemaan entistä paremmin Vesilahden koulumatkoja ja työmatkaliikennettä.

Vesilahden kunnan vuoden 2023 talousarvion toisena strategisena toimenpiteenä kunnan palveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen. Tavoitteen mukaisesti keväällä 2023 toteutettiin koulukuljetuspalveluiden asiakastyytyväisyyden mittaus (kts. liite 1) ja syksyllä 2023 toteutettiin kaikille kuntalaisille avoin liikkumiskysely. Koulukuljetuskyselyn perusteella kuljetusoppilaat ja heidän huoltajansa ovat varsin tyytyväisiä kuljetuspalveluihin, mutta tietenkin myös parannettavaa löytyy. Koulukuljetusten nykytilan arvioinnissa hyödynnettiin myös Tampereen kaupunkiseudun toteuttaman Koulumatka- ja liikkumiskyselyn 2021 kuntakohtaista yhteenvetoa (kts. liite 2).

Kaikille kuntalaisille ja Vesilahdessa työskenteleville avoimen liikkumiskyselyn tavoite oli kuulla mahdollisimman laajasti kuntalaisia heidän liikkumistarpeistaan ja muodostaa kattava tietoperusta kuljetuspalveluiden hankintoihin liittyvään valmisteluun ja päätöksentekoon. Liikkumiskysely (kts. liite 3) vahvistaa, että joukkoliikenteen reitit palvelevat varsin hyvin yleisimpiä liikkumistarpeita, mutta liikkumispalvelut eivät kata kaikkia haja-asutusalueiden tarpeita. Kyselyn tulokset mahdollistavat tietoperustaisen keskustelun missä määrin ja miltä osin kunnan tulee mahdollistaa kuntalaisten liikkuminen eri osista kuntaa. Asiaan liittyy myös Pirkanmaan hyvinvointialueen linjaukset myöntää sosiaalihuoltolain mukaisia asiointi- ja virkistymismatkoja, joiden myötä mahdollisuudet seniorien liikkumiseen Vesilahdessa ovat kaventuneet.

Kuntalaisten liikkumisen tarpeet ja toiveet ovat nyt varsin laajasti tiedossa ja seuraavaksi käydään kunnan toimielimissä keskustelua miten kunnan tulisi ne huomioida. Toimielimiltä pyydetään lausuntoja 9.2.2023 mennessä aineiston pohjalta hahmoteltuihin vaihtoehtoihin talous huomioiden. Perusvaihtoehdoiksi hahmottuu jatkaminen nykyisellä toimintamallilla (kolme sopimusta, koulumatka-, asiointiliikenne ja sisäiset kuljetukset erikseen) tai koulukuljetussopimukseen päivä- tai tuntihinnalla kilpailutettujen ajoneuvojen hyödyntäminen asiointiliikenteessä ja sisäisissä kuljetuksissa. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa voi pohtia koulukuljetusten toteuttamisen mahdollisuuksia säännöllisinä vuoroina, joihin voi osallistua myös muita matkustajia tai mahdollisuutta organisoida asiointiliikennettä ja sisäiset kuljetukset koulukuljetusten kiireisten aikojen väliin. Kuljetusten kulut muodostuvat pääosin ajoneuvojen määrästä, niiden koosta, palveluajasta sekä kilometreistä. Lähtökohtana on nykytilanteeseen verrattuna kustannusneutraali ratkaisu. Tarjouskilpailu tullaan toteuttamaan yhdessä Vesilahden kunnan osittain omistaman Kuntien Hankintapalvelut KuHa Oy kanssa.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää

  • ohjeistaa sivistysjohtajan käynnistämään koulukuljetuskilpailutuksen valmistelun, ja
  • pyytää Vesilahden kunnan muilta toimielimiltä lausunnot, jotta kilpailutuksessa tulisi kaikki keskeiset sidosryhmät ja näkökulmat huomioitua.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Perusopetuslain 32 § määritellään oppilaan oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen, jonka toteutumisesta koulutuksen järjestäjän on huolehdittava. Vesilahden kunnassa on yhteensä noin kaksisataa maksuttomaan koulukuljetukseen oikeutettua oppilasta, joten kahdesti jokaisen 190 koulupäivän aikana toistuvan palvelun hankinta on Vesilahden kunnan mittakaavassa suuri hankinta. EU-kynnysarvon (221 000 €) ylittävän palvelun hankintaa ohjaa Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista, jonka tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä ja sen periaatteiden mukaan hankintamenettelyn osallistujia on kohdeltava tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Nykyinen sopimus ja sen optiokauden ovat päättymässä, joten tarjouskilpailu lakisääteisen palvelun järjestämiseksi on toteutettava keväällä 2024.

Kilpailutuksen valmistelu on alkanut jo vuoden 2023 alkupuolella, jolloin analysoitiin nykyisten kuljetussopimukset ja reitit sekä toteutettiin kaikille kuntalaisille avoin liikkumiskysely, jotta kilpailutuksen yhteydessä voitaisiin huomioida myös muita kuntalaisten liikkumistarpeita. Tietoperustan pohjalta päätettiin sivistyslautakunnassa 12.12.2023 (85 §) käynnistää koulukuljetuskilpailun valmistelu sekä pyytää toimielimiltä lausunnot, jotta kilpailutuksessa tulisi kaikki keskeiset sidosryhmät ja näkökulmat huomioitua. Vammais- ja vanhusneuvostoilta sekä nuorisovaltuustolta saadut lausunnot ovat entisestään parantaneet käsitystä nykytilanteesta sekä moninaisista tarpeista ja toiveista liikkumisen suhteen. On kuitenkin huomioitava, että useat lausunnoissa esiin tuodut seikat eivät ole ratkaistavissa lakisääteisten koulukuljetusten tarjouskilpailun yhteydessä, vaan liittyvät laajemmin kunnan joukkoliikenteeseen (jota on käsitelty kunnanhallituksessa 30.10.2023 173 § ja 22.1.2024 11 §). Nykytilanteen analysoinnissa, vaihtoehtojen arvioinnissa ja tarjouskilpailun suunnittelussa ovat olleet mukana myös kuljetuskaluston ja -palvelun järjestämisen ja Vesilahden tiestön asiantuntija sekä hankinta-asiantuntija. Myös Kuntaliiton erityis- ja hankinta-asiantuntijoita on konsultoitu tarjouskilpailun valmistelussa.

