Perustelut
Alueellinen jätehuoltolautakunta valmistelee 1.1.2026 voimaan tulevaa jätetaksaa. Jätetaksa sisältää luettelon käytettävistä jätemaksuista koskien seuraavia kuntia: Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala (Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampere, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi. Jätehuoltolautakunta pyytää lausuntoa taksaesityksestä toimialueen kunnilta 27.11.2025 mennessä.
Vesilahden kunnan hallintosäännön (5 luku 5 §) mukaan rakennus- ja ympäristölautakunta antaa kunnan puolesta lausunnot jätehuoltomääräyksistä, jätetaksoista sekä jätehuollon palvelutasoista.
Jätelain (646/2011) 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Jätemaksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Jätemaksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.
Jätetaksa koskee kunnan jätehuollon järjestämisvastuulle kuuluvia jätteitä, kuten kotitalouksien ja kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan jätteitä. Taksa ei koske saostus- ja umpisäiliölietteitä, kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvia jätteitä eikä alueellisen putkikeräysjärjestelmän jätetaksaa, joille on omat taksansa.
Taksan rakenne ja merkittävimmät muutokset
Vuoden 2026 jätetaksan rakenne on sama kuin vuonna 2025. Jätemaksu koostuu perusmaksuosuudesta sekä järjestetyn jätehuollon maksusta. Jätemaksun perusmaksuosuuteen ei esitetä muutoksia vuoden 2026 jätetaksaan.
Uutena palveluna taksaesitykseen on tuotu lavapalvelut kotitalouksille. Taksaesitykseen on myös lisätty Vuoreksen Västinginmäen lähikeräysalue, jossa noudatetaan samaa hinnoittelua kuin Tampereen ja Kangasalan alueilla sijaitsevalla Ojala-Lamminrahkan lähikeräysalueella. Lähikeräyksen hinnastoon on myös lisätty uusi maksuluokka vapaa-ajan asunnoille. Lähikeräysjärjestelmän käyttäjien vuosimaksuihin ei esitetä muutoksia vuodelle 2026.
Taksaesityksestä on poistettu terveydenhuollon lasin vastaanottopalvelu tarpeettomana, sillä hyvinvointialueiden jätehuollon järjestäminen on lakimuutoksen seurauksena siirtynyt pois kunnan vastuulta. Taksaesityksessä esitetään myös poistettaviksi palvelut pienille sekajätteen 0,3 ja 0,5 m³:n syväkeräyssäiliöille niiden vähäisen kysynnän vuoksi. Ne esitetään korvattavaksi uudella enintään 0,8 m³:n säiliön tyhjennyshinnalla.
Taksaesitykseen on lisäksi tehty pieniä selkeyttäviä tekstitarkennuksia.
Jäteastioiden tyhjennyshinnat
Jäteastioiden tyhjennysmaksut koostuvat noudosta, kuljetuksesta ja käsittelystä. Noudon ja kuljetuksen kustannuksiin vaikuttavat kuljetusmatka ja keräysvälinetyyppi. Lisäksi jäteastioiden tyhjennysmaksu sisältää jätehuoltomääräysten mukaisen jäteastian (140l, 240l, 360l, 660l ja 770l). Alue- ja astiakohtaisia hintaeroja syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla. Kuljetusurakoiden kustannusten muutokset ovat vuonna 2026 hyvin maltillisia tai niitä ei ole lainkaan.
Seka- ja biojäteastioiden tyhjennyshinnat laskevat, nousevat tai säilyvät ennallaan kunnasta ja astiakoosta riippuen. Vesilahdella muutoksia esitetään sekajätteen osalta 3m3 syväkeräyssäiliölle ja jätepuristimelle (hinnat laskevat) ja biojätteen osalta 660 l biojäteastialle (hinta nousee) sekä 0,3 m3 ja 0,5 m3 kokoisten syväkeräyssäiliöiden osalta (hinta laskee).
Vaihtolavasäiliöiden osalta jätetaksassa määrätään ainoastaan vaihtolavasäiliöiden perusmaksu- ja kuljetusosuus. Käsittelymaksuosuus on painoperusteinen. Myös vaihtolavasäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään sekä nousua että laskua kunnasta ja astiakoosta riippuen. Vesilahdelle ei esitetä muutoksia.
Pakkausjätteet
Asuinkiinteistöillä kartonki- ja pienmetallipakkausten pintakeräysastioiden ja syväkeräyssäiliöiden tyhjennyshintoihin esitetään koko toimialueelle enintään 0,69 euron hinnankorotusta per astiatyhjennys kunnasta ja astiakoosta riippuen. Kartonkipakkausten jätepuristimien tyhjennyshintoihin esitetään enintään 30,55 euron hinnankorotusta per tyhjennys kunnan mukaan. Hintojen korottaminen johtuu tuottajien maksamien korvausten muutoksista. Tuottajien maksamat korvaukset on jyvitetty täysimääräisesti asukkaiden jätemaksuihin, ja ne vaikuttavat alentavasti jätemaksuihin. Korvauksia on kuitenkin saatu aiempaa vähemmän ja siitä syystä hintoihin esitetään maltillista korotusta.
Asuinkiinteistöillä lasipakkausten keräysastioiden tyhjennyshintoihin esitetään hinnankorotusta ja hinnanalennusta kunnasta ja astiakoosta riippuen. Hintamuutokset johtuvat kuljetuskustannuksissa tapahtuneista muutoksista. Lasipakkausten keräyksen osalta tuottajilta ei ole saatu korvauksia, joita voitaisiin jyvittää asukkaiden jätemaksuihin.
