Perustelut
Tausta
Hyvinvointipalvelujen työryhmä käsitteli 24.5.2019 kokouksessaan seutuopistoselvityksen jatkotoimenpiteitä sen jälkeen, kun seutuhallitus hyväksyi seutuopistojen rakenne- ja toimintauudistusten arvioinnin kokouksessaan 6.3.2019. Seutuhallitus antoi päätöksellään hyvinvointipalvelujen työryhmälle tehtäväksi laatia nykytilakuvaus taiteen perusopetuksen järjestämisen tavoista ja muodoista Tampereen kaupunkiseudulla. Nykytilakuvauksen laatiminen asetettiin hyvinvointipalvelujen työryhmän vuoden 2020 tavoitteeksi ja päätti, että nykytilaselvitys pyritään laatimaan korkeakouluharjoittelijan työpanoksella.
Hyvinvointipalvelujen työryhmä nimesi lisäksi 24.5.2019 pienryhmän, joka valmisteli seutuopistojen jatkokehittämiseen liittyviä toimenpiteitä. Pienryhmän ehdotuksesta seutuyksikkö otti yhteyttä Tampereen taiteen perusopetuksen ohjausryhmään saadakseen tukea nykytilakuvauksen laatimisessa. Tampereen taiteen perusopetuksen ohjausryhmä kuuli 15.1.2020 kokouksessaan johtaja Lauri Savisaaren esityksen nykytilakuvauksen laatimisesta ja piti nykytilakuvauksen laatimista tarpeellisena sekä ehdotti sisältöjä selvitystyölle. Taiteen perusopetuksen ohjausryhmässä olivat edustettuina Tampereen seudun työväenopisto, Tampereen konservatorio, Sara Hildén -akatemia, Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsä/ Taito Pirkanmaa ry., Sorin sirkus, Pirkanmaan musiikkiopisto ja Suomen Teatteriopisto.
Korkeakouluharjoittelijan laatima selvitys
Seutuyksikkö palkkasi keväällä korkeakouluharjoittelija Eeva Leskisen laatimaan taiteen perusopetuksen nykytilakuvausta ja hän aloitti työn hyvinvointipalvelujen työryhmän päättämän tehtävänannon pohjalta. Raportissa on kuvattu taiteen perusopetuksen nykytilaa ja tulevaisuuden kehitystarpeita Tampereen kaupunkiseudulla. Nyt käsittelyssä oleva ja valmis nykytilakuvaus on laadittu kolmea erilaista aineistoa hyödyntäen:
- kaikille kaupunkiseudun alueella toimiville taiteen perusopetusta järjestäville oppilaitoksille on ensinnäkin osoitettu kysely oppilaitoksen toiminnasta vuonna 2019
- kyselyaineiston lisäksi jokaisesta kunnasta on haastateltu sivistys-, kulttuuri- tai vapaa-aikajohtajaa ja neljää taiteen perusopetuksen oppilaitoksen rehtoria
- tulevaisuudennäkymiä ja kunnallista sekä seudullista tahtotilaa on lisäksi kartoitettu työpajassa, johon osallistui taiteen perusopetuksen parissa toimivia henkilöitä kaupunkiseudun kunnista.
Raportin johtopäätökset voidaan tiivistää seuraavasti:
- Taiteen perusopetuksella on merkittävä asema osana Tampereen kaupunkiseudun kulttuurielämää ja lasten ja nuorten taidekasvatusta. Opetustarjonta on laadukasta ja opetusta on saatavilla monipuolisesti ympäri kaupunkiseudun.
- Taiteen perusopetukseen osallistuu 5-15 prosenttia kaupunkiseudun kuntien 5-18-vuotiaista lapsista ja nuorista. Vaikka taiteen perusopetuksen kysyntä on kaupunkiseudulla suhteellisen vakaata, herättävät taiteen perusopetuksen tunnettuus ja tavoitteellisen harrastamisen kysyntä kysymyksiä oppilaitoksissa ja kunnissa.
- Kuntien taloudellinen tilanne on haastava, mikä heijastuu myös taiteen perusopetuksen toimintaedellytyksiin kunnissa. Tästä syystä yhdessäkään kunnassa ei nähty mahdollisuuksia toiminnan laajentamiseen, vaikka kysyntää olisikin.
- Rahoituksen lisäksi keskeisin opetustoimintaan liittyvä kehityskohde on useimmissa kunnissa taiteen perusopetuksen oppilaitosten käytössä olevat tilat. Soveltuvia opetustiloja ei ole riittävästi eikä uusia koulutiloja rakennettaessa oteta riittävästi huomioon taiteen perusopetuksen tarpeita.
- Sekä strategiselle, että operatiiviselle seudulliselle yhteistyölle nähdään kunnissa ja oppilaitoksissa selkeä tarve. Keskeisimmät strategisen yhteistyön mahdollisuudet liittyvät kuntien ohjausperiaatteiden yhtenäistämiseen ja taiteen perusopetuksen strategiseen kehittämiseen tietopohjaa vahvistamalla.
Selvitystyö on käsitelty seudun hyvinvointipalvelujen työryhmässä 17.9.2020, jossa todettiin, että työryhmä palaa seudullisen yhteistyön kehittämiseen ja raportin muihin toimenpide-ehdotuksiin.
Ehdotus
Esittelijä
-
Mika Seppänen, sivistysjohtaja, mika.seppanen@vesilahti.fi
Sivistyslautakunta merkitsee Tampereen kaupunkiseudun taiteen perusopetuksen järjestämistä koskevan selvityksen tiedoksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.