Kunnanvaltuusto, kokous 1.2.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 5 Tilintarkastuspalveluiden hankinta tilikausille 2021-2024

VESDno-2020-192

Aikaisempi käsittely

Perustelut

TARLA § 27 / 29.9.2020

Keskusteltiin tilintarkastuspalveluiden hankinnasta ja tarjousten pyytämisestä alkavalle valtuustokaudelle. 

Kuntalain 122 § 1 momentin mukaisesti on kunnan hallinnon ja talouden tarkistamasta varten valittava tilintarkastusyhteisö. Todettiin kuntalain 122 § 3 momentin mahdollistavan tilintarkastusyhteisön valinnan 1-6 vuodeksi.

Ehdotus: Tarkastuslautakunta päättää kilpailuttaa tilintarkastusyhteisön valinnan vuosille 2021-2024.

Päätös: Tarkastuslautakunta päätti valtuuttaa tarkastuslautakunnan puheenjohtajan tekemään kilpailutuksen talousjohtajan tai KuHan avustuksella. Tarkastuslautakunta päätti vaatimuksiksi lakisääteisen tilintarkastuksen osalta yhteensä 10 päivää ja lisäksi tarkastuslautakunnan sihteerin tehtävät.

Tarkastaja Merja Laakkonen poistui tämän pykälän käsittelyn ajaksi (klo 17.37-17.50).

- - - - -

TARLA § 31 / 24.11.2020

Tarkastuslautakunta lähetti tarjouspyynnön tilintarkastuksesta kolmelle tilintarkastusyhteisölle: BDO Audiator Oy:lle, KPMG Oy:lle ja Ernst & Young Oy:lle. BDO ja KPMG toimittivat vastauksen määräajassa. Kummankin tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.

Tarkastuslautakunta vertaili saadut tarjoukset hinnan ja laadun osalta ja vertailun perusteella BDO Audiator Oy:n tarjous osoittautui kokonaisedullisemmaksi.

Sihteerinä toiminut BDO:n tilintarkastaja Minna Ainasvuori poistui kokouksesta ennen pykälän käsittelyä. Antti Uusi-Rasi valittiin pöytäkirjanpitäjäksi tämän pykälän osalta.

Ehdotus

Tarkastuslautakunta esittää valtuustolle, että kunnanvaltuusto valitsee tilintarkastusyhteisökseen BDO Audiator Oy:n valtuustokaudeksi 2021 - 2025.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Perustelut

     

Ehdotus

Kunnanvaltuusto valitsee tilintarkastusyhteisökseen BDO Audiator Oy:n valtuustokaudeksi 2021 - 2024.

Päätös

Kunnanvaltuusto valitsee tilintarkastusyhteisökseen BDO Audiator Oy:n valtuustokaudeksi 2021-2025.

 

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana kunnanvaltuutettu Antti Uusi-Rasi huomautti, että päätösehdotuksessa on vuosilukuvirhe. Tilintarkastusyhteisö valitaan tilikausille 2021-2024 ja valtuustokaudelle 2021-2025. Kunnanvaltuuston puheenjohtaja tiedusteli valtuutetuilta voidaanko tekninen korjaus vuosilukuun tehdä. Tekninen korjaus hyväksyttiin tehtäväksi.

Käsittelyn aikana puheenjohtaja tiedusteli myös valtuutetuilta mahdollisuutta päivittää liitteet siten, että liite 2, tarjouksien yhteenveto vaihdetaan, sillä esitetty liite oli virheellinen ja samalla tiedusteli, voidaanko pykälään lisätä liite 3, tarjousten avauspöytäkirja. Valtuutetut hyväksyivät muutokset yksimielisesti. 

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Valitusperusteet

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäville, ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Tiedoksisaanti kaavan ja rakennusjärjestyksen hyväksymispäätöksestä

Kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan kuitenkin tulleen asianosaisen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on asetettu julkisesti nähtäväksi tietoverkossa. 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava valitusajan kuluessa valitusviranomaiselle viraston aukioloaikana, klo 8.00-16.15.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Valituksen voi toimittaa myös sähköisesti tai faksilla. Valituksen on oltava perillä valitusajan viimeisenä päivänä, riippumatta siitä, toimitetaanko valitus postitse vai sähköisesti.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Hämeenlinnan hallinto-oikeudelle. 

Posti- ja käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna         
Puhelinnumero: 029 56 4220    
Faksinumero: 029 56 42269
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao@oikeus.fi
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Vesilahden kunnan kirjaamosta.

Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti         
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta@vesilahti.fi
Puhelinnumero: 03 5652 7500    

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.