Asuinkiinteistöillä muovipakkausjätteiden keräysastioiden tyhjennyshintoihin ei esitetä muutoksia. Myöskään muovipakkausten osalta ei ole saatu tuottajilta korvauksia, joita voitaisiin jyvittää asukkaiden jätemaksuihin.
Kunnan hallinto- ja palvelutoiminnan kiinteistöillä erilliskerättävien pakkausjätteiden tyhjennyshinnat säilyvät lähes ennallaan vuoteen 2025 verrattuna. Lasi- ja muovipakkausten tyhjennyshinnat ovat vuonna 2026 asuinkiinteistöjä vastaavat, mutta kartongin ja pienmetallin tyhjennyshinnat ovat hieman korkeammat johtuen siitä, että pakkaustuottajien maksamia korvauksia voidaan ohjata vain kotitalouksille.
Aluejätepisteen käyttäjien maksut
Aluejätepisteitä käyttäviltä kiinteistöiltä peritään vuotuinen jätemaksu kiinteistön käyttötarkoituksen ja asuinhuoneistojen tai vapaa-ajan asuntojen lukumäärän mukaan. Aluejätepisteen käyttöön oikeuttava maksu on jokaisessa toimialueen kunnassa samansuuruinen. Kiinteistöjen vuosimaksut ovat alemmat, jos kiinteistön haltija kompostoi biojätteensä ja on tehnyt siitä ilmoituksen jätehuoltoviranomaiselle tai jos kiinteistölle on järjestetty biojätteen erilliskeräys. Aluejätepisteiden käyttäjien vuosimaksuun ei esitetä muutoksia vuodelle 2026.
Lisätöistä perittävät maksut
Jätehuoltopalveluihin liittyvistä lisätöistä perittäviin maksuihin esitetään pieniä euromääräisiä korotuksia sekä hinnanalennuksia lähes kaikkien lisätyöluokkien osalta. Muutoksia perustellaan yleiskustannusten nousun mukaisilla indeksikorotuksilla sekä urakkakustannusten muutoksilla.
Pientuojien maksut
Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettaviin kotitalouksien pientuojamaksuihin esitetään maltillisia muutoksia. Puujätekuormien vastaanottohintoihin esitetään enintään 3,98 euron hinnankorotusta kuorman koon mukaan. Muutosta perustellaan käsittelykustannusten muutoksilla. Kyllästetyn puun vastaanottohintaan puolestaan esitetään muutosta siten, että jatkossa pientuojille on tarjolla uusi aiempaa edullisempi 0,5 m3 :n maksuluokka aiemman 1 m3:n sijaan. Isommalle, enintään 2 m3 kuormalle esitetään puolestaan 35,86 euron hinnankorotusta. Muutosta perustellaan sillä, että kyllästetyn puun vastaanotto on jo vuosia ollut alikatteista toimintaa.
Sekajätekuormien, maa-aineksen sekä betoni- ja tiilijätteen pientuojamaksuihin ei esitetä muutoksia.
Vuoden 2025 tapaan jäteasemilla ja jätekeskuksissa otetaan maksutta erikseen lajiteltuna vastaan kotitalouksien materiaalina hyötykäyttöön kelpaavaa jätettä kuten paperia, pahvia, kartonkia, metallia ja lasipakkauksia. Veloituksetta otetaan vastaan myös kotitalouksien sähkö- ja elektroniikkalaitteita ja kotitalouksien vaarallisia jätteitä, lukuun ottamatta yli 200 litran eriä öljyjä tai muita nesteitä. Lisäksi jätekeskuksissa otetaan veloituksetta vastaan erikseen lajiteltuna maatuvaa puutarhajätettä ja omenoita enintään 2 m3 :n eriä sekä risuja, oksia ja pieniä puunrunkoja enintään 4 m3 :n eriä.
Painoperusteisiin maksuihin esitetään hinnankorotusta kyllästetyn puun osalta 27,13 euroa/tonni. Muutosta perustellaan kyllästetyn puun vastaanoton ja jatkokäsittelyn kustannusvastaavuudella. Muilta osin painoperusteisiin jätemaksuihin ei esitetä muutoksia.
Repsikka-noutopalvelulle esitetään yleiseen kustannustason nousuun sekä urakkakustannusten muutokseen perustuvia maltillisia korotuksia sekä hinnanalennuksia työlajin mukaan.
Jätetaksan ohjaavuus etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon
Jätetaksalla pyritään jätelain 78 §:n mukaisesti kannustamaan etusijajärjestyksen mukaiseen jätehuoltoon. Tämä tarkoittaa sitä, että eri jätelajien jätehuollosta perittäviä maksuja voidaan porrastaa niin, että kierrätettävistä jätteistä peritään suhteessa pienempää maksua kuin energiana hyödynnettävistä jätteistä. Jätemaksujen on kuitenkin kokonaisuudessaan katettava jätteen tuottajien aiheuttamat kustannukset.
Biojätehuollon kustannuksia esitetään edelleen tuettavaksi jätetaksassa. Biojätehuollon tuki sisällytetään täysimääräisesti sekajätteen käsittelyhintaan. Myös aluejätepisteen käyttäjien hintaohjausta jatketaan biojätteen lajittelun tukemiseksi esittämällä taksaan edullisempaa vuosimaksua niille asiakkaille, jotka lajittelevat biojätteensä erilleen sekajätteestä.
Sekajätteen käsittelymaksuksi vuodelle 2026 ei esitetä muutosta.