Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 11.11.2025

§ 79 Lausunto strategisen yleiskaavan luonnoksesta

VESDno-2025-4

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnanhallitus päätti hyväksyä Vesilahden strategisen yleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman kokouksessaan 16.12.2024 §:ssä 254. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 31.12.2024 alkaen koko suunnittelutyön ajan Vesilahden kunnanvirastolla, osoitteessa Lindinkuja 1 (31.12.2024 – 6.1.2025 välisen ajan kirjasto Lähteellä, os. Huhtatie 7) sekä kunnan verkkosivuilla osoitteessa www.vesilahti.fi.

Lausuntoa pyydetään 29.1.2025 mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää antaa seuraavanlaisen lausunnon:

Kaava-aineistossa on selkeästi tuotu esiin, ettei strateginen yleiskaava itsessään oikeuta rakentamisen lupiin, eikä sen tarkoituksena ole olla aluevarausyleiskaava. Toivottavaa on kuitenkin, että kaavaa voidaan rakennusvalvonnassa jossain määrin hyödyntää lupien käsittelyssä erityisesti suunnittelutarvealueilla esimerkiksi kehittämismerkintöjen avulla.

Uusiutuvan energian tuotantomahdollisuuksien kehittäminen ei saa olla ristiriidassa luonnon monimuotoisuuden edistämisen kanssa. Esimerkiksi aurinkovoimaloiden sijoittamisessa tulee pyrkiä siihen, että ne eivät vie pinta-alaa metsämaalta.

Kaavoituksessa tulee huomioida viherpinta-alan säilyttäminen, mikä tukee myös ilmastonmuutokseen sopeutumista. Esimerkiksi puiden viilentävää ja viherpinnan vettä pidättävää vaikutusta ei tule unohtaa maankäytön suunnittelussa.

Päätös

Rakennus- ja ympäristölautakunta päätti yksimielisesti antaa seuraavan lausunnon:

Kaava-aineistossa on selkeästi tuotu esiin, ettei strateginen yleiskaava itsessään oikeuta rakentamisen lupiin, eikä sen tarkoituksena ole olla aluevarausyleiskaava. Toivottavaa on kuitenkin, että kaavaa voidaan rakennusvalvonnassa jossain määrin hyödyntää lupien käsittelyssä erityisesti suunnittelutarvealueilla esimerkiksi kehittämismerkintöjen avulla.

Uusiutuvan energian tuotantomahdollisuuksien kehittäminen ei saa olla ristiriidassa luonnon monimuotoisuuden edistämisen eikä maisema-arvojen kanssa.

Kaavoituksessa tulee huomioida viherpinta-alan säilyttäminen, mikä tukee myös ilmastonmuutokseen sopeutumista. Esimerkiksi puiden viilentävää ja viherpinnan vettä pidättävää vaikutusta ei tule unohtaa maankäytön suunnittelussa.

Valmistelija

  • Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on kokouksessaan 6.10.2025 §:ssä 227 hyväksynyt strategisen yleiskaavan ja maapoliittisen ohjelman luonnokset ja pyytää niistä lausuntoa 16.11.2025 mennessä.

Strategisen yleiskaavan tarkoituksena on ohjata kunnan maankäyttöä pitkällä aikavälillä. Työssä luodaan selkeä kuva Vesilahden maankäytöstä. Pohjatietoina käytetään laadittua 2020 Maankäytön strategista kehityskuvaa ja vuosien 2022–2025 kuntastrategiaa, sekä niiden liiteaineistoja.

Vesilahden strateginen yleiskaava päivittää vuoden 2020 Maankäytön strategisen kehityskuvan ja perustuu myös kuntastrategiaan sekä alueellisiin suunnitelmiin. Strateginen yleiskaava integroi maakunnallista ja seudullista suunnittelua paikallistasolle ja ohjaa myös kunnan muuta kehittämistä. Strategisen yleiskaavan työssä huomioidaan mm. Pirhan (Pirkanmaan hyvinvointialue) kiinteistöstrategia ja palveluverkkosuunnitelma.

Strateginen yleiskaava 2040 heijastaa kunnan tahtotilaa ja tulevaa maankäytön kehitystä väestönkasvun ollessa on prosentista kahteen. Kaavalla tuetaan ja vahvistetaan Vesilahden identiteettiä ja sen omaleimaisia piirteitä ja vahvuuksia, kuten maaseutumaisuutta, omavaraisuutta, uusiutuvan energian tuotantomahdollisuuksia sekä arvokasta kulttuuriympäristöä. Strateginen yleiskaava tarkoituksen on ohjata kunnan yleis- ja asemakaavoitusta sekä maanhankintaa. Se muodostaa tahtotilan kunnan tavoitteista myös Pirkanmaan maakuntakaavan uudistamiseen vuonna 2025.

