Kunnanhallitus, kokous 23.11.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 239 Kunnanhallituksen alaisten vastuualueiden talousarvio 2021, hallintopalvelut

VESDno-2020-73

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Merja Vihtiälä, talouspäällikkö, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden vuoden 2020 alkuperäisen talousarvion mukainen toimintakate on -24 950 191 euroa, vuosikate 770 049 euroa ja tilikauden alijäämä -822 751 euroa. Vuoden aikana on tehty yhteensä 255 318 euron kuluja lisäävät talousarviomuutokset, joiden seurauksena muutetun talousarvion toimintakate on -25 205 509 euroa, vuosikate 514 731 euroa ja tilikauden alijäämä -1 078 069 euroa.

Vuoden 2020 aikana syntynyt koronakriisi vaikuttaa kunnan talouteen verotuloja laskevasti. Kesäkuussa julkaistun verotulokehikon mukaan kunnan verotulot jäisivät 680 000 euroa alle talousarvion. Vuodelle on julkaistu kaksi valtionosuuksien muutosta, joiden seurauksena kunnan valtionosuudet ovat noin 1 000 000 euroa korkeammat kuin on budjetoitu. Koronakriisi vaikuttaa alentavasti kunnan tuottojen kertymiseen ja nostaa joiltain osin kustannuksia.

Kunnan tilinpäätöksen 2019 mukainen taseen ylijäämien määrä on 669 351,94 euroa. Muutetun talousarvion ja käytettävissä olevien tietojen perusteella arvioidaan, että tase muuttuu alijäämäiseksi vuoden 2020 aikana. Tieto tarkentuu vuoden edetessä.  

Vuoden 2021 talousarviokehyksen laadintaa on viivästetty, jotta koronan vaikutuksista sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksiin sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden yleisestä kustannuskehityksestä saataisiin tarkempaa tietoa. Lisäksi koronan vaikutuksesta verotulojen kehittymiseen on haluttu tarkempaa käsitystä.

Yhteistoiminta-alueelta on saatu kesäkuussa 2020 alustava tieto koskien vuoden 2021 talousarviovalmistelua. Alustavien tietojen mukaan lastensuojelun ja tehostetun palveluasumisen kustannusten nousu johtuen palvelutarpeen kasvusta olisi noin 190 000 euroa. Lisäksi vuoden 2021 palkkakustannusten nousuarvio on noin 94 000 euroa. PSHP:n ennusteen mukainen kustannusten kasvu vuoden 2020 budjetoituun summaan nähden olisi 120 000 euroa. Yhteensä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuskasvu olisi 404 000 euroa. Yhteistoiminta-alueen talousarviovalmisteluun liittyviä tarkempia tietoja saadaan 24.8. 

Kunnan tuotot tulevat vähentymään noin 460 000 euroa, kun vesi- ja viemärilaitoksen toiminta siirtyy Lempäälän Vesi Oy:lle operointisopimuksen myötä. Muilta osin tuottoihin ei ennakoida olennaisia muutoksia.

Vesi- ja viemärilaitoksen toiminnan siirtymisen myötä kunnan kulut tulevat vähenemään noin 501 000 euroa. Lisäksi kuluja vähentävät kunnanvaltuuston 2.12.2019 tekemät tasapainotuspäätökset, joiden tuomat lisäsäästöt vuoteen 2020 nähden ovat 139 500 euroa. Päätöksen osalta tulee huomioida, että se sisältää Narvan teknisestä toimistosta saatavan 19 000 euron säästön, joka edellyttää, että kiinteistö saadaan realisoitua.

Työehtosopimuksen mukaiset palkankorotukset sivukuluineen aiheuttavat noin 115 000 euron kustannusten kasvun. Kunnan tonttimyyntiin tarvitaan lisäpanostusta, syksyllä 2020 aloittaneeseen intensiivisen tuen ryhmään suunnitellaan jatkoa keväälle 2021 ja mm. ICT-kustannuksiin ja joukkoliikenteeseen on tulossa kustannusnousua. Samoin kunnan korkokustannukset ovat noususuuntaiset johtuen lainamäärän kasvusta sekä vuonna 2015 laaditusta koronvaihtosopimusta, jonka mukainen sopimus ja maksut alkoivat toukokuussa 2020.

