Sivistyslautakunta, kokous 15.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 45 Sivistyspalveluiden kehittämissuunnitelma 2021-2024

VESDno-2021-178

Valmistelija

  • Mika Seppänen, sivistysjohtaja, mika.seppanen@vesilahti.fi

Perustelut

KuntaKesu-mallin valmistelu alkoi Opetushallituksessa vuonna 2012. Opetushallituksen laatima malli on tehty kunnissa tapahtuvan koulutuksen strategisen suunnittelun tueksi. Paikallinen koulutuksen järjestäjän kehittämissuunnitelma eli KuntaKesu yhdistää kunnan omat kehittämistarpeet valtakunnallisiin ja seudullisiin kehittämislinjauksiin, joista muodostuu tavoitteellinen kokonaisuus. Kehittämissuunnitelman kautta tehtävä suunnittelu kytkeytyykin tiiviisti myös opetussuunnitelmatyöhön.

Ensimmäinen kehittämisuunnitelma Vesilahdella otettiin käyttöön vuosille 2016-2018. Tämä oli tehty esi- ja perusopetuksen kehittämistyökaluksi. Jo ensimmäisestä Kuntakesusta todettiin, että sen kautta tavoitteet ja kehittäminen selkeytyivät ja tulivat näkyviksi ja yhteisiksi. Kehittämissuunnitelma vastasi strategisen suunnittelun sekä johtamisen ja toimintakulttuurin kehittämisen tarpeeseen Vesilahden opetuspalveluissa. Kehittämissuunnitelma ohjasi muun muassa arjen toimintaa kouluissa, koulutussuunnittelua, johtamisen organisointia, uusien toimintamallien käyttöönottoa, kokeilukulttuurin ja yhteistyön edistämistä sekä talousarvion kautta tapahtuvaa resurssien kohdentamista.

Toisen kauden kehittämissuunnitelma otettiin käyttöön 2019, jolloin samalla otettiin käyttöön sivistyspalveluiden yhteinen visio. Toisen kauden kehittämissuunnitelma laajennettiin koskemaan myös varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksen mukaan ottamisessa tavoitteena oli yhteinen kehittäminen sekä yhteisen kasvun ja opinpolun vahvistaminen. Lisäksi vapaa-aikapuolen kanssa tehtävä yhteistyö sisällytettiin tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja vastuualueisiin. Toisen kauden kehittämissuunnitelman kautta sivistyspalveluiden yhteistyö ja yhteinen kehittäminen ovat edenneet merkittävästi. Lisäksi pitkäjänteinen ja moniammatillinen yhteistyö on syventynyt.

Kolmannen kauden kehittämissuunnitelma 2021-2024 lähteekin siitä, että se on koko sivistyspalveluiden yhteinen kehittämissuunnitelma, jossa ovat varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen ja vapaa-aikapalveluiden tavoitteet ja kehittämistarpeet samassa paketissa. Kehittämissuunnitelma-prosessi toteutettiin kevään 2021 aikana ja tähän osallistui koko henkilöstö. Prosessin tueksi järjestettiin johtamisen ja pedagogiikan koulutuskokonaisuus, jonka avulla kehittämissuunnitelmatyötä ohjattiin.

Uusi kehittämissuunnitelma vastaa myös sivistyspalveluiden yhteisen vision toteuttamiseen. Sivistyspalveluiden kokonaisvaltaista ja samansuuntaista yhteistä kehittämistyötä varten laadittiin 2019 yhteinen ohjaava sivistyspalveluiden visio. Sivistyspalveluiden visio 2025 nostaa lapsen ja nuoren keskiöön ajatuksella aikaa sinulle vesilahtelainen. Vaikka painopiste on erityisesti lasten, nuorten ja perheiden tukemisessa, on yhteisen vision tavoitteena edistää kaikkien kuntalaisten hyvinvointia. Vision tavoitteet ovat selvästi arvopainotteisia, joilla haastetaan kaikki kuntalaiset ja eri tahot hyvinvoinnin edistämisen työhön, yhteisöllisyyden rakentamiseen sekä yhteistyöhön.

Sekä esi- ja perusopetuksen, varhaiskasvatuksen että vapaa-ajan toimintaan liittyy ajatus yhdessäolosta, kohtaamisesta ja läsnäolosta. Nämä teemat ovat ohjanneet myös sivistyspalveluiden kehittämissuunnitelman 2021-2024 tekemistä.

Kehittämissuunnitelman rakenteena on edelleen pidetty neljää keskeistä teemaa, joiden kehittämiseen panostetaan suunnitelmakauden aikana:

  • oppiminen
  • henkilöstön osaaminen
  • kestävä hyvinvointi
  • johtaminen.

Kukin teema on jaettu pienempiin kokonaisuuksiin, joille on asetettu erilliset tarkemmat kehittämiskohteensa. Kehittämissuunnitelmatyötä viedään eteenpäin yhteisen johtamisen ja kehittämistiimien kautta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Mika Seppänen, sivistysjohtaja, mika.seppanen@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta hyväksyy Vesilahden kunnan sivistyspalveluiden kehittämissuunnitelman 2021-2024 liitteen mukaisesti.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Tiedoksi

- sivistyspalveluiden esihenkilöt

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään: 

Vesilahden sivistyslautakunta 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.