Strategisen yleiskaavan laatimistyössä huomioidaan globaalit megatrendit, lainsäädännön muutokset ja paikalliset muutostekijät. Strateginen yleiskaava esittää kunnan taajamien verkoston, pyrkii korostamaan taajamien ominaispiirteitä ja parantamaan elinolosuhteita. Kaavaprosessilla vaikutetaan Vesilahden vetovoimaan, viihtyisyyteen ja viheralueiden kehittämiseen.

Strategisesta yleiskaavasta laaditaan yleispiirteinen maankäytön suunnitelma. Strategisena sen tarkoituksena ei ole olla aluevarausyleiskaava eikä se itsessään oikeuta suoriin rakennuslupiin. Strateginen yleiskaava ei kumoa kunnan alueella voimassa olevia kaavoja, vaan strateginen yleiskaava täydentää kunnan osayleiskaavoja ja sitä tulkitaan yhdessä osayleiskaavojen kanssa. Strateginen yleiskaava laaditaan siis vain sen kehittämismerkintöjen osalta oikeusvaikutteisena. Yleiskaavatyötä ohjaavat valtakunnalliset tavoitteet sekä maakuntakaavoitus ja muut seudulliset suunnitelmat.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Olli Seppälä, rakennustarkastaja, olli.seppala@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää antaa seuraavanlaisen lausunnon:

Lautakunta pitää strategisen yleiskaavan ja maapoliittisen ohjelman tavoitteita rakennetun ympäristön valvonnan ja ympäristönsuojelun kannalta tärkeinä ja esittää niihin seuraavat huomiot:

Rakennusvalvonta

Lautakunnan näkemyksen mukaan on olennaista, että strategista yleiskaavaa voitaisiin hyödyntää ohjaavana asiakirjana erityisesti kaavoittamattomilla alueilla, jolloin kehittämisalueet ja nykyinen yhdyskuntarakenne huomioitaisiin tulevan rakentamisen sijoittumisen arvioinnissa. Kaavaluonnoksessa esitetyillä kyläalueilla tiiviimpi rakentaminen on mahdollista, mutta rakentamisen tulee sopeutua maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaille alueille. Rakentamisen ohjaaminen olemassa olevan yhdyskuntarakenteen yhteyteen ja mahdollisen kunnallistekniikan piiriin on perusteltua sekä yhdyskuntatalouden että ympäristön kannalta. Lautakunta toivoo, että kaavakarttaan tarkennetaan kylien lisäksi myös muita, pienempiä asumisen keskittymiä ja palvelujen saavutettavuuden kannalta suotuisia alueita, joiden perusteella haja-asutusalueelle sijoittuvan asuinrakentamisen edellytyksiä voitaisiin tarkastella.

Lautakunta korostaa, että tulvariskit ja ilmastonmuutokseen varautuminen tulee huomioida rakentamisen sijoittelussa.

Ympäristönsuojelu

Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen on kaikilla alueilla keskeinen tavoite. Metsäalueiden pirstomista ja pienentämistä tulee välttää, ja ekologisten yhteyksien jatkuvuus on turvattava.

Vesialueiden ja pohjavesialueiden suojelu on kaavaluonnoksessa huomioitu asianmukaisesti. Toimenpiteet näillä alueilla tulee suunnitella niin, etteivät ne vaaranna veden laatua tai määrää. Myös luonnonsuojelu- ja Natura-alueiden sekä arvokkaiden geologisten muodostumien suojeluarvot on huomioitu kaavaluonnoksessa. Viherpinta-alan säilyttäminen ja viherverkostojen jatkuvuus tukevat ilmastonmuutokseen sopeutumista ja luonnon monimuotoisuutta. Uusiutuvan energian tuotannon kehittäminen ei saa olla ristiriidassa luonnon monimuotoisuuden kanssa.

Tehtyjen inventointien ja selvitysten ajantasaisuus tulee varmistaa jatkosuunnittelussa erityisesti luonnonolosuhteiden sekä arkeologisen ja kulttuuriperinnön osalta.

Pykälä tarkastetaan kokouksessa.

Tiedoksi

-Khal, kaavoittaja, kaavoituksen palvelusihteeri