Tuoreimmat vuotta 2021 koskevat verotuloarviot ovat kesäkuulta. Näiden mukaan vuoden 2021 verotulot olisivat 17,9 miljoonaa euroa. Valtionosuusarviot ovat myös kesäkuulta ja niiden mukaan vuoden 2021 valtionosuudet olisivat 7,55 miljoonaa euroa.

Edellä mainittujen tietojen perusteella talousarviota lähdetään laatimaan tilanteessa, jossa tilikauden 2021 vuosikatteen ennakoidaan olevan noin -300 000 euroa ja tilikauden alijäämän noin -1,8 miljoonaa euroa.

Kesäkuisen verokehikon mukaan vuoden 2022 verotulojen määrä olisi noin 17,8 miljoonaa euroa. Valtionosuusarvioita ei ole käytettävissä kuin talousarviovuodelle, joten valtionosuuksien kehittymisestä ei ole varmaa tietoa. Tällä hetkellä voimassa olevat työehtosopimukset ovat voimassa helmikuun 2022 loppuun. On todennäköistä, että myös vuodelle 2022 palkkoihin tulee muutoksia. Koska verotuloihin ei ole odotettavissa positiivista kehitystä ja talousarviovuosi 2021 tulee olemaan alijäämäinen, on realistista olettaa, että myös suunnitelmavuosi 2022 tulee olemaan alijäämäinen.

Nykyisen suunnitelman mukaan sote-uudistus on tulossa vuoden 2023 alusta. Tällä on vaikutuksia kunnan verotuloihin ja valtionosuuksiin, mutta myös toimintakuluihin. Sote-uudistuksen talousvaikutuksista ei ole vielä tarkkaa tietoa. Siitä, huomioidaanko sote-uudistus talousarviossa suunnitelmavuosilla, ei ole vielä annettu lausuntoa. Aiempina vuosina suunniteltua sote-uudistusta ei huomioitu taloussuunnitelmassa, vaan suunnitelmavuodet laadittiin kuten uudistusta ei olisi tullut.  

Kuntalain (410/2015) 110 § mukaan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen.

Talouspäällikkö antaa elokuussa toimialoille vuoden 2021 talousarvion ja taloussuunnitelman 2021-2023 käytännön laatimisohjeet. 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi vuoden 2021 talousarvion laadinnan lähtötilanteen. 

Päätös

Kunnanhallitus kävi keskustelun talousarvion laadinnasta ja merkitsee tiedoksi vuoden 2021 talousarvion laadinnan lähtötilanteen.

Kokouskäsittely

Asian käsittelyssä läsnä: talouspäällikkö Merja Vihtiälä

Valmistelija

Merja Vihtiälä, talouspäällikkö, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Talousarviokehyksen laadintaa varten on valmisteltu laskelma talousarvio- ja suunnitelmavuosien tuloslaskelmakehityksestä. Laskelman mukaan vuosien 2021 ja 2022 vuosikate on negatiivinen ja tilikauden alijäämä on molempina vuosina lähes 2 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vuosikate on positiivinen, mutta alijäämä on silti 1,5 miljoonaa euroa. Koronapandemia muodostaa riskin talouden kehittymiselle ja heikentää mahdollisuuksia ennakoida verotulojen kehittymistä. Niin talousarvio- kuin suunnitelmavuosien osalta tulee huomioida, että verotulojen kehittymiseen liittyy epävarmuutta. Myöskään suunnitelmavuosien valtionosuuksien määrää ei voida ennakoida varmuudella.

Vesilahden hallintosäännön 7 luvun 1 §:n mukaan kunnanhallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet.

Talousarviokehys annetaan kunnan ulkoisista eristä.

Valtuustoon nähden sitovia vastuualueita on kahdeksan: tarkastuslautakunta, hallintopalvelut, sosiaali- ja terveyspalvelut, opetus- ja varhaiskasvatuspalvelut, vapaa-ajan palvelut, tekniset palvelut, vesi- ja viemärilaitos ja rakennusvalvonta ja ympäristönsuojelu.

Sosiaali- ja terveyspalvelut hoidetaan yhteistoiminta-alueella ja Vesilahden kunta antaa sopimuksen mukaisesti lausunnon yhteistoiminta-alueen talousarviosta. Talousohjaus annetaan lausunnolla, eikä sosiaali- ja terveyspalveluille anneta erikseen talousarviokehystä.

