Kunnanhallitus, kokous 14.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 34 Ahtialan koulun kiinteistö, pienpuhdistamon huoltaminen

VESDno-2022-46

Valmistelija

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunta on 4.2.2020 päivätyllä kauppakirjalla myynyt Rämsöön Kyläkerho ry:lle (Kyläkerho) kiinteistöllä 922-417-9-26 sijaitsevan koulurakennuksen, talousrakennuksen ja rantasaunan. Rakennukset on myyty kaupan osapuolten välillä solmitun maanvuokrasopimuksen kanssa samassa yhteydessä. Kauppakirjan mukaan omistus- ja hallintaoikeus kaupan kohteeseen on siirtynyt Vesilahden kunnalta Kyläkerholle 1.8.2020.

Kyläkerho on 7.2.2022 lähettänyt Vesilahden kunnalle reklamaation, jossa se vaatii Vesilahden kuntaa korvaamaan kauppaan kuuluneen pienpuhdistamon huollosta Kyläkerholle aiheutuneet kustannukset, yhteensä 820 euroa, sillä perusteella, että Vesilahden kunta olisi laiminlyönyt pienpuhdistamon huoltovelvollisuuden ennen rakennusten luovuttamista Kyläkerhon omistukseen. Reklamaatio on pykälän liiteaineistona. 

Pienpuhdistamoon on sovittu kaupan osapuolten välillä tehtävän huolto ennen rakennusten omistusoikeuden luovuttamista Vesilahden kunnalta Kyläkerholle. Tämä huolto on myöskin tehty. Näin ollen Kyläkerhon väite siitä, että pienpuhdistamoa ei olisi lainkaan huollettu sen asentamisen (vuosi 2008) jälkeen ei pidä paikkansa. Kaupanteon yhteydessä tehdyn huollon myötä pienpuhdistamon kunto on ollut Kyläkerhon tiedossa.

Rakennusten myyntiä koskevaan kauppakirjaan on kirjattu seuraavat ehdot: 

”1. Omistus- ja hallintaoikeuden siirtyessä Ostaja [Kyläkerho] vastaa myös kaikista kiinteistön käyttökustannuksista rakennuksen ja maanvuokrasopimuksen tultua allekirjoitetuksi.”

”7. Ostaja [Kyläkerho] on tutustunut myytäviin rakennuksiin ja maanvuokrasopimuksen mukaiseen vuokra-alueeseen. Kohteista ei ole tehty kuntotarkastusta. Ostaja on tietoinen rakennusten tämänhetkisestä kunnosta ja ottaa rakennukset vastaan sellaisena, kun ne ostohetkellä ovat.”

Edellä kuvattujen kauppakirjan ehtojen nojalla Kyläkerho on ensinnäkin vakuuttanut olevansa ostohetkellä tietoinen kaupan kohteena olleiden rakennusten kunnosta. Pienpuhdistamoon kaupanteon yhteydessä tehdyn huollon osoittama tila on näin ollen ollut Kyläkerhon tiedossa ostohetkellä. Kauppakirjan nojalla Kyläkerho on ottanut pienpuhdistamon vastaan sellaisena, kun se on ostohetkellä ollut. Näin ollen Kyläkerho ei voi vedota siihen, että sillä ei ole ollut aihetta olettaa pienpuhdistamon tilan olevan toinen kuin se on ostohetkellä ollut.

Lisäksi kauppakirjan nojalla Kyläkerho vastaa kaikista kiinteistön käyttökustannuksista omistus- ja hallintaoikeuden siirryttyä Kyläkerholle. Omistus- ja hallintaoikeus on siirtynyt Kyläkerholle 1.8.2020, joten tämän jälkeen syntyneistä kustannuksista, mukaan lukien pienpuhdistamon huollosta aiheutuneista kustannuksista, vastaa Kyläkerho. Näin ollen Vesilahden kunnalla ei ole velvollisuutta osallistua reklamaatiossa vaadittuihin pienpuhdistamon huoltokustannuksiin. 

Rakennukset on myyty Kyläkerholle tuhannen (1000) euron kauppahintaan. Tätä summaa on pidettävä nimellisenä. Kyläkerhon on jo nimellisen kauppahinnan perusteella tullut ymmärtää ottavansa kaupankohteena olevat rakennukset vastaan sellaisena kuin ne ovat ostohetkellä olleet. 

Kyläkerho on kauppakirjassa sitoutunut ottamaan vastaan kaupan kohteena olleet rakennukset siinä kunnossa kuin ne ovat ostohetkellä olleet. Myös nimellisenä pidettävän kauppahinnan perusteella Kyläkerhon on tullut ymmärtää kaupankohteen, mukaan lukien pienpuhdistamon kunto. Lisäksi Kyläkerho on kauppakirjassa sitoutunut vastaamaan kaupan kohteena olevien rakennusten omistus- ja hallintaoikeuden siirtymisen jälkeen kaikista kiinteistön käyttökustannuksista, jollaisiksi pienpuhdistamon huoltokustannukset on luokiteltava. Vesilahden kunta ei ole Kyläkerhoa kohtaan korvausvastuussa reklamaatiossa vaadituista pienpuhdistamon huollosta aiheutuneista kustannuksista. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää pykälätekstissä mainituin perustein hylätä Rämsöön kyläkerho ry:n reklamaation.

Päätös

Kunnanhallitus päättää, että kunta korvaa Rämsöön kyläkerholle puolet heidän hakemastaan summasta. 

 

Eriävä mielipide

  • Kunnanjohtaja jättää eriävän mielipiteen päätöksestä. 

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana kunnanhallituksen jäsen Harri Penttilä teki esityksen, jonka mukaan kunta korvaisi pyydetyn korvaussumman. Esitys raukesi kannattamattomana.

Kunnanhalituksen jäsen Harri Tapanainen teki keskustelun aikana esityksen, jonka mukaan pyydetystä korvaussummasta maksettaisiin Kyläkerholle puolet. Jäsenet Harri Penttilä sekä Aino-Riikka Simula kannattivat Harri Tapanaisen esitystä. 

Puheenjohtaja totesi, että on tehty yksi kannatettu esitys, joten kunnanhallitus äänestää. Ne, jotka kannattavat päätösesitystä äänestävät Jaa ja ne, jotka äänestävät Tapanaisen muutosesitystä, äänestävät Ei. Äänestyksessä 6 kunnanhallituksen jäsentä (Tapanainen, Graichen, Penttilä, Simula, Niemi, Suoniemi) äänestivät Ei ja puheenjohtaja Pispala Tyhjää. Muutosesitys voitti äänestyksen lukemin 0-6. Puheenjohtaja totesi muutosesityksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi.  

Tiedoksi

Rämsöön kyläkerho ry

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on

Vesilahden kunnanhallitus 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.