Edellä mainittujen selvitysten sekä vuosien aikana palvelun järjestämisestä kertyneen tiedon perusteella voidaan sanoa, että optimaalisimmin Vesilahden kunnan maantieteen ja tiestön sekä oppilasmäärän ja kustannustehokkuuden kannalta koulukuljetukset voidaan järjestää viidellä 22-paikkaisella ajoneuvolla. Tämän kokoluokan autoilla pystyy ajamaan Vesilahden tiestöllä kaikissa sääolosuhteissa ja niihin mahtuu oppilaat myös koulujen ruuhkaisimpien alkamisaikojen vuoroissa. Kun koulukuljetukset kilpailutetaan päivähinnalla ja organisoidaan yhtenä kokonaisuutena, pystyvät ammattitaitoiset liikennöitsijät toteuttamaan palvelua minimoiden oppilaiden kuljetusaikoja sekä organisoimaan koulukuljetusten hiljaiselle ajalle (n. klo 10 – 13) sisäisten kuljetusten ja asiointiliikenteen ajoa. Tällä tavoin pystytään kunnan kuljetuksia keskittämään yhden sopimuksen piiriin sekä parantamaan palvelutasoa etenkin asiointiliikenteen osalta. Asiointiliikenteen reittejä ja toiminta-aikoja voidaan suunnitella tarkemmin yhdessä kuntalaisten ja kunnan vaikuttajatoimielinten kanssa, jotta luodaan entistä parempia mahdollisuuksia asiointiin sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävään toimintaan osallistumiseen. Valitettavasti kalustoa, jolla koulukuljetukset voidaan optimaalisimmin järjestää, ei ole saatavilla esteettöminä matalalattiaisina, joten kunnan täytyy sellainen palvelu tarvittaessa erikseen kilpailuttaa.

Koulukuljetuspalvelun hankintaa ohjaa myös laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista, jolla pannaan täytäntöön puhtaiden ja energiatehokkaiden moottoriajoneuvojen edistämisestä annetun direktiivin 2009/33/EY muuttamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2019/1161. Hankintayksikön on varmistettava, että ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa täytetään jäsenmaakohtainen vähimmäisosuus ympäristöystävällisiä ja energiatehokkaita ajoneuvoja. 22-paikkaiset alle 5000 kg painavat ajoneuvot määrittyvät tässä laissa M2-luokkaan (henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot). Vesilahden koulukuljetusten kilpailutus on EU-kynnysarvon ylittävä hankinta ja sitä toteutetaan CVP-nimikkeellä 60140000-1 tilausmatkustajaliikenteen palvelujen suorittaminen, jolloin käyttövoiman tulee olla vähintään 35% ajoneuvoista sähkö, vety tai ensimmäisellä hankinta-ajanjaksolla (joka alkoi 2.8.2021 ja päättyy 31.12.2025) vähäpäästöinen polttomoottori eli käytännössä päästörajan alittava lataushybridi.

Vesilahden kunta on valmistellut kilpailutusta edellä mainittujen lainsäädäntöjen mukaisesti, mutta valitettavasti markkinakartoituksen yhteydessä on käynyt ilmi, että markkinoilla ei ole 22-paikkaisia täyssähköautoja tai lataushybridejä lain ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista mukaisesti. Kuntaliiton yleiskirjeessä 13/2021 kuitenkin tähdennetään, että vaatimukset täyttävien tarjousten puuttuminen ei vähennä hankintayksikön velvoitetta täyttää lain vaatimukset hankinta-ajanjakson aikana. Koska koulukuljetukset kattavat lähes kokonaan Vesilahden kunnan lain ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista piiriin kuuluvat kuljetukset, tulee kunnan lain velvoitteet täyttääkseen lisätä sopimukseen vähintään kolme ns. puhdasta ajoneuvoa. Tällöin 37,5% (3/8) ajoneuvoista olisi lain ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista mukaisia. Nämä kolme pientä ajoneuvoa on tarkoituksenmukaista määritellä tarjouskilpailutuksessa siten, että niitä on markkinoilla saatavilla ns. puhtaina ja niitä voidaan hyödyntää tarveperustaisesti täydentäviin kuljetuksiin.

Koulukuljetusten hankintasopimuksen tekoperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, joka määräytyy halvimman hinnan perusteella. Perusteena halvimman hinnan käyttämiselle tässä palveluhankinnassa on, että laatu on huomioitu tarjoajalle asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa sekä kattavissa vähimmäisvaatimuksissa koskien palvelun tuottamisessa käytettävää kalustoa, palvelun sisältöä, palvelun toteuttamisen laatua ja palvelun tuottajan kokemusta toteuttaa koulukuljetuspalvelua. Tarjouskilpailu toteutetaan viikoilla 12-16 ja asiaa käsitellään sivistyslautakunnassa 7.5. sekä kunnanhallituksessa 13.5.2024, jolloin palvelusopimus liikennöitsijän kanssa voidaan allekirjoittaa kesäkuun alussa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää käynnistää koulukuljetuskilpailutuksen edellä selostetun mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään: 

Vesilahden sivistyslautakunta 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.