Rakennus- ja ympäristölautakunta, kokous 11.11.2025

§ 82 Kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen taksa 1.1.2026 alkaen

VESDno-2025-379

Valmistelija

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Perustelut

Alueellinen jätehuoltolautakunta valmistelee 1.1.2026 voimaan tulevaa kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvan jätteen jätetaksaa. Ns. TSV-jätetaksa koskee seuraavia kuntia: Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala (Mouhijärven ja Suodenniemen osalta), Tampere, Vesilahti, Virrat ja Ylöjärvi. Jätehuoltolautakunta on pyytänyt toimialueen kunnilta lausuntoa 27.11.2025 mennessä.

Vesilahden kunnan hallintosäännön (5 luku 5 §) mukaan rakennus- ja ympäristölautakunta antaa kunnan puolesta lausunnot jätehuoltomääräyksistä, jätetaksoista sekä jätehuollon palvelutasoista.

Taksan rakenne 

Elinkeinoelämän jätehuolto on pääsääntöisesti jätteen haltijan järjestämisvastuulla. Kunta kuitenkin vastaa tietyin ehdoin toissijaisesti näiden jätteiden jätehuollosta. Jätelain 33 §:n mukainen toissijainen vastuu tarkoittaa sitä, että kunnilla on velvollisuus järjestää yrityksille ja muille yhteisöille jätehuoltopalveluja tilanteessa, jossa jätteen haltija tätä pyytää muun palvelutarjonnan puutteen vuoksi, ja jäte laadultaan ja määrältään soveltuu kuljetettavaksi tai käsiteltäväksi kunnan jätehuoltojärjestelmässä. Toissijaisen vastuun nojalla tuotettavia jätehuoltopalveluja kutsutaan TSV-palveluiksi. Kunnan toissijaisen jätehuoltovastuun avulla pyritään turvaamaan toimiva jätehuolto ja jätehuoltopalveluiden saatavuus silloinkin, kun muuta palvelutarjontaa ei ole saatavilla.

TSV-jätetaksan mukaisilla jätemaksuilla katetaan kuntavastuullisen TSV- jätehuollon järjestämisen ja toteutuksen kaikki jätelain mukaiset kustannukset, jotka muodostuvat jätteen käsittelystä ja tiedotuksesta, neuvonnasta ja hallinnosta. Jätemaksuilla katetaan myös kaatopaikkojen käytöstä poistaminen ja jälkihoito sekä jätehuoltoviranomaisen toiminta.  TSV-maksujen on vastattava mahdollisimman tarkasti juuri TSV-palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia, eikä palveluja saa kompensoida asukkaiden jätemaksuilla tai markkinaehtoisen toiminnan tuloilla. Lisäksi kunnan TSV-palvelusta perittävä jätemaksu ei saa olla alempi kuin kunnan ensisijaiselle vastuulle kuuluvasta jätehuoltopalvelusta perittävä vastaava jätemaksu. 

TSV-jätetaksa on laadittu kunnan toissijaiselle vastuulle kuuluvalle jätekeskuksissa ja jäteasemilla vastaanotettaville jätteille, Tarastenjärven jätekeskuksessa vastaanotettavalle vaaralliselle jätteelle sekä jäteastioiden tyhjennyksille. Jäteastioiden tyhjennysmaksut sisältävät lisäksi keräyksen ja kuljetuksen.TSV-jätetaksan rakenteen esitetään säilyvän samanlaisena kuin vuonna 2025.

Ehdotetut muutokset

Taksaesityksessä esitetään poistettaviksi palvelut pienille sekajätteen 0,33 ja 0,5 m³:n syväkeräyssäiliöille niiden vähäisen kysynnän vuoksi. Ne esitetään korvattavaksi uudella enintään 0,8 m³:n säiliön tyhjennyshinnalla. Taksaesitykseen on lisäksi tehty pieniä selkeyttäviä tekstitarkennuksia.

Jäteastioiden tyhjennysmaksut

Jäteastioiden tyhjennyshintoihin on esitetty muutoksia kuljetusurakkakustannusten sekä jätteenkäsittelykustannusten muutoksiin perustuen. Alue- ja astiakohtaisia eroja kuitenkin syntyy kilpailutuksen seurauksena eri urakka-alueilla joko hintaa nostavasti tai laskevasti. 

Sekajätteen käsittelymaksun esitetään säilyvän ennallaan 125,00 euroa/tonni (alv 0 %). Sekajätteen käsittelyhintaan on ohjattu jätelain vaatimusten mukaisesti jäteyhtiön TSV-palvelutuotantoon liittyvät yleiset kustannukset.

Jätehuollon lisätöiden maksut ovat TSV-asiakkailla samat kuin muilla lakisääteisillä asiakkailla. Lisätyömaksuihin esitetään pääasiassa maltillisia hintojen korotuksia, jotka johtuvat yleisistä indeksikorotuksista sekä urakkakustannusten muutoksista.

Jätekeskuksien ja lajitteluasemien sekä Tarastenjärven vaarallisen jätteen vastaanottomaksut

Seuraavien jätejakeiden osalta esitetään seuraavia muutoksia johtuen pääosin jätteenkäsittelykustannusten noususta:

- Tavanomaisen jätteen käsittelymaksujen esitetään säilyvän pääosin samansuuruisina kuin vuonna 2025 ja joidenkin hintojen esitetään nousevan jätelajin mukaan. Korotukset kohdentuvat biojätteeseen ja 2 laadun biojätteeseen. 

- Vaarallisten jätteiden asema Varmalla vastaanotettavien jätteiden käsittelymaksuihin esitetään maltillisia hintojen korotuksia sekä myös hintojen alennuksia. 

- Jäteasemilla ja jätekeskuksissa vastaanotettavien pienkuormien vastaanotto- ja käsittelymaksuihin esitetään maltillisia hintojen muutoksia. 

Repsikka-noutopalvelun kuljetushintaan pakettiautolla esitetään 34,63 euron (alv 0 %) hinnan korotusta kohonneisiin kuljetuskustannuksiin perustuen. Repsikka-noutopalvelun eri työlajeihin esitetään muilta osin maltillisia hinnan alennuksia muuttuneisiin kustannuksiin perustuen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Suvi Kärmeniemi, ympäristötarkastaja, suvi.karmeniemi@vesilahti.fi

Rakennus- ja ympäristölautakunta pitää esitettyjä korotuksia pääosin maltillisina eikä esitä lisähuomioita taksaan liittyen. 

Tiedoksi

Alueellinen jätehuoltolautakunta, kunnanhallitus