Kuntalain (410/2015) 110 § mukaan taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan ja kuntayhtymän taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan. Liitteenä olevan laskelman mukainen taloussuunnitelma ei ole tasapainossa. Talouden tasapainottamiseksi tulee käynnistää talouden tasapainotusprosessi.

Talousarvio laaditaan siten, että talousarviokokonaisuus on marraskuussa käsiteltävänä kunnanhallituksen kokousaikataulun mukaisesti. Talousarvion laadinnassa noudatetaan kuntien ja kuntayhtymien talousarvio ja -suunnitelma -asiakirjaa (ent. JHS 199), jota Kuntaliitto ylläpitää ja päivittää. Talousarvion laadinnassa tulee pidättäytyä menoja lisäävistä eristä myös suunnitelmavuosina.

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus hyväksyy liitteessä esitetyn talousarviokehyksen. Kehyksessä annettuja ulkoisten määrärahojen määriä ei saa ylittää.

Sosiaali- ja terveyspalvelut tuotetaan yhteistoiminta-alueella ja Vesilahden kunta antaa sopimuksen mukaisesti lausunnon yhteistoiminta-alueen talousarviosta. Talousarviokehystä ei anneta sosiaali- ja terveyspalveluille.

Kunnanhallitus käynnistää talouden tasapainotusprosessin.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden talouspäällikkö Merja Vihtiälälle. Hän oli asiantuntijana läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

Merja Vihtiälä, talouspäällikkö, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Vesilahden kunnanhallituksen alaisia vastuualueita ovat hallintopalvelut ja sosiaali- ja terveyspalvelut.

Hallintopalveluihin kuuluu seuraavat tehtävät: demokratia (vaalit), strateginen johto, yleishallinto, talouspalvelut, tukipalvelut, elinkeino- ja maaseutupalvelut ja kaavoitus.

Hallintopalveluiden kokonaistuotot ovat 1 914 494 euroa, joista ulkoisia tuottoja on 814 372 euroa ja sisäisiä tuottoja on 1 100 122 euroa. Hallintopalveluiden kokonaiskulut ovat 3 766 105 euroa, josta ulkoisia kuluja on 3 595 720 euroa ja sisäisiä kuluja 170 385 euroa. Hallintopalveluiden toimintakate on -1 851 611 euroa. 

Kunnanhallitus on antanut 14.9.2020 §76 talousarviokehyksen. Talousarviokehyksessä on määritetty hallintopalveluiden ulkoisiksi määrärahoiksi 3 524 172 euroa. Talousarvioesityksessä 2021 hallintopalveluiden ulkoiset määrärahat ovat 3 595 720 euroa eli 71 548 euroa enemmän kuin kehyksessä. Prosentteina ero on 2,0 prosenttia.

Ylitys perustuu seuraaviin asioihin:

  • Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeeseen onvarattu 15 000 euroa (ei varausta kehyksessä)
  • joukkoliikennekustannusten nousuun varattu kehyksessä on 25 000 euroa, mutta todellinen kustannusten nousu 40 000 euroa
  • työllisyyskokeiluun on varattu 10 000 euroa (ei varausta kehyksessä)
  • kiinteistöveroselvitykseen on varattu kehyksessä 30 000 euroa, mutta todellinen kustannus on 26 000 euroa enemmän
  • IT-palveluiden kasvuun on varattu kehyksessä 12 000 euroa, mutta todellinen kasvu vuoteen 2020 nähden on 39 000 euroa; vuoden 2020 luvuissa on budjetointivirhe

Em. kuluista tulee yhteensä 93 000 euroa. Osa on saatu sisällytettyä kehyksen mukaiseen summaan muita kuluja vähentämällä, mutta ei koko summaa.

Kunnan taloushallinnon hierarkia eli valtuustoon nähden sitovat vastuualueet, niitä alemmat tehtävät ja kustannuspaikkarakenne on uudistettu. Hallintopalveluiden kokonaisuuden vuoden 2021 kokonaisluvut ovat vertailukelpoisia vuoden 2019 ja talousarvion 2020 lukujen kanssa. Hierarkiamuutosten ja kirjauspaikan muutosten vuoksi strategisen johdon, yleishallinnon, talouspalveluiden ja elinkeino- ja maaseutupalveluiden vuoden 2019 ja talousarvion 2020 luvut eivät ole vertailukelpoisia vuoden 2021 lukujen kanssa.

