Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 4.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 55 Hakemus liikennemerkkien asettamiseksi Taipaleen yksityistielle

VESDno-2023-271

Valmistelija

  • Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi

Perustelut

Taipaleen yksityistien tiekunta on päättänyt asettaa tielle läpikulkua rajoittavat liikennemerkit. Asetettavat liikennemerkit ovat C2 (moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty) täydennettynä lisäkilvellä H24 teksteillä "Yksityistie", "Läpiajo kielletty" ja "Tonteille ajo sallittu" ja ne sijoittuvat Taipaleentien molempiin päihin.

Taipaleentie kulkee Rämsööntieltä Suonolan yksityistielle, joka yhdistyy myös Rämsööntiehen. Moni Suonolantien ja Rämsööntien läntisen suunnan välillä ajava oikaisee Taipaleentien kautta, mikä lyhentää matkaa noin 1,6 kilometriä. Tien läpikulku on ollut häiritsevää ja huomattavasti tieosakkaiden omaa liikennöintiä suurempaa, jolloin suuri osa tien kunnossapitotarpeesta muodostuu muiden kuin tieosakkaiden käytöstä. Osa läpikulkuliikenteestä on hakemuksen mukaan raskasta liikennettä. Suonolantie on leveämpi kuin Taipaleentie, jossa kaikissa kohdissa ei mahdu ohittamaan vastaantulevaa liikennettä.

Perusteluna liikennemerkkien asettamiselle on esitetty myös liikenneturvallisuuden vaarantuminen läpikulun takia tien kulkiessa kahden talouskeskuksen piha-alueen läpi, joissa liikkuu mm. pieniä lapsia. Tiellä kerrotaan tapahtuneen joitain kolareita vuosien aikana.

Tieliikennelain (729/2018) 71 § 1 momentin 3 kohdan mukaan liikenteen ohjauslaitteen yksityistielle asettaa tienpitäjä saatuaan siihen kunnan suostumuksen. Yksityistiellä tienpitäjänä toimii tiekunta tai tieosakkaat yhdessä, jos tiekuntaa ei ole. Tiekunta hakee kunnan suostumusta liikennemerkkien asettamiseen. Hallintosäännön 7 §:n mukaan rakennus- ja ympäristölautakunta päättää liikennemerkkien asettamisesta yksityistielle.

Taipaleen yksityistien tiekunnalle maksetaan Vesilahden kunnan yksityisteiden kunnossapitoavustusta. Avustus maksetaan korotettuna silloin, kun tie on läpiajettava.

Yksityistielain (560/2018) 85 §:n mukaan jos valtio tai kunta avustaa tiekuntaa tien kunnossapidossa, tien käyttämistä muuhun kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvaan liikenteeseen ei saa kieltää tai tietä sulkea sinä ajanjaksona, jota avustus koskee. Kuitenkin jos muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä aiheutuu huomattavaa haittaa kiinteistön tai rekisteriyksikön omistajalle tai liikenneturvallisuudelle, voidaan avustettavan tien käyttö kunnan suostumuksella muiden kuin tieosakkaiden hyväksi kieltää tai sitä rajoittaa taikka avustettava tie sulkea. Kunnan on pyydettävä ennen tällaisen suostumuksen antamista toimivaltaiselta elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta lausunto.

Vesilahden kunta on pyytänyt Pirkanmaan ELY-keskukselta lausunnon hakemukseen yksityistielain 85 §:n mukaisesti. Pirkanmaan ELY-keskus on 22.5.2024 antanut lausunnon, jossa on hakemuksen perusteella pidetty ilmeisenä, että muusta kuin tieosakkaiden hyväksi tapahtuvasta liikenteestä aiheutuu huomattavaa haittaa ja tien käytön rajoittamiselle on siten olemassa laissa mainitut perusteet. Lausunnossa on lisäksi todettu, että läpiajon rajoittamisesta ei auheudu muille tien käyttäjille merkittävää haittaa, koska olemassa on toinen toimiva reitti ohittaa kyseisen yksityistien läpiajo. ELY-keskus on lisäksi huomauttanut hakemuksen läpiajoa koskevan lisäkilven tekstimuodosta, jonka tulisi olla Väyläviraston ohjeen 29/2023 mukainen. ELY-keskuksen tiedossa ei ole, että tiekunta olisi saanut yksityisteiden valtionavustusta tien parantamiseen viimeisen 10 vuoden aikana, minkä vuoksi ELY-keskus ei valtionavustuksen puolesta näe esteitä liikenteen rajoittamiselle. Päätösvalta suostumuksen antamiseen on kuitenkin kunnalla, jonka on harkittava kunnan kunnossapitoavustuksen merkitys liikenteen rajoittamiselle.

Hakemuksessa esitettyä ulkopuolisen liikenteen aiheuttamaa huomattavaa haittaa ei ole muilla keinoin todennettu eikä tiedossa ole, että liikenneturvallisuutta olisi muilla keinoin yritetty parantaa. Liikenteen aiheuttama liikenneturvallisuuden heikkeneminen, melu ja pöly ovat lain perusteluissa mainittu tavanomaisina haittoina.

Ehdotus

Esittelijä

  • Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää, että suostumusta hakemuksen mukaisille liikennemerkeille ei anneta, koska yksityistielain 85 §:ssä mainittua huomattavaa haittaa ei ole todennettu niin, että sitä voitaisiin pitää perusteluna avustettavan tien läpiajon kieltämiseksi.

Rakennus- ja ympäristölautakunta lisäksi suosittelee tiekuntaa harkitsemaan esimerkiksi nopeusrajoituksen tai lapsista varoittavien liikennemerkkien asettamiseen tielle liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Päätös

Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti äänestyksen jälkeen myöntää luvan asettaa hakemuksen mukaiset liikennemerkit sillä lisäyksellä, että läpiajoa koskevan lisäkilven H24 tekstimuotona käytetään "Koskee läpiajoa Suonolantielle" ja "Koskee läpiajoa Rämsööntielle". Lisäksi tiekunnan tulee toimittaa tieto rajoituksien asettamisesta Väyläviraston ylläpitämään Digiroad-​tietojärjestelmään.

Kokouskäsittely

Laura Kekäläinen teki muutetun päätösesityksen myöntää haetut liikennemerkit Taipaleentielle. Harri Pitkämäki kannatti esitystä.

Äänestys:

JAA: Suostumus hakemuksen mukaisille liikennemerkeille ei anneta

EI: Liikennemerkkien asentamiseen myönnetään lupa

Äänestystulos:

Jaa: Aura Elliott, Virpi Eskola

EI: Laura Kekäläinen, Harri Pitkämäki, Mikko Ala-Orvola ja Seija Ylimäki

Tiedoksi

Taipaleen yksityistien tiekunta

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään: 

Vesilahden rakennus- ja ympäristölautakunta 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.