Tekninen lautakunta, kokous 13.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 108 Oikaisuvaatimus teknisen lautakunnan päätöksestä 11.10.2023 §87

VESDno-2023-219

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Susanna Hokkanen, vt. kunnanjohtaja, susanna.hokkanen@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on päätöksellään 20.6.2011 § 128 vuokrannut kiinteistön Karholanhelmi (922-425-3-51) lisämaaksi määräalan kiinteistöstä Karholanmaa (922-425-33-58) 1.9.2011- 31.8.2016 väliseksi ajaksi. Vuokrasopimus on uudistettu kunnanhallituksen päätöksellä 4.12.2017 § 314 edelleen viideksi (5) vuodeksi. 

Päätöksessä ja vuokrasopimuksessa on todettu, että kun Narvan taajaman asemakaavaa muutetaan, on suunnittelun lähtökohtana, että nyt vuokrattavana ollut alue liitettäisiin maanomistajien omistamaan Karholanhelmi-tilaan. Mikäli asemakavan muutos näin toteutetaan, on kunnalla valmiudet myydä ko. n. 461 m2 määräala maanomistajalle. MIkäli em. asemakaavaa ei ole viiden (5) vuoden kuluessa muutettu, voidaan vuokrasopimusta erikseen sovittavalla tavalla jatkaa.

Vuokra on ollut kolmesataa (300) euroa koko viiden vuoden vuokra-ajalta. Lisäksi on todettu, että mikäli Narvan asemakaavaa em. tavalla tarkistetaan ja vuokrattava alue myydään Karholanhelmi-tilan omistajille, huomioidaan maksetut vuokrat maa-alueen hinnassa alentavana. 

Ehdotus

Esittelijä

Susanna Hokkanen, vt. kunnanjohtaja, susanna.hokkanen@vesilahti.fi

Kunnanhallitus päättää vuokrata karttaliitteessä rajatun n. 461 m2 maa-alueen edelleen kahdeksi (2) vuodeksi Karholanhelmi-tilan omistajille liitteenä olevan vuokrasopimuksen mukaisesti.

Mikäli Narvan asemakaavaa muutetaan, on suunnittelun lähtökohtana, että vuokrattava alue liitetään kiinteistöön 922-425-33-51 ja kunnalla on valmiudet myydä määräala kiinteistön omistajille niin, että maksetut vuokrat huomioidaan myyntihintaa alentavana.

Kunnanhallitus oikeuttaa vt. kunnanjohtajan allekirjoittamaan vuokrasopimuksen.

Päätös

Kunnanhallitus päättää lähettää asian hallintosäännön mukaisesti teknisen lautakunnan käsiteltäväksi.

Valmistelija

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on lähettänyt kokouksestaan 2.10.2023 §158 maa-alueen vuokraamisen teknisen lautakunnan käsiteltäväksi. Kunnan hallintosäännön 4 luvun 6§ mukaisesti tekninen lautakunta päättää kunnan omistamien viljely- ja virkistyskäyttöön tarkoitettujen maa-alueiden vuokralle antamisesta ja ottamisesta, noudattaen niitä ohjeita, joita kunnanhallitus mahdollisesti on antanut.

Taustaa:

Kunnanhallitus on päätöksellään 20.6.2011 § 128 vuokrannut kiinteistön Karholanhelmi (922-425-3-51) lisämaaksi määräalan kiinteistöstä Karholanmaa (922-425-33-58) 1.9.2011- 31.8.2016 väliseksi ajaksi. Vuokrasopimus on uudistettu kunnanhallituksen päätöksellä 4.12.2017 § 314 edelleen viideksi (5) vuodeksi. 

Päätöksessä ja vuokrasopimuksessa on todettu, että kun Narvan taajaman asemakaavaa muutetaan, on suunnittelun lähtökohtana, että nyt vuokrattavana ollut alue liitettäisiin maanomistajien omistamaan Karholanhelmi-tilaan. Mikäli asemakavan muutos näin toteutetaan, on kunnalla valmiudet myydä ko. n. 461 m2 määräala maanomistajalle. MIkäli em. asemakaavaa ei ole viiden (5) vuoden kuluessa muutettu, voidaan vuokrasopimusta erikseen sovittavalla tavalla jatkaa.

Vuokra on ollut kolmesataa (300) euroa koko viiden vuoden vuokra-ajalta. Lisäksi on todettu, että mikäli Narvan asemakaavaa em. tavalla tarkistetaan ja vuokrattava alue myydään Karholanhelmi-tilan omistajille, huomioidaan maksetut vuokrat maa-alueen hinnassa alentavana. 

Nykytilanne:

Kyseinen maa-alue on vuonna 2002 hyväksytyssä Karholannokan asemakaavassa merkattu VL, eli lähivirkistysalueeksi. Ympäristöministeriön julkaisun asemakaavamerkinnät ja -määräykset mukaisesti VL-merkinnällä osoitetaan virkistys- ja ulkoilukäyttöön tarkoitetut, lähinnä taajamarakenteen sisäiset tai siihen välittömästi liittyvät alueet, joita ei ole tarkoitus rakentaa varsinaisiksi puistoiksi.