Tukipalveluiden vuoden 2019 ja talousarvion 2020 luvuista puuttuu tukipalveluiden hallinnon kustannuspaikan kulut. Vuoden 2019 osalta merkitys on 63 391 euroa ja vuoden 2020 osalta 9 100 euroa. Hallintopalveluiden kokonaisuudessa luvut ovat kuitenkin mukana. 

Kunnanhallitus on hyväksynyt 5.10.2020 §201 yhteistoiminta-alueen Vesilahden maksuosuudet, talousarviotekstit ja informatiiviset tunnusluvut. Yhteistoiminta-alueen toiminnan lisäksi sosiaali- ja terveyspalveluihin on budjetoitu eläkemenoperusteiset maksut, ympäristöterveydenhuolto ja varaus sotiemme veteraanien aterioihin. 

Ehdotus

Esittelijä

Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä:

  1. Hallintopalveluiden talousarvion 2021
  2. Hallintopalveluiden toiminnalliset tavoitteet 2021
  3. Sosiaali- ja terveyspalveluiden talousarvion 2021.

 

Päätös

Keskustelun aikana Kristiina Pispala teki muutosesityksen kohdan 1 osalta, jonka mukaan kunnanhallituksen alaisten vastuualueiden talousarvio tulee laatia siten, että talousarvioraamia ei ylitetä tai ainakin ylitystä pienennetään eli asia palautetaan valmisteluun.

Kunnanhallituksen jäsen Harri Tapanainen kannatti esitystä. 

Kunnanhallituksen puheenjohtaja totesi, että keskustelun aikana on esitetty kannatettu muutosesitys, joten kunnanhallitus äänestää pohjaehdotuksen ja muutosehdotuksen välillä. Äänestys suoritetaan nimenhuutoäänestyksellä, jossa JAA merkitsee pohjaehdotuksen kannattamista ja EI muutosehdotusta.

Äänestys: Pohjaäänestys vs. Kristiina Pispalan esittämä muutosehdotus:

Jaa 0  
Ei 6 Pertti Uusi-Erkkilä, Kristiina Pispala, Aura Elliott, Harri Tapanainen, Miia Rajala, Tapani Pietilä
Tyhjä 1 Ari Perämaa

Kunnanhallituksen puheenjohtaja tiedusteli kunnanhallitukselta halukkuutta palauttaa valmisteluun päätösehdotuksen kohdan 2 mukaiset toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2020. Kunnanhallitus oli yksimielinen, kohdan 2. toiminnalliset tavoitteet palautettaisiin valmisteluun.

Kunnanhallitus päättää hyväksyä:

3. Sosiaali- ja terveyspalveluiden talousarvion 2021.

Kunnanhallitus päättää palauttaa valmisteluun hallintopalveluiden talousarvion 2021 sekä hallintopalveluiden toiminnalliset tavoitteet 2020. Kunnanhallituksen alaisten vastuualueiden talousarvio tulee laatia siten, että talousarvioraamia ei ylitetä tai ainakin ylitystä pienennetään.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden sivistysjohtaja Mika Seppäselle, kunnaninsinööri Harri Vierikalla, kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle, talouspäällikkö Merja Vihtiälälle sekä yhteistoiminta-alueen perusturvajohtaja Paula Paavilaiselle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.

Valmistelija

  • Merja Vihtiälä, talouspäällikkö, merja.vihtiala@vesilahti.fi

Perustelut

Hallintopalveluiden vuoden 2021 talousarvioesityksestä on vähennetty ulkoisista palveluiden ostoista 71 000 euroa 2.11.2020 käsiteltyyn versioon nähden.

Ehdotus

Esittelijä

  • Tuomas Hirvonen, kunnanjohtaja, tuomas.hirvonen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää hyväksyä:

  1. Hallintopalveluiden talousarvion 2021
  2. Hallintopalveluiden toiminnalliset tavoitteet 2021

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Kunnanhallitus myönsi läsnäolo- ja puheoikeuden sivistysjohtaja Mika Seppäselle, kunnaninsinööri Harri Vierikalle, kehitysjohtaja Timo Haapaniemelle sekä talouspäällikkö Merja Vihtiälälle. He olivat asiantuntijoina läsnä kokouksessa asian käsittelyn aikana.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Oikaisuvaatimusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Viraston aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9-15.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on

Vesilahden kunnanhallitus 
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Sähköpostiosoite: vesilahdenkunta(at)vesilahti.fi    

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Myös sähköposti on ilmoitettava, jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköpostitse.