Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 11.11.2025

§ 83 Kunnan vastuulle kuuluvan saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksa 1.1.2026 alkaen

VESDno-2025-380

Valmistelija

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta valmistelee 1.1.2026 voimaan tulevaa kunnan vastuulle kuuluvan saostus- ja umpisäiliölietteen jätetaksaa. Taksa sisältää luettelon lietteen käsittely- ja kuljetushinnoista sekä muista maksuista koskien seuraavia kuntia: Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala (Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampere, Vesilahti, Virrat ja
Ylöjärvi. Nokian osalta taksaesitys koskee vain lietteen käsittelyhintaa. Toimialueen kunnilta on pyydetty lausuntoa 27.11.2025 mennessä. 

Vesilahden kunnan hallintosäännön (5 luku 5 §) mukaan rakennus- ja ympäristölautakunta antaa kunnan puolesta lausunnot jätehuoltomääräyksistä, jätetaksoista sekä jätehuollon palvelutasoista.

Saostus- ja umpisäiliölietteet ovat jätelain (646/2011) mukaista jätettä. Kunnan on järjestettävä jätelain 32 §:n 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetussa toiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto. Kunnan on lisäksi järjestettävä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto sekä liikehuoneistoissa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen jätehuolto, jos se kerätään yhdessä asumisessa tai kuntien hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen kanssa. Alueellisen jätehuoltolautakunnan toimialueella on käytössä kunnan järjestämä lietteenkuljetus. Poikkeuksena on Nokian kaupunki, jossa saostus- ja umpisäiliölietteiden kiinteistöittäinen kuljetus järjestetään kiinteistön haltijan järjestämänä.

Jätemaksu koostuu lietteen kuljetuksesta, lietteen käsittelystä ja mahdollisista kiinteistökohtaisista lisämaksuista. Käsittelymaksu määräytyy kiinteistön sijaintikunnan jätevedenpuhdistamon tai jätehuoltoviranomaisen hyväksymän muun vastaanottopaikan vastaanottohinnoittelun perusteella. Vesilahden osalta noudatetaan Lempäälän Veden vastaanottohintaa. 

Jätelain 78 §:n mukaan kunnan on perittävä järjestämästään jätehuollosta jätemaksua, jolla katetaan sille tehtävän hoitamisesta aiheutuvat kustannukset. Maksuilla katetaan kaikki kustannukset, joita aiheutuu lakisääteisen kuntavastuullisen jätehuollon toteuttamisesta (esim. tyhjennys, kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus, jätehuollon kehittäminen ja investointeihin varautuminen). Maksuilla katetaan myös lakisääteisten jätehuollon viranomaistehtävien hoitaminen.

Jätetaksan muutokset vuodelle 2026:

Pienempien enintään 6 m3 :n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään 2,91–10,91 euron (alv 0 %) hinnankorotusta ja vastaavasti suurempien yli
6 m3 :n lietesäiliöiden kuljetusmaksuihin esitetään 2,13–8,01 euron hinnankorotusta tyhjennystavan mukaan. Korotusesitykset johtuvat siitä, että saostus- ja umpisäiliölietteen kuljetuskustannukset ovat nousseet yleisen kustannusinflaation sekä urakkasopimusten mukaisten kuljetusindeksien vuoksi. Korotusesitykset on laadittu taksaesitykseen kustannusvastaavasti per kaivoluokka.

Kiinteistökohtaisiin lisätöihin esitettävät hinnankorotukset perustuvat urakkasopimuksen mukaiseen indeksin tarkastukseen. Kiinteistökohtaisiin lisätöihin esitetään enintään 2,90 euron (alv 0 %) hinnankorotuksia työlajin mukaan.

Taksan pykälää 3 esitetään täydennettäväksi siten, että siihen lisätään peruutusehdot. Muutosta perustellaan sillä, että viime hetkellä tehdyistä säiliön tyhjennyksen perumisista aiheutuu ylimääräisiä kustannuksia, jotka jäävät muiden maksettaviksi. Tämän vuoksi taksaan esitetään lisättäväksi, että liian myöhäisestä peruutuksesta seuraa taksan mukainen hukkakäyntimaksu. Jätteen haltija voi peruuttaa säännöllisen tyhjennyksen kuluitta viimeistään
tyhjennykselle sovittua tyhjennysviikkoa edeltävällä viikolla. Peruutusmaksua ei kuitenkaan peritä, jos tyhjennys peruuntuu kiinteistön haltijasta riippumattomasta syystä, esimerkiksi kiinteistölle johtavan yleisen tien tilapäisestä painorajoituksesta, esteestä yleisellä tiellä tai muusta vastaavasta syystä.

Kiinteistökohtaisiin lisätöihin kuuluvan tuntityön määritelmää esitetään tarkennettavaksi siten, että tuntihinta laskutetaan alkavan 15 minuutin erissä kaluston ja/tai apumiehen siirtymä tyhjennyskohteeseen mukaan lukien. Muutosta perustellaan sillä, että aiempi kirjaus tuntityön määritelmästä on ollut asiakkaille epäselvä.

Vuoden 2026 taksaehdotuksessa esitetyt lietteen käsittelykustannukset ovat kuntien vesilaitosten vastaanottohintojen mukaisia. Puhdistamoiden vastaanottohintojen muuttuessa taksassa asetetut käsittelyhinnat muuttuvat vastaavasti. Niiden vaikutus otetaan huomioon vastaanottohintojen voimaantulopäivästä lukien.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta näkee, että esitettävät hintakorotukset ovat melko maltillisia. Tiettyjen lisätöiden kustannuksia voisi tarkastella uudelleen, esimerkiksi hukkakäyntimaksuun ei ole tehty korotuksia. Säännöllisen tyhjennyksen piirissä olevien kiinteistöjen tyhjennyshintojen tulisi säilyä edullisina ja niihin tulisi kohdistaa vähiten korotuspainetta, kuten onkin esitetty. Peruutusehtojen lisääminen taksaan on kannatettavaa. Peruutusehdoista tulee tiedottaa asiakkaita riittävän selkeästi.  

Tiedoksi

Alueellinen jätehuoltolautakunta, kunnanhallitus