Lisäksi kyseinen VL-alue on teknisen lautakunnan 12.4.2023 §34 hyväksymässä taajamaympäristön parantamissuunnitelmassa merkitty kehittämiskohteena vuosien 2024-2025 aikana.

 

Ehdotus

Esittelijä

Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää olla jatkamatta vuokrasopimusta seuraavin perustein:

  1. VL-alueet on osoitettu virkistys- ja ulkoilukäyttöön ja niiden vuokraaminen yksityisille tahoille voi haitata yleistä käyttöä.
  2. Kyseinen alue on hyväksytty taajamaympäristön parantamissuunnitelmassa yhdeksi kehittämiskohteeksi vuosien 2024-2025 aikana.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Kokouskäsittely

Lautakunta hyväksyi lisäpykälän käsiteltäväksi kokouksen alussa § 78 kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus.

Valmistelija

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Perustelut

Tekniselle lautakunnalle on saapunut 06.11.2023 oikaisuvaatimus, koskien lautakunnan 11.10.2023 § 87 tekemää päätöstä. 

Kuntalain 134 § mukaan lautakunnan päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen asianomaiselle lautakunnalle. Kuntalain 137 § mukaan oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimus on kuntalain 138 § mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 § mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Hallintolain 59 § mukaan asianosaisen katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei muuta näytetä.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksen tekijä pyytää teknistä lautakuntaa käsittelemään maanvuokrauspyynnön uudelleen alla tuotavien asioiden valossa ja tekemään vuokrauksesta puoltavan päätöksen. Yleisperusteluna se, että varsinainen vuokrausta koskeva alue ei ole merkityksellinen Narvan VL-alueiden kehittämiskokonaisuuden kannalta, vaan tuottaa alueen asukkaille kokonaisvaltaisemman hyödyn olemalla yksityishallinnassa ja -hoidossa. Vuokra-alue ei ole aiemminkaan koskenut kehittämissuunnitelmassa tarkoitettua polku-uraa.

Vuokrausta edeltävä aluetta koskeva myynti-osto -vaihtoehdon selkeä esillä pitäminen on ollut perusteltua alusta saakka, koska tämän alueen länsipuolella oleville tonteille (polkua/tieuraa vasten) on vastaavien kaistaleiden lisämyyntejä tehty aiemmin ja niin olisi tehty jo tässäkin, mikäli asemakaavan VL-luokitus ei olisi ollut aikanaan teknisluonteisena esteenä. Myynnin sijaan on täten edetty tähän saakka vuokraamalla. Pysyväisratkaisuun tähdäten aluetta on ylläpidetty ja kehitetty nykyiselläänkin monipuolisena puistomaisena alueena sillä varsin todennäköisenä pidetyllä ajatuksella, että alue lopulta saataisiin liitettyä Karholanhelmen -tilaan. Kunnanhallitus ehdotuksessaan puolsi alueen jatkovuokraamista.

Sijainniltaan ko. alue on vanhan tieuran suuntainen kapeahko kaistale, joka sijaitsee käytännössä yksityisalueiden keskellä. Alaosastaan vuokrattu alue on ollut ~5 metrin levyinen ja ylhäältä ~13 metrin levyinen. Kaistale on alkujaankin erottunut selvästi erilliseksi alueeksi tieurasta syvän ojan irrottamana ja luonnostaan ollut täten enemmän kiinni Karholanhelmi-tilan pihapiirissä kuin erillisenä alueena. Kohdealue rajautuu pohjoisessa peltoalueeseen ja huomionarvoista on myös se, että virallisesti kunnan omistamilla alueilla ei ole tässä kohden läpikulkua pohjoiseen pihapiirien läpi eteenpäin, vaikka se on kyläläisten hyödyksi ollut toistaiseksi sallittuakin. Toisaalta varsinainen vuokra-alue ei muuta tai ole aiemminkaan muuttanut kunnan mahdollisuuksia kehittää kulkuyhteyttä (polkua) vrt. kehittämissuunnitelma. Vuokratun alueen muoto ja sijainti huomioiden käyttökelpoisuus erillisenä kunnan hoitamana VL-alueena on heikohko. Kt. liitekuva. Kuvassa keskellä kohdealue ilmakuvattuna. Lisäksi merkittynä polku/tiepohja, josta osa kuuluu viereisille yksityiskiinteistöille

