Sivistyslautakunta, kokous 7.6.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 44 Seudullisen kasvatus- ja opetusalan kehittämispalvelun (Osake) järjestämistä koskevan sopimuksen hyväksyminen vuodelle 2023

VESDno-2022-165

Valmistelija

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Perustelut

Osake-toiminta

Tampereen seudun kasvatus- ja opetusalan osaamisen kehittämispalvelu Osake on toimintamalli, joka kehittää Tampereen kaupunkiseudun varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen henkilöstön osaamista niiltä osin, kun tarpeet ovat kaikille yhteiset. Tuottamalla osaamisen kehittämispalvelut yhteistyössä varmistetaan tarjottavien palvelujen strategisuus ja korkea laatu, edistetään palvelujen tasa-arvoista saavutettavuutta ja lisätään kustannustehokkuutta. Koulutuspalveluja tuotetaan tarvelähtöisesti strategisiin teemoihin, jotka kuntien olisi joka tapauksessa järjestettävä henkilöstölleen. Viime vuosina Osake-toiminnassa on korostunut seudullisten rahoitushakujen koordinoiminen. Kehittämisrahoitusta haetaan aktiivisesti Osakkeen toiminnan profiiliin mukaisiin toimiin. Osakkeessa myös toteutetaan ja koordinoidaan rahoitusta saaneita seudullisia hankkeita. Lisäksi Osake-toiminta tuottaa ajankohtaisia arviointeja ja omaa digitaalista oppimateriaalia.

Toimintamallissa ovat kaupunkiseudun kuntien lisäksi mukana myös muut Pirkanmaan kunnat sekä yksityisiä varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen järjestäjiä, jotka maksavat omat kustannuksensa prosesseihin osallistumisesta. Muiden verkostokuntien tai yksityisten palvelutuottajien osallistuminen ei vähennä kaupunkiseudun kuntien palveluita, vaan tuo lisäarvoa, kun niiden henkilöstö kouluttautuu yhteistyössä kuntien toimijoiden kanssa.

Osake-toimintamalli käynnistyi 1.6.2016 seudun kuntien rahoituksella Tampereen toimiessa isäntäkuntana. Vuonna 2019 toiminta siirtyi Lempäälään ja nykyinen sopimuskausi on voimassa 31.12.2022. Sopimukseen on sisältynyt optiovuosi 1.1. -31.12.2023.

Optiovuoden käyttöönotto

Osake-toiminnasta laadittiin selvitys- ja arviointityö kevään 2022 aikana tarkoituksella kuvata Osakkeen toiminnasta syntyviä hyötyjä, vaikutuksia ja kehittämistarpeita sekä tarkastella vaihtoehtoisia järjestämismalleja Osake-toiminnalle. Järjestämismallin osalta tulevaisuuden ratkaisuja on tarkoitus tehdä vuoden 2022 loppuun mennessä. Jotta Osake-toiminnan sujuva siirtymä on mahdollista toteuttaa, ovat hyvinvointipalvelujen työryhmä ja seudun kuntajohtajakokous päättäneet hyväksyä optiovuoden käyttämisen 1.1. - 31.12.2023. Tästä syystä Osake-toiminnan sopimus tulee uudistaa ja Lempäälä jatkaa toiminnan isäntäkuntana.

Uuden sopimuskauden 1.1.2023 -31.12.2023 perustoiminnan budjetti on vuositasolla 340 000 euroa, jolla tuotetaan kunnille 3 000 koulutettavapäivää sekä hanketoiminnan palvelut. Hyvinvointipalvelujen työryhmä on kokouksessaan 31.3.2022 hyväksynyt perustoiminnan budjetin korottamisen Lempäälän esityksen mukaan. Lisäyksellä Osake-toimintaan hankitaan tukipalveluresurssi, mikä on perusteltua toiminnan laajentumisen vuoksi. Osakkeen kustannukset jaetaan 0-19-vuotiaan väestön suhteessa (Tilastokeskuksen tuottaman tilaston mukaan) ja kuluja pyritään alentamaan toiminnan profiiliin sopivalla kehittämisrahoituksella. Kustannusjako on esitetty taulukossa 1. Tampereen osalta kustannukset ja koulutettavapäivät on jaettu erikseen varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukiokoulutuksen kesken.

Osake-toiminnan ylimpänä ohjausryhmänä toimii Tampereen kaupunkiseudun hyvinvointipalvelujen työryhmä, joka hyväksyy sopimuksen ja vuosittaiset toimintasuunnitelmat ja -kertomukset sekä budjetin omalta osaltaan. Hyvinvointipalvelujen työryhmän apuna toimivat seudun opetuspalvelujen ja varhaiskasvatuksen ryhmät. Osake-palvelua ohjataan operatiivisesti työtiimissä ja kehittämistiimeissä, joiden tehtävänä on varmistaa tuotettavien palvelusisältöjen strategisuus ja tarvelähtöisyys. Palvelua rahoittavat kunnat ja kaupungit ovat nimenneet ryhmiin omat edustajansa. Kuntien vastuulla on osallistua aktiivisesti toiminnan ohjaukseen sekä tiedottaa palveluista henkilöstölleen, jotta resurssi hyödynnetään parhaalla mahdollisella tavalla.

Taulukko 1. Kuntakohtaiset kustannukset/ koulutettavapäivät

Kunta %* Kuntaosuus € Ktp **
Kangasala 9,63 32 753 289
Lempäälä 8,17 27 790 245
Nokia 9,95 33 843 299
Orivesi 2,20 7 492 66
Pirkkala 6,18 21 028 186
Tampere,
varhaiskasvatus
23,22 78 948 697
Tampere,
perusopetus
24,83 84 422 745
Tampere,
lukiokoulutus
3,49 11 866 105
Vesilahti 1,42 4 836 43
Ylöjärvi 10,89 37 021 327
Yhteensä 100 340 000 3 000

* prosenttiosuudet laskettu 0-19 v. väestön määrästä / Tilastokeskus 31.12.2019
* Tampere lukiokoulutus tamperelaisten opiskelijoiden määrästä
** koulutettavapäivä eli 6 tuntia yhden henkilön osallistumista

Tampereen kaupunkiseudun hyvinvointipalvelujen työryhmä on päätöksellään 25.5.2022 hyväksynyt sopimuksen Seudullisen opetusalan osaamisen kehittämisestä kaudelle 1.1.2023 -31.12.2023.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marko Lahtinen, sivistysjohtaja, marko.lahtinen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää hyväksyä Seudullisen kasvatus- ja opetusalan kehittämispalvelun (Osake) järjestämistä koskevan sopimuksen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään: 

Vesilahden sivistyslautakunta 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.