Kunnanhallitus, kokous 10.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 77 Vesilahden kunnan laaja hyvinvointikertomus vuosilta 2017-2021

VESDno-2020-71

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Olli Alamäki, hyvinvointikoordinaattori, olli.alamaki@vesilahti.fi

Perustelut

Lainsäädäntö (Suomen perustuslaki § 19, Kuntalaki § 1 ja Terveydenhuoltolaki § 12) edellyttää, että kunnan on edistettävä ja tuettava asukkaidensa hyvinvointia. Asukkaiden terveyttä ja hyvinvointia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä on seurattava väestöryhmittäin. Kunnan tulee myös seurata kunnan palveluissa toteutettuja toimenpiteitä, joilla vastataan kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin.

Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä on raportoitava valtuustolle vuosittain hyvinvointikertomuksen muodossa, minkä lisäksi kerran valtuustokaudessa on valmisteltava valtuustolle laajempi hyvinvointikertomus.  Laaja hyvinvointikertomus on laadittava sähköisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vahvistaman mallin ja määrittelemien teknisten vaatimusten mukaisesti.  

Tavoitteena on, että kunnassa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri ja kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia tuetaan poikkitoiminnallisesti. Hyvinvointikertomus on kunnan hyvinvointijohtamisen väline luottamushenkilöille ja viranhaltijoille.

Hyvinvointikertomus kuvaa kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin vahvuuksia ja kehittämishaasteita. Hyvinvointikertomuksessa tulee esittää suunnitelma keskeisistä hyvinvoinnin edistämiseksi tehtävistä toimenpiteistä kuluvana vuonna. Lisäksi lautakuntien tulee huomioida hyvinvointikertomuksessa esitetyt kehittämishaasteet talousarvion valmistelussa.

Vesilahden kunnan laaja hyvinvointikertomus 2017-2021 perustuu Vesilahden kunnassa hyväksyttyjen (Kunnanvaltuusto: Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen (hyvinvointikertomus) indikaattorit 24.9.12 § 55) hyvinvointi-indikaattoreiden antamaan tietoon. Indikaattorit on valittu niin, että ne antavat yleiskuvan Vesilahden kunnan ja eri ikäryhmien hyvinvoinnin tilasta. Indikaattoritietoa verrataan valittujen vertailukuntien vastaavien indikaattoreiden arvoihin. Hyvinvointikertomuksen laadinnassa on hyödynnetty viimeisimpiä saatavilla olevia indikaattoritietoja. 

Hyvinvointikertomuksen tarkoitus on raportoida valtuustokauden aikana hyvinvoinnissa ja terveydessä edistämisessä tapahtuneita muutoksia. Hyvinvointikertomuksen hyväksymisen jälkeen laaditaan seuraavaa valtuustokautta 2021-2025 koskeva laaja hyvinvointisuunnitelma, jossa suunnitellaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi tehtävät toimet hyvinvointikertomuksesta saatuja tietoja hyödyntäen. 

Laajan hyvinvointikertomuksen valmistelussa on huomioitu Vesilahden kunnan strategian painopistealueet ja tavoitteet. Hyvinvointikertomuksen on valmistellut kunnanhallituksen nimeämä hyvinvointityöryhmä, jossa on edustus eri hallinnon aloilta. Hyvinvointityöryhmän jäsenet: Kati Paunonen, Timo Haapaniemi, Mika Seppänen, Merja Vihtiälä, Harri Vierikka, Olli Alamäki, Piritta Jalonen, Jaakko Kivijärvi (Sote-yhteistoiminta-alue) ja Anne Mäki. 

Ehdotus

Esittelijä

Anne Mäki, varhaiskasvatusjohtaja, anne.maki@vesilahti.fi

Sivistyslautakunta päättää hyväksyä liitteenä olevan Vesilahden kunnan laajan hyvinvointikertomuksen 2017-2021 ja esittää sen hyväksymistä kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Sivistyslautakunta myönsi läsnä- ja puheoikeuden hyvinvointikoordinaattori Olli Alamäelle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Perustelut

  

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan Vesilahden kunnan laajan hyvinvointikertomuksen 2017-2021 ja esittää sen hyväksymistä valtuustolle. 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden hyvinvointikoordinaattori Olli Alamäelle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen ei voi hakea muutosta.

Oikaisuvaatimusta tai kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksestä, joka koskee

  • vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136§)
  • virka- ja työehtosopimuksen tulkintaa tai soveltamista ja viranhaltija on jäsenenä viranhaltijayhdistyksessä, jolla on oikeus panna asia vireille työtuomioistuimessa (KVhl 50§ 2 mom)
  • etuosto-oikeuden käyttämättä jättämistä (EtuostoL 22§)