Vanhaa tieuraa omistavat yksityistahot + allekirjoittaneet naapureineen ovat nykyisellään ylläpitäneet ja hoitaneet kyläläisten luonnollista (parantamissuunnitelmassakin nimettyä) kulkuyhteyttä mäelle päin Peuratie-Karholannokka suuntaan (osittain yksityisalueen läpi) ja pitäneet alueen perinnemaisemaa yllä (ml. perinneriukuaita polun suuntaisesti). Lisäksi samalla on hoitoniitetty myös muita kulkualueita. Täten vuokraus ei ole aiemminkaan aiheuttanut haittaa alueelle, päin vaistoin helpottanut alueella liikkuvia kyläläisiä ja tehnyt alueesta viihtyisämmän. Kohdealue on tuottanut lähialueen asukkailta saadun spontaanin palautteen perusteella vuokra-aikanamme yleistä mielihyvää hyvin hoidettuna ( - olkoonkin puistomaisena - ) puutarhana. Myös ulkopuoliset vierailijat esim. Avoimet puutarhat -tapahtumapäivinä ovat pitäneet Karholanhelmen puutarha- ja pihakokonaisuudesta (ml. vuokrattuna ollut alue) ja saaneet samalla positiivisia ajatuksia sekä Vesilahdesta että Narvasta. Lähistöllä esimerkiksi Alhontien ranta-alueella on runsaasti sellaista nykyisin vapaata pääosin hoitamatonta avointa tilaa, joka soveltuu yhä hyvin lähivirkistysalueiden kehittämiseen.

Alueen hoidosta ja kehittämisestä syntyy lähtökohtaisesti kuluja kunnalle ja käänteisesti vuokraamalla syntyy tuottoa samaan aikaan, kun alue pysyy nykyisellä tavalla hallinnoituna myös hoidettuna ja siistinä. Vaihtoehtoisesti myös kohdealueen myynti/ostoprosessin käynnistäminen on yhä puolestamme käypäinen ratkaisu.

Oikaisuvaatimuksen käsittely

Oikaisuvaatimuksen tekijän kutsusta, tekninen palvelupäällikkö kävi kartoittamassa tilanteen paikanpäällä. Kyseisellä alueella Vesilahden kunnan karttapalvelussa kaavarajat ja kiinteistörajat eivät pidä keskenään paikkaansa. Kaavarajojen mukaisesti tontinrajat ylettyvät noin 4 metriä kiinteistörajoja pidemmälle vuokrattavalle alueelle. Lisäksi oikaisuvaatimuksessakin mainittu rajaoja kulkee vuokrattavan alueen rajalla, ei ko. kiinteistön rajalla. 

Maisemallisesti vuokrattu alue on samaa kokonaisuutta Vuorenhelmi- kiinteistön kanssa ja viereisten kiinteistöjen kiinteistörajojen kanssa yhtenäinen. Vuokrattavasta alueesta huolimatta, VL-alueelle jää riittävä varaus taajamaympäristön parantamissuunnitelman mukaisen polkuyhteyden toteuttamiseksi.

Oikaisuvaatimuksen yhteydessä selvitettiin muut alueelta vuokratut VL-alueiden osat. Kyseisten alueiden osalta vuokrasopimukset ovat voimassa 30.4.2026 - 31.5.2027 saakka ja vuokran määrä on 300-400 euroa / 5 vuotinen vuokrasopimusjakso. Vuokrasopimuksia on hyvä käsitellä jatkossa yhtenä kokonaisuutena ja samoin periaattein ja ehdoin.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Roope Kyrkkö, tekninen palvelupäällikkö, roope.kyrkko@vesilahti.fi

Tekninen lautakunta päättää:

  1. hyväksyä lautakunnan 11.10.2023 §87 päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen 
  2. ​​​​vuokrata karttaliittessä rajatun n. 461m2 maa-alueen Karholanhelmi- tilan omistajille
  3. Ohjeistaa teknistä palvelupäällikköä valmistelemaan vuokrasopimuksen seuraavin ehdoin:
    1. Vuokra-aika on 1.1.2024-21.5.2027
    2. Vuokran määrä koko vuokra-ajalta on 300 euroa.
  4. Valtuuttaa teknisen palvelupäällikön allekirjoittamaan vuokrasopimuksen 

 

Lisäksi tekninen lautakunta lähettää vuokrasopimuksen tiedoksi kaavatoimikunnalle ja edelleen kunnanhallitukselle sekä toivoo asemakaavan päivittämistä vastaamaan kiinteistörajoja ja nykytilannetta kyseisellä alueella.

 

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen. 

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen

Valitusaika ja päätöksen tiedoksisaanti

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä. 

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä. 

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä niin, että se ehtii perille viimeistään oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä. Valituksen voi toimittaa myös sähköisesti tai faksilla. 

Virka-aika klo 8.00 – 16.15.

Valitusviranomainen

Valitusviranomainen, jolle kunnallisvalitus tehdään on

Hämeenlinnan hallinto-oikeus
Posti- ja käyntiosoite: Raatihuoneenkatu 1, 13100 Hämeenlinna
Sähköpostiosoite: hameenlinna.hao(at)oikeus.fi
Puhelinnumero: 029 56 42200
Faksinumero: 029 56 42269

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2015/20151455?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tuomioistuinmaksulaki#P5. 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää

Vesilahden kunnan kirjaamo
Posti- ja käyntiosoite: Lindinkuja 1, 37470 Vesilahti
Puhelin: 03 5652 7500
Sähköposti: vesilahdenkunta@vesilahti.fi